Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Vi beställde tidigt och önskade värden och ts-halt, men det strulade när vi skulle få det. Så vi fick i sista stund småbal istället. Två olika partier till ett svindyrt pris! Dessutom verkar de flesta häromkring ta betalt per kilo foder och inte per kg ts! Så hade det varit blötare hade det ju blivit ännu dyrare. Det vi skulle haft till att börja med skulle kosta strax över 3kr/kg inkl. frakt och moms. Det vi fick slutade på 4kg/kg :crazy: nästan så man är glad att lille tjockisen inte får äta så mycket!

Men den hygieniska kvaliteten är kanon! Nästan så jag vill äta det själv ;)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Kastor blir inte bättre i magen, snarare sämre. Nu (igår) har han stundtals riktig diarré. Stallkamraten tyckte igår att han "fettat på sig", men jag tror snarare att det är uppsvälldhet eller liknande. (Magen ser stor ut om man tittar rakt framifrån, men revbenen känns lika tydligt som vanligt och sadelgjorden - utan resår - dras på precis samma hål som vanlgt.)
Hösilaget har en TS på runt 70%, och kvoten smP/MJ landar om jag inte minns fel på nästan 7 (stallägaren är snäll och räknar på samtliga hästars foderstater). Hästarna har fri tillgång ute i hagen, och går ute 14-18 timmar/dygn. Jag fattar inte. Förra vintern blev han lös i magen en period då han fick för lite grovfoder - ordnade sig raskt när jag ökade på fodermängden. Men den här gången kan det omöjligt vara för lite grovfoder som är problemet.
Och jag åker och jobbar på måndag e.m. - är borta tills efter nyår. Jag litar helt och fullt på "min" stallägare, men det känns inte helt bra att lämna hästen i två veckor. Sjutton också! :(
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Du kanske skulle ge något "magmedel"? Typ krafft mag/tarm, eller jäst som ska vara lika bra/bättre? Eller tom diarsanyl?
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag har aldrig använt mig av något sådant. Har du lust att berätta mer om de olika medlen? MagTarm har jag hört talas om tidigare, men vet inte mer än det som står på hemsidan.

EDIT: Stallägaren har inhandlat MagTarm, så nu ska det provas i några dagar. Kastor äter iaf upp det utan minsta protest - so far, so good.
 
Senast ändrad:
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag har inte kanonkoll heller. Men jag tror magtarm innehåller snälla jästsvampar och fibrer (?) som hjälper till att stabilisera magen. Bakjäst ska vara bättre säger vissa, eftersom den jästen lever. Diarsanyl är väl stoppande, har aldrig använt det själv, men stallägaren har pratat gott om det när en av hennes shettisar nästan dog av saltförgiftning. Finns nog att läsa om på djurfass :)

En annan sak att prova är loppfrön/psylliumfrön. De ges torra och blir slemmiga i hästmagen och kan på så sätt ta med ev sand ut. Linfrön är också stabiliserande, både på lösa och hårda magar. Men linfrön ska stöpas i kokande vatten innan servering.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

När vi ändå pratar foder... Jag är lite småbekymrad över Hampus. Han får en balanserad foderstat och fri tillgång på grovfoder, men jag tycker ändå att han är för tunn över revbenen. Det syns ju ingenting (då han har massor med päls) och okunniga tycker att han är fet då hans bukmuskler fortfarande är svaga. Fysioterapeuten var inne på att de nog alltid kommer att vara det, då det är svårt att stärka upp den nedre bukmuskulaturen (precis som på människor).

Jag tror att han äter 20 kg hösilage med ts runt 40. Fodret innehåller 4 MJ och 20 g smb. rp. per kg så han får ju i sig tillräckligt med enbart grovfodret. Men för att få upp kvoten till 6,5 ger jag honom även 4 hg Krafft Muskel.

Nu funderar jag på om det kan vara värt att tillsätta lite olja? Givetvis öka Krafft Muskel också, så han bibehåller kvoten. Men han kanske inte alls är som "tabellfjordingen" och behöver äta mer? Han går ju ute dygnet runt i alla väder...

Samtidigt får han ju i sig 85 MJ och 553 g smb. rp. per dag. :crazy: Kanske får han inte alls i sig 20 kg hösilage, utan bara 15? Då minskar ju intaget till 65 MJ och 453 g smb. rp.

Hur tänker ni andra? :confused:
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Kanske ett par kilo lusern skulle göra susen :) det låter ju som att han behöver både mer protein och energi och lusern innehåller ju rätt gott om båda! Orkar han inte mer strå så ge pellets, det brukar det ju finnas plats för ;)

Men vilket drömhö du har! Vårt innehåller 7,2 mj och 33 g smrp så jag kan bara ge 7 kg och då är min häst på gränsen till tjock! Visserligen ts 70 men ändå! Var hittar man ett sådant fantastiskt hö?
 
Senast ändrad:
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Du kanske skulle ge något "magmedel"? Typ krafft mag/tarm, eller jäst som ska vara lika bra/bättre? Eller tom diarsanyl?

Jag brukar ge helt vanlig bakjäst ( ej för söta degar ) till mina när dom är lite dåliga i magen ca 25 gram om dagen det funkar tycker jag.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag ger min en hel kub för tillfället. Vet inte om det hjälper så mycket, men kanske lite ändå. Hur lång tid tycker du det tar innan det verkar?
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Kruxet är ju att lusern tar lång tid att äta och jag har inte alltid tid att vänta på hans långsamma tuggande. ;) Därav min tanke på något mer koncentrerat, som proteinpellets och olja.

Drömhösilage vet jag väl inte om det är, speciellt inte om man har ett dräktigt sto. :p Men till Hampus fungerar det bra, eftersom han kan äta fri tillgång utan att gå upp i vikt. Konstigt nog ser Ariel ut som en stor, rund boll, undrar hur mycket hon äter. :o

Fick jag önska skulle det vara lite torrare, runt 60 ts hade varit bättre. Men så länge hästarna är nöjda får jag också vara nöjd. :p
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag ger min en hel kub för tillfället. Vet inte om det hjälper så mycket, men kanske lite ändå. Hur lång tid tycker du det tar innan det verkar?

En hel kub har jag gett ibland också, men då delar jag upp det på 2 gånger/dag.
Brukar ta några dagar, viktigt att tänka på är att jästen inte får blandas med annat utan måste vara osmält.
Brukar dela ett knäckebröd i 2 delar och klämma in jästen i mellan dom.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Kallvatten kan man blanda med. Det är varmvatten svamparna dör av. Jag ger dock direkt i krubban till mitt åbna kräk ;)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL.
Och måste bara berätta.

Nu har vi töväder och kramsnö så de skodda hästarna får vila tills underlaget är bättre.

Men rida måste man ju (eller hur?) så jag kastade mig över mina oskodda unghästar. Jenta, 3½ år, trevlig som vanligt.

Yngve, 2½ år, fick sin premiärridtur igår. Tio minuter eller något.
Red i skritt, trav och båda galopperna på ett kontrollerat sätt.
Jippie!!!:bump:
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Här har jag kommit igång med 2 av mina, efter graviditet och div. andra problem, Solero snart 5 år rids och körs ca 3-4 ggr/vecka och Chickan snart 4 år rids 2-3 ggr/vecka. Hade litet uppehåll när snön kom innan jag fick på dem snösulor och brodd, men nu är vi igång och jag njuter av varje stund :) Kan säga att jag är den enda häromkring som är ute och rider kl 20-22 på kvällarna, men vad gör man inte för att umgås en stund med mina gulingar. ;)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Här har jag kommit igång med 2 av mina, efter graviditet och div. andra problem, Solero snart 5 år rids och körs ca 3-4 ggr/vecka och Chickan snart 4 år rids 2-3 ggr/vecka. Hade litet uppehåll när snön kom innan jag fick på dem snösulor och brodd, men nu är vi igång och jag njuter av varje stund :) Kan säga att jag är den enda häromkring som är ute och rider kl 20-22 på kvällarna, men vad gör man inte för att umgås en stund med mina gulingar. ;)

Vad duktig du är, försöker också bli bättre på att rida i mörkret.
I vårt stall är det några som har islandshästar och dom rider ofta lite senare på kvällen det ser så helt underbart ut när dom bara rider iväg rakt ut i mörkret.
Bra att hästarna vänjer också, har också en som snart är 4 och hon klarar mörkret bättre än sin mamma som bara tvärvägrar bara vi kommer en liten bit från stallet krävs massor med övertalning så jag får henne en liten bit så tvärvägrar hon igen och till sist ger jag upp :crazy:
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL
Tänkte att de kanske är någon här som är insatt på fjordingavel. ;) Har en fjording som har en mormors mormor om jag mins rätt som är arab, eller om det är ännu närmre. Hur mycket inblandning av andra raser får det vara utan att det blir en korsning?
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

tvärvägrar bara vi kommer en liten bit från stallet krävs massor med övertalning så jag får henne en liten bit så tvärvägrar hon igen och till sist ger jag upp :crazy:

Jag byter gärna :D ;)
Kastor är oförutsägbar i mörker. Vissa dagar går han fint, om än mer "på" än i dagsljus. Andra dagar blir ridpasset bara kaos då han bockar, sparkar bakut, sticker iväg i full kareta...med eller utan belysning, oavsett väder, och inget mönster i "galenskaperna" (t.ex. när han vilat någon dag). Senast jag red flög jag av efter någon minut på ridbanan, och sedan dess har jag ärligt talat fegat mig - tömkör i mörkret istället för att rida. När jag är på backen kan han också få lite fnatt någon gång, men för det mesta är han cool. (Jag inser att jag måste ta tag i att rida i mörkret igen...:cool:)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Här är en till som rider eller promenerar på kvällarna annars hade det inte blivit mycket gjort;). Min lille kille sköter sig helt fantastiskt. I måndags var jag och stallkompisen ute på kvällskvisten och då red vi en runda som han aldrig varit på, inga tveksamheter eller tokigheter, vilken underbar häst jag fått tag på;):laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 729
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 452
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 632
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp