Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Hej!

Klart hon säger snälla saker.. Jag känner en tjej som precis fått 80.000 kr eftersom hon var med på ett bokomslag utan att vara tillfrågad... Det är mycket pengar för ett "misstag"...

/Lavinia
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Hej!

Klart hon säger snälla saker.. Jag känner en tjej som precis fått 80.000 kr eftersom hon var med på ett bokomslag utan att vara tillfrågad... Det är mycket pengar för ett "misstag"...

/Lavinia

Oj då, kan det löna sig så bra att bråka... man kanske skulle skrika högt till bokförlaget då.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL:ar mig själv.

AAAAH, jag kan inte rida! Den frustrationen! Jag har alltså ridit sedan jag var fem, i skogen, vilket blir ... 28 år. :o Och nu när jag rider privatlektioner för tränare på min första egenköpta häst så går det bara inte. Ponnyn är hur duktig som helst, försöker göra rätt och har världens tålamod ... men hur lätt är det när piloten inte kan koordinera sin kropp för fem öre, och har 28 års felaktiga kroppsminnen att radera? :(

Ujujuj. Ska det ta 28 år för mig att rensa bort alla gamla felaktigheter och börja på 0? Då kommer jag rida på nybörjarnivå när jag går i pension ...
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Kastor är inte vårtrött, men däremot var han lite kraftlös idag. Verkade inte ansträngd, men var..långsam i rörelserna i ridningen. Jag tror att det beror på värmen idag, då han var rasande full av energi i måndags och vilade helt igår.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Kastor är inte vårtrött, men däremot var han lite kraftlös idag. Verkade inte ansträngd, men var..långsam i rörelserna i ridningen. Jag tror att det beror på värmen idag, då han var rasande full av energi i måndags och vilade helt igår.

Kraftlös kanske är rätt ord! Har hållit i sig i ca 2 veckor. Tränaren tycker det ser bra ut, men jag känner hur hon inte riktig orkar ta i.:(
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Kastor kan bli så när temperaturen plötsligt stiger. Hans muskler samlar på sig värme och han har lite svårt att pulsa ner när det är riktigt sommar-varmt.

Kan det vara så att hon är lite trött i kroppen, eller huvudet? Kanske dags för några dagars vila; bara skritta ut i skogen och mysa?
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Hurra, härliga träningspass igår.
Lester var bra, fram tills jag fick för mig att jag skulle trava mellan tunnor. Tunnor är det värsta Lester vet. Så vi fick bråka ordentligt en stund, och till sist slappnade han av och släppte efter och gick bra igen. Valde att inte galoppera något, eftersom vi bråkat så pass i traven.

Ärlig underbar och fick därför ett kort pass. Bara flöt iväg dit jag ville, trevlig munkontakt och trevlig form.

Jenta lite ojämn till att börja med, men genom att bara vänta ut henne i traven, fick jag till stadig form med stadig tygelkontakt genom både trav och galopp. Henne rider jag inte heller så långa pass eftersom hon bara är fyra år. Dock är det möjligt att hon får åka med på träningstävling om ett par veckor och då kan det vara lämpligt om hon är något så när stabil, och kan genomföra de moment som ingår i mönstret.
Tyvärr blir hon nog ingen trail-häst. Visserligen har hon skalle för det: inte bekymrad över någonting egentligen, men hon har ingen som helst respekt för bommar och då blir det många straffpoäng. Om jag inte kan träna henne till att avstå från att sparka på bommarna förstås.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Nyfiken!

Hur många av er har tänkt att kvala SM nästa år?
Och i vilken gren?

Har själv satt sikte på att kvala SM Dressyren :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Om du med nästa år menar år 2014 så kanske jag kan tänka mig att testa i dressyren med några pållar, beroende på hur de utvecklas närmsta året.
Lester och Ärlig är egentligen båda färdiga för LA redan nu, Jenta är för ung men väldigt duktig och kan nog egentligen också ta sig runt en LA:1 på godkända % redan nu - en bra dag.

Har ridit tre trevliga fjordingar idag. Jenta jobbas för närvarande med sikte på tävlingsdebut i western om två veckor. Det är en träningstävling så nivån är enkel vilket är bra för en fyraåring.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Idag har Simon gått både Msv C:1 och Msv C:2, första gången vi rider två så "svåra" klasser på en dag men det var inga problem. 62% i båda starterna och första utanför placering i båda. Tappade tempot lite i skolorna vilket gjorde honom lite för rak tyvärr och lite missar med bakdelsvändningarna i C:2an men på det stora hela fin häst!
Hur kul som helst att vara ute och tävla fjordis ju, har aldrig blivit bemött dåligt, idag vet jag inte hur många som kom fram och berömde världens bästa ponny :love:
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL.
Red ett träningspass med Jenta i paddocken igår. Den hästen är helt underbar!
Bara fyra år men vilken skalle!
Inte rädd för något (och visst skulle hon kunna reagera på mina udda trailhinder, exempelvis rida runt en tunna med en slana i handen, vars ena ände vilar på tunnan eller bro eller grind eller allt annat jag kommer på). Samarbetsvillig. Självklart brister precisionen - man kan inte begära mer av en fröken som reds under några månader som treåring, sedan vilade fem månader och nu är igångsatt sedan en månad tillbaka med ridning två gånger per vecka.
Lilla fröken travar trevligt i form, håller formen i övergångarna, galoppen börjar vara i rätt form större delen av tiden, hon travar ganska trevliga skänkelvikningar även om jag inte börjat jobba så mycket med att få tvärningen korrekt så ibland tvärar hon lite för mycket.
Hon tag galoppen - alltid rätt galopp - ur skritt på ett trevligt sätt, orkar märkligt nog galoppera på tiometersvolter.
Spinn är helt OK i två varv och mer har jag inte begärt än. Hon är inte långt från galoppombytena - en halvhalt med ett travsteg och så den andra galoppen.
Äckligt duktig häst.
Kan uppenbarligen väldigt mycket, vilket inte beror på att jag pressat henne utan på att jag lite tveksamt föreslagit saker och ting och hon har svarat. Underbar häst!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Knotten biter Kastor i virvlarna, så nu har nya flugtäcket åkt på.

dsc_0016_51931515ddf2b33d3df3c80a.jpg


dsc_0014_519314c3ddf2b33d2f14e87d.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

I lördags debuterade jag o Kidde Nationell T80 km på Göingeritten i Glimåkra i samband med SM i distansritt. Planen från början var att rida lugnt och fint på maxtid för att ge mig och hästen erfarenheten av att rida så långt men att göra det lugnt, dock försöka "rida på" något i början för att ha "tid över" om Kidde skulle krokna mentalt på sista slingan eftersom vi inte ridit mer än två slingor förut.
I förra veckan drig jag på mig en rejäl förkylning och när jag insåg att jag inte skulle hinna bli frisk så var det bara att bita ihop och kämpa på så länge det håller.

Rida på var ordet även om planen väl inte var riktigt så mycket.. Första 29 km gick på 1 h 50 min (inkl 3½ min puls) och andra 31 gick på drygt 2½ h trots att jag varit trött o seg i pausen o kommit iväg för sent så att tiden började rulla för oss. Jag var hyfsat allert de första timmarna men efter ca 5 mil började det bli segt o jobbigt o jag fick svårt att gå i mig vätska så på väg in i andra grind krampade det ordentligt i magen o jag hade svårt att gå.
Envis som man är så vill jag ju inte ge upp när hästen är fräsch (annars hade jag ju kunnat kasta in handduken efter två slingor och med godkänd häst få tillgodoräkna oss de milen) så efter lite pepp-talk av distanskompisar i viloområdet så konstaterade vi att vi hade knappt 3½ h på oss att ta oss de sista 19 km, vilket innebar att vi skulle kunna skritta runt för att få en godkänd ritt.
Första 5 km gjorde jag försök att trava lite grann men det gjorde alldeles för ont och efter hand började det som jag fått i mig komma tillbaka, så det var inte läge att göra mer än att skritta.. Så det blev en låååååång dryg skrittväg mot mål men jag ville så gärna bli godkänd o dessutom så insåg jag ju att oavsett vilket så måste vi ändå ta oss tillbaka o då kan vi lika gärna ta oss runt.
Med de sista samlade krafterna tog jag mig samman o vi galopperade över mållinjen efetr drygt 7 h 33 min, sen mer eller mindre trillade jag av hästen o jag som alltid sagt att jag vill sköta besiktningen själv för att "om något går fel så ska det vara mitt fel" fick nu förlika mig med tanken att slutbesiktningen efter vår första 80 km fick skötas av en person som inte ens tillhörde teamet - för jag kunde inte stå på benen utan låg o grät av utmattning strax efter mållinjen..
Kidde blev godkänd i slutbesiktningen (tur de inte besiktigar ryttaren) och vi fick vår första godkända 8 mil! Jag är så otroligt glad o stolt över Kidde och den utveckling som han har gjort! I fjol så var han väldigt beroende av att jag kunde peppa o stötta honom de sista milen - nu gick han sin första 80 km med en i princip helt värdelös ryttare de sista tre milen.
Från att ha känt "herregud 80 km är huuur långt som helst" så känner jag ju helt plötsligt "tjohoo, när vi både är friska o pigga o orkar hålla tempot i alla 8 mil o inte bara som nu i 6 - då jäklar!"

Jag har absolut haft roligare hästdagar i livet, det är ingen höjdare att må så dåligt, men det var ett helt fantastiskt test av Kidde och jag upphör aldrig att förvånas över denna tappra häst! Det kunde jag inte tro för två är sen när vi red vår första PP.

 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Jag är tillbaka där jag hör hemma, på fjordhästryggen! Har blivit medryttare på några underbara fjordingar :)

blogger-image-2073213532.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

kl

Man kanske skulle slänga ut frågan i den här tråden...

Jag är en riktig fjordingfantast, och trots att jag i mitt hästliv mest sysslat med andra raser så har jag innerst inne alltid velat äga en guling.

Jag är en "feg" hobbyryttare som inte ser ridningen som det viktigaste. Jag kanske vill träna lite om jag har en häst jag känner mig trygg med, annars mest rida/promenera ute i skog och mark. Allt på ganska "låg" nivå.

En stallkompis sa en gång att det vore som "att köpa en bordercollie fast man inte tänker valla med den" om man skaffar sig en fjording man inte tänker arbeta med, tex köra och dra tungt med (eller rida "hårt"). Ligger det nåt i det påståendet?
Eller finns den där lugna trygga myshästen jag ser framför mig, som inte blir tokig av att inte gå så hårt...

Hoppas ni förstår frågeställningen på ett ungefär, tacksam för tankar på det :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Min häst är jätte lugn. Hon klar av att bara gå i hagen, men i vintras när hon vilade pga skada märkte jag att hon tyckte att det var ganska tråkigt. Detta trots stor hage! Problemet med henne är väl att hon behöver gå ofta för att ens ha lite ork/kondition och galoppen är hennes sämsta gångart. :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 729
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 453
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp