Sv: Den nya Fjordhästtråden!
Kul med fler som gillar gulingar!
Jag var på ridkurs igår, hade med Lester och Lukas.
När jag skulle rida Lester på hans första pass, var där någon halvblodsmänniska som tittade vänligt överseende på min lurvige sötnos. Hon frågade efter ålder, och jag talade om att han är fem år. Varvid hon sade att "det är ju min också".
Kryddis hamnade på defensiven och sad
e något om att Lester inte har riktigt samma förutsättningar som halvblodet men att han är jätteduktig med tanke på ras och ålder.
Ridläraren kom strax därefter och drabbades av horn i pannan. Inte för att halvblodsmänniskan på något sätt var otrevlig, men ändå.
Så vi fick gå på våra vanliga övningar och lite till. De vanligt övningarna består av öppnor och slutor och förvända dito i trav på volt, lite fattningar, lite sluta längs fyrkanten, lite skänkelvikningar (och denna gång över hela diagonalen).
De lite tuffare var sidvärtsförflyttning över diagonalen i galopp. Det tog ett försök innan Lester förstod vad jag ville: han chansade på lite förvänd galopp eller byte först så det blev lite trassligt.
Dessutom samling mot tramp/piaff som vi börjat med.
Och min instruktör såg till att högljutt kommentera Lesters ålder (hon hade inte hört att den frågan kommit redan tidigare från halvblodsmänniskan).
Lester var dessutom vänlig nog att visa sin finaste trav med sväv och schwung, och lite ökningar i traven. Och lite samling i traven...
Halvblodsmänniskan stod i stort sett och stirrade på Lester under hela passet. Hon lämnade ridhuset utan en enda kommentar...
Och instruktören och jag var väldigt frestade att visa upp Lukas kunskaper också men han behövde vila en stund till efter ett mycket svettigt första pass.
Lukas jobbas i piaff - fick till helt korrekt piaff på stället i några steg igår, hurrra! och galoppiruetter som är korrekta och centrerade till en meters bakbensdiameter. Igår fick vi testa början till piaff-piruett men det gäller att få till tillräckligt lite sidvärtsrörelse i varje tramp för att det ska bli bra.