Sv: Den nya Fjordhästtråden!
Oj, vad obehagligt! Jag har aldrig tidigare hört talas om hästar som lyckas fastna i varandras (hela) täcken på det sättet. Personligen vågar jag inte använda "skräptäcken" längre. Min förra häst lyckades på något vänster riva sönder sitt Showmaster ulltäcke och sedan trassla in sig fullständigt i det, ute i hagen. Jag var i skolan, men min mor åkte ut och lirkade loss det. Täcket gick att laga utan lappar och hästen fick inga sår eller så, men jag är inte säker på att Kastor skulle stå lika still och vänta på att få komma loss om något sådant hände honom..brr. Men jag håller med dig om att det skulle kännas tryggt om remmar och liknande lossnade vid tillräcklig belastning (t.ex. om de fastnar någonstans).
Kanske går det att klippa på något sätt, utan att behöva täcka? Jag tänker att om hästen har bra päls, och om man inte klipper för mycket utan bara precis lagom och kan se till att hästen är torr vid utsläpp, borde inte täcke behövas (iaf inte om vädret är ok) ? *spånar*
Åh, vad kul med aktiv lokalförening. Jag är ju inte medlem alls ännu, men ska ta mig i kragen och bli medlem till nästa år! Jag har inte järnkoll, men det blir väl Uppsala antar jag, för min del (?). Jag skulle så gärna vilja kunna åka på lite "pay & ride" och liknande i närheten; vänja mig själv vid att köra (med hästtransport) och hästen vid att åka, och träna bådas våra nerver i tävlings-/tävlingsliknande situationer. Men först måste jag öva öva öva med bilen och släpet, utan häst. Och lastträna Kastor - ska jag åka (köra) själv vill jag kunna lasta själv.
*kl*
Habina: Vad mysigt att kunna köra!
Tänk i vinter, när det är kallt och uschligt, att kunna sitta insvept i en filt på ett fårskinn istället för att frysa tårna av sig i sadeln (
)..
*kl*
Kastor fick stå tors-sön förra veckan, eftersom jag for till huvudstaden för att jobba i helgen, och skaffade sig tydligen en jetmotor under helgen. Pigg som tusan! Tog en skrittur i skogen idag, drygt en timme, för att prova nya bettet (waterford), och han låg på en hel del. Men bockade bara en gång. Ska prova bettet mer under veckan, på ridbanan, och försöka få ur honom lite energi samtidigt..och sen åker jag och jobbar igen i helgen.
Är på jakt efter ett bett att rida distansritt med. Han blir för stark (på träningsritter/tävling) med tredelat tränsbett, men verkar tycka att pelhamstången är lite läskig (funkade bra på tävling i somras, men nu på senare skyggar han nästan är jag tar i tyglarna. Så det hänger mest i sadelkammaren). Har tidigare fått tips om waterford, men idag kändes det nästan snällare än det tredelade..håhåjaja. Han tyckte iaf inte att bettet var läskigt eller obehagligt. Vi har ju vintern på oss.