Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL.
Inte aktuellt i år, uppenbarligen.
Men betäckning är ju kul...

Någon som har koll på vilka musblacka hingstar som garanterat INTE har gul-anlag? Grått är flott och Jenta har ju uppenbarligen grått. Vet inte om hon har gult eller inte, men vill förstås inte riskera dubbel-gult.

Någon som har koll på om Circus har röd-anlag? Att han är vitblack vet jag men det är hans röd-status jag är nyfiken på.
Elvar är ju vitblack med röd-gen.

Som ni kanske anar, har jag en tanke att tillverka en isabellblack (och får väl hålla på och avla i all evighet innan jag får någon)...:o
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Fälttävlan?! Var finns det fälttävlan uppe hos oss??? Jag och Ariel hade ju superkul 2011 när vi testade ett par träningar, men jag hade gett upp tanken på det efter flytten. Tell me more! :D
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Oj, du har ett väldigt proteinfattigt grovfoder. :( Jag skulle gärna hjälpa dig, men har inte mitt dataprogram i närheten (hemmagjort i excel).

Sådär lite snabbt så räknar man att en snittfjordhäst behöver 270 g smb. rp i underhållsbehov. Om siffrorna du angett är per kg foder så innebär det 14 kg hösilage per dag. Mindre energiöverskott blir det ju om du ger ett annat proteintillskott, som lusern. Men då förstår jag inte varför du måste lägga in vetekli som främst ökar på energigivan.

Vetekli är för övrigt ett foder med väldig volym, 1 hg är ungefär 4 dl, så du skulle behöva ge nästan tre liter. Plus vatten för att det inte skall flyga omkring så förbaskat. Bara så du vet vad du ger dig in på. ;)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

På min blogg (som jag inte får länka till har jag för mig) finns en lista på alla godkända hingstar och deras kända färg-DNA.

Enklast när det gäller dina frågor, är att testa de enskilda individerna du är intresserad av, då blir det lättare att få fram en isabellblack.

Det allra bästa vore förstås att korsa en rödblack och en gulvitblack, men de sistnämna är ju inte godkända som färg. Då får du i alla fall garanterat isabellblack. Alternativ två är rödblack och isabellblack, då kan du får endera av de färgerna och alternativ tre rödblack och vitblack. Men det sistnämnda kan ge både rödblack, brunblack, musblack, isabellblack, vitblack och sotvitblack, så det är ju lite omständigare. ;)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Oj, du har ett väldigt proteinfattigt grovfoder. :( Jag skulle gärna hjälpa dig, men har inte mitt dataprogram i närheten (hemmagjort i excel).

Sådär lite snabbt så räknar man att en snittfjordhäst behöver 270 g smb. rp i underhållsbehov. Om siffrorna du angett är per kg foder så innebär det 14 kg hösilage per dag. Mindre energiöverskott blir det ju om du ger ett annat proteintillskott, som lusern. Men då förstår jag inte varför du måste lägga in vetekli som främst ökar på energigivan.

Vetekli är för övrigt ett foder med väldig volym, 1 hg är ungefär 4 dl, så du skulle behöva ge nästan tre liter. Plus vatten för att det inte skall flyga omkring så förbaskat. Bara så du vet vad du ger dig in på. ;)

Tack för ditt svar Habina.
Vetekliet är för att Ca/p-kvoten ska bli bra. (Jag har ju förhoppningen om att bra nivå i denna foderstat + bra redan i grovfodret ska bli =bra. Ingen garanti, men förhoppningen är så tills dess att jag vet mer exakt hur analysen ser ut.)

Jag visste att vetekli vägde i princip ingenting och att jag skulle bli tvungen att ge honom två vändor i krubban istället som jag har nu (bara på kvällen).
Jag har dock möjlighet att ge vid tre tillfällen (intag, kväll och frukost) om det skulle krävas.

Men du tycker inte att jag är galen som vill ge 11 kg grovfoder i alla fall?
Jag vill ge så mkt grovfoder som möjligt och är nästan lite glad för att ha råkat ramla över detta. (För att inte tala om vad hästen är! Just nu går han och städar under staketet i hagen och äter ändå 6 kilo silage/dag. Dessutom står han på halm på nätterna vilket han kan äta om han vill.:)
Hygieniskt är fodret i utmärkt skick och om den inte hinner gå åt innan den förstörs (har hänt en gång sedan jag började fodra med detta) så byter bonden ut balen med en gång -utan diskussion. Hästarnas väl går först!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

På min blogg (som jag inte får länka till har jag för mig) finns en lista på alla godkända hingstar och deras kända färg-DNA.

Enklast när det gäller dina frågor, är att testa de enskilda individerna du är intresserad av, då blir det lättare att få fram en isabellblack.

Det allra bästa vore förstås att korsa en rödblack och en gulvitblack, men de sistnämna är ju inte godkända som färg. Då får du i alla fall garanterat isabellblack. Alternativ två är rödblack och isabellblack, då kan du får endera av de färgerna och alternativ tre rödblack och vitblack. Men det sistnämnda kan ge både rödblack, brunblack, musblack, isabellblack, vitblack och sotvitblack, så det är ju lite omständigare. ;)

Det jag hade i åtanke är mitt rödblacka sto och lägga på henne en vitblack med röd-anlag, exempelvis Elvar...
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Nån med koll på insulinresistens (IR) ?

Delar av Kastors mankam svällde upp på betet förra året - jag satte på en betesreducerare direkt och den höll sig i schack. Han får analyserat (inte just nu dock, då nuvarande höet bara ska ätas i totalt en månad - byte i slutet av månaden och det kommer då att analyseras) grovfoder, och i vintras höll det sig i schack men gick vare sig upp eller ner. I vintras gick han på fri tillgång, med en hög kvot. Kanske är det så att han inte kan gå på fri tillgång? Anledningen till fri tillgång är att stallägaren pga jobbet inte kan lunchfodra på vardagarna. Inget foder, utöver mineralerna (pellets - han vill inte äta granulat...), med en massa tillsatt melass/socker. Hursomhavre, så svällde mankammen upp ytterligare i somras och han flyttades genast till grushage med lite lite lite gräs och hö. Han är fin i hullet i kroppen, magen etc men det extra har istället satt sig på halsen. I mankammen är det ca halvvägs upp från manken, och vid ridning blir det valkar fram på manken då hästen höjer huvudet lite (till normalposition, imo, dvs då han inte går och sover med huvudet i knähöjd). Eftersom det inte ger sig vad jag än gör, misstänker jag att Kastor dragit på sig IR. När jag läst på Buke stämmer det väl in.. Vad tror ni? :(

Veterinär från Ultuna kommer ut i början av nästa vecka för att vaccinera, så jag ska ringa och prata med dem idag. Hoppas på att det går att ta ett blodprov eller så, och slippa åka in det första vi gör..
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Vore tufft med insulinresistens. Om det är någon tröst, så kan de ju faktiskt ha späcknacke eller fettinlagringar längs mankammen utan att vara sjuka så vi får hoppas på det.

Red lite fjordingar igår, och jobbade med Myran igen. Första gången med tömkörning (har haft sele och träns på sig några gånger och är obekymrad, och har nu introducerat tygeltag och igår var första försöket att tömköra). Det gick helt OK.
Avslutade jobbet med att rygga in henne mellan skaklarna och gå några steg med vagnen efter sig (dock förstås inte fastsatt i selen utan skaklarna vilade i skakelremmarna och jag höll i den vänstra skakeln medan vi promenerade). Liten Myra helt obekymrad. Härligt, hon ska säkert kunna bli inkörd under hösten (om man nu räknar det som inkörd när hästen kan dra en vagn utan att bli rädd).

Lester vettig igår, efter att ha varit tjurig i munnen ett tag. Jenta fantastisk igen, även om hon förstås inte räcker i längningarna eller samlingen. Men hon är bara fyra år vilket är lätt att glömma bort eftersom hon är så duktig.

Yngve ute och kånkade på morsan längs vägen, trevlig liten ponny. Oerhört kort i ryggen och fyrkantig och ser mindre ut än han är. Börjar bli ganska kraftig och grov.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Fälttävlan?! Var finns det fälttävlan uppe hos oss??? Jag och Ariel hade ju superkul 2011 när vi testade ett par träningar, men jag hade gett upp tanken på det efter flytten. Tell me more! :D

Nja i Övik har dom börja bygga en bana, finns en fin eldsjäl där. Annars är det väl Hammarstrand som har bana. I övrigt tror jag den här stan inte är nån höjdare körmässigt, Övik är det nog mer av det mesta i. ;)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag tycker inte 11 kg är särskilt stor giva, speciellt inte med tanke på att det är ganska blött hösilage. Jag har kikat lite noggrannare på siffrorna idag och om vi bortser från hur bökigt jag tycker att det blir med vetekli så ser det bra ut. Kanske lite för mycket energi för en så pass lättfödd häst, de brukar ligga runt 56 MJ oftast och du ger 69 MJ. Men det kommer du ju märka i sådana fall, då får du en glad och rund häst. ;)

Kvotmässigt ser det bra ut i alla fall. :) Men då har jag bara kikat på MJ och smb. rp., mineralerna blev överkurs utan mitt excelprogram.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Det jag hade i åtanke är mitt rödblacka sto och lägga på henne en vitblack med röd-anlag, exempelvis Elvar...

Då har du 75 % chans för rödblack och 25 % chans för brunblack, om du vet säkert att Elvar har anlag för rött.

Sedan är det 50 % chans att gulanlaget följer med. :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Då har du 75 % chans för rödblack och 25 % chans för brunblack, om du vet säkert att Elvar har anlag för rött.

Sedan är det 50 % chans att gulanlaget följer med. :)

Borde det inte vara 50% på rödblack, och 50 för brunblack? Myran lämnar ju 100% röd, Elvar 50% röd (jo, jag vet säkert att han har rött - det finns en avkomma i Tyskland som är isabellblack och det går ju inte utan rödanlag hos båda föräldrar).
Och så som sagt 50% på gulanlaget.

Hur det ligger till med brunanlaget hos Elvar och Myran vet jag inte. Elvar har uppenbarligen minst en upplaga, Myran har jag ingen aning om.
Så teoretiskt är det ju tänkbart med musblack också.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Nej, du måste spalta upp det som ett rutdiagram så blir det lättare att tänka.

Myran ger ee och Elvar Ee.

Alltså ser det ut så här (dåligt ritat, hoppas du fattar).

e e

E Ee ee


e ee ee

Dvs 75 % chans för rött och 25 % chans för svart/brunt, beroende på vad de har för agouti-anlag.
 
Senast ändrad:
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Nej, du måste spalta upp det som ett rutdiagram så blir det lättare att tänka.

Myran ger ee och Elvar Ee.

Alltså ser det ut så här (dåligt ritat, hoppas du fattar).

e e

E Ee ee


e ee ee

Dvs 75 % chans för rött och 25 % chans för svart/brunt, beroende på vad de har för agouti-anlag.

Nej, du räknar fel.

e e

E Ee Ee

e ee ee

50% sannolikhet att nedärva ett "svart" anlag, 50% sannolikhet att nedärva ett rött anlag (brist på svart).

Med två individer som har Ee blir det 75% sannolikhet för "svart" fenotyp, 25% för röd fenotyp. 50% av individerna blir Ee och ser "svarta" ut, 25% av individerna blir EE, 25% blir ee. Bara de med genotypen ee har röd fenotyp. Övriga genotyper ger "svart" fenotyp.
ej inräknat aguti eller ev andra anlag som gult.

Asch, min tabell ser OK ut när jag skriver svaret men blir sned när jag "postar"-
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Knapplånar mig själv.
Tre duktiga fjordingar idag. Ärlig helt OK att rida i paddocken, inte lika tjurig som sist. Trevlig kille, bra steg. Väldigt fina travlängningar!
Yngve duktig, börjar söka sig mot form i både trav och galopp (ganska säker i form i skritt).
Myran var dagens behållning. Kunde bli tömkörd och kunde dra rockard (eller ja, skaklarna låg lösa i skakelremmarna och det var nog mest jag som drog men hon höll sig där hon skulle) och hon kunde svänga snävt utan att bli stressad. Kanonponny!
Mätte henne härom dagen och hon är nu som treåring 135-136 cm bak, så hon blir väl åtminstone stor C-ponny när hon är färdig. Betty, som jag ju red utan skrupler, var 139 i mkh så det finns chans att Myran inte behöver säljas av storleksskäl (men det var ju därför jag bestämde mig för att försöka köra in henne, också).
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Vore tufft med insulinresistens. Om det är någon tröst, så kan de ju faktiskt ha späcknacke eller fettinlagringar längs mankammen utan att vara sjuka så vi får hoppas på det.

Ja, jag hoppas att det är som det ska. Men min magkänsla har hängt upp sig och skriker, så oron lär gnaga tills veterinären tittat på honom (kommer på tisdag f.m. - skönt). Pratade med Ultuna häromdagen, och det troliga är att det blir bantning eller testning för cushing och/eller IR, svårt att säga säkert innan vet. kommer ut förstås. Men jag försöker att inte måla fan på väggen i förväg.

*kl*

Igår blev det tömkörning. Eftersom vi inte har någon passande dressyrsadel (tyvärr får jag ont i ryggen av den bomlösa, så den blir inte kvar :( ), blir det till att göra dressyrarbetet från marken istället den närmaste tiden! Jag har inte riktigt fått till det tidigare, utan har mest tömkört som förberedelse för körning/drag, men nu tog jag mig i kragen. Lite knackigt med formen i början, men efter ett pass med mycket byte av vägar (volter i olika storlekar, serpentiner, snett igenom...) gav vi oss på skänkelvikningar. Det har ett bra tag sedan vi jobbade dressyr öht, och Kastor har inte jobbat sidvärts för töm innan, så vi använde oss av långsidorna på ridbanan för att ha en riktlinje att följa. Undan höger gick betydligt bättre än undan vänster, i vanlig ordning, men efter några försök gick det faktiskt helt ok. Efter skv kom formen och drivet bakifrån bättre. Kastor försökt fuska genom att vika in nosen bakom lod, varpå jag släppte på tömmen - snopen häst som till slut frustade till och höll sig där han skulle, sökte kontakt med handen. Duktig! Satsar på att köra dressyr vartannat pass, iaf tills snön kommer (i vinter anpassar vi oss till väglaget etc, vet ju heller inte riktigt hur det ser ut där vi ska tillbringa september-december).
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag tyckte du sade att Elvar hade anlag för rött?

Ditt sto är ee vilket innebär att hon lämnar ett litet e oavsett. Om Elvar har anlag för rött innebär det att han är Ee. Så hälften av gångerna lämnar han sitt svarta anlag (E) och hälften av gångerna lämnar han sitt röda anlag (e).

Sätter man då upp ett korrekt korsningsschema, där stoet lämnar e oavsett och Elvar lämnar E varannan gång och e varannan gång, så blir det 75 % chans för rött.

Svårare än så är det inte. Om man sedan vill blanda in agoutianlaget måste man veta mer om hästarna.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag tyckte du sade att Elvar hade anlag för rött?

Ditt sto är ee vilket innebär att hon lämnar ett litet e oavsett. Om Elvar har anlag för rött innebär det att han är Ee. Så hälften av gångerna lämnar han sitt svarta anlag (E) och hälften av gångerna lämnar han sitt röda anlag (e).

Sätter man då upp ett korrekt korsningsschema, där stoet lämnar e oavsett och Elvar lämnar E varannan gång och e varannan gång, så blir det 75 % chans för rött.

Svårare än så är det inte. Om man sedan vill blanda in agoutianlaget måste man veta mer om hästarna.

Ingen stor idé att diskutera men mendelsk hereditet har jag koll på. Och det blir 50% sannolikhet eftersom Elvar (eller någon annan med Ee) lämnar E 50% av gångerna, och e 50% av gångerna. Oavsett om du vill ha det till 75%.:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 729
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 454
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp