Del II Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

jag med! men det gör han nog...unghästar kan ju bli så här...han är ju inte min första unghäst om man säger så...bara det att det känns värre (för mig) då han är så stooooor också...han blir ju e-n-o-r-m när han sätter fel sida till...:o

instämmer till 100%:laugh:
skatan har också gått på bete med enbart tillsyn hela sommaren. (går fortf ute men arbetas nu varannan dag samt stödfodras)
hon är glad, cool och samarbetsvillig. och ffa stadigare i kroppen. ingen testning än så länge... men den dagen kommer alltid så vi får väl se:p

min funkade också kanon på betet! men blev lite värre vi installning nu då...för lite utevistelse antagligen! (står inhyrd)

Ja, det är lite speciellt:) Min egen 2-åring är raka motsattsen. Honom kan jag sitta upp på själv utan att han bryr sig ett dugg. Men det är alltid kul att jobba med olika individer och man lär sig alltid något nytt:)

Red på henne för några dar sen igen. Gick bra denna gången också. Skrittade tre varv och började vänja henne lite med styrningen och ta ledande tygeltag.

jag hade en arab på 3 år...som jag red in barbacka med grimma ute i skogen ensam :D skitsnäll! och hunden som sprang mellan benen...hon fick dock världens trotsperiod som 4½ åring.

Haha låter som mitt halvblod jag har hemma:)

Den här damen däremot har ett humör utan dess like. Man måste vara väldigt konsekvent samtidigt som man måste lugn och snäll. Jag har haft två araber tidigare och dom har varit mycket mildare i sättet än vad denna är. Däremot tror jag att denna kan bli mycket trevlig att rida när hon blir stor :)

*kl*
Lite nya bilder på Sickan, som bara mår gott av sin vila. han kommer få vila september ut.

29314865.jpg

29314866.jpg

29314868.jpg

Min är än så länge superlugn och snäll. Rider själv både på bana och ute. Kan gå i alla gångarter. Men hon går än så länge på bete ute dygnet runt och är rätt tjock och har dålig kondis. Kan tänka mig att det kommer bli andra bullar när hon har skor, bantat 50-70 kg:angel: och är bättre igång. Just nu är verkligen jättetjock:eek:. Så hon orkar liksom inte hitta på så mycket bus.

min hade också troligen vart lite bättre om han gått ute mer...testperioden skulle han säkert fått ändå, men kanske inte lika rejält som det är nu. Han ska vila några dagar nu iaf.

kl

Jag är så sjukt stolt över min flicka! Igår var den andra gången hon fick följa med hela vårat hästgång på 4 hästar sammanlagt, syrran red henne dock då jag kände mig lite febrig och satt på min lugna äldre dam. Thengilya gick så snällt hela tiden! på halvlånga tyglar gick hon före hela gruppen med öronen rakt fram! Hon var så lugn och trevlig att se på, börjar dessutom bli mera svängbar och syrran lär henne nu att öka och minska tempo i skritt. Än så länge rider vi bara i skritt och trav, galoppen får komma när vi alla är redo.

Hon går helt klart bäst med sällskap, dock ska vi vara noga mot att rida själva en del med så att hon inte måste gå med andra hästar. Men hon är helt underbar och före ridturen fick jag stå med båda mina underbara damer och mysa. Det är sånna stunder som man inser vilken tur man har över att ha två så fina flickor i ens liv! Nu ska jag bli frisk igen och förhoppningsvis till helgen sätter jag mig upp och rider en hel tur på Thengilya!

Det ligger nog mkt i det. Hur länge får han vara ute om dagarna?

Jag tackar även min hästs hagkompisar för att han är lugn o lydig nu. Han går med tre äldre val som håller honom på mattan.
Min häst är / kommer bli hög i rang. Så jag är väldigt tacksam att de gör mkt av " uppfostran " i hagen. Märks väldig skillnad på honom när han blir understimulerad...Bråkig o kaxig som 17.:grin:
Så var det i våras iaf, när han en period fick gå med en kompis som inte var hög i rang. Likadant i somras på betet, när han fick m sig två 2 - års ston o bildade en egen liten " flock "..Lite hingstig o vaktade / vallade dem för de andra i hagen.
Våra hästar går ute mellan 8 - 19.

Men det är inte alltid så lätt att kunna få till det bra m hagar o utevistelse när man är inhyrd ( det är jag oxå ).
Men hoppas han coolar ned sig.
/ C

sant som du skriver -bra sysselsättning i hagen är guld värt med småbusarna.

själv är jag både nöjd och inte idag. har ridit en tur själv mött både buss, cyklister och arbetsbodar. både asfalt och stig och traktorväg och hon är så skön min prinsessa:laugh:
blinkade inte för något utan rullade på i glatt tempo i form i alla gångarter. mjuk och fin.

till det sämre är att hon ramlar iväg till höger på rakt spår och att hon inte vill fatta vänster galopp. höger galopp fattar hon lätt med god bärighet och samlingsförmåga.
hon känns ej oren på något vis men i början på töm kan jag se en rörelsestörning/stelhet vä fram (det skadade benet) som jag tycker försvinner efter ett tag (hoppas inte jag önskar så hårt att jag inbillar mig...)

min egen teori är att hon är omusklad/stel och att det är smidighet och styrketräning som behövs... vad tror ni?
skall jag forts eller skall jag ställa av henne igen?

hon arbetas nu varannan dag 20-60 min beroende på aktivitet.

han går ute från ca 8.30-15.00. då hagarna inte är stora så går dom mestadels en och en...men jag släpper ihop honom med min andra häst då o då ett par timmar. Dessvärre innebär det extra upptrampad hage men han måste ju få leka lite också så jag gör så tillsvidare.

i somras gick han med min andra häst hela tiden. Dom är så bra kompisar! men det innebar att han även fick svårt att lämna min andra häst, blev stressad i stallet när jag skulle rida min andra etc...så jag tror det är bra om han både får gå ensam och med sällskap som variation så han både lär sig bli självständig och får leka :laugh:

Jag hade en likadan härlig upplevelse med min kille idag, det var första gangen vi red ut själva och jag är förvanad över hur tuff och orädd han var; Traktor, lastbil, skällande lösa hundar, mopedister, bortglömd färgglad picknickfilt pa marken m.m var nagra av skrämselmöjligheterna som han klarade av med bravur!

Vi red i alla tre gangarterna, men galoppen var allra bäst :love:

Jag vet inte vad för skada din häst har haft men om du tror att du inbillar dig förbättringarna efter lite jobb kanske du ska ta nagon annan med hästöga att iakta hästen under tömkörningen.

Hälsningar fran ett soligt Berlin

javisst är det så! (hon har haft en mycket allvarlig ledinfektion i armbågsleden i maj)
-kommer en körinstruktör som även är veterinär på söndag för att ha körkurs, så jag tänkte att vi skall tömköra henne då (utan att säga något innan) och sedan se om han säger någonting.
skulle kännas bra med ett par opartiska och friska ögon!

jag blir så nojjig...

*KL*

Min testar inte alls heller. Iofs rids han ju inte pga konv men tror knappast han skulle testa där heller. Det är en arbetsglad, rar liten sak helt enkelt som tycker det mesta är kul. Vi hade en diskussion för flera år sedan, då han var rejält ilsk och inte alls tyckte att JAG skulle bestämma vad HAN skulle göra. En ganska ordentlig diskussion, sen dess har han varit ett A-barn rakt av i alla lägen.

Han står ju på strikt boxvila nu (elfte veckan), men annars går han ute långa dagar i roliga hagar.

Nojjig är det lätt att bli m dessa djur. Jag har kolik som min " skräck " ( efter en upplevelse m min häst som jag försöker förtränga ):crazy:

Tycker det låter som en bra ide att låta honom kolla när han kommer.
Hoppas att det inte är något.
/ C

Psyket beh du ju inte oroa dig för:)....En tre åring, 11 v på boxvila...Utan att " balla " ur....Imponerande:bow:

Psyket beh du ju inte oroa dig för:)....En tre åring, 11 v på boxvila...Utan att " balla " ur....Imponerande:bow:

Han är en darling ja :love: Han stod helt lös utanför stallet när jag badade honom 'mitt i', och när vi åkt till klinik så har han snällt knallat över stallplanen, på släpet och sen även på klinik skött sig super. Skrev ju ett SKRYT-inlägg om honom ang det. Jag är stum av beundran hur bra han tagit det. Visst, det bockas och brallas och pips en del i boxen, men han rör inte ett öra år fel håll när man är i boxen, krälar runt och plockar bajs, när man tar ut honom och gör ngt med honom etc. Står lös på gången med. Jag älskar det lilla pyret helt enkelt =)

Dock tror jag det kommer bli highlife i sjukhagen när han får komma ut där :devil:

Man ser verkligen hur bra han mår av sin vila! Riktigt rund och fin i kroppen är han:love:

Och en stor kram till dig!

Jag har bara superlativ för min tjej. Har ju kört en liten period för min instruktör men igår var sista gången eftersom hon börjar bli sprickfärdig ( skall ha bebis. )
Fick så mycket positivt så jag satt på små rosa moln;). Ridmässigt tyckte min tränare att hon höll samma nivå som en fyraåring som ska gå kvalitén och snälla missförstå mig inte, jag har inte drillat och drullat henne men hon har ganska lätt för sig och jag tar det lugnt och lägger in vilopauser men hon är "bara sån". Väldigt trevlig och bussig att rida ut på också, funkar så bra när jag rider ut med mina barn m.m.
Ska göra en liten nertrapp nu och låta henne vara några dagar.

Nu går hon ju fortfarande ute med viss stödfodring. Jag återkommer med rapport om brutna armar och ben när hon står på stall och jag skall rida:angel:.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
284
Senast: Lavinia
·
Svar
2 001
· Visningar
98 570
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 042
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 622
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar