Den förskräckliga flyttstädningen!

doglover

Trådstartare
Vad ska man tänka på när man ska flyttstäda? Vad får man absolut inte glömma?
Tänkte sammanställa en lista så att jag inte glömmer.:)

(Flyttstädsfirma har jag inte pengar till.)

Sv: Den förskräckliga flyttstädningen!

Få inte kraftig influensa precis när du ska flyttstäda.

Som lite bättre svar på din fråga så hade jag en jättebra avprickningslista i våras från hyresvärden. Har nog inte kvar den men här är lite saker jag minns:

- Torka ur alla skåp och lådor. Även "tak" och botten, samt undersidan av hyllor (lätt att glömma).
- Skura golv, väggar och tak.
- Spackla igen hål i väggarna (vet inte om man behöver göra det överallt dock, beror väl på besiktningen).
- Frosta av frysen, stäng av kyl och frys
- BAKOM spis, kyl etc.
- Lister längs golvet överallt.
- Element, på och bakom.
- Rensa golvbrunn och avlopp i badkar, handfat och diskho
- Överlag, alla gömda skrymslen ska också städas.
- Ventilation (den ska dock inte vridas på så ta bara utsidan).
- Inuti ev. lampor som lämnas kvar.
- Ugnen samt plåtar.

Sånt som folk brukar glömma (även städfirmor! :eek: ) är under toalettkanten, vattenlås i handfat, diskhoar och dusch/golvbrunnar. Det är det första jag kollar och det blir alltid bakläxa! :angel: Under badkar, bakom spis, bakom lådorna liksom i låshurtsar, ovanpå garderober är ju också sånt som folk har en tendens till att glömma.

När jag flyttstädade en gång hittade jag ett paket pasta bakom överkåpet till kylen. Bäst föredatum var typ 5 år innan jag ens flyttade in! :eek: Även där var det en städfirma som flyttstädade innan jag flyttade in.

Köksspray var gult värt när jag flyttstädade, blir ju sånt flottigt damm i närheten av köket.

Ovanpå dörrar och karmar, överkanten på ugnen precis där luckan är i stängt läge.

*kl* det enda jag missat nån gång är luftventilerna som kan sitta på typ dass osv...

Sen kan det ju vara bra få hjälp komma åt bakom spis, kyl, frys osv... det vidrigaste är att rengöra alla avlopp och rören under handsfat :eek:

Iiiieeeww...
Jag ser inte fram emot detta.:angel::rofl:

Flyttlasset bär av nästa helg, så när det finns tid så blir städningen av efter det.:)

Wooohhooo! Min första egna lägenhet och det är inte alls långt kvar!:D

Se till att vara övernoga! Vi spenderade 3h (!) med att rengöra spisen (både jag och min mor) samt att vi skurade golven både en och två gånger - men det blev ändå inte godkänt!

Enligt besiktningsmännen skulle sakerna i princip blänka, så bonat golvet skulle vi ha gjort:grin:.

Så det jag har lärt mig inför nästa flytt är att ju mer saker blänker, dessto bättre! (Cif cream + trasa/svamp är GULD värd då!)

jag googlade, och hittade detta:
http://www.flyttstaedning.se/flyttstadning.pdf

en snabb koll och jag tror att allt står med där.. :idea:

det ÄR inte så jobbigt att flyttstäda som man tror... om man inte har levt som svin på stampade jordgolv... det ska ju bli rent överallt bara...
det är ju inte mer än man gör när man städar sin lägenhet i vanliga fall.. bara det att det inte står några möbler ivägen :idea:

Senast ändrad:

Det positiva med flyttstädning är ju att det inte är en massa grejer ivägen iaf, så på så sätt går det ju smidigt :laugh:

Oj... jag har nog aldrig städat så noggrannt som en flyttstädning om jag inte ska flytta!

Jag missade att städa "mellan fönsterrutorna" då jag har sådana där gamla fösnsterrutor som man kan sära på.

"det är ju inte mer än man gör när man städar sin lägenhet i vanliga fall.. bara det att det inte står några möbler ivägen :idea:[/QUOTE]

Hmm...Är du SÅ duktig på att städa alltid?Jag som brukar skoja om att jag borde låtsasflytta en gång i halvåret dels för att rensa ur grejer men även för att flyttstäda....Nu blev jag generad och skäms att jag inte var vecka drar ut spisen och kryper runt och varannan dag gnuggar rent golvlisterna
:o Hmmm....Jag skall starta en ny tråd- "Hur ofta städar du och hur noggrannt?".

men nog rengör man bakom spisen nångång då och då även om man inte ska flytta?
torkar golvlisterna gör jag varje gång jag torkar golven, inte så svårt, jag gör det med moppen...

Torkar av skåpdörrar o sånt gör man ju också då och då..

på en flyttstäd gör man dock allt på en gång, DET kanske man inte gör i vanliga fall, men som sagt fördelen med att inga saker är ivägen väger väl upp det :idea:

allt finns med i denna tråd och i emmahpemmas länk, förutom en sak.. och det är kalk på kaklet i badrummet, det måste tvättas helt rent från kalkresterna..

vanligaste påbackningarna när vi städbesiktigar
* kalkraster på kakel
* damm runt fönsterbågar och ovanför dörrkarmar
* ingeggat skit längs golven mot listerna och i hörnorna
* inbrända matrester i ugnen

Jag har gjort fyra flyttstäd i veckan så jag har allt färskt i minnet. ;)

Det bästa tipset jag har är att ta på alla ytor och sidor av allting som finns. Alla lådor ska dras ut och tas runtom. Plocka isär allting du kan plocka isär och rengör.

Vi kör som system att spola ner hela badrummet, på med medel och skrubba överallt, dvs väggar, golv, interiör på alla sidor, rengöra avloppen och sen torkar man torrt. Glöm inte spegel, ev. fönster + karmar och inuti lampkula om du har någon.

Sen dammtorkar vi alla lister, karmar, dörrar, element, garderober + ev. lådor, golvsocklar och andra ytor.

Putsar fönster, in, utsida och mellan, och även i "spåren".

Kök. Samma där, en skåpsdörr har 6 sidor, har du hyllplan så glöm inte "taket" till det övre. Ovanpå alla skåp om du har ett mellanrum innan taket. Fläkten går att plocka isär, diska lösa delar, torka inuti. Ugnsgallren, alla sidor i ugnen, pilla loss knappar och ta bakom. Lyft ut alla lådor. Fram med kyl och frys, ut med alla lösa delar och "fronten" längst ner.

Diskmaskin har filter.

Dammsuga, torka golv.

Glöm inte ytterdörren. :)

Hmm, det här skulle den läst som flyttade ut från lägenheten (bostadsrätt)dottern flyttade till nu:crazy:

Men vi fick den med väldigt kort varsel, så det var bara att bita ihop.

Vi fick börja med att städa hela köket, det låg pastarester under/bakom spisen, nått grynaktigt inne i skafferiet, bakom kylen fanns en del odefinierbart:eek:

Plus att spisknappar/vred var helt kletiga, som fett som inte går bort.

Avloppet har vi inte ens tänkt på att kolla.

Fönster visste de nog inte att man kunde torka emellan, och ovanpå dörrar, karmar, elkontakter mm...

Vi köpte ny kyl/frys och kommer så småningom att köpa ny spis också. Och förmodligen renovera både kök o badrum. Tid och pengar:angel:

Liknande trådar

Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
7 041
Senast: EZMK
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 268
Senast: Mabuse
·
Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 028
Senast: SaraXX
·
Hemmet Kort intro: Min frys är full. Jag vet att jag behöver extra frysmöjligheter över julen. (Nej, min ordinarie frys kommer inte att tömmas...
2
Svar
23
· Visningar
1 242
Senast: NilHe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar