Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Nejmen det behöver ni verkligen inte, din häst var riktigt snygg, men jag kanske är lite partisk eftersom min drömhäst är just en fjording. :angel:

Jag var bara publik, stod vid cafeteriabaracken och fotade dressyren och hoppningen! :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Nejmen det behöver ni verkligen inte, din häst var riktigt snygg, men jag kanske är lite partisk eftersom min drömhäst är just en fjording. :angel:

Jag var bara publik, stod vid cafeteriabaracken och fotade dressyren och hoppningen! :)

Ja men då vet ja :)
jag har lite kamrafobi så dig såg jag :o
När vi stod och fipplade och han hade lyckats lägga bettet över tungan,
lite ovana vid det bettet men jag var lite skraj att blanda mig med andra hästar och hade den som nödbroms om och utifallaatt.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Åh, men det var inte meningen att skrämma slag på nån.
Det blev några bra bilder på er, jag ska redigera dom lite, sen kan jag skicka en länk till dig där bilderna finns så får du plocka dom du vill ha. Om du vill ha dom såklart! :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Åh, men det var inte meningen att skrämma slag på nån.
Det blev några bra bilder på er, jag ska redigera dom lite, sen kan jag skicka en länk till dig där bilderna finns så får du plocka dom du vill ha. Om du vill ha dom såklart! :)

Nej men jösses inte så heller, det är bara jag som är lite knäpp,
mer än man borde. ;)
Jag ser gärna om det blev nån halvvettig vid hoppningen, dressyren jobbar jag på att förtränga att den ens hände.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Det finns väl gott om fjordingar som inte är högre än 140 cm.

Eller menar du att du specifikt undrar om hästen Ibbi?

Jag menar inte mankhöjden direkt, men om man jämför med andra fjordingar (som jag träffat, hehe) så är hon liten. Vad ska man säga, som en welshponny i typen ;) jättesvårt att förklara men...
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Nu är jag och Kastor på plats i vackra Hälsingland, där vi bor fram till jul ungefär. Det är verkligen vackert är uppe. Det är nyttigt för oss att rida i nya miljöer. Kastor går nu dagligen, varierad intensitet och arbete, och verkar trivas med det. Själv är jag lyrisk över att ha honom utanför fönstret och kunna gå ut bara för att klappa på honom i hagen - det är fantastiskt.
Kastor är övertygad om att allt och alla utanför gården är ute efter att äta upp honom, men det blir lite lite bättre för var dag. Han har en sträcka på grusvägen där han alltid fjantar - släpar hovarna på utvägen och skuttar på hemvägen. Igår råkade (ja, faktiskt, planen var 2-2½h) vi vara ute i 4h, och då slapp jag faktiskt sitta av på "stöksträckan" på hemväg - men lite taktande orkade han med iaf. Håhåjaja. Han var iaf inte öm i ryggen, så nu har jag kvitto på att distanssadeln funkar som den ska :D Men nu ikväll blir det en lugnare tur, så att han får sträcka lite på sig.

Vi kör ett par veckor till ute, och lär känna trakterna medan det finns dagsljus att rida i även på kvällen, sedan ska vi börja smyga oss bort till ridskolan där det finns både ridhus och ridbana. Nya dressyrsadeln anlände i fredags och det kliar i fingrarna efter att provrida den! Det blir nog lite dressyrande i hagen imorn, tror jag bestämt.. I veckan ska jag åka och shoppa en klippmaskin; hästen börjar sätta vinterpäls och nu i helgen har det varit +25 hela dagarna. Så nu ryker pälsen. Det blir bra i vinter också - Kastor svettas en hel del och är svår att få torr efter ordentlig träning i vinteruniformen.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag har haft en bra dag idag. Lester, Ärlig och Yngve gick bra vid ridningen, alla tre. Både Lester och Ärlig har börjat förbättra stegkvaliteten en hel del särskilt i traven, vilket är kul. Yngve är tillräckligt duktig bara han gör som jag ber. Inte så illa faktiskt att han tar rätt galopp nästan varje gång, och fixar att hålla galoppen både på volt och rakt spår.

Varit och hämtat mig en quarterhäst, det trodde jag väl aldrig:p men fin är han åtminstone. Har en hel del att träna på, förstås. Han var inte lätt att få i transport, och verkar ogilla trånga utrymmen och dörröppningar. Så nu ska här tränas på att gå in och ut genom stalldörren...
han är sju år och sent inriden vid fem års ålder och ytterst sparsamt riden därefter. Har gått på lösdrift, vilket är bra men innebär att han inte behövt bli van vid att gå in och ut.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Min fjordvalack är också nätt i typen och det är många som frågar om han är renrasig just därför. Jag tror att många, särskilt utanför "fjordvärlden" har en bild av den typiska fjordhästen som grov, men det finns många individer som inte alls är det. :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL.

Ingen som gör något med sin fjording?:D

Jag rider, som vanligt, och Lester får sig en duvning nästan varje dag. Attans, han verkar må bäst av att tränas ganska mycket. Har en tävling inplanerad på tisdag kväll, LB:1 och LA:1, hoppas på att klara av första kvalet till nästa års SM. Som han känns ridmässigt just nu, bör han väl landa över 55% men rimligen en bit under 60.

Jenta ruskigt duktig fortfarande, tränar inte på så mycket nya saker med henne men har höjt ribban lite vid travarbetet. Hon "ska" gå i stadig form och får inte smita, hon ska helst ta i lite mer med bakdelen även om jag inte vill driva för mycket, hon ska hålla formen genom öppna och sluta i trav längs fyrkanten. Hon ska hålla formen i skänkelvikningarna och helst i längningarna. Å andra sidan släpper jag iväg formen vid längningarna för att hon verkligen ska känna sig fri att öka, så där är det lite blandad träningsstrategi som säkert rör till det för henne.

Yngve tränas på att kunna trava i någorlunda form på volt, att ta rätt galopp och att hålla galoppen både på volt och längs fyrkanten. Han har en fantastisk gunghäst-galopp som jag inte riktigt förstår var den kommit ifrån mer än att han är väldigt kort i ryggen och antagligen därför har så mycket bättre bärighet. Strunten har inga svårigheter att gå ner till skritt direkt från galopp, vilket är rätt häftigt på en treåring som är så lite riden. Han kommer nog att bli riktigt kul!
Ser fram emot att så småningom plocka med honom på dressyrtävlingar: folk kommer inte att förstå vad det är för häst på grund av hans riktigt vita färg. Jag har fått en del gissningar om islandhäst på honom, vilket säkert också beror på att jag låter honom ha lång man. Han har ganska mjukt tagel som gärna lägger sig även när manen är kortklippt, och i annat än fjordsammanhang är det rätt kul med en häst som ingen fattar vad det är för ras på...:D
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Kastor har varit skrikig i veckan, och när stoet tas in/"försvinner" rusar han i hagen och gnäggar. Häromdagen skrek han halva uteritten (fick svar från en häst i närheten - som att kasta bensin i en brasa..), bara för att strunta fullständigt i den svarande hästen när vi på hemvägen passerade denne. Jag slår vad om att hans skrikande hörs ner till centrum (1,5-2km bort) :o :meh: . Igår blev det långtur på ca 3h, med inbakad miljöträning: nya vägar, smal asfaltsväg med trafik som körde rätt fort, mycket kor..etc. Jag medger att jag var avsutten på asfalten (det första vi såg när vi kom ut på den var en MC i rask hastighet..), men han var överlag cool.
Kastor visar en hel drös personligheter varje tur: första sträckan (alltid samma..) är han ytterst tveksam och jag får driva som en besatt. Därefter är han fortfarande skeptisk till allt, men tänker iaf framåt. Så slutar han skutta till för allt och inget, men drar benen lite efter sig sådär. Och sedan, till sist, tuffar han på som ingenting med bra framåtanda och utan att vara spooky. Tydligast märks det på de längre turerna. Knasponny!

Dressyrsadeln passade oss båda bra, men skickades tillbaka då bossorna är/var snedmonterade. Hoppas få tillbaka den snart, men det kan nog ta ett litet tag. Bittert, speciellt med tanke på att ridhuset ca 1,5km bort visade sig vara 1) jättefint, stort och 2) oftast så gott som tomt efter lektionerna på kvällarna.

Idag står klippning och uteritt på schemat!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

dsc_0051_5234a5299606ee4de2984562.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL.




Yngve tränas på att kunna trava i någorlunda form på volt, att ta rätt galopp och att hålla galoppen både på volt och längs fyrkanten. Han har en fantastisk gunghäst-galopp som jag inte riktigt förstår var den kommit ifrån mer än att han är väldigt kort i ryggen och antagligen därför har så mycket bättre bärighet. Strunten har inga svårigheter att gå ner till skritt direkt från galopp, vilket är rätt häftigt på en treåring som är så lite riden. Han kommer nog att bli riktigt kul!
Ser fram emot att så småningom plocka med honom på dressyrtävlingar: folk kommer inte att förstå vad det är för häst på grund av hans riktigt vita färg. Jag har fått en del gissningar om islandhäst på honom, vilket säkert också beror på att jag låter honom ha lång man. Han har ganska mjukt tagel som gärna lägger sig även när manen är kortklippt, och i annat än fjordsammanhang är det rätt kul med en häst som ingen fattar vad det är för ras på...:D
Alltså galoppen är ju Tigers starka sida, jag minns min första uppsuttna galopp på honom :love: Tigers mamma har inte så pjåkig galopp heller fast hon hon har mycket längre rygg så där är det ju mer jobb att få allt "på plats".
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL.

Hur klipper ni era fjordhästar, och hur bor de (lösdrift? kallstall? utetimmar?). Hur gör ni med täcken?
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Min är halvklippt, vilket gör att hon klarar sig utan täcke. Bor i hyfsat varmt stall och går ute ca 9 timmar/dygn. Har regntäcke på henne vid regn för min egen bekvämlighets skull. ;)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Helklipper men sparar en ruta på ryggen (för sadel), benen samt huvudet. Ämnar klippa ungefär en gång/månaden i år. Häst som svettas mycket, tar evigheter att torka och kommer att ridas en hel del i ridhus denna vinter. I regel ute minst 12h/dygn. Just nu och de närmaste fyra månaderna bor han i kallstall - vid jul åker vi hem igen och där är stallet något varmare (isolerat).
Kastor blir väldigt lätt för varm under täcken. Har just nu (höstruskigt väder med kylig luft och regn idag) ofodrat regntäcke på sig. Vid lite kallare väder (brukar tänka 5 grader och kallare) har han ett 50g fodrat regntäcke. Vid 25- och kallare har han ett 200g fodrat vintertäcke (som hittills använts ett par dygn totalt, sedan köpet för ett par år sedan..). Har ett fleecetäcke, samt ett par ulltäcken, att ha när han är svettig och/eller om det skulle vara kallt i stallet nattetid.
Rider jag ute har jag i regel reflexridtäcke, -ländtäcke vid tömkörning. Har ett stadigt ridräcke i fleece också, som används emellanåt.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag kan mycket väl minnas fel, men var det inte din Kastor som blev ganska påverkad även mentalt under fällning av vinterpäls? Tycker mig minnas ett sådant inlägg om någon eller några sådana hästar här i tråden. Min femåring blev ju "personlighetsförändrad" (mycket förenklad beskrivning) några veckor i april när vinterpälsen fälldes, och nu tycker jag mig se att han beter sig ungefär på samma sätt igen. Funderar på om det kan ha med pälssättning att göra.

Någon eller några andra som upplever det? Min häst blir extra tittig, lyssnar inte lika bra som vanligt, verkar lite stressad o.s.v.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Hm, vad jag kan minnas har han inte haft några "problem" som kunnat direktrelateras direkt till pälsfällning/-sättning. Däremot är han väldigt oberäknelig att rida/hantera i mörker, och har haft perioder då ridningen på ridbanan kvällstid (även tömkörning och liknande) varit mer en spänd rodeo än roligt..
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Var och red dressyr med Lester igår eftermiddag. LB:1 kändes dålig men kompisen påstod att det såg stiligt ut. Jaja. Olydnad och tidiga avbrott och ganska dåliga längningar och ett slutresultat på drygt 58%...

LA:1 rena katastrofen. Fick bra poäng (7) för halter och ryggning och sådant, vettiga poäng i traven och hemska i galoppen - men det var välförtjänt. Sena fattningar, avbrott, vägra visa ena förvända, stöka till det vik ökningen.

Suck, den tävlingen passar bäst i det glömda arkivet.

Nästa försök blir antagligen i början av november - om inte Jenta kraschar totalt på lördag förstås. Om hon går bra på lördag, ska jag försöka få ihop till en förtjänstmedalj i silver med henne vilket jag själv tycker är kaxigt eftersom hon bara är fyra år.
Om hon kraschar, kan Lester lika gärna följa med på den sista tävlingen där hon är anmäld så får jag se det som ren socialträning för henne med sista tävlingen.
Jag tror nämligen inte att hon kommer att vara helt koncentrerad på mig om Lester är med så jag förväntar mig i så fall ett ganska dåligt resultat av henne. Landar hon under 60% på lördag så gör det inget att socialträna hennes koncentration.
Landar hon över 60% så har vi chans att jobba ihop till förtjänstmedaljen och då är det ju synd att medvetet förstöra koncentrationen.

Om ni förstår hur jag menar...
1237908_328020354011249_1575187237_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 729
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 454
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Färg
  • Min arga lilla hund.
  • Osäker och rädd hund

Hästrelaterat

  • Årets foderstater
  • Lösa benbitar
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp