Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Vi kanske har tur. Våran paddock ligger öppet, på en höjd och har skottats i vinter.

Jo, det spelar förstås roll.
Min har inte skottats men det kom inte så mycket snö heller. Ligger i en svacka med en hög vall mot väster, så det är framför allt på förmiddag och morgon som solen kommer åt så här års när solen inte står så högt. Södra delen, som också vätter mot en sandbank, är inte riktigt snöfri ännu.
Men våren är ju väldigt sen i år också.

Min paddock anlades i ett gammalt sandtag, där fyllnadsmaterialet består av sand från platsen. Mot väster har jag en brant sandbank ca 20 meter (?) hög, mot söder alltså lika. Mot norr har jag grannens skog, som är ganska tunn precis i kanten på min paddock, och åt väster har jag grusvägen och sedan en kohage. Den koghagen är inte heller snöfri än så länge.

Red ett pass i paddocken igår på min Basjkir. Hästen tvekade där det låg snö/is, men i övrigt var underlaget trevligt. Nu har det varit kallt igen i natt så jag utgår från att det är rena betongen just nu men blir bättre igen under dagen.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Roligt att ni har kommit igång. Jag har fått sålt mitt 4åriga sto Chiquitita, hon köptes av en jätteduktig tjej, så det ekipaget kommer jag nog få se mer av i framtiden. Solero blir bara bättre, o jag har kärat ner mig helt i honom. Han rids eller körs 3-4 dgr/veckan. Han går nu i form i alla 3 gångarterna. Har börjat träna mer sidvärtes med honom och det fungerar bra. Ska försöka sätta igång Lyztra nu och sedan väntar stamboksföring av henne till sommaren.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Roligt att så många verkar vara igång, och att det går så bra!

Här rullar det på, fast mer hit och dit än framåt. Kastor har drabbats av vårkänslor denna vecka, och demonstrerar det genom att bocka som en tok i dressyren. Lastträningen fick ett par dagars uppehåll (däckbyte), och efter det (igår) känns det som att vi är tillbaka på ruta ett; Kastor klev ut ur stallet, slet sig och bockade järnet tvärs över stallplan - bara att hämta tränset istället för grimman. Tokiga valack! I eftermiddag ska vi rida ut och försöka göra av med överskottsenergi! :p

Samtidigt konstaterar jag att dressyrsadeln ligger i bakvikt. En inspektion av hästryggen visade att en del muskler dykt upp runt manken, som nu ser riktigt trevlig ut (halleluja! Det har tagit sin tid!). Kastor anser att hoppsadeln ligger perfekt efter omstoppningen, men båda sadlarna är stoppade likadant och med precis samma material - och är gjorda på samma bom, så rimligen ligger de likadant.. Samtidigt som tömkörningsdäckeln jag gjorde i början av terminen plötsligt också blev snäppet för smal. Håhåjaja..det är roligt nästan jämt!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Visst blir man glad när de bygger muskler, men det ställer ju till det med sadlarna. :crazy:

*kl*

Vi hade premiär på galopparbete under dressyrträningen i tisdags. Så äntligen är ridbanan helt ridbar. :D Däremot var det väldigt jobbigt att behöva jobba i galoppen, precis när vi började tycka det inte längre var jobbigt med trav. :angel:

I helgen blir det löshoppning för farbror gul, som jag längtat! Sedan kommer sadelprovaren ut för sista justeringen av hoppsadeln om en vecka, så förhoppningsvis kan vi börja hoppa efter det. :)

Ariel går omkring och blir större, det är hennes enda uppgift just nu. Äta, sova och bli större. :love: Jag velar kring årets hingstval, har två kandidater som jag vill använda...
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Fick en AHA,-JAHA-upplevelse av ditt inlägg! Under ett dressyrpass i veckan fick min "lilla fjord" spelet. Som du skrev drog han järnet (i ridhuset), bockade och slutligen en tvärnit med följden att jag åkte av. Det var 3 år sen sist, jag trodde han växt ifrån det och undrar varje gång varför han gör såhär. Folket slängde sig över sarjen och undrade vad som hände, men jag har ingen aning. Är för gammal för att ramla av och slå mig!!!!
Menar du att det har med vårkänslor att göra, har inte direkt hört att andra fjordingar har detta beteende,-men det är kanske inte så ovanligt-bara det att man inte pratar om sina avramlingar. Kul om andra fjordägare ville dela med sig om det är vanligt att dom drar, bockar och kastar av sin ryttare. I övrigt är han lugn, trygg och härlig. Han är 17 och jag har haft honom i 4 år-
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag kan inte svära på att det är vårkänslor, men just nu utgår jag ifrån det. Kastor har varit likadan hela veckan, oavsett vad vi ägnat oss åt (lastträning, dressyr på stallplan, tömkörning på stallplan + ute, uteritt längs grusväg). På stallplanen vill han dra iväg och bocka (japp - han bockar med hela kroppen samtidigt som han rusar. Väääldigt roligt..! :eek:) utan synbar orsak. Idag ute var det iofs en del oljud från lastbilarna i grustaget, men han var betydligt mer tittig och benägen att dra än han brukar vara i samma situation. På hemvägen satt jag av och gick, då han bokstavligt talat hängde i bettet och for iväg för minsta lilla (en lugn och tyst joggare som t.o.m. stannade och hälsade på honom, var tydligen en hemskt farlig varelse..).

Kastor är dock knappast representativ för rasen :) . Han är i sig en ganska osäker individ, vilket i yngre år visade sig i en extrem flockbundenhet, och är överlag ganska benägen att sticka iväg. Vi har dock jobbat som tokar med att han ska stå still om han blir rädd, och det har faktiskt fungerat bra. Numera sticker han mest iväg (ordentligt alltså. Att ta ett eller två galoppsprång räknar jag inte som att sticka.) för att roa sig - testa lite och göra av med energi ;) Det går i perioder. Undantaget är motorcyklar, fyrhjulingar och liknande. Där får jag börja om helt denna säsong, efter en incident i höstas. För dem är han verkligen rädd. Och i mörker blir han väldigt väldigt osäker och därmed oberäknelig.

Det är tur att han är söt. Efter ridningen släppte jag ut honom i hagen; han galopperade bort till maten, svassade lite inför de andra en stund, och ställde sig sedan och åt. Jag morrade lite åt honom, varpå han tittade på mig med glatt spetsade öron och en blick som tydligt sa "Jag vet att du älskar mig, matte! Ses imorn!". Hästskrälle :love: Jag kan muttra och svära, men skulle aldrig klara mig utan honom.
 
Senast ändrad:
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jamen visst är det roligt - jag är ju jätteglad över att han till slut fått den överlinje jag längtat efter! Det är bara så dålig tajming; om ett par veckor ska jag börja göra min första sadel (hopp) och i juli ska jag göra westernsadel - hade det inte kunnat vänta tills dess, liksom :angel: Hoppsadeln ligger iaf bra fortfarande; red i den idag och den ligger inte i bakvikt. Har just beställt en bomlös skolsadel från Tyskland. Ska annonsera ut dressyrsadeln, så får jag se om det blir en ny bomsadel för dressyren eller om vi klarar oss med den bomlösa det närmaste året. :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Fick en AHA,-JAHA-upplevelse av ditt inlägg! Under ett dressyrpass i veckan fick min "lilla fjord" spelet. Som du skrev drog han järnet (i ridhuset), bockade och slutligen en tvärnit med följden att jag åkte av. Det var 3 år sen sist, jag trodde han växt ifrån det och undrar varje gång varför han gör såhär. Folket slängde sig över sarjen och undrade vad som hände, men jag har ingen aning. Är för gammal för att ramla av och slå mig!!!!
Menar du att det har med vårkänslor att göra, har inte direkt hört att andra fjordingar har detta beteende,-men det är kanske inte så ovanligt-bara det att man inte pratar om sina avramlingar. Kul om andra fjordägare ville dela med sig om det är vanligt att dom drar, bockar och kastar av sin ryttare. I övrigt är han lugn, trygg och härlig. Han är 17 och jag har haft honom i 4 år-

Men nej inte nu igen :(.
Jodå jag har varit med om att dom har vårkänslor många gånger.
Upplever dock att det brukar komma i i mitten av Januari och sluta någon gång i Mars.
Har fått för mej att det har med pälsfällningen att göra.

Massor med överskottsenergi kanske ?
Det har varit en tråkig vinter och det har inte gått att hålla igång som man hade velat ?

Här finns en film på mitt överpigga sto, hennes kompis halvblodet tar det lite era med värdighet.
https://plus.google.com/photos/100921655557155195421/albums/5842970169641545665/5864179977601114930?banner=pwa&authkey=CKuu3IGrxIXtwgE
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Mina hästar beter sig sällan så som beskrivits med att bocka eller sticka. Men jag tror att det beror på att de inte "behöver".
De behöver inte försöka göra sig av med överskottsenergi med mig på ryggen. De busar för fullt i hagen och verkar ha förstått att jobb är jobb och kräver koncentration.
Å andra sidan har ingen av mina hästar bockat eller betett sig illa under inridningen heller utan alla har gått att skritta ut längs en otrafikerad skogsbilväg ensam redan första ridturen.
Andra eller tredje ridturen har alla mina hästar hittills fungerat att rida i skritt, trav och galopp (OK, det finns ett undantag och det är Barmi och skälet till att det inte funkar på honom är att han inte vet hur man gör när man travar).

Men jag har nog haft tur med mina hästar.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Våra hästar har oxå stor hage, dock är det herrar som kommit upp i ålder så det är inte så mkt bus och bock där! Det är heller inte mer än fjordingen som får "tokryck"! Igår på träning i ridhus gjorde han ett nytt försök i samband med att en annnan häst lämnade ridhuset. Dock förekom jag honom och jag satt kvar. Jag vet helt enkelt inte om det är som han blir rädd el det är bara bus!? (det fanns fler hästar i ridhuset, så han blev inte ensam kvar).
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

I helgen var jag och Simon iväg och tävlade igen och fick med oss fotograf så bjussar på lite bilder :)
Var ju ett tag sen jag uppdaterade er, för några veckor sen red vi en LB:1 och LA:1, 70% i LB och placering och 62% i LA.
I helgen red vi en Msv C:1 igen och han var SÅÅÅÅ fin! :D Red på 64% och 12a av 38, två utanför placering. Tänk om man kunde få rida på kandar i LA också ;)
Här är lite bilder från i lördags, de är tagna på framridningen, tävlingsbanna i ridhuset var tyvärr lite för mörk.

IMG_3279.jpg

IMG_3267.jpg

IMG_3261.jpg

IMG_3247.jpg

IMG_3237.jpg

IMG_3238.jpg

IMG_3220.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Skriver väl jag här med då :D har ingen egen fjording men rider en ridskolefjording oftast 3 ggr i veckan sen lite mer än en månad tillbaka.. Har tyckt fjordingar är väldigt mysiga men när jag började rida "Idun" var hon mer än jag tänkte mig, hon var speciellare än någon annan fjording jag ridit och hon hade smeknamnet "galen".. Första två gångerna jag hoppade med henne, där hon var bråkigast flög jag av sammanlagt 5 gånger, hennes metod för att få av än var att skena iväg i full fart och byta varv i en snäv sväng och bocka, på så vis tappade man balansen helt och flög åt ena sidan.. Vi har jobbat som sjutton med dressyr, markarbete och hoppning, få upp förtroendet för varandra för trots jag blev rädd ibland vägrade jag ge upp.. Och nu efter en månad med träning och förtroende för varandra så har vi kommit sjukt nära varandra, hon är lugn när jag är lugn.. I söndags så nollade vi även våra första klubbhoppningar, 40 och 60cm och hon var totallugn, ingen trodde de var Idun när de hörde det var hon :eek:

Vill ni se bilder sen hopptävlingen kan jag lägga upp och även en film, så säg till! annars får ni nöja er med (så länge i alla fall) med denna bilden :angel:
60648_143293199183365_1529158889_n.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Har hört att det finns 2 sorters fjordingar! Fjordingar och fjordingar med en räv bakom örat. Jag har nog den senare.....
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jättevackert ser det ut! Superfin häst! :)

Jag bor i Finland. Jag har ett fjordhäststo på 4 år. Märkte för några veckor sedan att sadeln inte sitter längre, då hon börjat bygga muskler. Nu undrar jag vad har ni för sadlar på era fjordhästar? (märken och hur vida de är) Har märkt att det är otroligt svårt att hitta passande sadlar, då min fjord knappt har någon manke. Skulle vilja ha lite tips vad man ska leta efter, eller bland vilka märken. :)
Har provat några, Trekker med flexibom, Bates Cair dressyrsadel, Knights bareback bomlös...
Men antingen har de inte passat henne, eller inte passat mig.
Min nuvarande sadel är en Horze Combinada, 34 vid, allround.
Tror ni att någon Cliff Barnsby skulle kunna sitta? Hade en CB hoppsadel tidigare på henne.
Helst skulle jag vilja ha en dressyr/allround mot dressyr, men viktigast är att den passar både hästen och mig själv.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Mitt sto har en Ideal Crown som jag tror är 34" som hoppsadel. Min valack har en Prestige Silver Star 38" :D som hoppsadel. Sedan delar de på en Sensation Ride G3 med G4-sits som jag verkligen älskar. :love:
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

34 och 38 tum? Noo way in hell... (Tum " = sitsstorleken) :rofl:
Förlåt, jag var tvungen! //Nörden


Ricco Min valack har en Santa Cruz "Celine" hoppsadel, xwide. Fram tills nyligen hade han en Santa Cruz "Arthur de Luxe" dressyrsadel, xwide, men denna ligger nu i bakvikt. Jag har beställt en Chezz "Calido special edition" bomlös skolsadel, som bör komma i nästa vecka - hoppas att den passar.. Bommen jag provat ut till hans kommande hoppsadel, är xxwide.

Det knepiga med fjordhästar (och många kallblod generellt) är att de ofta har en låg, men bred manke. Detta gör att de behöver en sadel (bom) med en vid vinkel (bomvidd) som också är mer öppen (dvs är vidare även uppe vid framvalvet, inte bara nere vid ortspetsarna).
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jättevackert ser det ut! Superfin häst! :)

. Nu undrar jag vad har ni för sadlar på era fjordhästar? (märken och hur vida de är) Har märkt att det är otroligt svårt att hitta passande sadlar, då min fjord knappt har någon manke. Skulle vilja ha lite tips vad man ska leta efter, eller bland vilka märken. :)

Har Stübben focus, W och XW, som ligger rätt bra på mina fjordingar. Jenta behöver ha XW.
Focus är Stübbens islandshästmodell. Knästöd som på en dressyrsadel, ganska kort anläggningsyta och lite kortare vulster än en dressyrsadel i storhäststorlek.
Trevliga och bekväma sadlar men inte helt billiga. Lite väl dyra eftersom det är islandshästanpassat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 729
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 453
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp