Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
KL
Tänkte att de kanske är någon här som är insatt på fjordingavel. Har en fjording som har en mormors mormor om jag mins rätt som är arab, eller om det är ännu närmre. Hur mycket inblandning av andra raser får det vara utan att det blir en korsning?
Vad duktig du är, försöker också bli bättre på att rida i mörkret.
Vad är det för härstamning på den hästen?
För gröna papper krävs fem generationer godkända fäder, dvs din arab får vara mormors mormors mor till hästen som får gröna papper.
Pappa är Sindarve Tuff 57 och morfar Vilgot 60 så dom är godkända. Men mormor mormor mor är det inte som är arab, det är mycket närmre, så det inte står med i passet. Hon är inköpt som fjording och har grönt pass. Vet en korsning som hade rött.
Eftersom Ariel nästan bara varit i hage senaste halvåret, har jag glömt vilken underbar häst jag har.
Tog in en studsboll från hagen, som dock höll sig i rätt position hela tiden. När jag gjort klart henne för jobb studsade hon vidare till paddocken. Halvvägs där träffade jag en stallkompis jag inte pratat med på ett tag. Började prata och direkt ställer sig Ariel och sover.
När jag pratat klart (efter typ tio minuter) var hon precis lika alert resten av vägen. Väl i paddocken busade hon runt en hel del, så nog fanns det överskottsenergi.
Efter att hon rejsat färdigt blev det övergångar på lina så hjärnan fick jobba lite också.
Skaffa en bra pannlampa, är mitt tips. Jag har i och för sig alltid ridit i mörker, så jag har skaffat mig ett utmärkt mörkerseende. Men det är skönt om man travar eller galopperar att ha lite ljus runt omkring sig.