Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jo, det är väl så kanske :) Kan tänka mig att det finns fler spekulanter, men iof, man vet ju aldrig. Får väl se och kolla upp detta :) Å andra sidan lär det ju bli fullt upp när bebis väl är ute, så jag känner mig kluven. Det är ju dock en unghäst, så det behöver ju inte vara några jättelånga pass i början heller. :)
Ja, hoppas det blir bra för er till slut! Känns ju så trist när han är så ung! Och dessutom är man ju på något vis bortskämd med att fjordingar är en så relativt frisk ras!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl

Alltså, jag har stallet fullt med fullblod, det är min absoluta favoritras, men den lilla Sessan jag har är bara för jäkla döläcker.
Den kan allt, den styr allt man hoppar på, den byter så fint, den går fram överallt och den är alltid glad och pigg.

Hyggligare och gladare häst har jag nog aldrig haft :love:

1911852_10152207890271676_2013082962_n.jpg

1619139_10152168125796676_795731096_n.jpg

1653632_10151932908395811_1616991252_n.jpg
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Oj vad den här tråden flyttats fram och tillbaka...

Här är första dressyrträningen inbokad till imorgon, skall bli spännande med ny tränare och få börja komma igång igen. Det är förstås Hampus som skall träna, Ariel och jag skrittar vidare.

Ricky och Grålle promeneras en gång i veckan, nästa vecka flyttar Ariel och sedan tänkte jag prova att ha med dem som handhäst till Hampus. Tror det kan vara nyttigt för dem. :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

*kl*

Kastor har ju varit lite som ett ånglok sedan vi kom hem från Ultuna. Stuckit iväg för minsta lilla - väl tajmat med att folk börjat cykla i skogen såklart :p . Ett riktigt klipp i steget dock! Så vi har mest bara hållit till i skogen intill stallet, för både vår skull och alla andras skull. I söndags tänkte jag att han skulle få lite variation och tog sikte på terrängbanan (för att passera och sedan ta sikte på skogen på andra sidan riksvägen, alltså, inte för att hoppa!), men tji fick jag. Vi kom bort till ridbanan, sedan tvärvände han och stack iväg, följt av en snygg tvärnit och en omedelbar bockning = jag for med huvudet före i marken. Bussigt :meh: :banghead: . Kravlade mig upp igen men det blev en skrittur i skogen istället. I måndags satt jag upp på vad jag kallar "tyskt manér" - dvs stadiga händer och rätt hårda skänklar och red slalom som en tok. Det funkade, även om hästen blev ytterst förvånad över min nyfunna "kaxighet" :sneaky: . Jag gillar det egentligen inte riktigt, men det funkar inte att hästen brakar runt som en tok heller. En stor del av problemen är att jag blivit rädd, så jobbar som en galning med att slappna av ordentligt.
Fredag och lördag var han lugn och avslappnad när jag kom upp i sadeln (han har en ny grej nu - att ha dragkamp med mig när vi ska lämna stallplanen och när vi ska upp i skogen. Han draaaaar, backar, draaar, backar, och sedan - när jag inte ger mig - rycker han på axlarna och knallar snällt med. Jag ger mig den på att han bara gör det för att se om han kan få mig att ruttna och gå hem istället! :cautious:). Igår kunde vi t.o.m. skritta några hundra meter längs grusvägen. Så idag red vi ut på en rejälare runda, även om vi mest höll till i skogen. 2½h och mest rask skritt, med lite travinslag. Lite spänt emellanåt, och pigg häst, men mestadels gick och kändes det bra :) Knallade ett par kilometer längs grusvägen på hemvägen, med mig på marken, och mötte cyklister och ett par crossar som brakade genom skogen intill grusvägen, och herr häst stirrade men stod still (FRAMGÅNG - i synnerhet crossarna som han är väldigt rädd, det räcker med ljudet, sedan incidenten i somras..). Kastor var lika pigg när vi kom hem som när vi gick ut, men mina ben morrar lite ilsket åt mig i skrivande stund..
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Äntligen något positivt från mitt håll! Ponnyn var helt ren på gårdagens klinikbesök, travade till och med i högervarvet efter viss övertalning (och efter 15 tokvarv i klinikens ridhus som såg ut att komma sig av ren glädje över att vara smärtfri) :D

Detta efter ren förtvivlan i fredags då han var halt på höger fram (där strålbenet är trasigast). Min fantastiska hovis kom ut som en blixt och skodde honom fysiologiskt, dvs. la på överrullningssko och fixade till vinkeln. Det syntes faktiskt skillnad på en gång - och veterinären sa att det såg jättebra ut. Nu får jag sätta igång honom!!!

:D:D:D
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Ojoj, ångloksperioderna känner vi igen. Kan det vara relaterat till pälsfällning? Det är ju nu precis ett år sedan mitt ånglok stack iväg och lämnade mig på marken med ett brutet nyckelben :o Det kan ju vara så att han började känna av sitt strålben redan då, å andra sidan kan jag nog inte skylla riktigt alla tokigheter på det. Han var rätt hispig under pälsfällningen förra året, och lugnade sig så fort den var avklarad.

Jag tycker att det låter smart att rida på tyskt maner när han gör sådär. Ska nog kopiera det inför framtida tokperioder.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Vad kul med ny tränare! Men nu har jag nog missat nåt, vart ska Ariel flytta? Eller ska hon flytta från Ricky för avvänjning bara?
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Nä, när det gäller Kastor har det aldrig gått att relatera bråk direkt till pälsfällning/-sättning. Han är för övrigt förbaskat ful just nu, tal om pälsfällning; sommarpälsen är på gång på halsen = gul hals och halvvit kropp.. :p Det är nog snarare det att han lyckats köra över mig ett tag, och därför inte litar/lyssnar fullt på mig utan då testar hårt för att se var gränserna egentligen går.

Vad skönt med lite positiva vändningar - det var på tiden! Hurra!! :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Var finns Mykletind nu? Jag upptäckte av en slump att det finns en avelshingst efter honom i australien. Det tyckte jag var lite coolt. Snacka om att hamna långt hemifrån
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

kl
Vår Atom har flyttat hem från lösdriften. Han funkar så bra ihop med ston att grannen välkomnade honom hem till hennes 3 nordisdamer. Hon har ett sto som är lite utanför (de andra är mor&dotter) så förhoppningen är att han ska ge lite jämnvikt I flocken. Plus att han förhoppningsvis får igång damerna som blivit lite bekväma och slöa.

Det är så härligt att komma hem från jobbet och se sin hast stå där i den vackra vårsolen. Vinterhagen är enorm. Atoms favoritsysselsättning är att retas. Han kliver upp på en hög jordhög och star uppe på toppen och blänger på tjejerna, som blir fly förbannade over hans fräckhet.. Kullen är ju deras, så de jagar bort honom. När de vänder ryggen till, så kliver han upp igen och så håller de på hur länge som helst :p

Atom äter ju bara grovfoder, men nordisarna är vana att få lite havre när de tas in på kvällen. Jag åkte till granngården och köpte deras proteinpellets för fölston och unghästar, så nu får han några dl av det i krubban. Vad äter era ungdomar?

Lova och Atom
1458583_10152124697233300_1913329485_n.jpg


Atom utmanar damerna
1514532_10152124697253300_718220164_n.jpg


Min yngsta dotter Sigrid med Atom (ja, jag vet vi har missat hjälmen)Sigge har sin egen klädstil kan tilläggas.
1975062_10152124697283300_1864664542_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL

Jag har lite fjordingfrågor och hoppas att det finns folk här som kanske kan svara. :)

Till hösten tänkte jag börja leta ny häst och jag är rätt säker på att jag vill ha ett kallblod och en unghäst (2-4 år gammal), men där tar det stopp. Jag har alltid varit svag för fjordingar och deras temperament men jag är nästan 180 cm lång, visserligen lätt, de flesta fjordingar jag träffat har legat runt 140-strecket och känts lite små.

Är det dumt att fundera på rasen alls? Är det svårt att förutse sluthöjden hos en 2-åring? Jag inser att det inte finns något exakt svar på den sista frågan samt att mycket sitter hästens övriga kroppsbyggnad, men egna erfarenheter mottages tacksamt!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Min tvååring närmar sig maxad d-ponny nu. Jag är själv nybliven hastägare och det råkade bli fjording då jag föll pladask för hasten. Jag har gått med i flera fjordhästgrupper på facebook där dina frågor förekommer ganska ofta. Fjordingar bär upp längre ryttare bra. Jag räknar på att min sambo som är over 180 ska kunna rida vår Atom i framtiden. Såg igår en fjording som var over 150.

Är också nyfiken på om man kan förutspå sluthöjden på ungfjordingar. Vill ju ha en så hög fjording som möjligt, men iom att jag har barn som rider så gör det inget om han håller sig inom ponnymåtten. :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Det låter ju lovande! Jag är medveten om att fjordingen generellt bär upp bra och har aldrig upplevt något annat heller, men jag vill nog ändå ha de där centimeterna över 145 cm för att det ska kännas mer lagom för min egen del. Ett aningen större steg gör ju också mycket för känslan.

Tack för tipset om fjordhästgrupper! :bow:
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag är 178 lång och min fjording ligger kring 140. Känner mig inte för stor alls på henne.
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Det är kanske en vanesak? :) Jag sålde min kallblodskorsning med mycket fjord i som låg på dryga 140 cm för flera år sedan då jag kände mig på tok för lång för honom (växte ifrån ponnyn), även om vikten aldrig var ett problem. Sedan hade vi väl alla förutsättningar emot oss också, lågt ansatt hals, kort steg och markbundna gångarter, men fy vad jag saknar den hästen!

Nu har jag ridit storhästar på 170+ samt haft en nordsvensk bruks på över 160 cm och det mesta känns litet i jämförelse. :p
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Jag gick från halvblod på 1,75 till fjording och testade ett par letade efter en av ngt större modell är själv 1,75. Den första var drygt 145 men rörde sig ganska markbundet och kändes inte alls bra. Den jag köpte är av samma storlek men rör sig på ett helt annat sätt så jag tror att det har störst betydelse. Har även ridit stallkompisens fjording som är 138 med ordinärt rörelsemönster utan att jag känner mig för stor. Det enda sättet att veta är ju att testa;)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Det känns mer och mer som att jag inte helt behöver ge upp tanken på en fjording, är väldigt tacksam för alla svar!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Hoppas du hittar en häst du trivs med, oavsett vilken ras det blir. :)

Svårt sånt där med hur man känner sig till hästen, jag känner mig lite stor på min häst, han är ändå runt 145 och jag är bara ca 158, men han har inte så jätte djurp bål och lite kort hals, åtminstone om man jämför med hans mamma som hade betydligt längre hals och djupare bål, längre rygg med för den delen. :D
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

KL

Jaha, man ska tydligen inte ropa hej. Igår kväll blev ponnyn dålig, jourveterinären trodde på gaskolik. Nu är han piggare men fortfarande långt ifrån sitt vanliga jag.

Olämpligt nog tappade han dessutom skon på höger fram = strålbenshoven. Han är så öm så han knappt kan gå. Har tillfälligt fixat det med silvertejp så att jag åtminstone kan gå små skrittrundor med honom, tur att min hovis kommer som ett skott när något är fel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 730
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 456
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Svullen pung efter kastrering. Bild
  • Hundbur bil
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp