Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Det är är nackdelen när man köper häst, att man aldrig riktigt vet vad de varit med om. :crazy:

Hampus lånade jag ut som fyraåring, sålde som sexåring och köpte tillbaka när han var tretton, då hade han massor med erfarenheter i bagaget som jag inte alls var beredd på. När han var föl lekte han massor med vår mellanpudel (som var valp då), så jag blev rejält chockad när han plötsligt var livrädd för hundar när jag köpte tillbaka honom. :eek:

Det är så skönt med Ariel, henne har jag haft sedan sex månaders ålder och vet exakt vad hon varit med om. Kommer bli lika skönt med grabbarna, Ricky har jag själv hjälpt till världen och Grålle kom hit när han var sju månader. :love:

Jag hoppas verkligen det är något som går att behandla och som blir helt bra, är så synd att en så ung häst måste vara skadad. :(
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

kl

Hur ofta ser ni fjordingar modellen högre? Jag har bestämt mig för att jag ska köpa en fjording den dagen jag ska köpa häst, men jag skulle gärna vilja ha högre modell, gärna över ponnymått. Existerar det hästar i den modellen?
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag har träffat en handfull. Min egen är strax under ponny/häst-gränsen, och senast i höstas träffade jag på ett sto i ungefär samma storlek (eventuellt någon cm högre). På Taffsnäs fanns det en drös, när jag var där (-04, -05, -06). Däremot är det inte lika ofta som hästarna på annons är större än C-ponny.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Ja, det finns fjordingar över ponnymått, de är inte jättemånga men de finns. Betydligt fler är stora d-ponnyer, eftersom en stor fjording aldrig blir mer än en liten häst, o det är aldrig positivt, då bättre med en stor d-ponny.
Många behöver inte så stora fjordingar som de tror om de bara provar (jag säger inte att det gäller dig). Tyvärr är väldigt många bara fokuserade vid mankhöjden, det enda mått som egentligen inte säger någonting alls om hur hästen bär upp sin ryttare.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Hur ofta ser ni fjordingar modellen högre? Jag har bestämt mig för att jag ska köpa en fjording den dagen jag ska köpa häst, men jag skulle gärna vilja ha högre modell, gärna över ponnymått. Existerar det hästar i den modellen?

Ja, de finns, men jag har aldrig förstått varför folk hänger upp sig på mankhöjden. Varför vill du ha en högre modell?

Min valack (slutmätt 139,6 cm med rejäl manke, överbyggd och med svankrygg) känns mycket större att rida än mitt sto som är 143 cm och ser högrest ut när man ser henne i hagen. Allt handlar om känslan. Så jag tycker hellre att du skall provrida de fjordhästar som är till salu i närheten av dig och därefter bilda dig en uppfattning om vilken typ av fjordhäst du vill ha.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag skulle vilja ha en som är lite större för att jag är lång och tycker om att hoppa. Men stor är jag inte på lin fjording som är 1,40 hög trots att jag nästan är 1.80 lång.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL

Nu har jag skrittat ut på min häst för första gången sedan årsskiftet. Två klinikbesök med sprutade hovleder och bakknän samt efterföljande hagvila har gett en ganska överenergisk kille, så veterinären tyckte jag skulle ge lugnande första gångerna. Det funkade nästan för bra, han blev otroligt dåsig. Men det är faktiskt skönt att kunna skritta igång honom utan att han går på tårna.

Jag hoppas det här ska gå bra nu, han behöver jobba och jag saknar ridningen.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Roligt att ni är igång igen. :)

Ariel hade jag gärna haft lugnande på första passen, hon är inte omöjlig på något vis men lite för mycket taktande och försök till smygtrav på hemväg. :p
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Ja, de finns, men jag har aldrig förstått varför folk hänger upp sig på mankhöjden. Varför vill du ha en högre modell?

Min valack (slutmätt 139,6 cm med rejäl manke, överbyggd och med svankrygg) känns mycket större att rida än mitt sto som är 143 cm och ser högrest ut när man ser henne i hagen. Allt handlar om känslan. Så jag tycker hellre att du skall provrida de fjordhästar som är till salu i närheten av dig och därefter bilda dig en uppfattning om vilken typ av fjordhäst du vill ha.

Jag, som egentligen rider islänning, håller med här. Hur mycket ryttare en häst bär och hur stor det känns har väldigt lite med mankhöjd att göra, det har mycket mer med hur hästen är byggd och rör sig att göra.

Min ena sto är strax under 140 centimeter, kort i kroppen och båltunn hon känns betydligt mindre än kompisens gamla tävlingsvalack på 128 centimeter. Han är grov och lång och rör sig stort, min dam har inga gångarter alls att skryta med och väääldigt kort hals.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Vad kul att ni är igång igen - jag håller tummarna att det håller! :)

*kl*

Kastor och jag har haft några helvetesveckor. När jag skulle dra igång igen efter vilan (tappsko och ingen hovis på tre veckor..) var han fullständigt oregerlig så fort jag ens var i närheten av att säga till honom ordentligt - stod på bakbenen, bockade, sparkade, slog med frambenen, slet sig.. När han reste sig och sparkade mot mig innan vi ens kommit till ridbanan, fegade jag ur och höll mig i hagen ett tag - där kunde han åtminstone inte komma lös. Min magkänsla skrek att hästen hade ont, något var fel, men jag hittade ingenting utöver hans beteende (som svängde fruktansvärt snabbt - ena sekunden/dagen var allt frid och fröjd och nästa exploderade han) som tydde på det. Det blev bättre, och nu är det nog två veckor sedan han betedde sig illa mot mig. Som ni säkert förstår lyckades han skrämma mig, och jag har ridit två gånger på en månad - en gång med sällskap och en skrittur ute själv.

Nu tömkör jag sedan en vecka på stallplan och det funkar bra, trots både mörker och blåst. Kastor protesterar genom att vända, men han gör ingenting mot mig, och även om han är lite spänd i mörkret och hoppar iväg om han blir skrämd, lyssnar han på mig utan våldsam dragkamp om saken. I onsdags pallperade jag igenom ryggen ordentligt och då ömmade han i ländryggen. Det skulle kunna förklara mycket, och jag hoppas innerligt att det är svaret på hans tidigare beteende under den här tiden. I torsdags var han lite ovillig i skritten, och idag var han väldigt ovillig att vara med öht - han försökte kaxa när vi kom ut men slutade och övergick till att vända en gång varje varv och stanna framför mig med uppgiven min. Vi höll på i 20min, sen lade jag ner.
Om en vecka kommer equiopat (fysioterapeut) ut, innan dess blir det ingen ridning utan bara det jobb han orkar med för töm. Det gör ont i hela kroppen att se honom just nu; han vill så gärna vara med och jobba, men är kortare i steget än han vanligtvis är och det är tydligt att det tar emot någonstans. Samtidigt blir han ju så uttråkad av att inte få göra något alls. :( Min älskade gula ponny, måtte equiopaten lyckas få loss det som sitter fast så att han bara kan få vara fräsch sedan.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Alltid intressant att läsa om dig och Kastor. Jag känner ju igen en hel del med skillnaden att min häst är ung och inte lika explosiv. Vissa saker är väldigt bekanta som t.ex. att protestera genom att vända i tömkörningen, att han blir uttråkad av att inte få jobba o.s.v.

Jag tror ju att smärta kan förklara väldigt mycket, om inte allt, av hästars mindre trevliga beteenden. Problemet är bara att det är så mycket som kan vara fel och ge konstiga sekundära reaktioner nån annanstans i kroppen.

Skriv gärna vad fysioterapeuten säger om Kastor. Jag letar själv just nu efter en duktig fysio som kan hjälpa mig att sätta igång min häst på ett hållbart sätt och förebygga spänningar, men det verkar svårt att hitta nån som är bra OCH bokningsbar ... :meh:
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Kul att någon får ut något av mitt svammel ;)

Besöket blev idag uppskjutet till tisdag kväll, pga equiopaten är sjuk. Jag har fått en journalsammanfattning av equiterapeuten som behandlade Kastor i Stockholm. I november 2011 hade han spänningar (var uppdragen) i länden, vilket resulterade i de problem som hindrade hans högra galopp. Misstänker att det är något liknande (fast mycket mer) nu, men vi får se vad "domen" blir.

Kastor vilade igår, och idag blåste det utav bara helsike = hopp och bus :p . Kastor är ofta lite spooky när det blåser - allt rör sig, låter konstigt och bara väntar på att kasta sig över en liten gul häst! Wooaaah! Det är allt lite märkligt; han var stel och ordentligt kort i baksteget även idag, men han blir smidig som en djungelkatt när han får för sig att något tänker försöka äta upp honom. Lilla knashästen - full galopp och lite hopp och skutt för säkerhets skull. Efter allt studsande var han villig att trava lite utan större protester - bröt av ett par gånger i höger varv men travade igång igen på min uppmaning. Men kort kort kort i bak, och fort gick det inte :( Det såg dock helt ok ut (i den mån det nu går, när ryggen/magmusklerna inte kan jobba ordentligt), bättre än på en vecka iaf. Jag klantade mig dock; en stund mojnade vinden och jag fick idén att tömköra bort till ridbanan (första gången på..flera veckor nu, sedan han reste sig ordentligt och slet sig så fort vi kom dit). Så fort jag bad honom att gå från stallplan började han protestera; backa, vända, backa, slå med huvudet..jag envisades och precis då rasslade något till = Kastor drog iväg i full galopp och jag tappade honom. Han stannade vid hagen och lät mig plocka upp tömmarna och fortsätta i lugn och ro, men det tog en stund innan jag fick honom att passera det hörnet av stallplanen i lugn och ro (utan att försöka gena över halva stallplan..) efter det. Nä, vi håller oss vid stallet tills jag kan sitta upp igen - då blir det uteritter ett tag så att kroppen får komma igång. Sen kör vi banan igen! (Misstänker att jag kanske klantat mig genom att jag försökte jobba där tidigare under den här tuffa perioden, och att han nu kopplar det till smärta/obehag i kroppen. Nåväl, vi får se hur det går när vi är igång igen sen.)

Jag har iaf köpt mig en "soffkudde" - en Torison Trekking bomlös ;) - som jag kommer att använda när Kastor kan ridas igen. Så att länden avlastad helt och hållet tills han är helt fräsch. Ironin: jag pluggar till sadelmakare och håller i dagsläget på med två sadlar till den här hästen, och har två bladsadlar med bommar måttade åt hästen (som ligger klockrent) - och blev just tvungen att köpa en ny sadel..hah. Dressyrsadeln åker ut på annons; den åker fram lite och hamnar då lite lite i bakvikt och trycker då lite i bakkant. Tävlingssäsongen är inställd för våran del, så den får finansiera den bomlösa istället!

En viss gul häst var för övrigt väldigt nöjd med sig själv när jag kom ut till stallet idag: tittade glatt på mig från hagen, med hela kroppen täckt av torkad lera :D
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Haha, sådär är min också. Även med inflammationer runt om har han dragit iväg på riktiga rodeorepor vid några tillfällen, t.ex. före första klinikbesöket då han icke tänkte gå iväg från stallet och hagkompisen. Då kunde man inte tro att det var nåt som var på tok (fysiskt, iaf ...).

KL

Har nu avbrutit igångsättningen eftersom han inte känns fräsch. Nu är det höger fram som spökar. Inte alls lika illa som förr, men han är lite försiktig vid kratsning och verkning, och snubblar till ibland. Tycker också att jag ser en svag, svag rörelsestörning där, men det kan vara att jag är supernojig.

Nytt klinikbesök på torsdag så får vi se.

Egentligen är det nog inte så dumt för den här killen att gå i hagen/ta skrittpromenader ett tag. Samtidigt längtar jag hur mycket som helst tills han är ridbar igen.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Hah, hålla oss ifrån ridbanan var det ja. Det gick ju bra, eller inte :o . En halvtimme höll vi på idag; skritt och lite trav (vilket Kastor uppskattade, men det märktes att han tyckte att det var jobbigt efter ett par varv i varje varv, så då fick det vara). Över lite låga cavalettibommar också. Kastor irriterade sig på insekter som yrde runt i luften - slog en del med huvudet, men höll sig något sånär i skinnet.
Idag är det förresten 12 grader varmt och solen har strålat precis hela dagen. Nu är det VÅR! :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Idag var equiopaten ute. Kastor är spänd i hela bakpartiet (rumpa, ben, rygg), men det går inte att hitta någon ursprungspunkt. Länden är något varm, svullen och troligen inflammerad, men hon tyckte inte att han är överdrivet öm. När jag skulle visa honom på töm var han värre än han varit på flera veckor nu: travade ett par steg men stack sedan iväg som en tok - gång på gång, i båda varven. Han fick lite massage och elbehandling i bak - skulle behöva masseras i fram också men kroppen får fokusera på en del i taget - men vete katten om det hjälper egentligen. Domen: åk till klinik och hitta ursprunget. I dagsläget kan det vara vad som helst :( Så imorn ringer jag Ultuna..
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Usch vad trist, men då har du ju i alla fall en förklaring till hispigheten. Trots att det var trist att få diagnosen hovledsinflammation på min, var det ändå skönt att hitta en fysisk förklaring till att han var som han var just då.

Hoppas de hittar något lättbehandlat på Ultuna!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Just nu har jag mardrömmar om både grova röntgenfynd i ryggen (vilket nog egentligen är obefogat - hästen har funkat utan problem i snart 16år..ändå drömde jag om KS i natt..), ledinflammationer på alla fyra.. Equio kände igenom senor etc, utan reaktion. Spänningar etc i just bak sprider sig tydligen väldigt fort, vilket kan göra det svårt att lokalisera källan. Uääh. Sämta möjliga tajming, på alla sätt; ekonomiskt är detta den tuffaste terminen i skolan (dyr utbildning..), det är vår och det börjar bli jättefint och torka upp ute, hästen är uttråkad och lär bli fet av att bara vila/gå lätt nu när det blir varmare...
Men ja, min största oro är förstås att dra en drös turer till kliniken, betala en halv förmögenhet och de inte hittar något! :nailbiting:
Ska ringa imorn och hoppas att vi kan få komma in snabbt!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Alltså, roligt är det inte. Inte trodde jag väl i början av januari att min fortfarande skulle stå, och behöva ett tredje klinikbesök, i mitten av mars. Om jag förstår saken rätt har väl inte Kastor haft de här problemen så jättelänge, dock? Jag misstänker ju att min faktiskt gått ett bra tag med spänningar/inflammationer vilket lett till denna utdragna situation (där jag fortfarande faktiskt inte vet hur det hela börjat).

Håller iaf tummarna för er, berätta hur det går!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 730
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 456
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp