Del II Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

knapplån!

rider ni enbart lätt på era hästar i traven? jag gör det på min unghäst (och tidigare unghästar!) Men han ser ju lite spöken här o var och kastar sig iväg/kan bralla...det känns som jag tappar mkt balans (han är ju så stor!) när han gör detta när jag rider lätt, speciellt om jag precis ska till o resa mig upp från sadeln igen. Dessutom iochmed när han ser sina spöken, som ofast är vid svängar/längs med väggar så försöker han smita ifrån spåret. Han bestämmer ju då vägen. Jag provade att sätta mig ner en del i traven igår och då fick jag ut honom längs med väggarna och hörnen MKT bättre. han blev lite mer balanserad och fick riktigt trevligt steg också. Sen va det iof en mindre trevlig upplevlese för mig av att sitta ner...jag fick håll :o men det kändes bättre av att det blev lite mer balanserad.

Så hur gör ni? jag sökte lite i forumet och ser att det är ganska många som valt att sitta ner lite också av samma anledning som mig, men jag frågar ändå.

Film finns från gårdagens pass (främst i mitten av filmen jag börjar sätta mig ner) och han va så duktig, bästa passet på honom hittils...så glad!!

film i bra kvalité

film i sämre kvalite men välj HQ

Min 06a står ju på sin 7:e vecka boxvila, men svarar ändå ang trav och nedsittning, har ju haft unghästar tidigare, men jag rider alltid lätt i traven på småttingarna ja. Jag tror dock inte det är någon fara att på en hyfsat välbalanserad sitta ner några steg här och där.

min häst är väldigt balanserad för sin ålder, men han kastar sig ifrån spåren. Jag har vart på vippen att åka av några ggr pga detta och det känns som jag får ut han mer på spåret och kan hålla kvar han där om jag sitter ner...främst då på ställen ahn tytcker är "farliga" som i ridhuset hatar min häst hörnet mellan ridhuspegel och läktaren där det är mkt rörelse. Har inte fått ut han ordentligt när jag ridit lätt, men igår tack vare att jag satt ner så fick jag honom riktigt nära.

Vilka fina hästar ni har :)
Jag blev lite nyfiken, jag har själv en tre åring hemma. Hur många dagar i veckan och hur länge per gång rider ni era hästar? Vad gör ni mer än rider? Har ni lasttränat era hästar mycket och är dom lätt lastade?

Jag är en vän av att rida lika många dagar/v som de är år gamla, dvs en treåring tre dagar i veckan, ca 30 min/gång. Jag rider bara ut på småttingar btw. Nuvarande 06a är ju konvalescent, men annars hade jag gjort så med honom med, likt de tidigare.

Jag lasttränar inte förrän jag ev får anledning. Personligen tror jag inte på att lastträna småttingar, de har så kort koncentrationsförmåga och ledsnar snabbt. Så jag lastar lugnt och fint, och åker lugnt och fint när det ska åkas. Då vänjer de sig också med att man går på, det stängs, man åker och SEN går man ut igen.

Hitills så har nästan alla (två undantag, ingen av dem har jag dock haft sen de var små) varit lättlastade, peppar peppar.

L har mött samma procedur, även där han stod innan. När man ska åka lastar man och åker. Han är plättlätt att lasta, jag är ju alltid själv och jag lastar honom helt själv på en - två minuter :love:

Jag rider ju enbart ut på sådana små, så kast och skyggande kan man ju få, men inte just från spåret. Och jag tror som sagt inte det är någon fara alls att sitta ner några steg här och några steg där för att kunna ha en tydligare hjälpgivning, mer balans etc. Så fungerar det för er skulle jag fortsätta som innan, bara pass alite så man inte hux flux sitter ner hälften av tiden t ex =)

jo man kan ju sitta ner vid läktarområdet och rida lätt på dom områderna han är lite tryggare på. har ridit han väldigt lite i ridhuset så därför är han ganska spänd där inne ännu. Känns lite lättare i paddocken, är inte lika "tittigt" där.

jag kan ju säga att det ridhus jag rider i är inte unghästvänligt. Det är trappor överallt o dörrar som öppnar sig (o gnisslar) på flera ställen, och folk går ovanför där man rider vid speglarna, läktare, hinderdörrar, utgång på baksida...ujuj. :laugh:

han är inte lika tittig i skogen. Där är han snarare kaxig och vill gå först :laugh: förutom vid vattenpölar, men det tränas det på...

Visst är det skönt med lättlastat, hon lastar sig också själv genom att jag nästan skickar upp henne.:love:

Suck!!! Ridmässigt är jag just nu så kluven till hur mycket och vad som känns bäst..Gillar ju skogen och att snirkla in bland träden, på banan är jag så orolig att "det blir rätt" så det känns tryggare när jag rider för ett tränat öga där än sitter själv och harvar..

Om man rider ca två-tre ggr i veckan och lägger in tömkörning/longering utöver det, kanske ett-två pass, det borde väl inte bli för mycket?

Min plan framöver är att komma iväg lite till min instruktör t.om september ut för hon skall ha bebis sedan. Sedan lull och lättare aktivering/någon veckas vila emellanåt för att sedan komma på lite tillridning i november. Anledningen till det är att jag sedan till våren vill ha lite hjälp med ytterligare vidareutbildning samt ev.kvalite`n till hösten.

Tänkte höra med er som rider ut på era unghästar hur deras skritt är. Min har en rejäl frammåtbjudning och går i en skritt som är så snabb att vi nästan kommer upp i trav. Jag perosnligen känner att det är lite för snabb dock vill jag inte tappa hennes frammåtbjudning. Hur skulle ni göra?

max ett pass på 20 min om det är i paddocken som gäller, dock håller jag mig 98 % ute på vägarna, och då kan de vara ett skritt pass på 1 h, eller som den vanliga rundan tar 30 min i alla gångarter.

rider max 2 dagar i rad och då minst 2 dagars vila efter de. rids max 4 dagar i veckan.

Lastträna gör jag inte och skulle aldrig ens tänka mig de, alla gånger han lastas har de gått bra och han kliver på. Men varför lasträna när de ska komma som en vanesak. Visst är de en vuxen rent helvettes lastning skulle jag lasträna men en 3åring blir lätt trött i psyket och oftast vid den åldern tjorvar de inte för att de inte vll utan abra att de är osäka, bättre att åka iväg med dom och i samband med detta lastar du dne helt enkelt.

jag sitter inte ner, och gör aldrig de heller på unghästar. Men hade jag känt som du och haft en sån häst hade jag nog resonerat som du, förutsatt att den är välbalanserad för sin ålder och går fram för egen motor.

Jag sitter inte heller ner i traven på mina unghästar förens de har blivit 4 eller äldre, då sitter man bara några steg & sen lätt igen. Du kanske ska prova att rida ut med någon äldre häst innan som travar före er, det har funkat för min 06. När jag är ute själv tar jag bara trav på raksträckor på grusvägar, jag rider aldrig i paddocken dels för att de kan få för sig att börja bocka & hitta på andra saker och de blir väldigt uttråkade snabbt. Jag har suttit upp i skogen första gångerna på mina unghästar och skrittat enbart rakt fram. Det har funkat allra bäst för mig :)

Jag rider ut i skritt ca 1 timme (ibland mer om hon är pigg) det är skritten som bygger upp kondition så det är oftast inte farligt om man skrittar mycket så länge dom inte får träningsverk.

Slänger upp en bild på när jag var ute & red igår :)
86465_1250350251.jpg

men är tuff och framåt i skogen och tar ledartäten direkt..inga problem :-) behöver absolut inte ha ngn före som visar vägen där inte :-)
men i ridhuset bangar han...antagligen för att det är så tittigt. Tom min äldre häst kan vara feg där inne så så jag ska inte skylla allt på bebisen..det är ett ganska tittigt ridhus....och han måste lära sig gå framåt där inne inför vintern och många hästar inne samtidigt.

Jag hade nog valt att ta det lite lugnare i ridhuset tills att han slappnade av där istället för att sitta ner i traven.
Själv tycker jag att jag sitter ner "mycke" om jag sitter mer än fem sex steg, fast det är säkert bara jag som är överbeskyddande.

Själv så rider jag på ute i skogen och på vägarna.
Är så stolt över min fröken. Red ut igår när det blåse på ordentligt och hon brydde sig inte alls fast än att det var värsta busvädret. Mötte tre bilar på rad just över en vägbro som är lite läbbig, men hon knatade på så fint så. :love:

Tyvärr mosade jag in mitt knä i ett träd på vägen hem genom skogen, men det var verkligen inte hennes fel, det var jag som inte var snabb nog att ratta ;). Vi har en härlig skog att rida i, lite små backar upp och ner, så där lagom med stock och sten att lyfta fötterna över och slingrande stigar mellan träden. Bra att gymnastisera kroppen på ett trevligt sätt (så länge man inte nockar träden då...)

Kul att se att det går så bra för Er alla, går ju verkligen framåt nu efter vilan i sommar. Underbart! :)

Läste igenom alla inläggen här nu med nedsittningen i traven, är ju ganska färsk vad det gäller unghästar, men hur kommer det sig att man väljer att inte sitta ner i traven på unghäst?

Update från oss;
Igår var vi ute på långpromenad, ca 1timma. Vi hann med att besöka vattnet och då Rosie älskar vatten så var det nästan att hon fick till en rullning men eftersom jag var på ryggen fick lilltjejen inte bestämma denna gången. Annars så galopperade vi en bit och hon tar fattningen i både höger och vänster riktigt bra och har fått ett riktigt härligt gung. Idag är det vila och imorgon en skritt runda.

Gällande lastning så tränar jag inget särskilt på det. Som någon annan skriver så tror jag att det bästa är att lasta när man måste, alltså ska iväg någonstans.

Vad händer annars med era småttingar? Växer de mycket just nu?

Jag är ju också nybörjare på unghästar och inridning, men det känns bara inte rätt att sitta ner i traven på en unghäst som inte växt klart, inte har så mycket muskler än. Det är ju vara mer påfrestning på ryggen att ha någon sitta ner i traven än att rida lätt.

Nu jobbar vi på bjudning, takt och balans. Formen finns inte där än, men det kommer nog så smått när resten sitter.
Jag var övertygad om att min fröken vuxit under sommaren, men så mätte jag henne och hon har inte vuxit en cm från treårs testet.

Hoppas dock att hon fortsätter växa ett tag till då hon bara är 161 hög nu. (jag som vill ha en stor kuse...) :)

Jag är ju också nybörjare på unghästar och inridning, men det känns bara inte rätt att sitta ner i traven på en unghäst som inte växt klart, inte har så mycket muskler än. Det är ju vara mer påfrestning på ryggen att ha någon sitta ner i traven än att rida lätt.

Nu jobbar vi på bjudning, takt och balans. Formen finns inte där än, men det kommer nog så smått när resten sitter.
Jag var övertygad om att min fröken vuxit under sommaren, men så mätte jag henne och hon har inte vuxit en cm från treårs testet.

Hoppas dock att hon fortsätter växa ett tag till då hon bara är 161 hög nu. (jag som vill ha en stor kuse...) :)

Det har du rätt i, sitter inte ner på min lilla heller, men jag vet att vid inridningen så satt de ner emellanåt, just för att hitta balansen.
Rosie har riktigt fin bjudning och går hyffsat bra i form. Vår tränare säger att hon är väldigt långt fram för att bara vara 3år så jag känner att jag får dra lite i bromsen, men det är samtidigt svårt då hon verkligen gillar att jobba och står på bra.

Rosie har växt en hel del, 2cm sedan betessläppet, så lite växtvärk har donnan haft..

han rids ca 1 dag/vecka i ridhuset.
Nu är ju min häst väldigt bärig för sin ålder. Få unghästar jag ridit som bärt sig så fint som han redan gör så jag tror inte han har några större problem med det. Nu har jag iof bara suttit en gång på honom, och det va det passet och då red jag lätt nästan hela passet förutom när vi skulle ta oss igenom vissa partier. Jag tycker det viktigaste är att hästen känner sig trygg.

Förr red jag ut mkt ensam i skog o sånt där, men jag är extremt försiktig med allt vad ridning heter efter en ridolycka och utsätter mig aldrig (nånsin) för onödiga faror längre.

Ja, det syns ju att din häst är väl framme, speciellt om man jämför med oss här hemma. :laugh:
Är det bara vissa partier, tex ett visst hörn i ridhuset som du säger så kan jag inte tro det skadar att sitta på honom just då för att sen före och efter rida lätt. (han lär väll slappna av snart också och då finns ju inte det problemet kvar längre)
Jag har full förståelse för att man efter en olycka är mer försiktig än innan. Vem är inte det?

kl

Ni som ska låta era unghästar vila i vinter, hur länge kommer dom få stå och när?

planerat är att ställa av min i alla fall minst 3 månader, detta så fort marken fryser till här i skåne.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
286
Senast: Lavinia
·
Svar
2 001
· Visningar
98 574
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 156
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 622
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar