Del II Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

KL
Kul att se alla era bilder / filmer / kommentarer..:laugh:
Nu har jag hämtat hem min pojk efter 3 mån av total vila / få va vildhäst! Första prioritet är att få på skor igen. Ömmar redan när han kom in i de " tråkiga " hagarna.
Återkommer m bilder osv... ;)

Hon är jättefin. Saddlebreds är ju så mysiga. Vänliga och arbetsvilliga!

Idag skulle pålle igentligen vilat, men med gårdagen i minne så fick han miljöträning i det läskiga tältet istället (rör som skramlar, dukar som fladdrar och regn som slår i taket...jajjamensan...) idag va han supernice :-)
Fick ytterställa han lite när han det började låta mkt o han blev reserverad men vi redde ut det rätt bra ändå.

film

uhh vad vi tråkar ut er med filmer! jag filmar, o filmar över nytt hela tiden på banden...har ju ofta medhjälpare med så det är ju rätt så lätt o få film då...

Åhh, han är så fin, din lille kille..
Blir lite nyfiken på tömsättningen, har du tömmarna i dom översta ringarna?
Vet inte riktigt hur jag skall fästa dom för att bäst jobba min som skulle behöva komma lite uppåt och framåt samt sätta under sig bättre och även ställa igenom lite mer åt höger och få in bogen:crazy:. Dom flesta unghästar behöver ju hjälp med att hitta en låg och bärig form men med min som i pga extriör lite grann tenderar att falla fram, bli framtung och skjuta ut bogarna, värst i höger varv, vet jag inte riktigt hur jag skall göra..
Nå, nu har hon tappat en sko och vi ligger väldigt lågt för tillfället, blir bara lite puss och kel;).

tack! :-)

ja jag har dom löpande i dom vanliga översta ringarna. tycker det är lättast då jag ofta byter varv flera ggr och vill få tömmarna att löpa fort över ryggen.

*KL*

Jag måste SKRYTA. Jag har världens bästa treåring. Drygt 10 veckor på box, enda gångerna han kommit ens ut ur stallet är två gånger när han fått gå mellan stallet och transporten, sådär 10 meter, samt mellan transporten och kliniken, ungefär samma avstånd. Och en eller om det är två ggr när han fått stå preciiis utanför stallporten och duschats.

Tre år gammal, strikt boxvila, och han är en darling. Riktigt A-barn. Lika enkel och trevlig att hantera som vanligt, solig och glad och humöret i topp, accepterar utan knot att stå där han står, och försöker inte 'smita' varken när jag snabbmockar med öppen dörr, eller när han får - hela tiooo minuter per dag nu, spankulera på stallgången. Han är en raring och jag är djup av beundran för hur exemplariskt han sköter sig. Står utan protester eller knot ensam halva dygnet, säger inte pip när fbl knallar ut på kvällen eller för ridtur. Visst han piper och bockar runt ibland, men aldrig någonsin när man är inne i boxen t ex, står lika fint lös när man hanterar honom (inkl när han duschades ute) som normalt osv.

Lär bli highlife när han får friskluft i näsborrarna och mark under fötterna, men den dagen den sorgen.

Sicken duktig kille. :)Hur länge ska ha stå på box då? :(och varför?

Min kille är också toppen. Han har vilat 3,5 veckor, bara gått på bete och igår så satte jag mig upp för första ridturen och han uppförde sig exemplariskt. Glad att få komma ut i skogen.
Han har lite patellaupphakning, har ni erfarenhet av det? Veterinären ska att allsidig träning är bra och att det växer bort på de flesta. Blir det värre så ska jag besöka honom.

Och imorgon kommer equiterapeuten för att kolla igenom honom. Ska göra det i förebyggande syfte bara för att veta att han är ok.

Sicken duktig kille. :)Hur länge ska ha stå på box då? :(och varför?

.

Fång =/

Hur länge, det vet nog bara 'han däruppe'. Men jag HOPPAS att nästa veckas återbesök medför att han får komma ut i boxhage. Då blir det en månad i det, och sen succesivt utökad sjukhage och promenader efter det. Och då borde han vara ute i vanlig hage utan restriktioner till jul ivf. Men allt beror på hur det ser ut på ÅB, om allt gått perfekt skulle han ju fått kommit ut i boxhage vid ÅB för en månad sen, men det gick ju inte perfekt utan vi åkte hem med gipsade framhovar och en månad till på box. Dock fick han börja gå 'ett par minuter' på stallgången, succesivt ökat så han fick gå 10 minuter/dag på stallgången inför ÅB, och där är vi ju nu.

*kl*
Hade med mig sambon som fotade oss härom dagen :)
Nu blir det bildbomb.
DSCF7078.jpg

chili6.jpg

chili17.jpg

chili7.jpg

chili9.jpg

Jag har skurit två unghästar för patellaupphakning. Är det bara lindrigt så brukar det hjälpa med träning och att de bygger upp muskler runt knät bak. Min senaste ponny kunde vi dock inte ens backa loss ur uppphakningen så skar av ledbanden i båda bak och var helt problemfri efter det.

Stackare. Hoppas han piggnar på sig snart. Vår dam 18-åriga dam stod 5v på box i sommar pga fång. Ingen kul sjukdom det där:(

Nethril, jättefina bilder, verkar gå riktigt bra för Er!! :) Undrar lite bara varför du rider utan hjälm?

haha...NU ser jag vart du rider---där har ju jag också haft häst!

Åh lilla Chili vad fin och duktig hon är!
Jag har faktiskt börjat westernträna med min 06:a för instruktör. Vi har bara grejat med lösgörande än så länge, men det är en början! :)
Idag har vi dock varit ute i skogen. Han hade tappat en sko, men jag provade ändå och han verkade inte alls öm. Han fick sina första framskor för två veckor sen. Har trampat av sig båda, men jag antar att det är bra för honom att få träna på att bli skodd.:rofl:

kl
Jag red i skogen idag. Andra gången utan ledare. Pappa följde med på cykel och så tog vi en sväng i skogen. Varje gång jag håller på med denna underbara lilla damen så förvånas jag över hur lätt hon tar allt. Är van vid en virrpanna som ska ha strikta rutiner varje dag för att inte flippa ut och där man får upprepa allt hela tiden.
Denna donnan är helt annorlunda och jag är så stolt över henne. Både skrittade och travade. På vägen hem blev hon ganska trött så då hoppade jag av och gick hem. Hon kändes balanserad i skritten. Traven blandade hon in lite lateralt innan hon fick kläm på det. Vilket iofs är bra för då kanske det finns lite tölt att plocka fram en dag så småningom:D

Jag har skurit två unghästar för patellaupphakning. Är det bara lindrigt så brukar det hjälpa med träning och att de bygger upp muskler runt knät bak. Min senaste ponny kunde vi dock inte ens backa loss ur uppphakningen så skar av ledbanden i båda bak och var helt problemfri efter det.
Har du idee´r på bra träning eller är det allsidig träning som gäller? Typ klättring, bommar mm. Du kanske vet som har haft det på hästar.

Blev "Ordinerad" massor av cavaletti av vet för några år sen till en patella häst. Fungerade fin fint.

Tessalonica: Tack! Ja det går faktiskt riktigt bra nu.:) Red i "finkläder" och då hatten ska på vid tävling fick den vara på under vår fotosession. (tillägger att jag alltid rider med hjälm annars)

__Stilett__: hehe ja just det! Det minns jag att du nämnt tidigare faktiskt :) Börjar bli riktigt fint där nu när hon som köpt det fått sätta klorna i det efter år av förfall :)

jinx: Ja hon är så redig lilla stumpan!*stolt* hahaha det är ju bra att du kan se positivt på det där med tappskor ;) Jag ser bara hundralappar som får vingar och flyger iväg :angel:Och vad roligt att ni kör lite western :) vem tränar du för? (om man får fråga;))

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
286
Senast: Lavinia
·
Svar
2 001
· Visningar
98 573
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 105
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 622
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar