Den nya Fjordhästtråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ska kolla på ett fjordsto imorgon .
Hon är efter Krossar 144. Nån som vet nått om den hingsten?

Jag har hört ungefär samma som @Habina. En hingst som gav lite hetare avkommor. Dock fanns det ju en avkomma som kom högt placerad i, på den tiden kallad Riks-tävlingarna, i dressyren. Så, nog var det en ursäkt från ryttarna att inte rida dressyr i så fall ;).
 
Tack för svar @Habina och @Efwa .

Det var en pigg liten tjej. Men hon var inte igång och bara skogsriden på ett år så inte så konstig. Dressyr behövdes minsann där ;). Men de sa innan jag kom och kolla att hon var 151. Tyckte hon verka liten och då mätte vi lite snabbt med måttband och då var hon snarare 143... Hade bestämt minsta mått på 147 som min haflinger var. Sen passade hon mig inte ändå. Annars var hon en trevlig häst och fin modell. Blir nog en annan ras för mig nu men nån gång har jag gärna en fjording igen :)
 
Tack för svar @Habina och @Efwa .

Det var en pigg liten tjej. Men hon var inte igång och bara skogsriden på ett år så inte så konstig. Dressyr behövdes minsann där ;). Men de sa innan jag kom och kolla att hon var 151. Tyckte hon verka liten och då mätte vi lite snabbt med måttband och då var hon snarare 143... Hade bestämt minsta mått på 147 som min haflinger var. Sen passade hon mig inte ändå. Annars var hon en trevlig häst och fin modell. Blir nog en annan ras för mig nu men nån gång har jag gärna en fjording igen :)


Vad synd att du främst går efter höjd. Upplever att många fjordingar sväljer både längd och vikt.
 
Vad synd att du främst går efter höjd. Upplever att många fjordingar sväljer både längd och vikt.

Nä, jag gå inte främst efter höjd. Men den här kände jag mig för stor på. Jag vet att de ofta gör det, har ridit olika fjordingar förr. Min haflinger sväljde också mycket längd och jag var egentligen inte för stor på henne, men jag känner att lite högre vill jag ha. Jag vill ha storhäst mått. Hade det blivit fjording så hade det fått vara en lite smäckrare modell och de sväljer ju inte lika mycket längd som en kraftig heller
 
Nä, jag gå inte främst efter höjd. Men den här kände jag mig för stor på. Jag vet att de ofta gör det, har ridit olika fjordingar förr. Min haflinger sväljde också mycket längd och jag var egentligen inte för stor på henne, men jag känner att lite högre vill jag ha. Jag vill ha storhäst mått. Hade det blivit fjording så hade det fått vara en lite smäckrare modell och de sväljer ju inte lika mycket längd som en kraftig heller

Det sista stämmer inte.
Det har också med individ att göra. Min ena är av lättare modell, eller ska man säga högställd modell och den tar lika mycket som den lilla.

Nätt modell brukar oftast "i rätt hull" och det har ju föga med hur mycket de orkar bära.

Min lilla får jag alltid höra är av nätt modell och han är som sagt bara 138 och bär stora män och har inga problem att svälja vikt och längd. Har en bekant med en fjording på ca 145 och han bär inte upp vikt och längd lika bra. Syns stor skillnad på när han visas för hand och när han rids.

Försök att inte ha förutfattade meningar så ska du se att du hittar en fjording i vilket mått som helst som klarar din längd. Vår förra tog oss som vägde 90+ och hon var en modern, mycket lätt fjordhäst.
 
@*tove* Hur lång är du? Instämmer med Efwa om att det kan skilja väldigt mycket mellan fjordhästar utan att man egentligen kan säga att det är grovlek och/eller mankhöjd. Så prova fler oavsett mankhöjd så kommer du hitta rätt så småningom. :)
 
Jag tycker att det är trist att det, så fort nån uttrycker att hen vill ha en häst med lite mer höjd än 140cm (...), dras argument om att "Äsch, det funkar - de sväljer så mycket längd/vikt!". Det handlar inte (alltid) om hur det ser ut, utan om känslan för ryttaren. Och den är individuell, och borde respekteras.
Nu syftar jag inte enbart på denna sidan av tråden utan om just fjorddiskussioner i allmänhet - det kommer upp varenda gång jag ser det.

//Liten, som inte skulle tänka tanken att köpa en häst som är lägre än Kastor - trots att jag är blott 165cm, iofs med långa ben, känns det i 999 fall av 1000 inte riktigt bra. Nästa häst blir större och med gång, då mår min rygg som bäst.

Även jag tror dock att du kan hitta en fjording som känns bra för dig @*tove* . Lycka till i hästjakten! :)
 
Tack @Liten, håller helt med dig!

@Efwa @Habina
Nu har jag ju som sagt inte letat efter fjord häst heller, utan det blev att de svara på min sökes annons (med ospeciferad ras).

Det hade inte med höjden att göra på den jag kollade på, då hade jag inte ens provridit. Men den var inte så trevlig att rida så jag fick ingen känsla för den.

Jag har inte förutfattade meningar. Hade det varit just en fjording jag var ute efter så hade lätt kunnat prova runt en hel för att hitta den rätta, dock inte under 145. Nu var den inte just den rasen, och jag hade bestämt mig för att jag vill ha en högre än min förra vilken ras det än är. Jag känner inte att jag behöver förklara mig för det. Det handlar om vad JAG vill ha.
 
Jättetrådkapning.:angel:

Bättre sent än aldrig. men jag måste bara få säga att få uppleva stoet Trine och hennes ryttare på SM/NM var en av de bästa upplevelser jag haft på oerhört många år. Och då har jag ändå under 12 år följt och sett Sveriges bästa ungponnyer. men den glädjen, och den sarmarbetsviljan de två visade på hoppbanan var unik!
(Dessutom var hingsten Temperament lika trevlig o fin nu, som för många år sedan, då jag såg honom sist )
 
@Liten @*tove*

Fast för de flesta som till slut hittar sin fjordhäst är det aldrig "äsch, det fungerar". De allra flesta blir förvånade att de inte känner sig stora på en liten fjording varken utseendemässigt eller rörelsemässigt. Det är det jag vill ha sagt.

De som ridit min lilla har aldrig sagt "Jo, det fungerar" utan alla har klivit av och sagt att de inte alls känner sig stora på honom utan tvärtom. Då är han 138 cm.

Det är klart man inte behöver ursäkta sig men det kan ju vara bra att få input från någon/några som haft många och olika fjordhästar och har erfarenhet av rasen.
 
Jättetrådkapning.:angel:

Bättre sent än aldrig. men jag måste bara få säga att få uppleva stoet Trine och hennes ryttare på SM/NM var en av de bästa upplevelser jag haft på oerhört många år. Och då har jag ändå under 12 år följt och sett Sveriges bästa ungponnyer. men den glädjen, och den sarmarbetsviljan de två visade på hoppbanan var unik!
(Dessutom var hingsten Temperament lika trevlig o fin nu, som för många år sedan, då jag såg honom sist )

Visst är de underbara! :love: De är så väl värda att vinna, har följt dem under några år och de är alltid lika inspirerande att se.

Temperament är jag förtjust i också, funderar på att betäcka med honom nästa år, men då måste jag hitta ett passande sto först. :p Sedan beror det förstås på vad som blir resultatet av årets betäckningar, jag kan tyvärr inte ha många fjordhästar på "min" gård.
 
Visst är de underbara! :love: De är så väl värda att vinna, har följt dem under några år och de är alltid lika inspirerande att se.

Temperament är jag förtjust i också, funderar på att betäcka med honom nästa år, men då måste jag hitta ett passande sto först. :p Sedan beror det förstås på vad som blir resultatet av årets betäckningar, jag kan tyvärr inte ha många fjordhästar på "min" gård.
.
Tänkte kanske låta Ässa åka till honom 2016... Om det inte visas någon superduper fin unghingst i höst såklart :)
 
@Liten @*tove*

Fast för de flesta som till slut hittar sin fjordhäst är det aldrig "äsch, det fungerar". De allra flesta blir förvånade att de inte känner sig stora på en liten fjording varken utseendemässigt eller rörelsemässigt. Det är det jag vill ha sagt.

De som ridit min lilla har aldrig sagt "Jo, det fungerar" utan alla har klivit av och sagt att de inte alls känner sig stora på honom utan tvärtom. Då är han 138 cm.

Det är klart man inte behöver ursäkta sig men det kan ju vara bra att få input från någon/några som haft många och olika fjordhästar och har erfarenhet av rasen.

Jag förstår vad du menar, men jag reagerar på att samma argument/diskussion går igång varje gång nån uttrycker en önskan om en större fjordhäst - varje gång nån känner att en C-ponny är en för liten häst för dem. Både här på Buke och på fjordsidan på FB (den av dem där jag "hänger", det finns ju flera).

Även i de fall där ryggen inte tjurat, trivs jag bättre rent ridmässigt på lite större hästar. Det är för min del samma sak som att jag också generellt trivs bättre på hästar med lite massa, jämfört med väldigt nätt byggda, även om det inte innebär att jag inte kan trivas på en "ädel" häst. Jag tänker bara att det vore konstigt om jag är den enda som känner så. Och även om jag förklarar det här (plus min erfarenhet), får jag ofta skrivet på näsan att jag bara inte letat tillräckligt, mer eller mindre (nu refererade jag inte till dig!). Jag antar att det är därför jag kan bli lite irriterad på ämnet, och nu ska jag släppa det :p :)

//Liten, som inte tänker att "Äsch, det funkar" med nuvarande pållens storlek heller - men han får definiera min nedre gräns.
 
Kastor och jag promenerar nu, efter att han fått stå i en vecka - jag lyckades bli förkyld och ska introduceras på jobb i helgen (där förkylning = får inte jobba. Alls.). Det redde sig iaf så nu ska vi knalla i några dagar. Kastor pendlar mentalt mellan lugnast i världen och mellan att vilja dra så fort det går (eller som idag: stirra på allt och alla). Jobbigt men ändå rätt väntat när han bara gått i hagen och slappat i en handfull dagar. Insekterna firar sommarvärmen med att vara lite extra aktiva, till bådas våran irritation :p
 
Jag försöker skaffa mental energi inför allt jag har planerat - och det går "sådär".

Jenta ska med mig och träna bruksridning om ca en vecka, ska bli kul. Då ska vi också prova en maratonvagn (jag behöver hjälp att spänna för för att se hur allt ska sitta och funka) som jag sedan ska få låna och, om jag blir nöjd, senare köpa. Ska bli störtkul förstås!

Nästa söndag (om tio dagar alltså) ska Jenta och jag dra turister på ett jippo. Om Jenta känns lagom långsam i körning hemma, annars tar jag med mig min kbl-travare i stället.

6 september ska vi försöka oss på dressyrtävling igen. Det har inte gått något vidare de senaste två starterna; sist gick det åt skogen för hon orkade inte i kombinationen värme plus riktigt djup ridbana (läs, lös sand så hästen sjönk ner fem cm med hovarna). Men men hon gjorde så gott hon kunde och domaren tyckte att hon var söt. Eller så var "söt häst" det enda snälla domaren kunde komma på (fast vi fick 6.5 på rätt många moment ändå).

Yngve och jag ska till Vetlanda på premiering, min motivation ligger på minus - särskilt när jag läser att folk håller på och klipper pälsen på sina hästar. Jo, de ser prydligare ut med kort päls. Men man förstör ju hästens förutsättningar till utedrift om man rakar vinterpälsen av dem. Suck.
Dubbelsuck inför att försöka skura ponnyn så han ser vit ut, dessutom.

Lester har varit jättetrevlig det senaste, det märks att han är starkare och jobbar bättre, kan nog vara dags att sätta igång med lite dressyrtävlingar i vår och se om vi är i närheten av SM-kval.

Ärlig får kämpa med att vara alert - och det kräver en del av mig också att inte slappna av och vila, utan vara på och kräva saker precis hela tiden. Inte den roligaste ridningen man kan hitta på, men säkert väldigt effektivt på lite sikt. På en pålle som gärna maskar och latar sig.

Reggie "borde" sättas för vagn men det har inte blivit av. Är dock ledig från jobbet nästa vecka, och bör väl se till att få det gjort då. Jag menar vaddå, jag har ju faktiskt fem dagar på mig där jag inte planerat in massor av aktiviteter!

Bus ska bli min pålle på riktigt och inte bara till låns. Han har hittat trevlig remontform i traven, och blivit mer flyttbar. Ska jobbas vidare. Han är 12 år gammal och bör därmed ha rätt många år kvar att leka med.

Favvis blir mer och mer rörlig i kroppen, även om han har svårt för förflyttningar. Han har å andra sidan en attityd som gör att det tar extra tid: säger hellre "jag tror inte det" än "jag ska försöka" så man får vara smart.
 
Oroa dig inte över pälsen @kryddelydd vissa klipper, andra inte. Domaren bryr sig mer om hästens exteriör än om den är superputsad, det är ändå ingen utställning för hingstarna utan en premiering. Stor skillnad. :) Men att få honom ren... Googla lite på potatismjöl + tvätta häst eller fråga någon som sysslar med tinkerhästar, de brukar vara experter på att få hästar med mycket vitt rena. :)
 
Oroa dig inte över pälsen @kryddelydd vissa klipper, andra inte. Domaren bryr sig mer om hästens exteriör än om den är superputsad, det är ändå ingen utställning för hingstarna utan en premiering. Stor skillnad. :) Men att få honom ren... Googla lite på potatismjöl + tvätta häst eller fråga någon som sysslar med tinkerhästar, de brukar vara experter på att få hästar med mycket vitt rena. :)

Jag har fått goda råd av Lena här i trakterna som är van att visa fjording. Man ska visst göra ponnyn lila medelst jodopax och potatismjöl... efter vanlig schamponering.
Tänkte jag ska testa under min kompledighet nästa vecka och se hur skrämd jag ska bli.

Tack för tröst (verkligen!) gällande klippning/päls. Det behövdes!
 
Jag tycker att det är trist att det, så fort nån uttrycker att hen vill ha en häst med lite mer höjd än 140cm (...), dras argument om att "Äsch, det funkar - de sväljer så mycket längd/vikt!". Det handlar inte (alltid) om hur det ser ut, utan om känslan för ryttaren. Och den är individuell, och borde respekteras.
Nu syftar jag inte enbart på denna sidan av tråden utan om just fjorddiskussioner i allmänhet - det kommer upp varenda gång jag ser det.

//Liten, som inte skulle tänka tanken att köpa en häst som är lägre än Kastor - trots att jag är blott 165cm, iofs med långa ben, känns det i 999 fall av 1000 inte riktigt bra. Nästa häst blir större och med gång, då mår min rygg som bäst.

Även jag tror dock att du kan hitta en fjording som känns bra för dig @*tove* . Lycka till i hästjakten! :)


Jag blev ifrågasatt för att jag inte ville ha en som är över 145 cm, när jag letade häst. Jag ville ha en "lite mindre" den här gången :) (jag är 157 cm).
 
Jag tänker från och med nu kalla Ariel inkörd. Jag spänner för henne själv, hon står lös under tiden utan några bekymmer. Sedan kör vi själva i rätt så backig terräng. Vi har förvisso inte provat att galoppera än, men det känns inte som någon brådska precis. Sedan spänner jag från själv också, återigen med hästen lös.

I helgen åker jag på körtävling som funktionär för att se lite hur det går till. Skall bli spännande! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 730
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 456
Senast: Mitra
·
Hästvård Bakgrund: Köpte min älskade häst i juli, 5-årig valack 172cm. Min första häst, en dröm gick i uppfyllelse!! Red igång mycket försiktigt...
2
Svar
27
· Visningar
5 635
Senast: Anna Lilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp