Del II Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

ja jag kan knappt sluta titta ut genom fönstret och se grabbarna i hagen... :) Så här såg det ut i morse när jag släppte ihop mina kusar (Den andre är min 07:a, ridponnyhingst)

grabbarna_mindre.jpg

knapplån

fick ni intrycket av mitt inlägg att han skulle tävla?

Jo dessa

undantag för en klubbtävling nästa helg

Det är en tävling på stallet, på klubben.

sen efter kritik av mig så ploppar de fram att de är en fejk tävling, men bara för att man skriver bommar finns de många klubbar som har bomtävlingar på klubb nivo = olagligt för en 3åring att delta i.

Klart som fan att jag reagerar på att någon skriver att de ska tävla en 3åring, reagerade likadant till dig som till en´annan här itråden som redan tävlat och hoppar höjd med sin ponny.

Alla har vi delade meningar med allt, och man får vara beredd att ta snack om saker och ting och varför vara så harig att bara lämna ett snack när det inte passar dig längre? Alla kan vi lära oss av varandra, och jag har aldrig skrivit att du skulle rida eran ponny men jag tar dig som yttersta ansvarige för vad din dotter gör med er ponny dvs. du bryter mot lagen så länge din dotter ej är myndig. Att du sedan tar kritiken så pass hård att du drar från tråden är löjligt men ok för mig.

Men jag ska bannemig inte bara sitta tyst när någon göra nått jag tycker är sjukt fel mot en häst, och framför allt de är väl endast i hästens bästa de ej är tillåtet för dom att delta i en tävling som 3 åring, och framförallt har ponnyförbundet sett till ponnyns bästa att de ej rids på 3års testet för ponnyer.

Att kliva över bommar med en 3åring ser jag absolut inget fel på snarare tvärtom, de är bra för dom att lära sig lyfta på fötterna och ha koll. Har aldrig sagt att själva bommarna är fel utan tävlan är fel.

Och jag tycker att har man koll på reglerna kan man ju efter att ha fått en "pekpinne" skriva då tydligare att allt är utom tävlan på en låssas tävling, men de kom du första efter några inlägg när vi båda var igång med vårt snack.

Sen att jag aldrig skulle drömma om att rida in en ponny som en treårig ska jag nog starkt hålla flr mig själv så du inte ramlar av stolen med att någon annan har en åsikt du inte håller med om.

Jag har hela tiden sagt att jag aldrig menat något illa, men regler är regler. Visst jag kanske skriver lite irriterande men jag fick defenetivt uppfattningen av dig att du vet bäst och min åsikt är bara skit.

Man kan spinna vidare på allt detta i en evighet, trist att du tar allt så hårt och drar när någon inte bara skriver lovord över din ponny. Men thats life. Ska inte lägga mig i någiot mer dom du skriver här på buke så du inte ramlar av någon stol hemma för att jag fattar allt långsamt.

Kivina :bump:

Sen en tanke rent allmänt:
Alla gör precis som dom vill med sina djur, och klart hästar klarar mkt osv. Men hur många tänker igentligen på hur klarar hästen itgentligen är? En häst kan se väldigt klar ut i kroppen men en röntgen plåt kan visa även på en sådan häst att skelettet inte är helt klart. Varför skynda på en sån unghäst när man har hela livet framför sig?

har svårt för skäckar men den var ju läcker :)

tack allihopa, man är ju liiiite partisk som tycker han är underbart vacker och alltid kul att höra vad andra tycker :)

nu får han bara gå i hagen, bli borstad osv ett litet tag innan jag småstartar med träning och inridning.

men ? .....detta med reglerna gäller väl bara anslutna klubbar till ridsportförbundet och licensierade ryttare....om jag har förstått saken rätt så handlade detta om ett litet stall i skogen där ryttarna själva har en liten "klubb" ej ansluten till RF.
Dom ordnar en liten inofficiell sk "tävling" (mest för kul antager jag) och denna 3 åring ska få skritta/trava över några bommar när tävlingen är SLUT.
Då gäller väl endast ryttarens omdöme som regel .........eller har jag uppfattat hela denna diskussion fel :confused:

Jag kan i så fall inte se det annat som en miljöträning och knappt det eftersom det är i hemmastallet med sin hästkompisar.:laugh:

Slut fred nu med varandra ! Det var nog bara ett missförstånd....:laugh:

*kl* kul med lite nytillskott i tråden.
Själv så har betesvilan tagit slut nu för min fröken. Börjar lite sakta med små uteturer nu. Första turen var väll si så där, men nu sist så var hon piggare och mycket mer lyhörd för vad jag ville igen.

Säger bara en sak, skönt och roligt att vara uppe i sadeln igen. :D

Nu framöver så ska vi öka på längden på ridturerna lite vart efter, sen ser vi fram emot att grannens ridhus blir klart :bump:.

Ser fram emot att få ta några lektioner för tränare och se hur hösten kommer utvecklas för oss. Det kommer att bli händelserikt och spännande!

Kl

Jag hatar att leta sadel!! det är ju helt omöjligt... Tog och testde en Thorowgood sadel idag på Thengan och det visar sig att T har fått samma breda rygg som sin mamma. Hon behöver en rejält bred sadel i fram för att det ska funka...*suck* får göra en nödlösning och rida i min star treek comfort sadel så länge trots att den är svår att passa in på henne.

Men just nu struntar jag i det och längtar som bara den tills fredag då min skrutta äntligen får komma hem!!!!

*kl*

Nu har Willy varit här i snart en vecka, och han fortsätter verkligen att imponera och göra mig stolt :) Han är oerhört trevlig, lätthanterad och positiv till allt. Han och min andra häst fann verkligen varandra från första stund tillsammans i hagen, och även om de har ett par småbett på bogarna så går allt bra.

Än så länge har han bar afått gå in och ut i hagen, stå på stallgången för att bli borstad och pysslad, trasslat ut man och svans osv, och i dag ska jag ta och prova sadeln på honom. Förhoppningsvis passar den bra så börjar jag så smått med longering/tömkörning ett par dagar innan det är dags för första uppsittningen :)

Så där ja, då var sadeln provad och den satt bra så jag slipper köpa ny sadel nu på en gång i alla fall :P

willysadel1.jpg

Sidostyckena på tränset är lite långa tyvärr... ska se om jag kan korta dem lite kanske.. annars får det vara så här tills vidare.

willytrans1.jpg

Hur lägger ni upp träningen under en vecka? Rider ni nångång två dar i rad? Min tre-åring är så positiv och framåt i ridningen. Hon går till och med först i skogen när jag rider med sällskap. Vet inte riktigt hur mycket jag vågar belasta henne. Jag skrittar mest på lång tygel. Tränar lite halter och trav. Rider ca 20-30 min per pass.

Det har hänt att jag suttit på henne två dagar i rad, men då är det bara lättare turer. (skritt tur i skogen en dag och skritt/trav längs vägen nästa. max 30 minuter/gång)

Men jag försöker få till det så att jag har en vilodag minst mellan "ridpassen". Sen sitter jag upp tre dagar i veckan nu. Rider enbart ute i skog och mark nu, senare i höst så blir det någon sväng i ridhuset.

Vi jobbar inte så hårt, skyndar långsamt och nu jobbar jag mest på att få framåtbjudning ordentligt.

Jag jobbar min varannan dag helst. Ibland kan det bli 2 dgr i rad, ibland 2 vilodagar. Försöker hålla varannan dag eller 3 dgr i veckan. Ngn sa 3-åringar - 3 dgr i veckan, 4-åringar - 4 dgr i veckan ... Kan väl vara vettigt.
Nu känns han stark och turerna är ca 1 tim per gång. Mest skritt men numer också mer trav och ngn galoppsväng. Jag började rida på honom i december och då hade jag kört honom under hösten. Har mest gått i skogen. På banan har jag mest jobbat honom från marken.
Nu har han vila på 3 veckor men jag hämtade hem honom igår från betet uppe vid min sommarstuga. Skönt att ha honom hemma. :laugh::)
Han har vuxit ett par cm i sommar.

nu har jag precis stallat in min häst igen och han motioneras igentligen så mkt som jag hinner. Men vi tömkör ju mest. ridning är bara när vi känner för det kanske 1-2 ggr/vecka. Får mer ut av att tömköra honom just nu. Dom kommer in så tidigt på dagarna i stallet så han mår nog bara bra av att röra på sig.

Vi tömkör mest nu också och det är så himla roligt.
Kl
Min lilla har haft litet hosta precis i början när hon ska trava och verkat flåsig när jag tränat uppsuttet. Trodde att hon ev. hade pollenallergi. Nu har veterinären varit här och tagit ett blodprov för att utesluta ev. infektion, men hon verkar ganska pigg nu, så vi får se vad det visar.

Tränar gör vi varannan dag max, då kan det bli promenader, leka följa john, tömkörning eller ridning. Efter inkörningskursen fick hon vila i sex dagar och det blir lite vila här och där beroende på hur mycket tid jag själv har. Jag rider henne max 2 ggr i veckan(har dock ridit 3 ggr en vecka). Nu har jag bara ridit en liten stund i måndags första gången på 3 veckor. Hon behöver bygga mer ryggmuskler så det kommer bli längre tömkörningspass ute i skogen kombinerat med arbete i paddocken och litet kortare ridpass gärna ute i mån av sällskap. I september blir det inkörningskurs igen och då ska vi dra litet timmer vilket ju är jättebra för att stärka ryggmuskulaturen.

För min del blir det "jobb" varannan dag ungefär, tömkörning och lite longering. Första uppsittningen planerar jag att göra under helgen :banana:

Jag har precis köpt mig en 06;a, så vi gör inte så mycket annat än att går promenader & myser. Får se när vi kör igång med mer krävande arbete. Men det är jätteroligt att följa alla er och få insperation så länge:laugh:!

Vilka fina hästar ni har :)
Jag blev lite nyfiken, jag har själv en tre åring hemma. Hur många dagar i veckan och hur länge per gång rider ni era hästar? Vad gör ni mer än rider? Har ni lasttränat era hästar mycket och är dom lätt lastade?

Själv så har jag bara börjat trycka, hänga lite på min tre åring, började först i maj men då var han inte redo att börja sitta på ens. Har Tränat han med halm docka lite försiktigt och det har gått bra :), började med att lägga den mot sidan på honom och tillslut försiktigt glida upp den över hästen för att sedan sätta den på hästen. Han går snällt med den på ryggen och bryrs sig inte alls om dockan. Nu har jag börjat om med att trycka, känna hänga på honom samt lägga mina ben mot sidan på honom. Vilket han tyckte var riktigt otäckt tidigare nu bryr han sig knappt. Han är sadel, träns och selvan. Dom sakerna bryr han sig inte alls om nu. Sadel hade han haft före han kom hem till mig men inte träns och tränset gillade han inte alls i början. Jag har ett tre delat äppelbett med vajer inuti i stället för ett vanligt tre delat, jag har provat rakt gummibett, vanligt tre delat och vanligt tre delat äppelbett före detta bett och det är bettet han tycker bäst om. Jag har tänkt börja tömmköra han i helgen. Jag har löshoppat honom ca 50 cm, och hans träning varierar mellan promenader, miljöträning, åka transport, longering max 3 korta 5-15 min pass under en vecka så jag längtar tills jag kan tömmköra honom. Är det nån av er som har kört in sina hästar? Jag har tänkt köra in honom i höst i fall allt går bra och han är mogen för det.

Bara av nyfikenhet, hur gjorde ni när ni började sitta på era hästar?
Jag har ridit in andra hästar och då har första biten aldrig varit något problem så det var lite av en suprise att han skulle ko sparka när man kommer upp en bit för att kunna glida upp på ryggen så smidigt som det bara går, jag har inte bråttom att börja rida han utan det får ta den tid det tar.

Kul tråd :banana:
Synd bara att det blev lite tjafs.

Rörigt och långt innehåll, är trött och sliten så hjärnan funkar inte riktigr som den ska.

Bara av nyfikenhet, hur gjorde ni när ni började sitta på era hästar?
Jag har ridit in andra hästar och då har första biten aldrig varit något problem så det var lite av en suprise att han skulle ko sparka när man kommer upp en bit för att kunna glida upp på ryggen så smidigt som det bara går, jag har inte bråttom att börja rida han utan det får ta den tid det tar.

Jag satt upp på min 06a i slutet av januari, det var inte planerat. Hon var tömkörd och så, men hade aldrig haft sadel/varit hängd på. Jag bestämde mig en dag för att prova sadel på henne, så jag la på sadeln och spännde den och hon brydde sig inte. Longerade och hon brydde sig inte. Drog ner stigbyglarna och hon brydde sig inte. Ställde mig på en pall och hängde över henne, hon vände på huvudet och tittade på mig som om jag vore dum, men stod kvar. Hängde lite till, insåg att hon skulle tycka jag var mindre konstig om jag satt upp, så det gjorde jag. Hon vände sig om och tittade och bet mig i tårna (tack o lov för stålhätta :p ). Jag smackade och hon gick fram några meter och stannade och tittade. Gick lite, stannade, gick lite, stannade. Gick ett varv i hagen sen satt jag av.

Så svårt var det att sitta in min häst :p Har ridit välidgt sporadiskt men nu har poletten trillat ner och hon börjar gå i riktigt trevlig form i trav :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
286
Senast: Lavinia
·
Svar
2 001
· Visningar
98 574
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 161
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 622
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar