Del II Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

knapplån

fick ni intrycket av mitt inlägg att han skulle tävla?

Jag tyckte jag var ganska tydlig med att hon efter alla andra skulle få skritta/trava över några bommar. Vet inte ens hur den tävlingsinsatsen skulle bedömas?

Aja. Jag struntar i det här nu.
intressant att höra era åsikter i frågan iaf.

Vad trött jag blir!

Så treårstestet på halvbloden i jämförelse vore ju rena döden då eller!!!!! Hästen ska inte TÄVLA, dottern ska få prova lite bommar efter att tävlingen är avklarad!

Ni med såkallade pekpinnar, ni vet nog att det ofta delas ut dispens hit o dit till värre saker. Så lite bomträning för en treåring... ge er!

Jag tycker att ni är guldvärda med ert kunnande om infosök och sakkunnande men använd det väl och förnuftigt! Det finns saker som behöver den typ av engagemang ni har, lägg den där då.

Våran lilla 3-åring ska "bara" ridas i skogen med undantag för en klubbtävling nästa helg. Då ska dottern trava över några bommar i samma bana som de andra hoppar.:bump:

Sedan blir det lång vintervila, advent till februari, och så börjar allvaret i februari/mars.

här har du själv skrivit att ponnyn ska ställa upp i en klubbtävling. Och i och med de går du emot regler, och framför allt klubben som låter er delta.

vare sig hästen är redo eller ej, går du emot regler som vårt förbund har satt upp för att framförallt skydda hästarna. Varesig de är bommar eller hinder så har du fortfarande skrivit att hon ska ställa upp på en klubbtävling dvs. tävla. Vilket är emot reglerna.

OK att du är villigt att gå emot reglerna MEN jag vill gärna veta vilken klubb som gör det, och som jag nämnde innan kommer jag lägga in en anmälan på den klubben.

DU skrev själv att hon skulle tävla i en klubbtävling där av min reaktion!

kolla mitt citat från ponnymamman över, där hon skriver rent ut att hon ska tävla. Regeln är till för att följa för HÄSTENS skull.

3års testet är en stor påfrestning för hästen, och detta sker en gång för hästen. Men de är också lagligt för hästen, att delta i en lokal/klubb eller what ever ÄR inte lagligt.

Men om du sedan läser vidare vad hon skrivit så står det ju att hon skall INTE tävla utan när alla är klara så skall dottern skritta över bommarna.
Och det var stallet som dom står i som skall ha en låtsastävling för barnens skull.

Det är bra att man talar om regler och bestämmelser men då får man ju oxå läsa vad personen ifråga skriver å inte bara peka hit å dit med sin pekpinne.

Om man tar allt bokstavligt som folk säger eller skriver och inte kan se nyanser eller har förmåga att analysera saker och ting, lyssna på flera infallsvinklar då blir allt väldigt svart eller vitt. Det är något man(de flesta) lär sig med livserfarenhet och i möten med människor. Man lär sig ockå att lyssna på förklaringar och välja sina strider. Att ta strid så här pga av en formulering på ett forum verkar väl överdrivet, själv tycker jag att det förstör tråden.

kolla mitt citat från ponnymamman över, där hon skriver rent ut att hon ska tävla. Regeln är till för att följa för HÄSTENS skull.

3års testet är en stor påfrestning för hästen, och detta sker en gång för hästen. Men de är också lagligt för hästen, att delta i en lokal/klubb eller what ever ÄR inte lagligt.

Ja du kan ju anmäla henne för att hon skrev lite slarvigt först. Hon rättade sig själv. Det är ju bra att man kan skriva eller prata och reda ut varandras mening innan man hoppar på. För hennes dotter ser det nog som en tävling och hon kommer nog vara fin för den stunden och fokusera som det vore en tävling. Men hästen ska bara gå över ett par bommar utanför tävlingen men samma bana.

Haha, treårstestet sker en gång för hästen..... En gång räcker för mycket tycker jag i den åldern. Att den finns kvar är ju för ett ekonomiskt syfte, alla jävla uppfödare som vill sälja dem dyrt tidigt. Vore det inte för det så kunde de nog fått vänta till 4 års ålder med sin uppvisning/TÄVLING.

jag ser treårstestet som en avcheckning av hästens utbildning och ett mål under våren. dessutom tycker jag det är roligt.
seriösa uppfödare visar inte hästen om den ej är redo då det större risk att man sänker priset på en häst som på pappret har ett högt värde vid ev dålig dag/dåliga förutsättningar.
så att man visar för att tjäna pengar det håller jag inte med om.

här har du själv skrivit att ponnyn ska ställa upp i en klubbtävling. Och i och med de går du emot regler, och framför allt klubben som låter er delta.

vare sig hästen är redo eller ej, går du emot regler som vårt förbund har satt upp för att framförallt skydda hästarna. Varesig de är bommar eller hinder så har du fortfarande skrivit att hon ska ställa upp på en klubbtävling dvs. tävla. Vilket är emot reglerna.

OK att du är villigt att gå emot reglerna MEN jag vill gärna veta vilken klubb som gör det, och som jag nämnde innan kommer jag lägga in en anmälan på den klubben.

DU skrev själv att hon skulle tävla i en klubbtävling där av min reaktion!

Jag trodde inte att jag behövde specca för er att det var utom tävlan. Finns det kanske hoppklasser som går ut på att skritta/trava bommar? Och vad ska jag kalla det då utan att bli påflugen av dig? Tjejerna har en ungdomsklubb, därför kallade jag det klubbtävling.

Jag lägger ner den här onödiga diskussionen. Jag går inte mot en enda regel, det är bara du som verkar vara så uttråkad att du letar fel i det jag skriver.

Så det räckte inte att jag rättade mig, eller snarare förklarade mig? Är du lite långsam och behöver ha allt förklarat en gång till?

Du tycker inte själv att du spinner vidare på den här diskussionen? Du skulle ju "strunta i det här nu", men ändå fortsätter du lägga kommentar efter kommentar kring Havregryns åsikter om att en 3-åring inte får ställa upp i en klubbtävling. Enligt reglementet är det inte tillåtet för en 3-åring att ställa upp i tävlingssammanhang, bortsett från 3-årstestet, därför är det självklart att du får en reaktion när du skriver att ni ska rida runt på en bana med bommar efter att de andra hoppat den på en klubbtävling. Det är inte tillåtet, inte ens utom tävlan, eftersom det är inom tävlingssammanhang. Ingen här vet om att det är en "låtsasklubb" för några barn i din närhet, därför får du reaktioner på dina inlägg.

Varför ska man försöka tolka in annat i ditt inlägg än det du skriver? Det skulle vara samma sak som att jag skriver att jag ska vara med i en lokal tävling, eftersom den går på en klubb i närheten av min vanliga, men tävlingen har egentligen regional status.

Sen förstår jag absolut inte varför du ska komma med påhopp i stil med:
Är du lite långsam och behöver ha allt förklarat en gång till?
Det underlättar ju inte direkt stämningen i tråden? Är det då inte bättre att bara sopa av sig det och lägga ner diskussionen helt, ni kan ju bara komma överens om att ni inte är överens i frågan.

Tittade nu på din film från 5 aug. Ni är jätteduktiga! Imponerande att du sitter kvar vid de små bocksprången:) Själv har jag fastnat för tömkörningens fantastiska konst;) Men ev. ska jag försöka rida lite i helgen, tror det var tre veckor sedan sist:eek:

Så du fortsätter spä på diskussionen?

Hoppar ur denna tråd. Har inte lust att lägga energi på det här.

*kl*

Jag har inga åsikter i frågan huruvida en ponny skulle delta i klubbtävling eller vad det var, mer än det faktum att det inte är tillåtet att tävla med en treåring vilket jag tror att personen i fråga vet om, oavsett vad hon valde att kalla eventet.

Däremot det ni skriver om treårstestet. Halvbloden rids på treårstestet (om de är redo för det för diplomets skull) för de anses tillräckligt utvecklade vid den åldern att det är okej. Treåriga ponnyer rids INTE på treårstest därför att de generellt sett inte anses klara för att göra det då, oavsett om de rids hemma eller ej, så finns inte rid-momentet med på ponny-testet.

Alltså kan man inte jämföra halvblod med ponnyer. Sen vet jag att det handlade om en ponny och där lägger jag ner min åsikt i frågan, men jämför inte stora hästar och ponnyer när det handlar om unghästar och träning/tävling.

Det finns många som anser att treårstestet har lagts för tidigt, att det är för hård ress för unghästarna. Jovisst finns det uppfödare/tränare som tar det för vad det är och rider förnuftigt, man kan ju hoppas att allt fler tar efter...

Jämförelsen är absolut på sin plats! Relativt snarlikt. En ponny behöver inte ha ridits mycket eller kunna mycket för att gå över några bommar, mer av en miljöträning än avancerad ridning anser jag. Så det är i sin ordning att en treårig ponny går över bommar liksom att en tvåårigt halvblod börjar ridas....

*kl*

jag tyckte det var ganska klart från början att ponnyn skulle gå utom tävlan för att få känna på atmosfären, men det är kanske bara jag.

Egentligen hoppade jag in här i min lilla lycka över att min 06:a nu står på lastbilen med ca 1 timmes restid kvar hem till mig... men stämningen här i tråden var aningen besk, så jag tittar kanske in en annan dag istället...

Vad spännande. Vad är det för häst du väntar på? Berätta gärna lite mer.

För övrigt:
Jag ber om ursäkt om jag gör en felaktig jämförelse med 3-års. Visste faktiskt inte, och tänkte inte heller på att det gäller olika för häst och ponny.

Nu tycker jag vi återgår till att prata om våra 06:or. Jag längtar efter min som går kvar på bete uppe vid min sommarstuga ett par veckor till. Då har han fått sin vila från mig och träning i 3 veckor.:D

Nu är han här! Strrax efter 22-tiden anlände lastbilenefter en del trassel på vägen med hästar som inte ville åka nånstans... Min Willy gick dock direkt upp på lastbilen och snackade med sin resegranne shettisen :)

Willy - PA Obsesed to be cool - är en painthingst, och eftersom han har vuxit massor från och till samt att säljaren har haft en hel del unghästar i varierande åldrar så är han inte påbörjad i inridningen än... så det blir att starta med grunderna.. inte mig emot :) Han är ju däremot tömkörd, longerad, sadelvan osv så det är egentligen att sitta upp och rida in kvar.

Planerna för honom är att han ska gå lite allt möjligt inom western, bland annat ska vi samla lite poäng i bl.a. halter- och pleasureklasser är det tänkt, om inte annat för att meritera inför karriären som avelshingst. Han har i år haft två ston och båda är konstaterat dräktiga, så två stycken mini-Willys tittar ut redan till våren :) Säkert blir det en och annan dressyrklass osv också. Eftersom han kom så sent så har jag inga egna bilder på honom än, men det kommer under helgen. Tills dess lånar jag ett par bilder från Cool QHs hemsida:

April i år:
bild3.php

bild3.php

Lite äldre bild, dryga två år gammal:
Willy%2030.jpg

Senast ändrad:

kl

Idag bär det av på Riksutställning för min grabb, vi behöver all tumhållning vi kan få!

Ang om att "tävla" treåring eller ej (förutom att det inte är godkänt enl TR då) så är jag kluven i frågan. Jag har ridit MASSOR av treåringar på klubbtävlingar men det har varit fullblod som tävlat fördigt på galoppen och som fått komma med ut för att bli lättare att sälja som ridhästar. För oss på galoppen hör ju treåringarna till de ÄLDRE hästarna och det är de som får vara förhästar åt åringarna osv och att de inte skulle kunna gå en liten blåbärshoppning skulle kännas löjligt.
Min ponny tror jag också skulle vara mentalt mogen nu att komma ut på en klubbis om han bara var inriden, men han har ju varit ute så otroligt mycket på utställningar på olika platser och med allt vad det innebär.

Samtidigt tycker jag att de bör få vara "bebisar" så länge som möjligt, efter treårssäsongen kommer deras liv ändå vara fullt med tävlingar och krav.

Men summa sumarum så tycker jag att ponnymamma gör rätt, om hon anser att ponny och ryttare är mogna för det så ska hon självklart ut bland folk och trava lite bommar.

Vad fin han är:love: Gillar att manen är flerfärgad:)
Lycka till nu!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
288
Senast: Lavinia
·
Svar
2 001
· Visningar
98 574
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 187
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 622
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar