Del II Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

Det tråkiga med ridolyckor är att man blir så extremt försiktigt efteråt.
Hade jag inte råkat ut för den så hade jag ridit ut typ varje pass ensam i skogen som jag alltid gjort innan (på alla unghästar jag haft så har jag gjort det) men nu är det stopp med det för min egen del. Blir skritt i skogen med sällskap eller promenad eller tömkörning ute. Fast avkoppling är det iaf :-)

Idag blev det tömkörning över olika hinder (jättelåga såklart) med plank, bommar och då va det storm...så idag vart det miljöträning. Han va så trött i skallen efteråt...men han skötte sig super! :-)

När jag ställt av unghästar så brukar jag ställa av dom på sommaren när insekterna är som värst, och en period kring dec/jan...brukar börja sätta igång i feb månad,,,finslipa i mars månad och sen börjar tävla runt maj/juni....
istället för att ställa av långa perioder så ställer jag av en vecka här o var under hela året...

*nyfiken*
Ska ni klippa era bebisar? Isåfall hur? Jakt? Spår? Hel? Halv?

Bilder!?!

Jag planerar inte att klippa min treåring alls, men det beror på, skulle hon sätta världens jättepäls i vinter och hon kommer att jobba regelbundet hela vintern (inte sannolikt), så kan det tänkas att jag öppnar upp under halsen, men inte mer. Behövs inte för det lilla jobbet och dessutom går hon på lösdrift. Ska inte behöva gå med täcke redan.

*kl*

Ikväll var jag o twixen på vår andra lektion sen vi satte igång efter vilan, ingen av dessa gånger har varit planerade utan hon har fått följa med eftersom min ordinarie häst är halt. Förra veckan var hon så grymt duktig att jag nästan belv lite förvånad, idag gick det lite sämre. Det var lite för mycket hästar, eller framförallt, små barn, att titta på. Min tränare som först tog för givet att det var hästarna hon var nyfiken på tycke det var väldigt spännande och var tvungen att ställa ut en av småungarna mitt i volten för att se vad hon gjorde - och hon gick bort och snusade på honom o blåste i örat :love: :p
Hon var ofokuserad idag så vi red mest längs spåret och försökte hitta takten och försökte få samma takt i båda varven, men både hon och jag blev trötta ganska snabbt för det var kallt coh regnade så vi höll inte på så länge. Kanske är min andra häst tillbaka nästa vecka annars får hon kanske en chans till att visa vad hon går för, annars går vi tillbaka och lägger en period med uteritter/körning innan vi börjar jobba igen.

Beror lite på hur mycket päls hon sätter och hur jobbigt hon tycker det är med motion. Svettas hon inte nämvärt så klipper jag inte. Annars blir det förmodligen någon typ av filtklippning

Igår hoppade jag upp på min tjej. Var 5:e gången jag satt på henne och kunde rida runt utan ledare. har tömkört några gånger så lärde hon sig fram och stopp och svänga. Så igår var det bara att hoppa upp och fortsätta. Hon är så fruktansvärt duktig *stolt*

Härligt :), min lilla var också cool lugn när jag satt på henne de första gångerna.

Kommer väl få världens utskällningar och kommentarer nu men skriver ändå;
I lördags ställde jag upp med Rosie i en liten CR i en oregistrerad klubb. Bommarna låg på 20cm, och Rosie och jag gick ut för CR premiären.
Sprallig och galen som hon är så var det bland det roligaste jag gjort. Hon showade hela tiden och älskar verkligen att visa upp sig.
Rundan bestod till större del av skritt men ibland så fick och världens skjuts i kroppen och travade till. Hon lyckades till och med hoppa över ett "hinder".

Lite bilder från dagen.

m_img0754683x1024.jpg

m_img0786683x1024.jpg

Jag kommer inte att klippa, däremot åker täcket på tidigt... han ska ställas i Halter och Showmanship at halter så jag vill ha så lite vinterpäls som bara möjligt... halstäcke på med andra ord. Jag som "aldrig" täckar mina hästar i vanliga fall... sambon fnissar lite åt mig :o Hans paintsto ser ut som ett virvelmarsvin från höst till vår... :D

jag klipper inte, ser ingen större anledning till att klippa en unghäst. Dom går inte så hårt iaf :laugh:

kl
Vilda förblir hårig och naken;)

Just nu är Vilda lite krasslig, men väldigt pigg dock. Går på antibiotika och slemlösande. Dessutom är hon halt på hö fram. Antingen en sträckning eller ev. en hovböld. Vi får se hur hon tar sig. Svårt att få henne att ta det lugnt och vila bara, men skönt att hon är pigg.

*harkel*

Säger bara en sak... täcka NU!

Han får monsterpälsen från HELL den pojken :angel:

I know :grin:

Lite nya bilder på min 06a
Han njuter den härliga sensommarsolen som vi har idag:D, funderar på om jag ska dra på mig bikinin o lägga mig i trädgården;) 24.1 grader phuu:cool:. Han kommer troligen att vara kvar på betet tom 1 oktober, vi får se.
29088537.jpg

29088528.jpg

Ikväll ska jag iväg med alla ponny barnen på skogstur, ska bli superkul! Barn är så vilda och orädda. Rosie får hänga med trots att hon blivit "lite" större än ponny nu... :)

kl
idag kommer tandläkaren och fixar till tänderna på henne och drar ut vargtänderna.

Här kommer två filmer från den stora händelsen när jag hoppade upp;)
http://www.youtube.com/watch?v=8Y0kQPWM0zk
http://www.youtube.com/watch?v=UgPsmM0JZIM

Min fick vargtänderna utdragna igår. Dom satt som berg. Tog två timmar och få ut dom. Men nu är dom borta. Får bli att promenera i skogen med henne nu ett par veckor. Sen blir det till att sätta igång med ridningen igen.

Oj. Silvias lossnade lätt. sen hade hon en mjölktand som inte riktigt släppt heller som vi lyfte ut. Så nu ska hon vila några dagar till det läkt bara, sen blir det full rulle

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
286
Senast: Lavinia
·
Svar
2 001
· Visningar
98 573
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 127
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 622
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar