Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Då har ni inte köpt damen fin i kanten och som kan snubbla på sig själv. Henne skulle jag aldrig köra något hårdare pass på i totalt mörker. Är så skönt att i ha upplyst padock. Synd att hon står på grund av hälta.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL
Tänkte att de kanske är någon här som är insatt på fjordingavel. ;) Har en fjording som har en mormors mormor om jag mins rätt som är arab, eller om det är ännu närmre. Hur mycket inblandning av andra raser får det vara utan att det blir en korsning?

Vad är det för härstamning på den hästen?

För gröna papper krävs fem generationer godkända fäder, dvs din arab får vara mormors mormors mor till hästen som får gröna papper.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Vad duktig du är, försöker också bli bättre på att rida i mörkret.

Skaffa en bra pannlampa, är mitt tips. Jag har i och för sig alltid ridit i mörker, så jag har skaffat mig ett utmärkt mörkerseende. Men det är skönt om man travar eller galopperar att ha lite ljus runt omkring sig. :p
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Eftersom Ariel nästan bara varit i hage senaste halvåret, har jag glömt vilken underbar häst jag har. :o

Tog in en studsboll från hagen, som dock höll sig i rätt position hela tiden. När jag gjort klart henne för jobb studsade hon vidare till paddocken. Halvvägs där träffade jag en stallkompis jag inte pratat med på ett tag. Började prata och direkt ställer sig Ariel och sover. :love:

När jag pratat klart (efter typ tio minuter) var hon precis lika alert resten av vägen. Väl i paddocken busade hon runt en hel del, så nog fanns det överskottsenergi. ;)

Efter att hon rejsat färdigt blev det övergångar på lina så hjärnan fick jobba lite också. :D
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Vad är det för härstamning på den hästen?

För gröna papper krävs fem generationer godkända fäder, dvs din arab får vara mormors mormors mor till hästen som får gröna papper.

Pappa är Sindarve Tuff 57 och morfar Vilgot 60 så dom är godkända. Men mormor mormor mor är det inte som är arab, det är mycket närmre, så det inte står med i passet. Hon är inköpt som fjording och har grönt pass. Vet en korsning som hade rött.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Pappa är Sindarve Tuff 57 och morfar Vilgot 60 så dom är godkända. Men mormor mormor mor är det inte som är arab, det är mycket närmre, så det inte står med i passet. Hon är inköpt som fjording och har grönt pass. Vet en korsning som hade rött.

Måste ha läst fel, hittade hennes mamma på en sida på nätet nu och hittar inte araben i släkten.

Men hittade att hon är en av fem helsyskon, hon är den yngsta. (Sindarve Tuff gick bort samma år som hon föddes)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Eftersom Ariel nästan bara varit i hage senaste halvåret, har jag glömt vilken underbar häst jag har. :o

Tog in en studsboll från hagen, som dock höll sig i rätt position hela tiden. När jag gjort klart henne för jobb studsade hon vidare till paddocken. Halvvägs där träffade jag en stallkompis jag inte pratat med på ett tag. Började prata och direkt ställer sig Ariel och sover. :love:

När jag pratat klart (efter typ tio minuter) var hon precis lika alert resten av vägen. Väl i paddocken busade hon runt en hel del, så nog fanns det överskottsenergi. ;)

Efter att hon rejsat färdigt blev det övergångar på lina så hjärnan fick jobba lite också. :D

Önskar att min dam hade så mycket energi,:D Men hon tycker att hon är för gammal för sånt!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Om det är Gabriella du har, så kommer hon från en hederlig norsk stofamilj, Veitebergsblakka N 2280. Jag har i alla fall sex generationer fullständig härstamning på henne och det finns ingen arabhäst så långt ögat når. På ett par grenar kan jag gå tillbaka till 1800-talet. :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag är också ute i mörker, dock inte så sent som du för då sover jag gott...

Det har dock varit konstigt hittills den här vintern. Det har nämligen inte blivit riktigt mörkt, ens vid halv nio på kvällen. Har en pannlampa som jag sätter på hjälmen men snål (eller möjligen miljövänlig, det låter mycket bättre) som jag är tänder jag den bara när det blir möte med bil, för att de ska se mig bättre.
Har inte haft några svårigheter i år.

förra vintern var jag ute i beckmörker och Lester och jag körde i diket. Jag trodde att han såg, och satt och åkte. Tydligen trodde han att jag både såg och styrde... tur att sötnosen åtminstone inte är bekymrad av sig.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Skaffa en bra pannlampa, är mitt tips. Jag har i och för sig alltid ridit i mörker, så jag har skaffat mig ett utmärkt mörkerseende. Men det är skönt om man travar eller galopperar att ha lite ljus runt omkring sig. :p

Jag har världens bästa pannlampa lyser upp halva skogen, men får mej att det ser konstigt ut för en häst så jag har bara det lilla lyset på mest och då för min skull :grin:
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Håller med till en viss del. För mej handlar lång och låg form inte om att de ska gå med näsan rätt ner i backen, det gör jag bara när jag travar av hästen efter ett väldigt intensivt dressyr eller hopp pass. Lång och låg form för mej är att hästen hittar sin balans. Ej bakom eller framför lod. Utan att den samlar sej i den långa och låga formen. Självklart finns det männsikor inom western som rider lång och låg utan ryggen och bakdelen med sej. Samma som det finns många som rider hög i dressyren som rider upp hästarna innan de är redo och som du säger knäcker av och trampar inte in under sej och har med ryggen utan som i filmen inte går rent i gångarterna.

När min fjordis går mer lång och låg så är ryggen och bakdelen väl in under och då går hon inte på bogarna. När man hittar rätt i den långa och låga formen och de själva får finna sin balans så musklar de sej fint tycker jag.
När man rider upp de så hänger mycket av balansen hos ryttaren på ett annat sätt. Så rider man upp de för tidigt så hänger de ofta i handen osv och blir framtunga tycker jag. För mej är lättheten väldigt noga. Den ska kännas lätt, samla sej det mesta själv och den ska vara lätt riden. jag vill inte sitta och bära runt hästen osv.

En fjordis som jobbar väl i balans lång och låg går inte på bogarna. Nu har min fjordis rätt så lång hals, högreslig osv. För mej känns en fjording som är kort och kompakt som mindre att gå på bogarna än vad ett halvblod gör. Förstår inte det där med att de inte är byggda för det. Lyfter du upp de för tidigt så får du inte fram deras gångarter som de faktiskt har. Deras ofta fina steg, de blir inte rena i sina gångarter. Jag rider även islandshästar och de är en del av de byggda som en fjording. Många mästare inom islandshästar ännvänder den långa och låga formen för att få fram gångarterna.
Det är fjordhäst i Islandshästarna det är en av rasen de är byggda på.
Även en mästare som inte annvänder lång och låg har fått gett sej i detta och har själv erkänt att de inte går på bogarna när de går lång och låga.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag har totalt missat att det startats en ny Fjordtråd! Lägger denna i favoriterna såklart. :D
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Kramsnö sedan i natt. Suck. Kan därmed inte rida mina skodda hästar pga styltbildningen.
Har i stället ridit några unghästar, däribland Jenta som gör ett trevligt jobb i samtliga gångarter även om jag är lite missnöjd med formen, och Yngve som inte behöver gå i någon särskild form alls. Det var idag tredje gången som jag red honom och han är pigg och glad och tycker om att springa men är väldigt reglerbar. Har ridit i skritt, trav, höger galopp och vänster galopp samt ryggat ett par steg.
Han är trevlig och duktig!
I vår ska det bli inridning "på riktigt". Nu under vintern kommer det väl att bli enstaka dagar med 20 minuters ridturer, när underlaget inte tillåter att jag "leker" med de andra.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Nej jag har inte testat sulor, varken egentillverkade eller köpta.
Jag har hört olika erfarenheter, en del är nöjda och andra inte.
Det jag ser som ett minus är att skorna rimligen sitter sämre eftersom det blir fler "drag"lägen och mer friktion.

Dessutom är det ganska få dagar per år som det är kramsnö som hindrar ridning.
Så även om jag stånkar och muttrar den dagen det gäller, så väljer jag ändå att acceptera det.
Trösten är som sagt att jag då kan rida mina oskodda unghästar, som har mer eller mindre vintervila men som utan problem kan "tåla" ett pass någon gång ibland.
En av unghästarna borde jag jobba mer här under vintern, har vägar som är OK även för oskodda hästar. Hon har pyttesmå hovar som jag inte vill sko ännu, trots att hon är 3½ år gammal. Hon är en liten pygmé, korsning mellan vbl-travare och quarter. Borde ha blivit en decimeter högre än hon är men så är det. Man kan inte spå.
Många quarterhästar har små hovar och det har hon också.

Visst blir det lite "semester" för de mer vuxna hästarna men det skadar inte för dem heller att få lite extra vila. Mest trist när det går bra och framåt i träningen, men egentligen gör antagligen den extra återhämtningen att man kan träna lite mer när man sätter igång dem.

Nu har det frusit på igen, så det var bara en dag med kramsnö. Igår red jag ett par vuxna hästar, trevligt även om Lukas inte hade sin allra bästa dag.
Har bokat ridlektion på lördag förmiddag hos en dressyrtränare och -domare, ska bli kul även om jag vet att vi har en hel del luckor på ganska basal nivå samtidigt som vi i andra delar gör avancerade övningar.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Det funkar inte att ha hästarna barfota heller? Jag har mina "skolösa" nu under den mörka tiden på året när ridningen ändå blir sparsam.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Barfota har jag alla hästar på den isfria delen av året, och de fungerar. Lester blir lite öm om jag rider mycket på grusvägen så jag väljer skogen och/eller ridbanan då.
Vintern är svårare.
Ibland är det underlag som passar både skott/broddat och barfota, som igår när det var fin tillkörd snö. Ibland är det kramsnö och skott är dumt. Ibland är det isigt och barfota fungerar inte.

Så jag har väl egentligen den perfekta kompromissen just nu: en del hästar är skodda och får jobba när underlaget passar för dem.
Några är barfota och får jobba när underlaget är mer anpassat för barfotaridning.

Visst har jag möjlighet till olika underlag med bra skogsstigar bara jag kommer över grusvägen, men när det är mörkt på kvällarna, är jag hänvisad till att rida på vägen. Och då blir det en liten anpassning.
Eller, förstås, så kan jag rida på grannens åker på andra sidan grusvägen.
Jag är väldigt nöjd med mina ridvägar och valmöjligheter men vintern med bristande ljus och varierande underlag innebär ju lite anpassningar.

Just nu har jag åtta hästar skodda och fem stycken oskodda som går att rida lite ibland. Av de oskodda är det tre som egentligen kan jobba ganska mycket eftersom de är tre och ett halvt år gamla. Yngve som är två och ett halvt, kan mycket väl tåla en kort ridtur en eller ett par gånger i veckan om det är så, samma sak med isländske Snorri som är tre och ett halvt. Onödigt tidigt att egentligen jobba dem, men någon ridtur i veckan skadar liksom inte heller.

Så det som får mig att stånka är egentligen bara att jag kan bli så inspirerad att rida framför allt Lester, Ärlig och Lukas som börjar bli bra utbildade och därför extra roliga att jobba med.
Ärlig börjar bjuda på lite pondus även i arbetstraven och längningarna är bara:love:
Lester har börjat trampa mot piaff på ett väldigt bra sätt, "riktig" piaff ligger inte så långt borta (detta tränar jag för att stärka bakdelen och därmed förbättra framför allt galoppen, som saknar lite fortfarande).
Lukas - ja, han kan vara fantastisk! Inte så kul i förrgår men gångerna innan blev jag "salig". Varenda byte satt, travade "ett steg i taget", piafferade, jobbade i riktigt kort galopp - utan att en enda gång fuska med rygg och rumpa.

Och att då stå ut med att låta dem vila pga kramsnö:mad:
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Nu har jag förvisso bara en häst, men jag skulle inte klara av att hålla igång henne utan sulor. Just nu går hon utan, då jag fick flytta skotiden. Men hon får styltor utan att det är kramsnö. Skorna sitter bra så länge det inte är lera i hagen.

Har funderat på att ta av skorna nu när hon ändå villar pga skada, men kom fram till att vi inte ens kommer av stallplanen utan brodd.:mad:
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

men vilken fin !!!

kan någon Pm:a någon adress till fjordstuterier, eller andra som har fjordingar till salu ?
tack!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 729
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 452
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp