Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Min häst är inget arbetande kallblod och havre passar inte till grovfodret ;) dock var mössen på balarna och man vet aldrig om vi missat något hål och det funnits osynligt mögel ... men nu har vi bytt parti och där har mössen inte varit så det kanske ordnar sig av sig själv. Är det inte bra på måndag så ska jag ringa veterinären och se om hon har nåt tips. Men tror inte hon kan göra så mycket när det bara är bajsvatten som kommer emellanåt, ingen riktig diarre. Bajsarna är ju helt normala. Det är ingen ide att träckprova så här sent va?
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

men en arbetande kallblod skall inte ha nagra problem med det..

Säg det till Kastor :D Han klarar havre i mindre mängder, men när jag provade att fodra mer med det förra hösten, blev han på tok för pigg. Så han får snällt hålla sig till grovfoder :devil:

(Skämt åsido :angel: :D)

*kl*

Kastor är lös i magen. Det syns på avföringen (lösa bollar), men mest på bakbenen - och i eftermiddags i svansen! :eek: Förra vintern var han lite lös en period (visade sig vara pga för lite grovfoder), men nu kan det omöjligt vara orsaken. Och i svansen har han aldrig haft bajs förut. Hoppas innerligt att det "bara" är pga foderbytet (håller på att fasa över från hö till hösilage).

Kastor är för övrigt överlycklig över snön. Igår tömkörde jag lite i djupsnön på ridbanan, och idag skrittade vi i samma snödjup. Han blir helt fokuserad, lugn, och koncentrerar sig helt på uppgiften. :love: Han verkar verkligen trivas med att få använda sin råstyrka, för en gångs skull.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

"kl"
Detta kanske inte är rätt forum men jag börjar här iallafall. Har en fjordfröken 3 1/2 år, skogsriden sedan i somras o mest i skritt, (pga ett ganska stort överben som jag vill ska stabilisera sig innan hårdare arbete) . Hon går framåt utan problem o kliver på i all terräng, både före o efter sällskapet. Verkar dock trivas bäst med att gå först. MEN ibland lägger hon i niten o vägrar flytta sig, har provat rida ifrån henne men hon går inte förrens den andra hästen är utom synhåll. Backar inte utan står med alla fyra stadigt i backen o tar det lugnt, ej stressad på nåt vis. Hon förstår ju framåtdrivande hjälper hur bra som helst för det mesta, detta känns mer som att hon tar en vilopaus eller så:confused:. Har provat med spö på rumpan utan resultat. Tips på hur jag ska göra mottages tacksamt.
PS, när hon sedan börjar gå efter en sån här "vilopaus" går hon på i ett bra tempo med fin vilja igen.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Prova att svänga henne - byta riktning för att få igång henne?

Vad gäller foderdiskussionen undrar jag till Moholmarabs vad som är fel på hösilage?
Det innehåller ju också obehandlat gräs, dock högre fukthalt än torrt hö.

Torrt hö är en försvinnande vara, delvis av maskinella skäl, delvis av väderskäl, delvis av lagringsskäl.

Hösilage behöver inte lika många dagars tork som torrhö och är därför lättare att ta in.
Balpressarna börjar ta slut - de nyproduceras inte i någon större skala och de gamla är just gamla.

Det kräver en större arbetsinsats med torrhö än hösilage - tänk bara på alla vändningar. Det behövs en gubbe i balvagnen för att kasta balarna, det är arbetskrävande att få torrhöt från blavagnen och in i ladan.

alltså jobbigare att producera.

Personligen fodrar jag med hösilage (av praktiska skäl, har en utmärkt loge till hösilage men den skulle inte fungera till torrhö, samt att jag får astma av torrhö som dammar mer pga kortare strån och mindre fukt) och havre vilket fungerar utmärkt för min saliga rasblandning - däribland arab..

Var och en får väl välja efter sina förutsättningar!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

har själv råkat ut för samma sak med unghäst.Jag satt en en plastpåse på spöt och väckte honom med det.:) inte slå förstås.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Vi har inga lagringsmöjligheter till hö heller. Detta är tredje vinteen för stallägarna på gården. Första vintern gick det bra att lagra hö, för det var smällkallt och torrt. Förra vintern var väldigt fuktig och de fick slänga hö för 15 000 ... Så i år köpte vi kanonfint (och kanondyrt ;))hösilage i småbal och det lär vi fortsätta med.

Jag är glad över det, för även jag blir riktigt dålig av hö. Luftrör, näsa och ögon svullnar och kliar utav bara helsike!

För övrigt är Uri värre i magen idag. Det var några lösa högar i boxen och han var blöt på bakdelen så i morgon får jag ringa veterinären. Vad tror ni hon kan göra? Diarsanyl, kan det vara något när han inte har direkt diarre?
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

"kl"
Detta kanske inte är rätt forum men jag börjar här iallafall. Har en fjordfröken 3 1/2 år, skogsriden sedan i somras o mest i skritt, (pga ett ganska stort överben som jag vill ska stabilisera sig innan hårdare arbete) . Hon går framåt utan problem o kliver på i all terräng, både före o efter sällskapet. Verkar dock trivas bäst med att gå först. MEN ibland lägger hon i niten o vägrar flytta sig, har provat rida ifrån henne men hon går inte förrens den andra hästen är utom synhåll. Backar inte utan står med alla fyra stadigt i backen o tar det lugnt, ej stressad på nåt vis. Hon förstår ju framåtdrivande hjälper hur bra som helst för det mesta, detta känns mer som att hon tar en vilopaus eller så:confused:. Har provat med spö på rumpan utan resultat. Tips på hur jag ska göra mottages tacksamt.
PS, när hon sedan börjar gå efter en sån här "vilopaus" går hon på i ett bra tempo med fin vilja igen.

Har ett sto som är lika gammalt som ditt och hon gör samma sak. Mest faktiskt när vi vänder om och ska gå hemmåt. Spelar ingen roll precis som du säger att andra hästar går iväg.
Läste någonstans att unghästar behöver vila var 20:e minut för när det gått en stund så är det inga problem, vi har gjort så att hon får ta den tiden hon behöver för att komma igång igen.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag har haft problem med magen på mina fölisar, började när jag avmaskade dem. Antagligen slog det ut de små magarna, fick tipset att ge 1 dl potatismjöl i lite uppblött kraftfoder. Har han fri tillgång till grovfoder? En del blir lösa i magen när de får för lite grovfoder och det inte finns ngt att äta ute på backen längre.
Hoppas att han blir bättre snart
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Det är skillnad på hösilage och hösilage... Vad är det för ts?

Vi har ts på 40 i år och Ariel har väldigt lös avföring. Men hon är lika pigg och glad som vanligt i övrigt, så det är bara att rengöra. :grin: Hampus har däremot perfekta bollar varje gång, men jag upplever att han bajsar oftare, i och med att det blir mer volym för samma näringsmängd.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Pratade med vet. idag och hon sa att det är väldigt många som är dåliga i magen i år, och många har riktiga diarreer. Även flera av hennes egna. Hon tror att problemet är att de gräver i snön och äter gammalt gräs. Och min häst är lite känslig. Så hon rådde mig att avvakta om han inte blir sämre eller visar koliksymtom. Han är ju precis som vanligt, pigg och glad. Får han diarre ska jag prova att ställa in honom ett par dagar så han bara kan äta det han ska äta.

Jag frågade om hon trodde att ökning av grovfodret skulle hjälpa, men hon sa att jag ändå inte kommer kunna ge så mycket att han låter bli att gräva i snön. Jag kommer bara få en fet häst. Han får lagom med grovfoder, ökade 2 kg när snön kom.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Minns inte ts såhär på rak arm, men runt 75% har jag för mig. Han åt blötare förra året och tidigare i höst utan problem. Jag tror på veterinärens teori om att de sätter i sig gammalt gräs och snö. Det kalla vattnet hjälper väl inte heller kanske ...
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

då ska jag prova o ta lite mer pauser, innan hon stannar av sig själv:), vill ju inte att hon ska tycka det är tråkigt/jobbigt att vara ute o gå
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Kl.
Hade med Lester på ridkurs igår. Sötnosen var så duktig, så duktig.
Hans trav har blivit riktigt bra, pondus från första steget.
Jobbade ganska mycket med samling, både i skritt och trav, och han orkade jobba sig igenom en väldigt trevlig samlad trav, och töjde sig fint i längningarna. Ingen riktig ökad trav än, men trevlig kort trav och trevlig mellantrav.
Samlingen i skritt leder till tramp mot piaff, svårt hitta balansen bara eftersom Lester har en benägenhet att nästan "sätta sig" för mycket och då blir det för tungt att lyfta hovarna.

Jag tror att den träningen, mot piaff, kommer att hjälpa oss att få galoppen kortare och bärigare.
Det är just nu det jag siktar mest på att förbättra om vi ska kunna rida en vettig LA dressyr. Som det är nu, har han svårt att orka tiometersvolt och det behövs ju.
Skänkelvikningen kan förstås förbättras men är rätt OK.
Galoppen är trevlig när han håller ångan upp men blir spretig när jag kortar ihop.
Lyckades lite med sidvärtsrörelse mot sluta i galoppen igår längs fyrkanten, men huvudpositionen var väl inte så värst fräsig förstås.
Jag är dock lycklig över att han fick med sig benen i förflyttningen, det är en bra början.
Brukar kunna få till fåtalet steg i galoppsluta precis efter fattningen, när jag fattar ur skritt.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag arbetar alltid mina hästar långa och låga innan jag börjar rida upp de. En häst som är uppåt riden men inte har med sej ryggen går också fel. En häst som är uppåtriden men inte har med sej bakdelen går också på bogarna. Så för mej är det mycket ridning ner framåt och går väl under sej med bakdelen. en western häst går alltid lång och låg och gör spinns osv hur lätt som helst. Den sätter väl under sej med baken och har med sej ryggen = den går inte på bogarna.

När en häst går lång och låg så balanserar den sej med halsen mycket själv. Därför är jag noga att inte rida upp de fören jag har mer muskler och jag vet att ryggen är med. Värmer alltid upp 10-15 min och sen samlar jag lite mer uppåt och sen rider jag alltid av på en hand i trav på långa tyglar lång och låg.

Jag rider inte upp fören hon är väl lösgord och hon sätter under sej väl, ibland är hela mina pass ändast uppvärmning. I tempoväxlingar, volter, cerpentiner halt, trav ur halt. Skänkelvikning osv.

Haft min nya häst i ca 4 v och idag red jag upp henne mer första gången. Vilken känsla :O) Har nästan aldrig med min egna häst ridit och haft med i stort sätt hela kroppen på det viset. Swung i steget osv.. Varade i ca 2-3 min sen kände jag att det var dax att trava av på en hands fattning lång och låg. Rider i en speciell dressyr grupp på ridskolan ett tag och även en gång till i veckan. Hållt på i ca ett år och där är vi alltid noga med lång och låg form. Också för att få med hela kroppen osv, rena gångarter som är ett måste för att få fram det fina steget som MÅNGA fjordingar faktiskt har! :O) Så för mej är A lång och låg.

http://www.youtube.com/watch?v=I8cOq7YWXys
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag arbetar alltid mina hästar långa och låga innan jag börjar rida upp de. En häst som är uppåt riden men inte har med sej ryggen går också fel. En häst som är uppåtriden men inte har med sej bakdelen går också på bogarna. Så för mej är det mycket ridning ner framåt och går väl under sej med bakdelen. en western häst går alltid lång och låg och gör spinns osv hur lätt som helst. Den sätter väl under sej med baken och har med sej ryggen = den går inte på bogarna.

När en häst går lång och låg så balanserar den sej med halsen mycket själv. Därför är jag noga att inte rida upp de fören jag har mer muskler och jag vet att ryggen är med. Värmer alltid upp 10-15 min och sen samlar jag lite mer uppåt och sen rider jag alltid av på en hand i trav på långa tyglar lång och låg.

Jag rider inte upp fören hon är väl lösgord och hon sätter under sej väl, ibland är hela mina pass ändast uppvärmning. I tempoväxlingar, volter, cerpentiner halt, trav ur halt. Skänkelvikning osv.

Haft min nya häst i ca 4 v och idag red jag upp henne mer första gången. Vilken känsla :O) Har nästan aldrig med min egna häst ridit och haft med i stort sätt hela kroppen på det viset. Swung i steget osv.. Varade i ca 2-3 min sen kände jag att det var dax att trava av på en hands fattning lång och låg. Rider i en speciell dressyr grupp på ridskolan ett tag och även en gång till i veckan. Hållt på i ca ett år och där är vi alltid noga med lång och låg form. Också för att få med hela kroppen osv, rena gångarter som är ett måste för att få fram det fina steget som MÅNGA fjordingar faktiskt har! :O) Så för mej är A lång och låg.

http://www.youtube.com/watch?v=I8cOq7YWXys

Jag håller med om det mesta av ditt resonemang.
Dock har jag sett många westernhästar som spinner av talang och inte av god ridning. Och jag har sett många westernhästar där man lagt för mycket arbete på lång-låg med fokus på huvudposition och glömt ryggen, tyvärr.
Och jo, jag har varit ute en del på tävlingar tom B-nivå och ridit och tittat.

Med just fjordingar ser jag en liten risk med att fokusera på lång-låg, och det är deras anatomi som gärna är framtung.
Släpper man dem för mycket lång, låg är det svårt att få med bakbensaktiviteten tycker jag.
Över huvud taget tycker jag att det är viktigt att variera formen mellan lång-låg och lite högre form men precis som du skriver, måste de vara tillräckligt starka för att få med sig ryggen i arbetet för annars knäcker de ju bara av i mank-trakten och får en högre huvudform, underhals och sänkt rygg. Detta gäller uppenbarligen alla hästar, oavsett ras.

Men som sagt, när man får med rygg och bakdel bra, kan det vara klokt att lyfta formen lite.

En fjording torde man knappast få till sådan form som Totilas går i, åter av anatomiska skäl. Och det är inte eftersträvansvärt på en fjording.

Och igen: formen handlar egentligen inte så mycket om huvud och hals, som om korrekt arbete med ryggen.

Självklart sätter inte jag heller hästen på rumpan det första jag gör, utan jobbar med lösgörande övningar i ganska fri form, innan samlingsarbetet börjar.

Och samling är ju oerhört viktigt även inom westernridningen som du hänvisar till, fast samling sitter ju i rumpa och rygg, inte i näsan. Och det kräver ännu större styrka av hästen att verkligen orka bära sig i den långa, låga formen än i den kortare, något högre formen.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

hosilage igen..
ett hosilage med 40% TS ar ensilage.. for att kallas hosilage behover det vara minst 65% (correct if i am wrong), men min personliga tanke bakom inte gilla det ar att de syror som finns i hosilage/ensilage inte ar gjorda for kansliga hastmagar. Kossor ater det men de har 4 magar, och tuggar det flera ganger. Jag kor pa med mitt ho torrt, och sen om man vill anvanda hosilage gor man det.. jag tycker bara inte om det.. kanske beror pa mkt problem med mogel och annat skrap? forsta aret nar det var iskallt har, fick jag slanga 10 balar.. det var pengar det. och detta kom fran en reputabel tillverkare.. Sa lite behovs for att hela balen skall falla ihop, jag kan forsta om de som inte tycker om ho. och ja det var svart att fa in bra ho i ar, nu har jag dock fatt ett bra ho, lag protein som passar mina kallblod (fjordisar) och aven araberna da de inte behover hog protein heller.. haller dem lugna och sansade..lol. for andra fungerar det kanske, och det ar great. det ar ju en diskussion sa olika tankar skall ju komma fram..nu skall jag leta varmebalja, ar trott pa att slapa vatten.. urk..
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

hosilage igen..
ett hosilage med 40% TS ar ensilage.. for att kallas hosilage behover det vara minst 65% (correct if i am wrong), men min personliga tanke bakom inte gilla det ar att de syror som finns i hosilage/ensilage inte ar gjorda for kansliga hastmagar. Kossor ater det men de har 4 magar, och tuggar det flera ganger. Jag kor pa med mitt ho torrt, och sen om man vill anvanda hosilage gor man det.. jag tycker bara inte om det.. kanske beror pa mkt problem med mogel och annat skrap? forsta aret nar det var iskallt har, fick jag slanga 10 balar.. det var pengar det. och detta kom fran en reputabel tillverkare.. Sa lite behovs for att hela balen skall falla ihop, jag kan forsta om de som inte tycker om ho. och ja det var svart att fa in bra ho i ar, nu har jag dock fatt ett bra ho, lag protein som passar mina kallblod (fjordisar) och aven araberna da de inte behover hog protein heller.. haller dem lugna och sansade..lol. for andra fungerar det kanske, och det ar great. det ar ju en diskussion sa olika tankar skall ju komma fram..nu skall jag leta varmebalja, ar trott pa att slapa vatten.. urk..

Vilka syror är det du syftar på?

Jo, det är ett problem att man måste kassera en hel bal vid mögel. Min leverantör tar dock med dåliga balar tillbaka och ersätter med ny. Så det blir ingen högre kostnad för mig som kund ändå.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Sen när påverkar proteinet om hästar är lugna och sansade eller inte? Jag vill inte ha lågt protein till någon häst, då måste jag ju lägga till en massa annat och det ger extra energi till lättfödda kallblod=man får dra ner på grovfodret. Hösilaget vi ger nu ligger lågt i protein och jag måste ge 300 g soja för att det ska funka (lusern innehåller alldeles för mycket energi och jag hade då behövt dra ner på hösilaget). Hellre mycket protein och slippa kraftfoder. Hästar blir inte feta av protein och överskott av protein från grovfoder är inte skadligt.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Instämmer till fullo!

Tyvärr kan jag inte påverka grovfodret i stallet där jag står, men det är bra hygienisk kvalitet på hösilaget och de få balar som är dåliga slängs så fort det upptäcks.

En fördel med hösilage är att mängden oftast blir större, fast det är samma näring, då det innehåller mer vatten. Som exempel kunde jag ge Hampus 20 kg hösilage/dag när han var uppstallad, istället för 7 kg hö. Han var väldigt nöjd. ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 729
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 452
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp