Sv: Den nya Fjordhästtråden!
Hej alla fjordhästvetare
Jag har lite frågor som jag hoppas ni kan svara på! Jag och min mamma har en hästgård tillsammans, där mitt halvblod, min shettis och hennes welsh cob bor på 21 hektar härlig kuperad mark!
Då vår shettis fick tillbaka fångkänningar i vår så konstaterade vi att han aldrig kommer kunna gå med de andra från mars till september. Vi har denna sommar lånat en ponny som sällskap, men då han har svårt att hålla hull så fungerar det inte.
Vi funderar därför på att köpa en fjording, då jag har väldigt mycket bra erfarenheter
jag har träffat två fjordingar regelbundet och de herrarna har varit snälla, lugna, lättfödda och matglada
Nu förstår ju jag att inte alla fjordingar är likadana! Men om vi hittar rätt fjording, tror ni att den skulle trivas? Det vi erbjuder är: september-mars minst 12h ute i stora kuperade hagar tillsammans med sex andra valacker. Sommartid större skogshage med magert bete tillsammans med vår shettis. Ev inne på natten, men ev ute. Stödfoder av hö flera gånger per dag i magra hagen. Tillsyn dygnet runt då mamma bor på gården! Han kommer ridas/tömköras/longeras/köras (om inkörd) av oss 3-4ggr i veckan. Vi vill hitta en ansvarsfull person som kan rida, men vi har ingen sådan medryttare än (såklart). Så det måste vara en häst som klarar av mindre motion rent psykiskt. När vi rider varierar vi mycket, låååååånga skogsturer mest!
Tror ni att en lugnare, kraftigare fjording skulle passa oss?