Del II Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

Kl

Igår löshoppade jag min -06a och vilken vänding hon har gjort....
Från att ovilligt ha hoppat 50cm för ett halv år sedan till att flyga över 140cm i går utan minsta ansträngning och massor av luft. Jag är så glad att hon har hittat bjudningen här. Har dom sista gångerna hoppat 120 och någon 130 men i går var hon bara så bra så jag gjorde en höjning till.
Nu ska jag bara våga börja rida lite mer för det tycker jag är hemskt, man har blivit såååå feg på äldre dagar:o:D;)

Du kan inte skicka över lite växthormon till halvsyrran här hemma? :angel:
Sickan verkar ju ha så det räcker och blir över. Hur stor är han nu?

ah har du också en efter santino? de har jag ju missat helt i så fall. lillemannen är 174 idag :( jag kan trösta mig med att han är väldigt lätt riden för sin storlek och inte alls lång i kroppen. Men å andra sidan ska ju dressyrhästar vara stora.. haha

Så är det med unghästar bjudningen kan variera oerhört. Kanske är hon i en växtfas just nu, har/är hon dessutom på bete så är det inte alls så konstigt. Tror att det är viktigt att lyssna på sin unghäst och ta det väldigt lungt när den har en sådan period. Min -06a var oerhört "trött" vid tiden för treårstestet vilket ledde till att jag avstod från att visa honom, detta gällde både i ridningen samt löshoppningen, bjudningen var lika med noll. Ett par veckor efter att testet gått, så var han som vanligt igen, det kändes ju så klart lite surt men, thats life :grin:

Jo, Santino, Quite Easy.
Fast min skrutta är bara 161 och med lite god vilja har hon möjligen växt någon cm till under sommaren....

Fast halvsyskonen på mödernets sida har vuxit länge, så jag har fortfarnde hopp om att hon ska växa på sig.

knapplån..

min unghäst är så förbaskad pucko just nu så man börjar ju fundera på varför man gång på gång köper sig unghästar...dessa perioder kommer ju och man vet det så väl..och man avskyr dom lika mkt varje gång :devil: han har energi till tusen, så mycket så han vet inte vad han ska göra av den så det går överstyr överallt där energin inte ska vara. suck säger jag....mitt första klaginlägg på min 06:a ;)

Japp klättrar gör jag och går i skogen så han får lyfta på benen.
Idag lade jag ut ett gäng kavalettibommar på banan som vi skrittade över några gånger. Så det kommer jag att fortsätta med. Men är det någon som har koll på avstånd för skritt o trav för en häst med "normal" steglängd?

Han känns stark och framåt efter sin vila och det är kul att köra igång igen. :),

Ja, jag har blivit intalad att framåtbjudningen ofta inte är så god vad gäller unghästar, att det varierar av olika anledningar. Men jag hade inte förberett mig på tom tank :cry:
Hon har precis varit inne i växtfas, hon är dräktig och lite trotsig..... det finns därmed flera, helt naturliga anledningar ändå är det tråkigt.

Jag har inte tänkt ställa av henne helt under dräktigheten. Det var ju lite bonus att få 1 år extra på sig inför vidare kvalitetstester ex. Hon ska däremot inte pressas, bara stärka sig och bygga upp/underhålla/bibehålla kondition och styrka. Så att hon, när hon är 5, är mycket väl förberedd för vidare uppgifter. Hon har då fått god tid på sig att förberedas :laugh:

Vägen hit har varit otroligt enkel med henne så jag ska verkligen inte klaga. Allt har gått över förväntan :laugh:

*kl*
vi har haft fotodag i stallet idag så jag bjuder på denna:
7233_127403463426_568543426_2359283_5508253_n.jpg

Är det inte typ 80 cm för skritt och runt 120cm för trav. Jag brukar ta och stega ut fem fötter för trav och det har varit lagom för mina. Sen beror det ju på hur stora fötter du har:p

Första uppsittningen sedan mitten på Maj! Åh va kul att få komma igång igen!:)

Vilka fina båda två, Hannacecilia och Carre 10 :laugh:

Hon ser riktigt trevlig ut i kroppen. Min skrutt har gräsmage efter betet. :)
Vilket härligt ridhus, skönt med så mycket ljusinsläpp!

Här rullar sidorna på... Fina hästar Ni har!

Igår var jag och Rosie i paddocken och tränade dressyr. Vi ska ha ett litet KM i klubben och det skall vara ett väldigt enkelt program. Gick hur bra som helst, lite tung jobbat då det var väldigt blött i paddocken, men Rosie kämpar på. :love:
Kan rekommendera programmet då det var precis lagom och hon tyckte det var jätteroligt att få mycket nytt att göra under ridturen. Det är ett kortat program och bara skritt och arbetstrav i lättridning.

visst är det kul att äntligen sitta upp igen:bump:! jag har verkligen längtat och hållit mig -men nu har vi ridit 2 ggr och tömkört en gång -allt har gått fint och hon är ohalt än så länge:laugh:

ang framåtbjudning är min otroligt samarbetsvillig fortf men har börjat visa lite mer humör uppställd på gången.
men hon småtestar bara för vid åthutning så tittar hon under lugg och skäms. än så länge:p

har missat helt att du hade en santino, urah hur kan jag ha missat de. visade du din på 3års? har du bild att visa på henne nu? är hon cool i psyket?

Roligt att många kommit igång med sina fina hästar! Kör själv lite halvlugnt och har tills idag haft tappsko.. Har tömkört lite vilket funkar så bra nu och ridit lite grann på gräs och ska imorgon till tränaren för ett litet lätt uppsträckningspass. Längtar tilll nästa vår och höst när man komma igång mer men ändå är alllt man gör nu också så roligt och hon är så bussig och positiv och lätthanterlig det lilla lyckopillret..
Ingen rolig bild men min lilla fotograf gör så gott hon kan;).

"Dom som säger att lycka inte går att köpa för pengar har aldrig ägt en häst."

29174381.jpg

Är det inte typ 80 cm för skritt och runt 120cm för trav. Jag brukar ta och stega ut fem fötter för trav och det har varit lagom för mina. Sen beror det ju på hur stora fötter du har:p
Då blir det en fotlängd för skritt då:p
Men kan man inte lägga med ett avstånd som funkar för både skritt och trav?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
286
Senast: Lavinia
·
Svar
2 001
· Visningar
98 571
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 100
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 622
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar