Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Aha. Ja, jag kan mycket väl tänka mig att också min kommer att vara sådan även vid 15.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag kommer att ställa av Jenta när det blir höst på riktigt, och hon kommer att få vila åtminstone en skoperiod. Antagligen sätter jag igång henne igen i februari eller mars.


Ungefär så tänkte jag också, när det blir riktigt mörkt och tråkigt.
Men är lite tveksam till att ställa av henne för länge, eftersom jag gjorde det förra vintern och fick börja om från början igen.

Kanske det funkar att låta henne vila ca 1 mån och sedan ridas bara några dagar i veckan.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Måla inte fan på väggen förrän han sitter där. Många hästar mognar inte ordentligt mentalt förrän vid 12 års ålder. När jag träffade Kastor, 2005, var han så flockbunden att det vissa dagar knappt gick att leda honom till hagen (i ett led med en massa hästar..) och om man försökte rida själv (t.ex. om man skulle göra en övning en och en på lektion) stack han tillbaka till de andra. Han har mognat mycket, och vi har också kommit en lång bit på vägen under de dryga två år jag haft honom. Men han blir nog aldrig en individ som är stencool i precis alla lägen.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Ungefär så tänkte jag också, när det blir riktigt mörkt och tråkigt.
Men är lite tveksam till att ställa av henne för länge, eftersom jag gjorde det förra vintern och fick börja om från början igen.

Kanske det funkar att låta henne vila ca 1 mån och sedan ridas bara några dagar i veckan.

Nej, jag vill inte heller ställa av för länge, eftersom Jenta är en ruskigt duktig tjej så jag är inspirerad att försöka kvala henne till SM redan 2014. Om det inte händer något dramatiskt så bör hon utan svårigheter kvala in. Hon går ju idag LB1 och LB2 på 60% och är nästan lika stadig i LA1 när jag tränar hemma. Av åldersskäl har jag förstås inte startat henne på någon tävling på LA än.

Så visst vill jag se till att hon kommer igång och jobbar igen och inte "tappar" för mycket. Å andra sidan är hon så äckligt duktig att hon behöver vila för att inte gå för fort fram.
Det är inte enkelt.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Konsten att avmaska en Kastor.
Låt honom äta lite hö, sätt sedan på grimma och kedjegrimskaft och låt honom dricka lite vatten för att skölja ur munnen. Ställ in sprutan på rätt vikt, och kör in den i munnen på hästen innan han hinner svälja det allra sista av vattnet. Håll huvudet uppe en liten stund, och släpp sedan. Resultat: en Kastor som sväljer avmaskningsmedlet utan problem, men tittar misstänksamt på sin vattenhink när han konstaterar att det smakar äckligt i munnen. :sneaky:
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Nä, du har förstås rätt. Min är ju ung, och nära jag köpte honom för ett år sedan hade han redan flyttat runt en hel massa. Med tanke på det är han fantastiskt stabil (om än rätt mycket känsligare än de flesta andra unga fjordhästar jag träffat, på gott och ont).
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL

Min dressyrsadel, som jag köpte av sadelutprovare i juli och som jag varit jättenöjd med, sitter inte bra längre. Jag hoppas ju att det delvis beror på att ponnyn musklat sig, men sanningen är också den att han harrundat till sig lite efter att han fick gå över till gräshagen runt första augusti. Han är ju bara fem år, så han växer och förändras.


Hur tycker ni att jag ska göra? Ta ut sadelprovaren och byta till en annan sadel, eller vänta och se om han smalnar av igen framåt vintern?
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL.
Varit iväg på ridkurs med Lester idag och är äckligt nöjd. Det är en bra instruktör, men jag var lite tveksam eftersom han är så nyligen behandlad av equiterapeut.
Det var dock helt rätt beslut, han fick två ordentliga genomkörare och i slutet släppte han igenom även vänstersidan till en trevlig, avslappnad galopp. Hurra!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag, som är hemskt petig med mina sadlar och dess passform, tycker att det är väldigt viktigt att en unghästs sadel ligger bra. En sadel som klämmer/trycker någonstans orsakar obehag, vilket det är rimligt att tänka att en unghäst är mer känslig för än en vuxen häst och det är imo dumt att en ung häst får anledning att börja förknippa sadeln med obehag av något slag.
Därför skulle jag låta bli att använda den sadeln. Då finns det ju ett par alternativ. Antingen låta sadeln vila en period och jobba mycket från marken och/eller rida barbacka, för att se vad som händer när gräsmagen försvinner. Eller prova ut en annan sadel nu, och ha kvar den andra tills du ser hur hästens rygg utvecklar sig (in case of). Eller byta sadel nu, rakt av. Det jag tänker på när du säger att hästen rundat till sig lite, är risken att en sadel som du provar ut nu sedan blir för vid för hästen om/när eventuell gräsmage försvinner.

//Liten, vars häst först musklade sig ur sin dressyrsadel i vintras, sedan blev tjock och nu plötsligt är nere i bomvidd 34 (Globus) - och troligen kommer att bredda ut iaf en bomvidd i vinter när han (förhoppningsvis) musklar på sig i överlinjen.
 
Senast ändrad:
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

996030_337276773085607_1374437383_n.jpg

1374811_337276859752265_1740070706_n.jpg

Lester och jag på kurs. Grått, regnet hängde i luften.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Ja, du har rätt. Jag tycker också att det är viktigt med en välpassande sadel. Jag ska nog inte intala mig att hästen skulle berätta ifall han kände obehag, för det vet jag faktiskt inte - hur känslig han än är.

Kommer ta ut samma sadelprovare som sist, så får hon bedöma. Jag har varit nöjd med den här sadeln på alla sätt och vis, men har samtidigt varit helt inställd på att bli tvungen att byta eftersom hästen är så ung.

KL

Jobbar vidare i tömkörningen. Det är kul att se hur vi har utvecklats där, under året som gått. När jag köpte honom var han väldigt osäker i båda varven; nu funkar det mesta av grundarbetet bra i vänster varv. I höger är det fortfarande svårt. Har skapat en separat tråd om detta under Körning, ifall någon har tankar.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL

NH-träning i stallet i går. Jättekul att det börjar hända lite grejor, när jag flyttade in var det mest skogsmullar och folk som inte tyckte att de behövde tränare. Också kul att känna att jag och ponnyn faktiskt har grunderna. Han fick beröm för att han är så känslig och positiv. :love:

Kändes också som att vi kom någonvart med problemet med högersidan och han verkade lita på tränaren. Normalt sett har han väldigt svårt för att släppa in okända på sin högra sida, men nu gick det bra.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL.
Har idag varit iväg med Jenta på årets sista dressyrtävling. Hon var förskräckligt seg och svårdriven, kändes inte så kul. Å andra sidan var hon lydig i övrigt och tog hjälperna OK.
Vi jobbade ihop mycket generösa 63.10% i vår fjärde start i LB. Tycker nog att domaren var lite för snäll och generös men ska förstås inte klaga för mycket.
Detta innebär att jag ska skicka in ansökan om prestationsmedalj i silver för dressyr, vilket jag förstås är glad över att kunna göra redan nu när hon är fyra år.
Hurra för min fina fröken (även om hon just nu är rund som en boll - inte kul).
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Nu har vi köpt ny sadel! Det blev en Wellington Elite. Sadelprovaren gjorde stora ögon när hon såg hur mycket min häst ändrat sig i kroppen sedan i juli. Att han var i behov av ny sadel var en underdrift ... :o

Jag trivdes ju hur bra som helst med min gamla sadel (Harry Dabbs) men den här var också superskön och många jag pratat med verkar gilla den, så det ska nog bli bra. Och nog för att det är rätt kul att prova sadel, men nu hoppas jag att det går lite längre än tre månader innan jag måste byta igen.:crazy:
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Vad bra att ni hittade en ny, passande sadel :)

*kl*

Här jobbas det med högergaloppen för fullt. Ikväll fick vi till den något sånär; Kastor tog höger för det mesta, men det blev fattningar på böjt spår och snabb galopp. Men det är framsteg. Vi börjar så, med att jobba med fattningarna, sen kan vi börja jobba med själva galoppen. Det är vad vi ska lägga mest krut på resten av året :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Hej alla fjordhästvetare :)

Jag har lite frågor som jag hoppas ni kan svara på! Jag och min mamma har en hästgård tillsammans, där mitt halvblod, min shettis och hennes welsh cob bor på 21 hektar härlig kuperad mark!

Då vår shettis fick tillbaka fångkänningar i vår så konstaterade vi att han aldrig kommer kunna gå med de andra från mars till september. Vi har denna sommar lånat en ponny som sällskap, men då han har svårt att hålla hull så fungerar det inte.

Vi funderar därför på att köpa en fjording, då jag har väldigt mycket bra erfarenheter :) jag har träffat två fjordingar regelbundet och de herrarna har varit snälla, lugna, lättfödda och matglada :D

Nu förstår ju jag att inte alla fjordingar är likadana! Men om vi hittar rätt fjording, tror ni att den skulle trivas? Det vi erbjuder är: september-mars minst 12h ute i stora kuperade hagar tillsammans med sex andra valacker. Sommartid större skogshage med magert bete tillsammans med vår shettis. Ev inne på natten, men ev ute. Stödfoder av hö flera gånger per dag i magra hagen. Tillsyn dygnet runt då mamma bor på gården! Han kommer ridas/tömköras/longeras/köras (om inkörd) av oss 3-4ggr i veckan. Vi vill hitta en ansvarsfull person som kan rida, men vi har ingen sådan medryttare än (såklart). Så det måste vara en häst som klarar av mindre motion rent psykiskt. När vi rider varierar vi mycket, låååååånga skogsturer mest!

Tror ni att en lugnare, kraftigare fjording skulle passa oss?
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

det skulle säkert passa en fjording.
Men varför inte köpa en sportig typ och rida själv? kolla in Lyckängs Dajm på TDB så får du se vad en fjording kan göra i dressyr...:d
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 730
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 455
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Årets foderstater
  • Bakskygg häst på tävling

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp