Den ENDA tråden... 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, nej, måste ev ut i sadeldjungeln igen. Vilket osökt får drömmarna om en terrängsadel att blossa upp igen :p Måste ta ta i detta och åminstone provrida några! Så kanske jag kan släppa det sen, haha.

Jag har en terrängsadel som jag älskar som du skulle kunna prova. Håller ju också till i Flyinge så det borde inte vara så svårt att möta upp i ridhuset.
Det är en Barnsby Liberte och kan nog tyvärr vara lite svår att få tag i ny eftersom Barnsby tyvärr gick i konkurs ifjol, men det finns mer eller mindre begagnade att få tag på i england om man vågar chansa. Min är dessutom en normal bom så den är nog lite smal till din men du kan ju testrida i den på min häst och åtminståne känna om du älskar eller hatar iden.

Åh, nej, måste ev ut i sadeldjungeln igen. Vilket osökt får drömmarna om en terrängsadel att blossa upp igen :p Måste ta ta i detta och åminstone provrida några! Så kanske jag kan släppa det sen, haha.

Eftersom @fio å det bestämdaste inte rekommenderade en terrängsadel och istället rekommenderade Amerigo så provade vi det i somras. Hästen sa dock Hell NO!! och ville inte röra en enda kroppsdel ovanför kotorna typ så det blev avskrivet.

Anlitar som vanligt min sadelutprovare men hon har inte tidigare haft några passande direkt så jag tänkte mig snarare en roadtrip till ryttare som har eller liknande :p

Alla tankar o tips är välkomna, även generella!

Hästen har rak rygg, är suuuuperbred "på mitten", bred framme vid manken, vill ha en "öppen" bom som min sadelutprovare uttrycker det för att ens vilja röra sig (hans bogar tar plats) och allt åker bak så fort det inte ligger hundra. I övrigt är vi normala båda två!
Ingen terräng sadel men @Equilina har en som är väldigt öppen i bommen och rak. corle är ju också bred och ganska rak.
Min sadel är det nog inte lönt att pröva då du redan ratat den innan ;).

Eftersom @fio å det bestämdaste inte rekommenderade en terrängsadel och istället rekommenderade Amerigo så provade vi det i somras. Hästen sa dock Hell NO!! och ville inte röra en enda kroppsdel ovanför kotorna typ så det blev avskrivet.

Anlitar som vanligt min sadelutprovare men hon har inte tidigare haft några passande direkt så jag tänkte mig snarare en roadtrip till ryttare som har eller liknande :p

Alla tankar o tips är välkomna, även generella!

Hästen har rak rygg, är suuuuperbred "på mitten", bred framme vid manken, vill ha en "öppen" bom som min sadelutprovare uttrycker det för att ens vilja röra sig (hans bogar tar plats) och allt åker bak så fort det inte ligger hundra. I övrigt är vi normala båda två!

Jag har tyvärr samma problem med min häst, bred framme vid manken (egentligen över hela ryggen) och rak. Hade tidigare en Pessoa med utbytbara koppjärn, vi började med att bända ut deras vidaste koppjärn så mycket som vi vågade men ca 18 månader efter att jag köpt sadeln gjorde hon en ny mall då den inte låg riktigt bra och började gapskratta. Hon plockade ut koppjärnet ur sadeln och lade de på mallen för att jag skulle få se själv och vi kan ju säga så här, koppjärnet ser ju ut som ett svagt rundat V, häst... ser ut som ett utbänt U. :banghead: :crazy:

Lösningen här blev att hon kontaktade Ideal (Crown), de har sadlar för Cobbar och ta en sådan bom och göra om till en hoppsadel, det kanske kan vara något för er med?

Jag önskar att jag bara hade sadelproblem men så är inte fallet tyvärr. Vi var på klinik idag och fick konstaterat med hjälp av röntgen att Epona har spondylos. Veterinären tyckte dock inte att det behövde vara kört eftersom spondylosen tydligen har funnits där under en lång tid. Eftersom lilla häst fungerar bra för det mesta och dessutom är välmusklad och inte hade några andra skavanker så finns det hopp. Måste bara vara extra petnoga med att hon aldrig får bli kall, att sadlarna alltid måste passa perfekt och att jag inte får rida som en kratta osv.
Nu blir det promenader och tömkörning i fyra veckor och sedan får jag börja smyga in korta ridpass om det känns bra.

Men nej! :( har ingen aning om vad det är men det lät ju pissdumt! :(

Ja, just nu känns det verkligen pissdumt. Eller för att använda en alldeles ny symbol,:turd:, som jag misstänker inte är en symbol för mjukglass med chokladsmak.

Spondylos är pålagringar/sammanväxningar mellan ryggkotorna och enligt vet funkar det ungefär på samma sätt som spatt. När det är "aktivt" så gör det ont men när det har växt ihop så är hästen smärtfri (förhoppningsvis) men ryggen blir naturligtvis stelare på det sammanväxta stället. Hästen blir också känsligare för yttre påverkan som t ex kyla, sadelns passform och naturligtvis också min inverkan när jag sitter på. När hon haft symptom så har dom alltid visat sig när det varit kallt och jag har behövt täcka henne även på sommaren om det regnar. Motion och rörelse är positivt för det blir hon bättre av så hon behöver hållas välmusklad. Hon har alltid känts extra fin efter att vi har hoppat så det verkar vara bra gymnastik. Veterinären har speciellt rekommenderat tömkörning med cavaletti under konvalecensen och jag tänker att även löshoppning med t ex studsserier kan vara bra framöver som komplement.

Fick ju göra ridprov och hela faderutten och vet tyckte att hon bar upp ryttare bra och att galoppen såg fin ut så det var väl därför bedömningen gjordes att det inte var helt kört. Jaja, jag tänker kämpa på iallafall så får vi se vart det leder.

Eftersom jag behövde en liten gnutta hopp så tittade jag några gånger extra på denna filmen med hästen Galliano som också har spondylos. :)

Ja, just nu känns det verkligen pissdumt. Eller för att använda en alldeles ny symbol,:turd:, som jag misstänker inte är en symbol för mjukglass med chokladsmak.

Spondylos är pålagringar/sammanväxningar mellan ryggkotorna och enligt vet funkar det ungefär på samma sätt som spatt. När det är "aktivt" så gör det ont men när det har växt ihop så är hästen smärtfri (förhoppningsvis) men ryggen blir naturligtvis stelare på det sammanväxta stället. Hästen blir också känsligare för yttre påverkan som t ex kyla, sadelns passform och naturligtvis också min inverkan när jag sitter på. När hon haft symptom så har dom alltid visat sig när det varit kallt och jag har behövt täcka henne även på sommaren om det regnar. Motion och rörelse är positivt för det blir hon bättre av så hon behöver hållas välmusklad. Hon har alltid känts extra fin efter att vi har hoppat så det verkar vara bra gymnastik. Veterinären har speciellt rekommenderat tömkörning med cavaletti under konvalecensen och jag tänker att även löshoppning med t ex studsserier kan vara bra framöver som komplement.

Fick ju göra ridprov och hela faderutten och vet tyckte att hon bar upp ryttare bra och att galoppen såg fin ut så det var väl därför bedömningen gjordes att det inte var helt kört. Jaja, jag tänker kämpa på iallafall så får vi se vart det leder.

Eftersom jag behövde en liten gnutta hopp så tittade jag några gånger extra på denna filmen med hästen Galliano som också har spondylos. :)

Jättetråkigt.... men det känns ju som att det finnst hopp ut ifrån vad du berättar! Ni får hålla tummarna och kämpa på! :up:
En fundering: Har din häst synlig karprygg eller så? Och vad är det som skiljer spondylos från kissing spines?

En fundering: Har din häst synlig karprygg eller så? Och vad är det som skiljer spondylos från kissing spines?

Nej, hon har ingen tendens alls till karprygg. Vid ks så ligger tornutskotten ligger emot varandra och det kan ju också växa ihop har jag förstått. Spondylosen sitter typ i facettlederna mellan kotorna men själva processen när de förbenas och växer samman är kanske är densamma som vid ks. Är inte helt säker.
Det jag har kunnat läsa mig till så är det inte så jättevanligt på häst men däremot vanligare på hundar och människor.

Lite tränings tips behövs här ^_^. Hur kan man bygga hemma och framför allt träna på gravar..
första och enda gången vi försökt ge oss på en grav så landade jag i den. Och det var den minsta lilla p60-70 graven på hela banan...
Bommar som ligger nära varrandra och ska efterlikna en grav är inga problem, stora diken som måste hoppas över är heller inga problem.
kan ju iofs gräva en grav i hagen men då bryter väll klantarslet till häst benen i den på betet..

Lite tränings tips behövs här ^_^. Hur kan man bygga hemma och framför allt träna på gravar..
första och enda gången vi försökt ge oss på en grav så landade jag i den. Och det var den minsta lilla p60-70 graven på hela banan...
Bommar som ligger nära varrandra och ska efterlikna en grav är inga problem, stora diken som måste hoppas över är heller inga problem.
kan ju iofs gräva en grav i hagen men då bryter väll klantarslet till häst benen i den på betet..
Stängsla in graven när hästen ska gå på bete och gräv igen den igen när hästen fattat att de inte är farliga?

/Lady_S

Stängsla in graven när hästen ska gå på bete och gräv igen den igen när hästen fattat att de inte är farliga?

/Lady_S
Ja men hade helst undvikit att gräva upp vår lilla hage, finns det inget sätt att lura hästen till att tro att det är en grav, t ex en ram av plank och matt svart papp under? Eller är de inte så lättlurade?

Idag är jag så himla lycklig! :banana: Tyvärr ingen terränganknytning, tror att Cinnas ålder får hejda oss där, men väl pinn-hoppning. Cinna och jag startade pytteklasser (LD och LC) i Skabersjö och frågan är vem som var gladast :D

(Eller ska jag kanske använda Bild-och-film-tråden, trots att denna tråd är den ENDA? :confused: )

11017370_10153695167311102_7335105680269749604_n.jpg

10399431_10153694881631102_8458940383317815044_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Tänkte på det där med fobier och hur man faktiskt kan vända dom själv, när jag i går kväll åkte till ett ställe jag aldrig varit på och...
Svar
10
· Visningar
833
Senast: hundtant
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 440
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
771
Senast: ryujaneiro
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 661
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar