Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jasså då är det ju inte så konstigt att det är det som hon tycker är roligast, då är det bara en annan som ska bygga upp självförtroendet så vi kan hoppa lite mera. :)
 
Jasså då är det ju inte så konstigt att det är det som hon tycker är roligast, då är det bara en annan som ska bygga upp självförtroendet så vi kan hoppa lite mera. :)

Mina hästar tycker också att det är superkul att hoppa. Själv måste jag hoppa ofta för att inte göra för stor grej av det, så det är mitt tips. Hellre hoppa fem språng varje dag än trettio språng en gång i veckan. Sedan håller jag hindren låga tills jag känner mig säker. Lågt = det som känns bra för dagen, om det så är 10 cm högt.

Nu blev jag hoppsugen. :-)
 
Mina hästar tycker också att det är superkul att hoppa. Själv måste jag hoppa ofta för att inte göra för stor grej av det, så det är mitt tips. Hellre hoppa fem språng varje dag än trettio språng en gång i veckan. Sedan håller jag hindren låga tills jag känner mig säker. Lågt = det som känns bra för dagen, om det så är 10 cm högt.

Nu blev jag hoppsugen. :-)

Det är ett bra tips, brukar försöka jobba med bommar nästan varje gång. Blev oxå sugen på att hoppa får kanske bygga fram lite å ta en runda :)
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Var finns Mykletind nu? Jag upptäckte av en slump att det finns en avelshingst efter honom i australien. Det tyckte jag var lite coolt. Snacka om att hamna långt hemifrån
Mykletind är tillbaka i Danmark ! Han har mycket riktigt en son i Australien, en i Norge, en i Finland och så vår uppfödning Bacchus Grönkulla i Sverige!
 
Sv: Den nya Fjordhästtråden!

Det känns mer och mer som att jag inte helt behöver ge upp tanken på en fjording, är väldigt tacksam för alla svar!
Du är välkommen att hälsa på och provrida någon av mina hästar, hingsten är 146 och ena stoet 145 och det är en markant skillnad på tag rida dem ! Hingsten är mycket smalare och har inte alls samma massa som stoet! Jag sålde en treåring för en månad sedan som mätte 145 och tjejen som köpte honom var nästan 180, hon fick testa båda ovannämnda och blev väldigt överraskad !
Fö bor jag i Hörby (www,gronkulla.com), bor dessutom granne med ytterligare en uppfödare!
 
Kl
Hovbölden är utläkt och jag har en superpigg häst som bara vill springa och har inte tid att jobba;). Vädret gör att man bara vill vara ute hela dagarna och inspirationen är på topp! Tänkte sätta igång med inhoppningen med Cesar nu en utmaning både för honom och mig. Tycker kanske att han har en bit kvar i att kunna bära sig i galoppen men några småhopp kan man väl börja med ändå?
 
Kl
Hovbölden är utläkt och jag har en superpigg häst som bara vill springa och har inte tid att jobba;). Vädret gör att man bara vill vara ute hela dagarna och inspirationen är på topp! Tänkte sätta igång med inhoppningen med Cesar nu en utmaning både för honom och mig. Tycker kanske att han har en bit kvar i att kunna bära sig i galoppen men några småhopp kan man väl börja med ändå?

Vi hoppar våra hästar innan de är säkra i galopparbetet. Finns ingenting som är så bra som småhinder och bommar för att få till galopp på rätt ställe, att få hästen att falla n naturligt efter ett hinder och senare framöver för att träna byten! Vår ridbana är alltid full av hinder och bomserier. Rider man unghäst så är det bra sätt för dem att fokusera istället för att hitta på hyss!
Ska bli grymt kul att se Cesar framöver!
 
:p:p
Vi hoppar våra hästar innan de är säkra i galopparbetet. Finns ingenting som är så bra som småhinder och bommar för att få till galopp på rätt ställe, att få hästen att falla n naturligt efter ett hinder och senare framöver för att träna byten! Vår ridbana är alltid full av hinder och bomserier. Rider man unghäst så är det bra sätt för dem att fokusera istället för att hitta på hyss!
Ska bli grymt kul att se Cesar framöver!
Då är det bara att köra på. Att han tycker om att hoppa vet jag ju! Red förbi en hage för nån vecka sedan där grannens tjejer höll på att hoppa sina ponnyer och Cesar blev helt till sig när han såg det. Det kändes som om om jag låtit honom bestämma så skulle vi också in där och hoppa:D
 
Kastor och jag kämpar på. Jag har fått tillbaka en stor del av självförtroendet i sadeln nu, och i takt med det har Kastor landat och blivit tryggare igen. Nu rider jag ut på tränsbett och lösa tyglar utan problem, även om jag än så länge är lite försiktig med att rida bland trafiken. I eftermiddag avslutade vi ridturen med att ta några volter på ridbanan, där vi inte satt foten på månader. Det gick utmärkt; Kastor var fokuserad på mig hela ridturen och fortsatte med det på ridbanan.
Nu ska jag ta tag i att dels rida på ridbanan regelbundet igen, dels rida ut ordentligt (dvs komma tillbaka till våra fina rundor med grus- och sandvägar, inte bara hålla till i skogen). Vi har skrittat kortare sträckor på grusvägen, både hemåt och utåt, men jag har haft svårt att slappna av och/eller lita på Kastor sedan han tvärvände och skickade av mig på vad som skulle blivit vår första tur på grusväg sedan ländinflammationen. Kastor blir lite tittig på vägen, men när jag slappnar av och min puls håller sig i normaltempo går det bra. Vi måste jobba med att få tillbaka trafiksäkerheten, dock; han har slutat att tvärvända vid motorljud, som han kunde göra för några veckor sedan, men han är lite osäker med fordon som kommer på samma väg som han är. (I söndags blev jag dock imponerad; hörde motorljud när vi skrittade på grusvägen och stannade för att lokalisera ljudet. I samma ögonblick som jag inser att det är på grusvägen - ljuden från riksvägen hörs också dit, nämligen - och bad Kastor att kliva upp i skogen, kom en motorcykel runt kurvan. Kastor stannade, tittade på motorcykeln - som var snäll och stannade när jag signalerade - och gick sedan upp i skogen. När motorcykeln i sakta mak rullade förbi stod han kvar och såg efter den. Då blev jag varm i hjärtat. Min motorcykelrädda ponny <3 ) . Mycket miljöträning blir det den närmaste tiden. Men det känns som att vi är på god väg tillbaka nu. Nu rider jag sedan en vecka tillbaka i bomsadel (f.n. westernsadeln) igen, och det fungerar bra. Det tolkar jag som att länden är helt bra och smärtminnet i musklerna har släppt. Skönt - nu kör vi på!
 
4345-1399061807-a9124f3b35a6883db969db91d608bce5.jpg


Lite uppdatering, bild från förra veckan när mamma hjälpte mig att förbättra sitsen :)
Idag har mamma ridit henne, vilket inte var det roligaste för någon var ganska så tjurig. Ville inte ens komma in från hagen så började ju inte ens bra där...
(stolt som precis kom på hur man lägger ut bilder här :))
 
Igår var vi åter på distansbanan efter 9 månader. Osäker på formen o dessutom en ny tävling på ny plats o ny arrangör, så valde att anmäla till Clear round-klassen på 50 km.
Starten var långsammare än vad vi var vana med o även om tempot ökade så blev det lugnare än vad vi hade planerat på "pappret". då banan gick i tätort, på cykelbana, i tät skog (läs: dra in magen hästen så vi båda två kommer mellan träden), branta backar, skogsvägar med massor med stora sten, massor massor o åter massor med asfalt (varav en hel del var snorhal så att hästens bakben försvann om man inte lyckades hålla exakt jämnt tempo), genom gångtunnlar under riksvägen och rätt som det var dök det upp en gallerbro mitt inne i skogen.
Väldigt nöjd över att rida i sällskap med vettigt folk och i ett moderat tempo när säkert tre av de fem milen gick på asfalt.

I första grind var Kidde så överladdad att han kickade veterinären :crazy: men trots att han inte riktigt kunde stå stilla, så hade han 50 i puls. Andra slingan var jämnare o det gick att hålla ett något högre tempo åtminstone delvis, ändå var hästarna nästan fräschare i mål.
Vi var fyra i bredd på upploppet men vi var först över mållinjen (vilket inte räknas i clear round men i alla fall!), tyvärr blev det något fel med resultaten så online står vi som tvåa, men i gula boken står det 1.
Kidde var nere i puls redan när jag tagit av sadeln men vi väntade några minuter extra, inget att chansa på, så pulsen var 48 när vi pulsade in. Ridtiden blev ca 4 h 30 min.

Trevlig tävling med massa bra människor (synd på underlaget för på de bra partierna var det helt underbara skogsvägar, varvat med grusvägar med utsikt över sjön) o många som kom fram o gratulerade o tyckte att det var kul att se en fjording. En av sjukvårdarna kom till o med fram o tog en bild när vi var godkända! :)

Bild från upploppet

 
Här händer det en del roliga saker. Ariel har fått tummen upp av hovslagaren att fortsätta igångsättningen, så om tio dagar kommer vi börja galoppera. :) Hon är nu anmäld till bruksprovet 30 augusti och det ser ut som vi kommer att vara redo för det också. Innan dess har vi en bruksridningstävling 1 juni, skall bli himla skoj!

Grålle har fått gå som handhäst bredvid Hampus, men han behöver träna lite mer på sitt uppförande. ;) Hampus har dessutom äntligen kommit i vagn igen, efter ett års uppehåll då vi inte haft någon vagn. Snart hoppas jag kunna köra ut med honom och någon av småttingarna, men först måste vi bli lite varma i kläderna med vagnen och varandra igen. :)
 
KL

För första gången på en halv evighet känner jag nu lite hopp. Det har gått upp och ner hur mycket som helst, men i helgen som gick löslongerade jag ponnyn. Galoppen såg verkligen helskum ut, tänk töltande kanin :o och jag blev ännu mer övertygad om att han aldrig kommer att komma tillbaka. Men så igår kväll gjorde jag om löslongeringen - och han var jättefin! Ingen mer töltande kanin, det såg ut som något lossnat. Han klippte till och med ett litet hinder som stod uppställt på ridbanan. Och det gör han aldrig frivilligt.

Väntade mig halvt om halvt att han skulle vara halt idag, men det var han inte. Han tog tvärtom ut steget mer än på länge. :bump: Vågar man hoppas nu?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 730
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 456
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp