Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Lydia

Jag ringde och "halvgrät" till DV i morse, som tur var jobbade "rätt" veterinär, så Ricky är nu kastrerad. Så skönt!

Läste på krys blogg om dig, så jag anade vad som hänt. Håller tummarna att allt går vägen. :)
 
Här händer kanske inte så mycket.
Hästarna tränar vidare, Lester, Favvis och Ärlig duktiga och utvecklas. Jenta och Yngve har haft vintervila men är under igångsättning; uppskodda. Sköter sig väldigt bra vid ridning - båda kom ihåg precis var vi var när vilan började.
Det är bestämt att Yngve ska på premiering i sommar, både lokalt och till Vetlanda. Jag kan inte visning men ska få hjälp av en kunnig person och ser fram emot det.
Bus (Baron) har kommit för långbesök (obestämd tid), och han tränas lite lagom och verkar vara skapligt lättlärd och lättränad men vi är på basicnivån "hitta rätt sätt att jobba för att arbeta i form och förstå signaler för sidvärtsrörelser" så vi har en hel del att jobba med.
Myran är hemma, ska köras och ridas in men hon är oskodd så jag tänkte vänta på vettigt underlag. Grusvägen är dock helt framtinad åt ena hållet så jag skulle nog kunna börja rida henne kort och försiktigt ute på vägen. Hon är ju helt trafiksäker, och van tömkörning, så det lär antagligen gå bra.
 
I fredags fick jag ta bort Hampus. :cry: Han fick fång så det blev ett snabbt beslut om avlivning. Grabbarna går själva nu, så jag hoppas verkligen att veterinären får ändan ur och kommer och kastrerar. De behöver en vuxen som håller ordning på dem.
Tråkigt med Hampus, fång är en hemsk sjukdom har tyvärr erfarenhet av den jag också och har fortfarande en släng av "fångest" varje vår sedan dess.
 
Alltså jag har hamnat i en dröm. Kan knappt tro det är sant.

Fick klartecken att jag får köpa hästen jag provridit. Haft tät kontakt med ägaren. Varit och hälsat på/provridit en gång till. Allt är jättebra. Hästens halvbror är också till salu och en riktig pärla han med. Mycket körd i skogen och med vagn osv, mycket riden och utbildad.
Helt plötsligt är det bestämt att båda hästarna följer med mig hem. Kompisen som var med mig där i helgen säger samma som mig, detta är UNIKA hästar. Nog för det finns många fina, duktiga, utbildade hästar. Men dessa har verkligen allt. Plus att ägarna är helt fantastiska.
Vi har fått en heldag hos dom nu nyligen där vi lärt oss mycket kring körningen. Vi drog stockar, vagnar och allt möjligt. Hästen är en klippa.

Trots att det är 2 timmars körning dit så ska jag dit en runda till innan hämtningsdagen. Lära mig ytterligare kring körningen, rida och bara lära känna hästarna.

Kan inte förstå att innan denna månaden är slut har jag två såna otroliga guldklimpar här hemma. Kan verkligen inte fatta. Sen är det mycket som kan hinna hända innan dess men jag håller tummarna att alla håller sig friska och hela.

ÄR SÅ LYCKLIG!!!!!!
 
Alltså jag har hamnat i en dröm. Kan knappt tro det är sant.

Fick klartecken att jag får köpa hästen jag provridit. Haft tät kontakt med ägaren. Varit och hälsat på/provridit en gång till. Allt är jättebra. Hästens halvbror är också till salu och en riktig pärla han med. Mycket körd i skogen och med vagn osv, mycket riden och utbildad.
Helt plötsligt är det bestämt att båda hästarna följer med mig hem. Kompisen som var med mig där i helgen säger samma som mig, detta är UNIKA hästar. Nog för det finns många fina, duktiga, utbildade hästar. Men dessa har verkligen allt. Plus att ägarna är helt fantastiska.
Vi har fått en heldag hos dom nu nyligen där vi lärt oss mycket kring körningen. Vi drog stockar, vagnar och allt möjligt. Hästen är en klippa.

Trots att det är 2 timmars körning dit så ska jag dit en runda till innan hämtningsdagen. Lära mig ytterligare kring körningen, rida och bara lära känna hästarna.

Kan inte förstå att innan denna månaden är slut har jag två såna otroliga guldklimpar här hemma. Kan verkligen inte fatta. Sen är det mycket som kan hinna hända innan dess men jag håller tummarna att alla håller sig friska och hela.

ÄR SÅ LYCKLIG!!!!!!
Vad otroligt kul taccotad!
Vad glad jag blir för din skull!!

Skönt med häst som fått så bra grund också kan jag tänka mig,
lycka till med din nya vän. :D
 
Tack! Jaa jag tror knappt det är sant :)

Jag som för bara ett halvår sen var övertygad om att aldrig skaffa fler hästar än de jag har. Dom skulle få bo här till dom inte finns mer sen skulle jag aldrig mer ha häst. Tänk vad det kan ändra sig. Inom kort kommer här bo totalt 3 fjordingar och en shettis.

Detta ÄR för bra för att vara sant. Hästarna är för bra, ägarna är för bra, hela situationen känns för bra. Men det verkar vara så på riktigt.
 
Om en vecka åker Grålle och Ariel kommer hem. Längtar så efter att ha henne hemma igen!

Såg att det även var PP20 på storsjöritten, så jag funderar på att testa med henne. Är även sugen på Härjedalsritten, men vi åker hem från Hofors nio dagar innan och det känns lite mastigt med två långkörningar så tätt ihop. Får fundera lite...
 
Om en vecka åker Grålle och Ariel kommer hem. Längtar så efter att ha henne hemma igen!

Såg att det även var PP20 på storsjöritten, så jag funderar på att testa med henne. Är även sugen på Härjedalsritten, men vi åker hem från Hofors nio dagar innan och det känns lite mastigt med två långkörningar så tätt ihop. Får fundera lite...

Bästa lösningen nu när Ricky är kastrerad! :)
Låter kul med mera distans!
 
Nu så "får" jag vara med här på riktigt!

10873343_10152894260909635_5791325060289050713_o.jpg
 
Då närmar sig datumet för hemfärd av mina två fina fjordingar. Det är så spännande och lite nervöst på samma gång! Vi har nog fixat transport och bil så vi kan köra båda i samma transport. Längtar till de är hemma i stallet/hagen. Tycker själva momentet på vägen är lite jobbigt tyvärr.
Detta är så så himla vänliga och duktiga hästar både i ridning, körning och hantering. Jag hoppas att jag har kunskap att hålla kvar allt det. Men ibland undrar jag hur JAG kunnat få möjlighet att köpa dessa två. Har kontakt med en tränare som jag ska rida för regelbundet och jag hoppas verkligen att allt kommer bli som jag önskar.
Nu ska jag sluta svamla, klart detta kommer bli bra!
 
Så har Grålle flyttat (fy vad jag grinade!) och Ariel har kommit hem igen. Hon är väldigt stressad över att bara ha sin son att vara med, efter att ha hängt ihop med sju andra hästar på inackorderingsstället. Men hon kommer att landa så småningom och jag har inte några problem att hantera henne. :)

Första välkomstpussen!

150315_550749532a6b223129eca0d8.jpg


Jag råkade för övrigt anmäla oss till Clear Round 40 km på Storsjöritten, så trivs hon inte så bryter vi, annars tuffar vi på. :)
 
...och så har Reggie (aka Grålle) fått ett nytt hem. Pga datorstrejk inga bilder men det var livat. Kompisar har han flera; farbror Lukas har tagit sig an sötnosen.
Förresten: han var väldigt välborstad, välklippt och fin när han kom. Det tog ungefär en kvart att bli genomlerig...
Kelig och charmig och mysig kille som ska få följa med som handhäst när han "landat" i några dagar. Kanske ett projekt för helgen: hänga med farbror Lukas på uteritt (Lukas är min kbl-travare) ute längs grusvägen om sista partiet också har tinat fram.
Tror att Lukas är bästa kompisen att hänga med till att börja med: i vår ska han få följa med som handhäst (eller vad man nu ska kalla det) när jag kör både Lukas och Yngve, för att vänja sig vid vagnen.
 
...och så har Reggie (aka Grålle) fått ett nytt hem. Pga datorstrejk inga bilder men det var livat. Kompisar har han flera; farbror Lukas har tagit sig an sötnosen.
Förresten: han var väldigt välborstad, välklippt och fin när han kom. Det tog ungefär en kvart att bli genomlerig...
Kelig och charmig och mysig kille som ska få följa med som handhäst när han "landat" i några dagar. Kanske ett projekt för helgen: hänga med farbror Lukas på uteritt (Lukas är min kbl-travare) ute längs grusvägen om sista partiet också har tinat fram.
Tror att Lukas är bästa kompisen att hänga med till att börja med: i vår ska han få följa med som handhäst (eller vad man nu ska kalla det) när jag kör både Lukas och Yngve, för att vänja sig vid vagnen.

Klart han var fin! Hos oss har ju leran inte hunnit komma än. :p Så här såg han ut i fjol när leran var som värst. Dessutom nyborstad... :angel:

140414_534b9bd42a6b22016bb63e0d.jpg
 
Då närmar sig datumet för hemfärd av mina två fina fjordingar. Det är så spännande och lite nervöst på samma gång! Vi har nog fixat transport och bil så vi kan köra båda i samma transport. Längtar till de är hemma i stallet/hagen. Tycker själva momentet på vägen är lite jobbigt tyvärr.
Detta är så så himla vänliga och duktiga hästar både i ridning, körning och hantering. Jag hoppas att jag har kunskap att hålla kvar allt det. Men ibland undrar jag hur JAG kunnat få möjlighet att köpa dessa två. Har kontakt med en tränare som jag ska rida för regelbundet och jag hoppas verkligen att allt kommer bli som jag önskar.
Nu ska jag sluta svamla, klart detta kommer bli bra!

Spännande! hoppas resan hem går bra. :)
Tror du kommer klara det utmärkt hela hästgrejen, det är ju inte din första. Lita på dig själv bara (hehe kommer från rätt käft :p )
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 730
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 456
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Bockhov
  • Sluta rida?

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp