Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur går det för er alla i vinterrusket*? Själv saknar jag mitt gula odjur, aka Kastor, så att det börjar bli lite jobbigt igen - nu är det bara två veckor kvar innan jag återvänder till Sverige och min älskade häst. Har fått rapport om att nämnda odjur varit ute på rymmen tillsammans med flickvännen för ett par veckor sen; fick en bild från stallkamraten som visade Kastor utanför hagen med besviken min över bristen på gott, grönt gräs (båda två lät sig tydligen snällt fångas in igen). Här lyckas man ta sig ut, och så finns det ändå ingen mat utanför - bah! ;) Hans matte, dvs jag, hoppas innerligt att han glömt bort hur han gjorde för att komma ut; med tanke på herrns ovana att slita sig och springa hem när det är mörkt och något osynligt monster dyker upp, vill jag allt att han åtminstone håller sig på rätt sida av staketet när han är ute på "ledig tid" !

*Ja, här i det södra grannlandet är det mer höstrusk än vinter :p
 
Här händer det inte så mycket. Vinterrusk har vi inte, det är stenhårt i backen men ingen snö. :(

Hampus jobbas rätt lugna pass, träningen inför nästa år har inte riktigt börjat än.

Ariel har varit öm i kroppen, så jag har låtit henne vila. Veterinären skall komma ut och kika, men det är tyvärr inte prioriterat med en häst som Ariel här uppe, med distriktsvet som enda alternativ.

Småttingarna vilar dvs busar och äter. :)
 
Åhh, den här tråden är ju helt livsfarlig! Saknar "min" fjordkärlek från när jag var liten, ett ganska litet fjordsto som var världens snällaste :love:

Ni har iallafall otroligt fina hästar, allihop!
 
Så gick den ingångsättningen - vi klarade en vecka med promenader i skogen och på grusvägen. Första promenaden hade vi en diskussion då Kastor betedde sig som ett as på hemvägen (försökte sticka, rusa över mig osv) - jag lyckades parera med hjälp av att slå repet runt ett träd men till slut överlistade han det och kom lös. Hittade honom dock i backen på väg ner ur skogen, genomsvettig; då hade han klivit på repet med ena bakbenet :rofl: . Tog loss honom och så gick vi tillbaka till stället där han stack helt enkelt. Efter incidenten blev jag löjligt noga med att han ska hålla sig en hästlängd (ungefär) bakom mig och tar han ett enda kliv utan kommando eller smyger sig närmare så backar jag tillbaka honom. Efter den första vändan har det gått jättebra - Kastor har varit klockren och jag gjorde faktiskt om min plan. Tanken var från början att tömköra till mitten av januari eller så, men eftersom det gick så bra tänkte jag mig att tömköra kommande vecka och sedan sitta upp om det gick bra.
Men icke. I söndags blev Kastor skrämd och tog ett par-tre språng. Han passerade bara mig med ett språng, men i samma ögonblick han gjorde det small det till i mitt finger och jag tappade repet. Han tog några förvånade travsteg, men stannade vänd mot mig när jag ropade (:love:) . Vi knallade sakta hem och ut i hagen med hästen. Mitt finger såg ut att vara ur led, men på akuten visade det sig vara en ful fraktur som dessutom vridit sig. Fick benet tillrättalagt och igår opererades jag - benet närmast handen var i tre delar, så nu sitter tre skruvar på plats i fingret och jag är sjukskriven. Gipset ska förhoppningsvis av om fyra veckor, men återhämtningen beräknas ta 8-12 veckor. Jag fattar inte hur det gick till. Jag håller alltid repet antingen i båda händerna ("utsläppt") eller så rullar jag ihop det "överblivna" och håller det i handen. För att repet inte ska kunna dras åt eller lindas runt handen om något händer, just för att undvika sån't här. Men så kan det gå! (Oh well, hade jag hållit så att repet dragits åt runt handen hade det förvisso kunnat sluta med betydligt fler brutna ben än det nu gjorde..) Så Kastor går i hagen igen, åtminstone till sista veckan i februari som det ser ut. Suck...
 
Men. Oj... Verkligen inte något roligt att läsa :cry:. Ofrivillig vila är aldrig kul.
Hoppas nu det läker bra, så är ni snart på banan igen skall du se .
 
@Liten men så tråkigt! :( Jag har en fd stallkompis som råkade ut för samma sak, hon förstod inte heller hur hon kunde fastna på för vis. Men hon är helt återställd idag, förutom att fingret är lite krokigt. Dock tror jag hennes brott var värre än ditt, låter så i alla fall.

Krya på dig!
 
Det är just det som är grejen - jag satt inte fast i repet, vad jag kunde känna, alls.. Det gled snällt ur handen när jag tappade greppet. Det jag kan tänka mig är att fingertoppen tog i och vreds runt, men frakturerna sitter ju bra mycket längre ner än så. Alla jag pratade med på sjukhuset trodde att jag fastnat och att hästen ryckt upp huvudet så att fingret knäcktes - men näpp. Oh well, det är inte mycket lönt att spekulera - av på två ställen och rätt rejält vridet var det iaf. Jag är lite fascinerad, ska medges, över att det lilla lilla benet kunde bli så trasigt av så lite. Kastor har ändå slitit sig på mycket värre sätt X antal gånger, utan att jag ens knäckt en nagel.. Ödets ironi.
Kirurgen verkar dock helt övertygad om att fingret kommer att bli återställt med styrka etc, men det kommer att ta sin tid. Jag är mest bitter och ledsen över tidpunkten. Dels kommer jag och Kastor inte att vara igång ordentligt förrän till nästa vinter i den här takten, dels är det här min sista termin på utbildningen = gesällarbete till våren. Men det finns ju ljuspunkter med allt - om vädret vill så slipper jag iaf skritta igång i det värsta av vintervädret och -mörkret ;)
 
Kl
Har fått möjlighet att köpa en loksele till ett bra pris, men har inte använt denna typ av sele innan. Är det någon som kan ge mig tips för att bedöma om lokorna ligger rätt. Har förstått så mycket att de ska ligga framför bogbladet. Men hur vet man att den inte är för liten eller för stor? Den har använts på en liten nordis innan. Tacksam för tips!
 
Här händer det inte så mycket. Vinterrusk har vi inte, det är stenhårt i backen men ingen snö. :(

Hampus jobbas rätt lugna pass, träningen inför nästa år har inte riktigt börjat än.

Ariel har varit öm i kroppen, så jag har låtit henne vila. Veterinären skall komma ut och kika, men det är tyvärr inte prioriterat med en häst som Ariel här uppe, med distriktsvet som enda alternativ.

Småttingarna vilar dvs busar och äter. :)

Kan uppdatera med att vi äntligen har snö. :love: Helt underbart, synd bara att kylan hängde med så jag knappt kan rida någonting i alla fall. :mad:

Hampus tränas för tränare varannan vecka och i övrigt försöker jag ha dressyrtänk ute. Har tack vare en blogg fått ett helt nytt uppvärmningssystem för honom, vilket resulterat i att han blir fantastisk att rida. :love:

Ariel har vilat, men efter en dyr undersökning (inkl blodprov) av veterinär så är hon inte öm i kroppen längre och friskförklarad. Förmodligen bara en sträckning i hagen. Vi har ridit en dressyrträning plus lite egna dressyrövningar och jag har även på henne (tack vare bloggen :bow:) hittat ett sätt att dansa tillsammans istället för att jag blir frustrerad över hennes överpigga attityd. Nu blir det träning en gång i veckan framöver.

Småttingarna vilar vidare, men så fort det blir lite varmare (gärna typ fem minusgrader!) skall jag sätta igång Grålle igen. Då blir det tömkörning och handhästturer. Ricky kommer eventuellt visas på Wången i april, har ansökt om dispans för att få visa där, annars får jag ta mig en funderare om det inte blir kastrering för bägge i vår ändå.
 
Kl
Har fått möjlighet att köpa en loksele till ett bra pris, men har inte använt denna typ av sele innan. Är det någon som kan ge mig tips för att bedöma om lokorna ligger rätt. Har förstått så mycket att de ska ligga framför bogbladet. Men hur vet man att den inte är för liten eller för stor? Den har använts på en liten nordis innan. Tacksam för tips!

Du mäter lokorna och hästen. Nu är jag så sämst på att förklara, men jag gör ett försök.
På hästen mäter du framför/längs med bogbladen (lokstaden). Eftersom jag inte får in mitt eget måttschema i datorn, länkar jag skamlöst till detsamma (Tärnsjö garveris hemsida) - måttet jag yrar om är alltså mått E på detta: http://tarnsjogarveri.com/wip/horse_old/downloads/matschema_arbetssele_070605.pdf .
Enkelt förklarat delar du sedan den linjen i tre delar: räkna bort en tredjedel. Då får du måttet som ska vara mellan lokans övre lokrem (mitten/centrum av infästningen på lokan) och draglädret (mitten/centrum av bredden/infästningen på lokan). Dragpunkten (mitten av draglädrets bredd/infästning) ska vara mellan den 2:a och 3:e tredjedelen av mått E (räknat uppifrån mankammen och neråt). Mät på lokan.
När du mäter detta använder du en tumstock - ett måttband kan ge fel mått pga sladdrigt. Måttet ska mätas i raka linjer, så att säga. Är lokorna för korta kan hästen komma att "strypas" när hästen drar. Är de för långa hamnar dragpunkten för långt ner.

Stämmer lokornas storlek, är det "bara" inpassningen kvar.
*Lokremmarna ska spännas så att bossans form följer hästen med ett jämnt tryck utan att klämma någonstans. En tumregel: du ska kunna dra handen mellan loka/bossa och häst med viss svårighet ("något besvär"). Håll handen framifrån lokan, med handflatan vänd mot lokans bossa, och dra längs hela lokan. Hästen ska stå avslappnad vid kontrollen. Om lokremmarna spänns för löst kan brytskador uppstå på hästen, pga lokorna rör sig.
*
Däckelgjorden ska spännas så att den ligger an mot hästen.
*Bukgjorden ska spännas löst: du ska kunna ställa en handflata mellan gjorden och bröstkorgen.
*Ryggstycket ska spännas så att när hästen står med huvudet i "normalläge" ska du kunna ställa en handflata mellan ryggstycket och länden på hästen.
*Snedremmen ska vara löst spända - när hästen drar ska de hänga lösa. (Deras uppgift är att hålla kvar lokorna, om hästen drar ner huvudet för att beta t.ex., så att de inte åker över huvudet..)
*Hur du ska spänna upphållsremmen beror på redskapet hästen ska dra. Draglinjen ska vara rak när hästen är i drag.

Hett tips om det är en loksele av arbetsmodell som du vill köra uppsuttet med: köp lösa skakelhållare till den. Bl.a. Tärnsjö garveri säljer sådana.
 
Hampus tränas för tränare varannan vecka och i övrigt försöker jag ha dressyrtänk ute. Har tack vare en blogg fått ett helt nytt uppvärmningssystem för honom, vilket resulterat i att han blir fantastisk att rida. :love:

Åhååå.. Det låter som nåt min gula herre skulle kunna ha nytta av (well, enligt mig då, han håller säkert inte med) i vår eller till sommaren när vi får börja rida på bana igen. Care to share? :D
På tal om snö kan du få hämta valfri mängd här - jag vill inte ha eländet eftersom travarna håller till på grusvägen, så den är alldeles gratis! ;)

*kl*

Här händer inte ett smack. Kastor går i hagen och jag ska förhoppningsvis bli av med gipset på tisdag. Sen är det till att mjuka upp handen (eller mest senan som de också gick på under operationen, och därför är stel pga läkningen..). Ska höra med läkare och sjukgymnast när jag får lov att tömköra lite med felaktig tömfattning (tänker att hålla tömmarna med hela handen ala cykelstyre och låta kusen rusa av sig lite idiotfasoner..).
Har iaf fått besked att min Sensation är färdig och ska skickas från tillverkaren -> ÅF i slutet av kommande vecka - hurray! Jag får inte rida i den, men titta på den iaf :p
 
Åhååå.. Det låter som nåt min gula herre skulle kunna ha nytta av (well, enligt mig då, han håller säkert inte med) i vår eller till sommaren när vi får börja rida på bana igen. Care to share? :D
På tal om snö kan du få hämta valfri mängd här - jag vill inte ha eländet eftersom travarna håller till på grusvägen, så den är alldeles gratis! ;)

*kl*

Här händer inte ett smack. Kastor går i hagen och jag ska förhoppningsvis bli av med gipset på tisdag. Sen är det till att mjuka upp handen (eller mest senan som de också gick på under operationen, och därför är stel pga läkningen..). Ska höra med läkare och sjukgymnast när jag får lov att tömköra lite med felaktig tömfattning (tänker att hålla tömmarna med hela handen ala cykelstyre och låta kusen rusa av sig lite idiotfasoner..).
Har iaf fått besked att min Sensation är färdig och ska skickas från tillverkaren -> ÅF i slutet av kommande vecka - hurray! Jag får inte rida i den, men titta på den iaf :p

Åh! :love: Vilken modell blev det?

I Ariels fall handlar det främst om att inte gå vidare till trav förrän hon är helt med i skritten, där gör jag vändningar, halter, framdelsvändningar, volter, skänkelvikning, tempoväxlingar. När hon är med (kan hända att vi vissa pass inte kommer dit), smyger jag in trav i små steg, dvs övergångar, tills hon kan växla gångart utan att stressa upp sig. Om sedan jobbet i trav fungerar, så smyger jag in galopp.

Alltid lättridning i trav och lätt sits i galopp. Är hon helt avslappnad i galopp, då kan jag börja "jobba" och därmed även sitta i sadeln. Dit har vi dock inte kommit än, eftersom hon är under igångsättning. :)

Jag rider enbart i hoppsadeln just nu, för att få lite lättare sits automatiskt. Ett par pass har hon varit som en dröm att rida, hon är så känslig att jag gjort tempoväxlingar enbart med sitsen. :love:

För Ariel är det viktigaste att bli psykiskt lösgjord, för Hampus fysiskt.

Nu förutsatte jag att det var Ariels upplägg du menade. :o
 
Åh! :love: Vilken modell blev det?

För Ariel är det viktigaste att bli psykiskt lösgjord, för Hampus fysiskt.
Nu förutsatte jag att det var Ariels upplägg du menade. :o

En "Sonoran" är det som är på gång :) En brun.

Nja, jag tänkte faktiskt på Hampus :D, just pga den fysiska biten (uppfattade det lite som att det var det det handlade om med honom).
Tackar såklart ändå - all info är bra info! :) Det är ungefär så jag gör med Kastor redan just för att han ska slappna av (han är ju en sån hattifnatt, mest såhär års när det är mörkt/blåsigt/inte varmt.. Hela världen inkl alla löven på träden kan ju äta honom ;) ). Det är lite knepigt tycker jag, när jag inte har ridhus (då är han stencool..såklart.). Just för att min snurrpelle behöver långsam uppvärmning för psyket, men då upplever jag ofta att jag har svårt att "få loss honom" fysiskt, om du är med på vad jag menar. I ridhus skrittar jag igång, sen lite trav och så en del galopp - just galoppen känns som det som ger mest för kroppen men det funkar inte på hemmaplan (uteridbana - till råga på allt utan staket...) pga mentaliteten.
 
En "Sonoran" är det som är på gång :) En brun.

Nja, jag tänkte faktiskt på Hampus :D, just pga den fysiska biten (uppfattade det lite som att det var det det handlade om med honom).
Tackar såklart ändå - all info är bra info! :) Det är ungefär så jag gör med Kastor redan just för att han ska slappna av (han är ju en sån hattifnatt, mest såhär års när det är mörkt/blåsigt/inte varmt.. Hela världen inkl alla löven på träden kan ju äta honom ;) ). Det är lite knepigt tycker jag, när jag inte har ridhus (då är han stencool..såklart.). Just för att min snurrpelle behöver långsam uppvärmning för psyket, men då upplever jag ofta att jag har svårt att "få loss honom" fysiskt, om du är med på vad jag menar. I ridhus skrittar jag igång, sen lite trav och så en del galopp - just galoppen känns som det som ger mest för kroppen men det funkar inte på hemmaplan (uteridbana - till råga på allt utan staket...) pga mentaliteten.

Aha, då blir det förstås lite knepigare. Hampus som är en "sömngångare" rider jag fram väldigt fritt, först skritt, sedan galopp och därefter trav. Supernoga med att inte driva, utan låta honom gå i sitt "sega" undertempo. Rider i lätt sits i galoppen och bara åker med. Efter tjugo minuter (mest trav och galopp, men skritt i nedförsbackar) är hans kropp varm och redo att börja jobba. Jag märker det på så vis att han ökar tempot och lyssnar plötsligt inte på förhållande hjälper. ;) Tex så om vi galopperar och jag förhåller för att få trav, så blir det trav de första tjugo minuterna, medan det sedan blir kortare galopp istället...

Hur du skall kombinera det hela för Kastor vet jag inte. :( Kanske smyga in galoppen så fort du känner att han är med dig, men ändå så du hela tiden kan få en lugn skritt igen.
 
@Habina Nej, attans, det låter som att Hampus och Kastor är för olika för att det ska funka. Det var värt ett försök! Så tack!
Jag har försökt tänka att om inte skallen är med så kommer kroppen ändå bara att vara spänd.
Snart är det ljust igen, så har jag en jäkla tur slipper jag just det problemet tills hösten eller så (sommartid är uppvärmningen för dressyrjobbande inget problem på så sätt, och det är väl typ då Kastor kommer att få ridas på bana ett helt pass igen) :angel: .
 
Du mäter lokorna och hästen. Nu är jag så sämst på att förklara, men jag gör ett försök..

Tackar, jag tyckte det var en bra förklaring, nu ska jag mäta häst och lokor och om det verkar vara ok så går jag över på tillpassningen. Men det verkar som om den biten ska gå bra. Min hovis kör sina ardenner så jag kan nog få hjälp av honom om jag kommer så långt. Vill mest kunna säga ja eller nej till köp av selen
 
Tackar, jag tyckte det var en bra förklaring, nu ska jag mäta häst och lokor och om det verkar vara ok så går jag över på tillpassningen. Men det verkar som om den biten ska gå bra. Min hovis kör sina ardenner så jag kan nog få hjälp av honom om jag kommer så långt. Vill mest kunna säga ja eller nej till köp av selen

Vad bra! Det allra bästa är att få hjälp av nån som kan och kan visa :up: Viktigt att saker och ting sitter som de ska.
 
Lite uppdatering, Mynta och jag försöker jobba på så gott det går i det dåliga underlaget. Jag blev ju glad när det kom snö men nu har vi haft plusgrader i två dagar och det börjar bli ganska kladdigt.
Tur att man har en stor åker att rida på, det måste vara det bästa stället att vara på :)
På söndag ska vi åka på våran andra träning tillsammans :D hoppas bara att lastningen går lite bättre denna gången när vi ska hem...
 
Ska höra med läkare och sjukgymnast när jag får lov att tömköra lite med felaktig tömfattning (tänker att hålla tömmarna med hela handen ala cykelstyre och låta kusen rusa av sig lite idiotfasoner..).

Nähäpp, den gubben gick inte. Dels får jag inte belasta mer än innan (dvs inte alls) förrän tidigast i slutet av månaden, dels är jag inte ens i närheten av att kunna sluta handen runt en tygel eller en töm. Återbesök om två veckor, då ska det avgöras om jag får börja som planerat.
Oh well. Negativt: Det kommer att bli en lite väl spännande vår, enligt min mage. Positivt: I den här takten slipper vi det mesta av mörkret den här säsongen.
 
Vid första kollen verkar det som om selen ska passa! Kan va kul och se om det kan bli en körhäst av honom också. Har börjat rida lite i vårt närmaste ridhus och än så länge har vi mest ägnat oss åt miljöträning det är mycket att titta på och svårt att koncentrera sig på matte:o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 730
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 456
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Bockhov
  • Sluta rida?

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp