Del II Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

Allt gick superbra idag vid första ridningen. Jag kände mig faktiskt mycket lugnare än vad jag trodde. Hon var lite vinglig men och tittig men gick på jättebra och lyssnade kanon! Ska tillbaka imorgon för att rida mera.

Här kommer bilder från idag, till och med min syrra (beppo) som varit skraj för Thengilya satte sig upp och red!

Please ignorera min sits, sadeln gjorde att jag hamnade i bakvikt och i stolsits.

Här är vi på väg.

(sista bilden backar hon ner med mig i diket vilket är hennes vapen för att testa lite, jag satt bara där och lät henne backa utan stöd från tyglarna och tillsist gav hon upp och vi kunde fortsätta framåt igen. )

Vart helt förvånad över att se henne så lugn både vid ridning och när vi skulle göra iordning henne! Nu vet jag hur viktigt det är att jag är lugn och avslappnad för att det ska funka!

Fina hästar ni har :)

Idag ska jag rida i ridhuset med min lilla bebis :banana:

Igår red jag en "sandslinga" med ett "vattenhinder" och min lilla prinsessa travade i vattnet som om hon aldrig gjort något annat.
*stolt*

Vill tillägga att hon är livrädd för vanliga vattenpölar.

Blir ev film och foton från ridhuset idag.

Såå kul att se en "bukare" i våra nejder. Skall inte visa min Loppa men två korsningsponnyer, lr rättare sagt så visar nog mina barn dem med lite hjälp från mig..
Är aktiv i den arrangerande klubben så lycka till och varmt välkommen:).

Åh, vad jag tycker det skall bli kul nu på söndag med vårat lilla träningsläger..
Ska ju bara ett litet pass men skönt att få lite tips..
Var på banan i söndags och hon gick fantastiskt så det vågar jag inte hoppas, att hon är lika ridbar och fin nu med mer störningsmoment:crazy:.

Såå kul att se en "bukare" i våra nejder. Skall inte visa min Loppa men två korsningsponnyer, lr rättare sagt så visar nog mina barn dem med lite hjälp från mig..
Är aktiv i den arrangerande klubben så lycka till och varmt välkommen:).

Åh, vad jag tycker det skall bli kul nu på söndag med vårat lilla träningsläger..
Ska ju bara ett litet pass men skönt att få lite tips..
Var på banan i söndags och hon gick fantastiskt så det vågar jag inte hoppas, att hon är lika ridbar och fin nu med mer störningsmoment:crazy:.

Tack så mycket!

kl

Hur är era unghästar att rida ut på? och hur reagerar dom om något läskit dyker upp?

min är sten cool. dock gick vi ut på promenader med honom från dag ett efter att vi fick hem honom. Vi gick tillsammans med vår andra häst vi hade då som var lika sten cool som 06.an är idag. Över stockar och sten, upp för backar och ner för backar och hopp över diken, han fick gå i riktigt teräng och lära sig lyfta sina små fötter. Jag red ut och skritta och travade på honom 5.e gången jag satt på honom. De enda han hittils flytt från är en skällande hund som hoppat fram på ett staket brevid oss, annars inget. Igår galopperade jag honom också för första gången på en stubbåker och gissa om både jag och hästen njöt :)

Spännande att läsa om era hästar och hur långt ni har kommit med dem... :) Jag kommer ju att ligga lite efter, men då lär jag av er istället... det är något år sedan jag red in en häst helt från början så jag är verkligen taggad att starta... Hästen i fråga är en painthingst, född 06 (så klart) och kommer med lastbilen i början av nästa vecka, och sen tar vi en vecka eller två för att lära känna varandra innan jag börjar med nåt... :)

Nu har vi varit på en tvådagars inkörningskurs. Jättekul har det varit och Vilda var så duktig. Förutom att hon fått lära sig att acceptera draglinor, svängel och släpa kan vi nu jobba i form på tömmar och hon har blivit jättekänslig för små fina hjälper, vilket jag hoppas ska ge oss mycket även när det gäller ridningen framöver. Vi har lärt oss mängder båda två.

Det var svårt att fota under träningen för både vi "kuskar" och medhjälparna hade händerna fulla. Här är hon dock efter sista passet. Helt slut efter att ha jobbat mycket framförallt mentalt.
Foto0045.jpg

Foto0046.jpg

härligt med inkörning :)

Jag har varit bortskämd med en fotograf idag med :) Min pöjk var kanon härlig att rida idag. Lägger nån bild här men länkar till hela albumet.

28820040.jpg

28820028.jpg

28820039.jpg

28820041.jpg

länk till hela albumet: http://www.pixbox.se/alb1103751

vad fina ni är!! stor kille.

får nästan ångest, jag rider väldigt sällan på min...
han har slödagar mest..men vi har tömkört idag.
känns som jag börjar få igenom honom lite mer från marken :laugh:

ok ny video på min kille

film

lite vattenträning, och börjar söka sig lite mot lägre form i främst skritt o trav än så länge. Helt nya benskydd har han också :D

Vad duktiga ni är:)

Det är en fantastisk känsla när de börjar söka sig framåt nedåt och hitta formen. Det fick vi erfara på inkörningskursen som dessutom gav mycket miljöträning både i paddocken och i blandad terräng i skogen, över en åker, förbi villaområden m.m. Dessutom började det åska och spöregna första dagen, vilket gav naturliga lerhål och vattendiken att ta sig över. Vi tömkörde även över en smal stenbro över en bäck, lite läskigt tyckte jag men det var inga problem. Vi hade draghjälp av varandras hästar. Kan varmt rekommendera dem som är intresserade av att köra in sina hästar att göra det. Det ger så mycket på köpet:)

Kul att det går så bra, verkar vara en jättemysig häst.
Körning är så roligt hoppas själv kunna hitta en d-ponny till våren som väldigt gärna får vara inkörd.

Här gick allt annars väldigt bra idag på vår lilla träning, tre-treårsston och alla var jättesnälla. Gjorde travarbete över bommar m.m. Tyvärr inga bra foton, maken tog ett:(, för han visste inte vad han skulle fotografera, muu. Det e´ju bara att knäppa.. Förhoppningsvis har någon annan bilder från dagen.
Well, well, roligt var det och duktig var hon, vi tog tillochmed ett litet skutt.
Tänkt vila henne denna veckan..

Min kille är kanon. Alldeles i början stannade han och tvekade lite här o där men sista månaderna knallar han på. Om han blir osäker på något så stannar han och står o kollar in det han är tveksam för. Sen brukar han vilja gå fram och titta närmare på "spöket". Han är väldigt orädd och reagerar inte så mycket på ngt. Om någon fågel dyker upp plötsligt alldeles bredvid oss så rycker han som mest till. Orädd i trafiken. En dag mötte vi en irländsk varghund som var rädd och började skälla. Min kille gick då fram och lät hunden nosa på sig. Och det vågade hunden efter en liten stund.
Jag fastnade mycket för hans oräddhet. Han har pga det varit lite tuff men nu är han jättetrevlig. Morgans är ju också kända för att vara bra i huvet. Iallafall många av dem.
Han tycker om att komma ut på turer, och är pigg och framåt.
Nu har vi varit på semester i min sommarstuga och han har varit med och har gått på bete med 2 tvååringar. Det har funkat bra. Jag har gjort några ridturer själv i helt ny miljö med honom och det har gått bra. Han är toppen för att bara vara 3 år.:)
Han söker sig mer o mer framåt neråt i traven och vi har gjort några härliga galopper. Gjorde en klättring uppför och nerför ett berg en dag och han gick på långa tyglar utför och hittade väg själv, ganska stenigt. Han tog det lugnt och bromsade med bakdelen.
Är alltså helnöjd med min kille.
Han är kvar på betet nu och får en välförtjänt vila på 3 veckor.:banana:

Senast ändrad av en moderator:

tack så mkt. haha de är ju bara en baby mår nog gott av att vila lite och skrutta i hagen. gav min 3 veckor nu nyligen, ska nu ligga på ett tag med honom och sedan ge han några veckors vila igen.

tack de värmer :) han är jätte trevlig att rida och har lätt för att lära sig och att jobba med. har är just nu tyvärr bara lite svag i bakkärran men de kommer de med.

ah trist med inga bilder men då får d ebli bilder nästa gång i stället. jag kommer vänta med bommar tills min blivit starjare bak men gissa om jag är sugen.

lika fin som alltid din kille :) ska bli så kul att följa honom ta nu inte och sälj honom

Tack! detsamma gäller dig va, din kille är ju fin! inte sälja :D

Han fick ett nytt träns idag som jag velat ha ett tag...Gold Medal Artemis...åh vad fin han blidde.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
288
Senast: Lavinia
·
Svar
2 001
· Visningar
98 574
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 189
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 622
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar