Del II Valp 2022

Idag gick vi tillbaka till skogen och plockade blåbär 💙
Harry började med att äta en äcklig insekt 😅
Dreglade, skakade på huvudet och gnuggade ansiktet överallt. Det gick dock över ganska snabbt och efter det var han inte så intresserad av att äta på allt.

Nyfiken i en strut 😁
IMG_20230715_132958.jpg
 
1års vaccineringen bokad 😊
Funderar lite på röntgen med, HD/ED. Skrev på uppfödarens sida på facebook för just vår valpkull och det verkar som de passar att göra de närsom efter de fyllt 1år.
Knut är välmusklad och inte alls vinglig/valpig i kroppen så.
Vet annars vissa vill vänta till 1,5 års ålder.
 
1års vaccineringen bokad 😊
Funderar lite på röntgen med, HD/ED. Skrev på uppfödarens sida på facebook för just vår valpkull och det verkar som de passar att göra de närsom efter de fyllt 1år.
Knut är välmusklad och inte alls vinglig/valpig i kroppen så.
Vet annars vissa vill vänta till 1,5 års ålder.

Har röntgat bägge bc pojkarna strax efter ett års dagen, Tay var mer färdig och Spock som är 16 månader är fortfarande en kalv... Bägge har fått A höfter och då har jag tagit närmaste stället som utför HD röntgen. Tycker det skönt att ha det avklarat.
 
1års vaccineringen bokad 😊
Funderar lite på röntgen med, HD/ED. Skrev på uppfödarens sida på facebook för just vår valpkull och det verkar som de passar att göra de närsom efter de fyllt 1år.
Knut är välmusklad och inte alls vinglig/valpig i kroppen så.
Vet annars vissa vill vänta till 1,5 års ålder.
Min valps uppfödare vill att alla valparna ska vänta till efter 1,5 års ålder, för att vara mer säker på att kroppen är färdigväxt. Valpen är dock blandras, så det är inget som kommer påverka någon rasstatistik - utan det är för uppfödarens egen uppföljning och för ägarnas skull som det röntgas (och alla valparna ska röntgas, och röntgen betalas av uppfödaren).
 
Har röntgat bägge bc pojkarna strax efter ett års dagen, Tay var mer färdig och Spock som är 16 månader är fortfarande en kalv... Bägge har fått A höfter och då har jag tagit närmaste stället som utför HD röntgen. Tycker det skönt att ha det avklarat.

Jag tänker samma! Vad kostar de?

Min valps uppfödare vill att alla valparna ska vänta till efter 1,5 års ålder, för att vara mer säker på att kroppen är färdigväxt. Valpen är dock blandras, så det är inget som kommer påverka någon rasstatistik - utan det är för uppfödarens egen uppföljning och för ägarnas skull som det röntgas (och alla valparna ska röntgas, och röntgen betalas av uppfödaren).

Ok, uppfödaren till Knut skrev att vi kan göra de direkt efter 1 år 🙂
 
Jag tänker samma! Vad kostar de?

Tay kostade ca 1500 förra året och Spock kostade ca 2000 i år så de hade höjt priset med 500 :(

Sen tillkommer avläsningen som du betalar i förväg, det kan du göra redan nu så du inte glömmer och det kostade också kring 500 har jag för mig. Bc har inget krav på armbågsröntgen men jag gjorde det ändå i samma veva så tar man bara HD kanske det blir nån hundralapp billigare. För oss som kör agility och tränar mycket så är det ändå skönt att veta att armbågarna är ok.
 
Tay kostade ca 1500 förra året och Spock kostade ca 2000 i år så de hade höjt priset med 500 :(

Sen tillkommer avläsningen som du betalar i förväg, det kan du göra redan nu så du inte glömmer och det kostade också kring 500 har jag för mig. Bc har inget krav på armbågsröntgen men jag gjorde det ändå i samma veva så tar man bara HD kanske det blir nån hundralapp billigare. För oss som kör agility och tränar mycket så är det ändå skönt att veta att armbågarna är ok.

Åh jag trodde de skulle va dyrare så de var en lättnad för mig 😅
Han har ju redan röntgats 4 gånger 🤪

Ja det mailet har jag nånstans så tänkte betala de imorgon.
 
Ja, det var inte själva kostnaden egentligen men vår vanliga veterinärpraktik var betydligt närmare också så det kändes smidigast.

Ja vi har ett ställe jag åkt till med CT röntgen av knät som ligger centralt. Men helt ärligt är de SÅ bökigt att parkera där så de går bort pga de… de finns liksom 6 parkeringar typ
 
Harry har verkligen överaskat idag 😍
Varit iväg med en kompis och Harrys pudelkompis. När han är med sin bff är han helt hysterisk, den är precis likadan 😆
Pudeln är äldre och tjej, med henne är han så lyhörd och behaglig och inte alls lika galen och intensiv.

Vi åkte först till stora ridsportsbutiken. De har en hundrastgård där de fick leka av sig en stund, var två barn där inne som lekte med agility-hindren. Harry är lite rädd för barn och kan skälla men inte idag, han hälsade artigt och var så trevlig. Gick förbi några hundar utanför och han tittade tyst på avstånd.

Inne i butiken var det som vanligt mycket folk och flera hundar. Harry strosade runt och uppförde sig exemplariskt 🌟

Sen åkte vi vidare till ett väldigt välbesökt fik. Hundarna var med in när vi beställde, mycket folk, små barn, en barnvagn osv. Harry stod bara helt lugnt och tittade. Vi satt ute i trädgården och fikade, Harry satt i gräset bredvid mig, helt oberörd om de andra hundarna som kom och gick.
Väldigt trevligt fik som bjöd på en skål med köttbullar 😍

Han brukar alltid vara duktig men såhär lugn och världsvan har han aldrig varit en hel dag 😁
Han är ju en liten fegis som kan skälla om han tycker något är läskigt eller om det blir för mycket.
Han börjar växa upp min lilla skithund 😍

Åkte kompisens bil så han fick sitta fram, nere vid mina fötter. Tom det klarade han av utan knot 😁
IMG_20230720_172315.jpg
 
Något jag verkligen uppskattar med Harry är att han har en väldigt bra av-knapp inne. Inga problem att koppla av och ligga på sin bräda och sova under tiden som jag gå runt och städar.
Han har dock bara två lägen, av och på och på är verkligen på 😆
Allt eller inget, det är Harry 🤪
IMG_20230723_093025.jpg
 
Nu har jag betalt SKK för avläsning av röntgenbilder :)
11 Augusti ska han få sin 1års vaccinering och då ska jag fråga där om de röntgar. Sen ska jag beställa tid hos den veterinär jag vill för att röntga HD/ED
 
Igår åkte vi till gamla Linköping och strosade runt ett par timmar. Var lagom mycket folk och ett gäng andra hundar, Harry var som vanligt väldigt exalterad men skötte sig ändå jättebra 😊
Var även inne på Hööks och kikade runt, första turen i rulltrappa som var märkligt men helt okej när man sitter säkert i mattes famn ❤️

Idag har vi varit och fullt på tuggförrådet, han har väl bara sisådär 10 olika halvätna igång nu hemma 🙄
Han är så rolig när han försöker rulla sig i korgarna med stinkiga tugg 😆
Tog ett gäng grisknorrar och två vomburgare som han valde själv, de stinker mest, alltså är de bäst 😋

IMG_20230724_120852.jpg
 
Igår åkte vi till gamla Linköping och strosade runt ett par timmar. Var lagom mycket folk och ett gäng andra hundar, Harry var som vanligt väldigt exalterad men skötte sig ändå jättebra 😊
Var även inne på Hööks och kikade runt, första turen i rulltrappa som var märkligt men helt okej när man sitter säkert i mattes famn ❤️

Idag har vi varit och fullt på tuggförrådet, han har väl bara sisådär 10 olika halvätna igång nu hemma 🙄
Han är så rolig när han försöker rulla sig i korgarna med stinkiga tugg 😆
Tog ett gäng grisknorrar och två vomburgare som han valde själv, de stinker mest, alltså är de bäst 😋

Visa bifogad fil 124396
köpte matte nått på hööks? :D
 

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
22 23 24
Svar
466
· Visningar
12 484
Senast: MiaMia
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 036
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
2 040
Senast: Jeps
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 521
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp