Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL
Nu har min lille kille kommit upp från Skåne. Han är lite orolig och vet inte riktigt var han hör hemma än vilket resulterade i att han hoppade över staketet igår för att komma till grannarnas fjordingar. Han är en liten hoppehäst. Allt gick bra som tur var och jag hoppas att han håller sig i hagen idag, annars får jag panikfixa nytt stacket i helgen:crazy:
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

:bow: Bra gjort! Jag är ju också intresserad av statistik. Försökte hitta hur länge en fjordhäst var dräktig när mitt sto var dräktigt men jag hittade aldrig någon tillgänglig information. Det är ju verkligen sånt här som man skulle önska fanns på Fjordhästföreningens hemsida och tidning.

Jag har en käpp i stallet där jag har skrivit Cillas mått från att hon var 8 månader, Nu är hon 3 1/2 o 138 cm i manken, tror ni hon kommer att växa mera?
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Förut fanns det statistik över vad hingstarna lämnat för visade treårsston, med snittmankhöjd och poäng, det saknar jag något enormt! :(
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Ariel är 5 ½ år och växer fortfarande... :p Hon var 139 cm som treåring och är nu 143 cm, så din häst kan absolut fortsätta växa.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Kl

En bild från ikväll :)
Mys :love:
21676_10151116554892343_1320519804_n.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Förut fanns det statistik över vad hingstarna lämnat för visade treårsston, med snittmankhöjd och poäng, det saknar jag något enormt! :(

Det finns mycket att önska hos fjordhästföreningen!
Jag gav mig in i fjordhästvärlden med buller och bång! Har veeerkligen inte varit någon fjordhästfantast men slumpen gjorde att jag blev med fjord. Men efter detta års besvikelser så kommer jag att fortsättningsvis att bara vara fjordhästägare och inget annat. Hejdå föreningen!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

ganescha, maste fraga dig en sak.. varfor har du problem med svanskappa.. det ar ju inte din svans som skall vara i dar.. hastarna gor det inget nar de har lart sig och den inte ar formad som en tjock korv.. sa oroa dig inte du, behover du svanskappa, kop en. och anvand.. pa travbutiker, ja Den pa farjestad i karlstad har svanskappor av olika storlek/tjocklek sa vill du ha en tunnare kan du sakert hitta.
sen det har med fjordhast graviditet.. fjordhastar ar hastar, sa de ar gravida lika lange som andra hastraser. alltsa 335 till 345 dagar. men sen har jag aldrig haft ett fjordsto som varit draktigt sa kanske det ar annorlunda for dem.. jag hallermig till vallacker jag...
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

ganescha, maste fraga dig en sak.. varfor har du problem med svanskappa.. det ar ju inte din svans som skall vara i dar.. hastarna gor det inget nar de har lart sig och den inte ar formad som en tjock korv.. sa oroa dig inte du, behover du svanskappa, kop en. och anvand.. pa travbutiker, ja Den pa farjestad i karlstad har svanskappor av olika storlek/tjocklek sa vill du ha en tunnare kan du sakert hitta.
sen det har med fjordhast graviditet.. fjordhastar ar hastar, sa de ar gravida lika lange som andra hastraser. alltsa 335 till 345 dagar. men sen har jag aldrig haft ett fjordsto som varit draktigt sa kanske det ar annorlunda for dem.. jag hallermig till vallacker jag...

Nä jag vet faktiskt inte varför jag har problem med svanskappa egentligen. Tycker bara att det måste vara sjukt obekvämt för hästen.

När det gäller dräktighet så tycker jag att det är intressant med statistik. Läst en undersökning på islandshäst: där 0lika aspekter tagits i beaktan:
Om det är ett stoföl eller ett hingstföl.
Om fölet är fött i södra eller norra Sverige.
Om stoet har fått föl tidigare.
Om fölet föds tidigt eller sent på året.
Om stoet är betäckt tidigt eller sent på året.
Den sista aspekten, om stoet är betäckt tidigt eller sent på året är
intressant. Det verkar som om stoet tenderar att ha längre dräktighetstid om hon är betäckt tidigt på året. Ston som är betäckta sent på året tenderar att ha en kortare dräktighetstid.

Men det kanske gäller alla raser eller så gör det inte det, och i så fall tycker jag att det vore intressant.
Tycker att det borde vara lätt att samla in den här typen av uppgifter för att sedan föra statistik över det i rasföreningens regi. Men det kanske bara jag som tycker att det är intressant.:) Tycker även att annan statistik borde föras fram mer, som tex mankhöjden, den har ju tenderat att vara en annan än för bara 20 år sedan på flera raser som russ och islandshäst. Det är i så fall intressant att få koll på om det påverkar rasens användbarhet och hållbarhet...
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

kl-

Var på ridkurs igår med bl a Lester. Han gick hur bra som helst!
Vi jobbade mest med galoppen, första passet mest den förvända och fick igenom både utåt- och inåtställning och väldigt trevlig bogkontroll vid övergången mellan rättvänd och förvänd galopp. Red åttavolter så varannan volt blev förvänd, varannan blev rättvänd. Fokuserade på att vid övergången från rättvänd till förvänd, rida i stort sett som en förvänd öppna, ställa om lite efter ett kvarts- eller ett halvt varv, och mot slutet eftersträva i stort sett en förvänd sluta innan övergången till den rättvända volten igen.
Fungerade bra i båda varv.

Andra passet gick åt till att träna på att få fattningarna distinkta från skritt, utan att jag tappade honom andra-tredje steget.
Och försöka jobba ihop honom till en kortare galopp och helst fixa övergången till skritt också. Det blir gärna ett par travsteg i nedtagningen men det får duga än så länge.
Han är ju inte mer än fem år gammal.
Det blev också lite tempoväxlingar på andra passet, ökningarna blev väldigt trevliga och vid nedtagningen missade jag några gånger och tappade ner till trav, men han har blivit riktigt stark.

Fick en riktigt bra skritt-övning på den andra hästen jag hade med mig, hur jag ska få steglängning ur den samlade skritten. Det ska jag jobba med Lester också, för skritten kommer att bli estetiskt så mycket finare av den typen av jobb.

Det var förresten en westerntränare jag red för - vilket inte uppenbarligen märks ur beskrivningen av övningarna.
Det är inte så stor skillnad mellan disciplinerna, om man väljer rätt tränare.
Givande att diskutera skillnader och likheter mellan dressyr och western, och att titta på både för- och nackdelar med båda disciplinerna.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Håller med dej. Tycker inte heller att det är så stor skillnad i diciplinerna. HAr nu en både western och dressyr riden fjording. Jag rider henne ner och frammåt. hon samlar sej själv. Känns väll ändå som att vi ska rida så mycket i dressyren. Medanns i western så ska de bara jobba i form själva pga av att männsikan jobbar med annat än att rida. Typ kor eller annat. Måste säga att min läromästare fixar det mesta själv när man rider henne mer i western och i den vanliga dressyren får du jobba mer med henne. Men jag lyfter inte upp huvudet på henne fören hon har muskler för det och jag verkligen ser att ryggen är med. Så det tar ett tag innan vi kommer börja rida mer dressyr. Men tanken är att vi ska rida dressyr och tävla. Fast ibland funderar jag på om jag ska mer börja inom western. Ja det får framtiden utvisa.. Haft henne i lite mer än en vecka.. Grymm häst säger jag bara..
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Att tävla i western är stenkul, det finns så många olika grenar att ge sig på. Fjordingar brukar vara bra på trail.

Framåt-neråt är bra som första grundutbildning, men jag tycker att man bör passa sig lite för den formen på fjordingar eftersom de ju ofta är lite framtungt byggda och gärna lägger sig tungt på bogarna när man jobbar framåt-neråt.

Jag har börjat lyfta Lester en del i formen nu när han är tillräckligt stark i rygg och rumpa, och får självklart mindre markbunden gång.

Det är förstås bra att själv kunna bestämma vilken form hästen ska gå i för stunden, så den lyder även den delen.

Jag tycker inte att hästen jobbar mer eller mindre i dressyr eller western, men det kan ju bero på hur mina tränare inom respektive disciplin jobbar med oss.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag har lite sjukstuga hemma hos mig just nu. :(

Ariel har trampat på sig själv så hon fått ett ödem på vänster bak och Hampus har ett rejält svullet bakben som ingen får undersöka.

Får hoppas att fölis blir en frisk rackare. :angel:
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL
Igår fick jag reda på vad som händer om man har en häst som tycker att det är kul att leka med lera och vatten när det är minusgrader ute. Vi har haft väldigt blött denna vecka och igår blev det ett par minusgrader. När jag tog in Cesar på kvällen hade han större och minder isklumpar i hovskägget upp till knäna och nästan hela svansen samt i pannluggen. Det lät som om han hade marackas på alla fyra benen samt i svansen. Han tyckte att det var obehagligt....Det tog en halvtimme att med varmt vatten tina upp och dra bort alla isklumpar. Han stod mycket stilla hela tiden :) Glömde tyvärr att ta kort av eländet;). Sen blev det en liten promenad i mörkret även där skötte han sig bra:)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Se där en ättling till Alvedon Kry! Här hemma går hans fn sista avkomma en rödblack valack som heter Hermes. Han är 1,5 år och precis nykastrerad.

Funderade på det där du nämnde om mankhöjd och tillväxtkurvor på fjordhästar. Har själv två föl i år och ha fött upp snart ett trettiotal och aldrig brytt mej så mycket om mankhöjden... För vår del har det inte varit intressant över huvudtaget förrän det varit dags för mätning inför tävling, alt på våren som treåring, och då mest för att ha koll på vilka avstånd de skall ha mellan hindren på treårstesten. Därför kollade jag fölungarna som går härute fn häromdagen och då har vi ett hingstföl som tangerar 130 (!) och ett stoföl som är drygt 14 cm lägre i manke. Det skiljer knappt två och en halv vecka i födelseålder och hingstfölets mamma är maxad C, 140 cm, och stofölets mamma är 142 cm (slutmätta) och pappan till dem båda är 145,5 cm (ej slutmätt, då han bara är fyra år).

Det är ganska enkelt att förklara varför det inte finns seriösa tillväxtkurvor på våra fjordhästar, ett riktigt mankmått (som är värt att kalla seriöst)tas numera på klinik och det är bara de som är seriöst tävlingsintresserade som bryr sig - det skulle kosta stora summor att samla in denna sortens information, för uppfödare som redan har dryga uppfödningskostnader och svårt att ta ut reella summor för sina uppfödningar. Tro mig, vi har fyra tävlande hästar som kliniksmäts vart annat år...... och lägga ytterligare summor på att mäta resterande som är föl, ettåringar, tvååringar är jag iallafall inte intresserad av!

Man räknar med att alla hästar växer fram tills åtta års ålder, det är därför slutmätningen sker vid den tildpunkten.

Jättetråkigt att du inte tycker att du har ut någonting av föreningen, så känner nog många, men det är svårt att vara alla till lags och alla enskilda medlemmars intressen kan vara svårt att tillgodose.:)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Se där en ättling till Alvedon Kry! Här hemma går hans fn sista avkomma en rödblack valack som heter Hermes. Han är 1,5 år och precis nykastrerad.

Funderade på det där du nämnde om mankhöjd och tillväxtkurvor på fjordhästar. Har själv två föl i år och ha fött upp snart ett trettiotal och aldrig brytt mej så mycket om mankhöjden... För vår del har det inte varit intressant över huvudtaget förrän det varit dags för mätning inför tävling, alt på våren som treåring, och då mest för att ha koll på vilka avstånd de skall ha mellan hindren på treårstesten. Därför kollade jag fölungarna som går härute fn häromdagen och då har vi ett hingstföl som tangerar 130 (!) och ett stoföl som är drygt 14 cm lägre i manke. Det skiljer knappt två och en halv vecka i födelseålder och hingstfölets mamma är maxad C, 140 cm, och stofölets mamma är 142 cm (slutmätta) och pappan till dem båda är 145,5 cm (ej slutmätt, då han bara är fyra år).

Det är ganska enkelt att förklara varför det inte finns seriösa tillväxtkurvor på våra fjordhästar, ett riktigt mankmått (som är värt att kalla seriöst)tas numera på klinik och det är bara de som är seriöst tävlingsintresserade som bryr sig - det skulle kosta stora summor att samla in denna sortens information, för uppfödare som redan har dryga uppfödningskostnader och svårt att ta ut reella summor för sina uppfödningar. Tro mig, vi har fyra tävlande hästar som kliniksmäts vart annat år...... och lägga ytterligare summor på att mäta resterande som är föl, ettåringar, tvååringar är jag iallafall inte intresserad av!

Man räknar med att alla hästar växer fram tills åtta års ålder, det är därför slutmätningen sker vid den tildpunkten.

Jättetråkigt att du inte tycker att du har ut någonting av föreningen, så känner nog många, men det är svårt att vara alla till lags och alla enskilda medlemmars intressen kan vara svårt att tillgodose.:)

Nä jag förstår om det är knepigt med exakta mankhöjdsmått men mäter man själv säger det ju en hel del om tillväxten i alla fall.

Jag har haft visst nöje och hjälp av föreningen men jag anser att det finns mycket att göra. Bara tidningen tycker jag är urusel, förstår ju att det är medlemmarna som gör tidningen, men jag är medlem både privat och gm jobbet i väldigt många djurföreningar och fjordhästföreningens tidskrift är bland de sämsta, kan nästan lika gärna vara utan. Även rent principiella beslut tycker jag är ogenomtänkta.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Det finns mycket att önska hos fjordhästföreningen!
Jag gav mig in i fjordhästvärlden med buller och bång! Har veeerkligen inte varit någon fjordhästfantast men slumpen gjorde att jag blev med fjord. Men efter detta års besvikelser så kommer jag att fortsättningsvis att bara vara fjordhästägare och inget annat. Hejdå föreningen!

Vad är det som inte var bra då tycker du ?
Jag blir väldigt nyfiken ;)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

nu har jag tagit bilder pa lurvis.. men kan inte fa in dem har pa buke.. sa ge mig en dag eller tva och ni blir bildbombade.. jag vet, han behover klippa manen, men tors inte satta saxen i dar da jag formodligen gor varldens tabbe.. speciellt nar jag ser alla fina manar (bagar) som ni har pa era hastar.. Hans nummer fran Taffsnas (17) ar nu ocksa igenvaxt, lite lojligt kanske men NU kanns han som min (jag kopte honom). Vi hade gosestund i kvall och kliade bakom oronen, det var jatteskont tyckte han och forsokte klia mig ocksa.. lol.. Madeira, mitt arabsto ble forstas avundsjuk och ville vara med hon ocksa.. sa jag lamnade dem kliandes varandra.. hoppas hon har ett helt tacke i morgon bitti..lol..
Jag vet inte om ni gor det ocksa, men nar det ar nattedags for pallarna, ja att bara sta och gosa med dem en stund ar jatteskont och det ar en bonding tid tycker jag. Med 4 i stallet blir det oftast inte nog med tid for var och en sa jag kanner mig som en daligt mamma ibland. Men under veckan far de alla mys.. och sina godis, vi kor med lordagsgodis har, de far en "Kick" (lakrits) var och det ar ju mums mums.. har era pallar ngn speciell godis som de alskar??
ha sa skoj i snon..
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL

Tänkte uppdatera med ett par bilder på en lurvig Unghäst!

61297_10151133536517343_1158548216_n.jpg

Och så en helkroppsbild, tycker han är ganska fin i hullet nu, veterinären (som har tjockisnoja ;)) håller med. Resten av kilona får han växa i, nu när snön är här vill jag ge full högiva.
382014_10151133536587343_464972577_n.jpg


Men som ni ser på hans bakben så är han lös i magen :( Kan inte riktigt förstå när och varför bara. Bollarna i boxen ser helt normala ut. Men jag har plockat bort sojan och ger bakjäst några dagar nu så får vi se om det blir bättre. Tror inte han hade fått nåt nytt på bakdelen idag så jag hoppas det är på bättringsvägen. Vi har ju kanonfint hösilage så jag tror inte det beror på det heller. Men idag bytte vi parti och det kanske hjälper magen lite också ...
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

du skrev det sjalv..hosilage.. ar inte gjort for hastmat.. men det ar min asikt och vet att andra tycker det ar toppen. och skall inte saga varken bu eller ba vad du skall fodra din hast..
och som en sidonote, det har faktiskt gatt mode i hur man fodrar sin hast, ett tag var det morotter som enda kraftfoder, nu ar det hosilage.. vad hande med havre och vanligt torrt ho?? ok sa vissa hastar kan inte ata havre, tex mina araber..men en arbetande kallblod skall inte ha nagra problem med det..
dock hoppas jag din palle som ar mkt vacker i sin lurviga skepnad forresten, mar battre snart.. och du finner ut vad som orsakar diarreen...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 729
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 452
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 632
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp