Se där en ättling till Alvedon Kry! Här hemma går hans fn sista avkomma en rödblack valack som heter Hermes. Han är 1,5 år och precis nykastrerad.
Funderade på det där du nämnde om mankhöjd och tillväxtkurvor på fjordhästar. Har själv två föl i år och ha fött upp snart ett trettiotal och aldrig brytt mej så mycket om mankhöjden... För vår del har det inte varit intressant över huvudtaget förrän det varit dags för mätning inför tävling, alt på våren som treåring, och då mest för att ha koll på vilka avstånd de skall ha mellan hindren på treårstesten. Därför kollade jag fölungarna som går härute fn häromdagen och då har vi ett hingstföl som tangerar 130 (!) och ett stoföl som är drygt 14 cm lägre i manke. Det skiljer knappt två och en halv vecka i födelseålder och hingstfölets mamma är maxad C, 140 cm, och stofölets mamma är 142 cm (slutmätta) och pappan till dem båda är 145,5 cm (ej slutmätt, då han bara är fyra år).
Det är ganska enkelt att förklara varför det inte finns seriösa tillväxtkurvor på våra fjordhästar, ett riktigt mankmått (som är värt att kalla seriöst)tas numera på klinik och det är bara de som är seriöst tävlingsintresserade som bryr sig - det skulle kosta stora summor att samla in denna sortens information, för uppfödare som redan har dryga uppfödningskostnader och svårt att ta ut reella summor för sina uppfödningar. Tro mig, vi har fyra tävlande hästar som kliniksmäts vart annat år...... och lägga ytterligare summor på att mäta resterande som är föl, ettåringar, tvååringar är jag iallafall inte intresserad av!
Man räknar med att alla hästar växer fram tills åtta års ålder, det är därför slutmätningen sker vid den tildpunkten.
Jättetråkigt att du inte tycker att du har ut någonting av föreningen, så känner nog många, men det är svårt att vara alla till lags och alla enskilda medlemmars intressen kan vara svårt att tillgodose.