Del II Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

Det är en tävling på stallet, på klubben. Totalt oseriöst.

Min dotter ska skritta/trava över bommar efter de övriga tävlat bara för att få vara med.

Vi hoppar inte uppsuttet på en 3-åring.

knapplån

tänkte bara visa lite framsteg som vi gjort.
ridning

3 juli
Film

5 aug
film, välj HQ

Mycket mer finns ju såklart att lära! Lååång väg kvar.

inge illa menat men de är alltså enligt TR förbjudet att en 3årigt deltar i en tävling, vare sig de bara är bommar eller hinder. Och de gäller alltså även för en liten klubb att följa de regler även på en simpel klubbtävling.

Den regeln är nog inte uppsatt bara pga. kroppen för hästen utan även mentalt då de anses att de ej är redo för uppgiften.

han har maffat på sig riktigt bra :) BRA JOBBAT! Framstegen *wow* :) Blir så avis när du har en massa filmer jag vill också ha film på min pojk men vi har bara mobiler så inga bra filmer blir de där inte.

jag har istället världens tråkigaste mobil som det inte går i filma med :D
fast jag förstår vad du menar...är ju svårt att få film med mobil. Sambon har försökt några ggr med sin o det blir ju sådär. Men korten från mobil blir hyfsade :-)

Helst av allt skulle man ha en kamera som kunde göra allt själv, fota, filma, gå med på en skogstur samt välja rätt vinklar och tillfällen själv. Vidare skulle den vara slagtålig, ler- och vattentät;)

det är bra om det består av ett material som liknar en gummiboll...
eftersom man har en tendens till att tappa den också..
därför byter jag inte ut min gamla mobil...den studsar varje gång jag tappar den o verkar aldrig gå sönder...hehe

jag har koll på det.
Jag ser ingen fara i att min ponny är med när 6 tjejer på vårat lilla stall mitt ute i ingenstans har en lite tävling. Barnen har gjort rosetterna själva.

Det jag har svårt för är pekpinnar. Lita istället på andras förmåga att själv avgöra.

:D
Kl
Jag är själv ganska dålig på att longera. Vi har aldrig riktigt fått till det och dessutom inte övat på det på länge nu. Nu har vi kommit vidare med tömkörningen dvs inte bara rakt fram och klumpiga svängar;) och vi båda har fattat "grejen". Jag gillar inte att nöta på volten hela tiden och med tömkörningen kan vi jobba på vilka vägar som helst och dessutom i rätt form. Hon söker sig själv till stöd på bettet. I alla fall sist vi tömkörde.
Nu till en liten fråga:
Vad är fördelarna med longering framför tömkörning? Finns det några? Skall försöka träna lite mer nu när hon fattat framåtdrivningen, men undrar vad man åstadkommer med longering som man ej kan åstadkomma på tömmar?

/Vivo som vill lära sig mer och mer och mer...:)

Tror att det blir jättebra miljöträning för honom och roligt för dottern:)
Det blir väl ingen skillnad rent fysiskt från att trava över lite bommar hemma?

Lycka till!

Sedan förstår jag varför reglerna finns och det finns en del som tävlar sina 3-åringar över riktiga hinder. De hästarna kommer aldrig att hålla särskilt länge och sådant ska man verkligen ifrågasätta. Där kan man ju ifrågasätta om personerna överhuvudtaget skall få äga en häst?

Usch, vilket petimetersvar:o
Sunt förnuft har väl de flesta och de som inte har det verkar ju inte bli stoppade ändå.

/Vivo som hoppat över några cavalettibommar en gång för att Vilda hellre skuttade över än travade:)

Ponnymamma: Vill gärna se bilder:)

men "pekpinnar" måste man kunna ta om man skriver i ett sånr här forum. Och skriver man att man ska gå emot regler så får man räkna med att "pekpinnen" kommer fram. Du la fram det som en tävling över bommar, sedan att de var ert stall klubben som anordna det. Och ja då drar jag fram ur regelverket och lägger mig i, regler är till för att följas och speciellt när de har med djur att göra och de är jag noga med. Och nej jag tror verkligen inte på andras förmåga att kunna själv allt, se bara tidigare inlägg i denna tråd gällande hoppning/tävling av en 3 åring.

ber om ursäkt att de låter argt och strängt men fortfarande regler är att följa, att de sedan handlar om 6 ungar ute i skogen så klart de är en annan sak. Men är en klubb inblandad = du bryter mot regler och då ska du bara vara glad att någon reagerar och jag vill då gärna veta klubben i fråga och jag kommer att anmäla att de tillåter tävling på en 3 åring.

ja mentalt om man åker till en tävling plats med en 3 åring är de stor skillnad på att trava över bommar hemma eller på en tävlingsplats. Mentalt som de flesta 3 åringarna inte klarar av.

men "pekpinnar" måste man kunna ta om man skriver i ett sånr här forum. Och skriver man att man ska gå emot regler så får man räkna med att "pekpinnen" kommer fram. Du la fram det som en tävling över bommar, sedan att de var ert stall klubben som anordna det. Och ja då drar jag fram ur regelverket och lägger mig i, regler är till för att följas och speciellt när de har med djur att göra och de är jag noga med. Och nej jag tror verkligen inte på andras förmåga att kunna själv allt, se bara tidigare inlägg i denna tråd gällande hoppning/tävling av en 3 åring.

ber om ursäkt att de låter argt och strängt men fortfarande regler är att följa, att de sedan handlar om 6 ungar ute i skogen så klart de är en annan sak. Men är en klubb inblandad = du bryter mot regler och då ska du bara vara glad att någon reagerar och jag vill då gärna veta klubben i fråga och jag kommer att anmäla att de tillåter tävling på en 3 åring.

Reagera på. Och anmäl mig hur mycket du vill. Vill gärna höra reaktionen på din anmälan mot att min dotter utom tävlan ska skitta/trava bommar efter de andra småtjejerna låtsastävlat.

Jag har inte bett dig om råd eller om dina åsikter i frågan. Om man tar sig själv på så stort allvar som du gör så kanske inte ett forum som detta är rätt plats?

Det här hatar jag med många såkallade hästmänniskor. Den totala avsaknaden av självdistans.

http://www.lyckasridsport.se/hs_40414_200.jpg
Ett Sprenger 3-delat. Hästen var inte nöjd med det raka jag ville ha. Så detta kombinerat med en remontnosgrimma fungerar perfekt. Han har slutat krångla och gnaga på bettet. Nosgrimman kanske jag tar bort sen om han fortsätter vara lugn i munnen utan.

och lägger till.

Jag läser dagligen om människor som gör tvärt emot vad jag anser vara lämpligt med sina hästar. Trots att jag tävlat och haft hästar i 25 år väljer jag att kasta mina pekpinnar dit pepparn växer och lita på folks goda omdöme.

Och jag la inte fram det som om hon skulle tävla. Läs tillbaka utan att läsa in massa saker. Uttryckte jag mig klumpigt, fine. Du kunde ha frågat istället för att utse dig själv till domare i frågan.

foton kommer, lovar.
och tack! Sunt förnuft har vi ton av.

Elvis och Albin är unghästarna nummer 10 och 11 i familjens ägo.

ja mentalt om man åker till en tävling plats med en 3 åring är de stor skillnad på att trava över bommar hemma eller på en tävlingsplats. Mentalt som de flesta 3 åringarna inte klarar av.
Jag är absolut inte för tävlingar för för unga hästar. Och tävlar inte själv. Men ... är inte tävlingsplatser att jämföra med olika uppvisningar, typ riks - för olika raser, 3-års testet mm. Kanske utställningar. Även att komma till ridhus där träning pågår kan ju vara stressande, och samtidigt nyttigt om det sköts bra.
Eller att skickas iväg på tillridning eller betäckning.
Naturligvis ska TR följas men jag reagerade på dina rader att "de flesta 3 åringar inte klarar detta.
Jag tror nog att många 3-åringar klarar detta mentalt. Bara min åsikt:)
Sen beror ju mycket på ens egen inställning; om det är en kul grej eller blodigt allvar så man pressar hästen.

det jag brukar göra med mina unghästar (eller brukar, jag har gjort det tidigare) är att vara på sin hemmaklubb när det är tävling, men bara då leda omkring dom bland liv och rörelse. Inte uppsuttet utan bara gå omkring..men då har det vart lokala tävlingar med lite högtalare osv. Miljöträning alltså. :laugh:

Kl
Idag har vi tömkört första gången efter inkörningskursen. Hon har fått vila i 6 dagar bla pga min förkylning och jobb.
Idag var hon inte lika följsam och lyhörd som andra dagen på kursen. Jag var litet spänd i axlarna och händerna kan jag se på fotona och filmerna. Men efter en stunds jobb började hon hitta formen även om det var långt ifrån hur mjukt och fint det var sist. Vi får fortsätta träna så vi hittar den fantastiska känslan med de fina mjuka hjälperna igen. Övning ger färdighet:)

I skogen började det bli riktigt bra, men en häst började gnägga och hon svarade och slutade lyssna på mig på slutet. Hon ville helst springa ur gläntan och ut på åkern.

Här jobbar hon fint.
DSCN2247.jpg

och här med:
DSCN2256.jpg

Här passar hon på att kolla efter kompisar när vi gjort halt:
DSCN2249.jpg

skogen:
DSCN2262.jpg

Och en ihopklippt film om någon orkar se:
http://s567.photobucket.com/albums/ss113/Vivwi/?action=view&current=81692bb4.pbr

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
288
Senast: Lavinia
·
Svar
2 001
· Visningar
98 574
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 187
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 622
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar