Del II Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

*kl*
Här kommer lite bilder på sambon när han skrittar runt lite på Chili :) Måste säga att jag är väldigt stolt över dem båda två, Chili för att hon är så otroligt snäll och schyst och sambon för att han är så modig och duktig (är dessutom andra gången han sitter på en häst:))
DSCF2107.jpg

DSCF2108.jpg

DSCF2115.jpg

DSCF2114.jpg

Fortsätter bildbombningen med ett par bilder till (men ignorera klumpen på ryggen... :o)
DSCF2092.jpg

DSCF2098.jpg

DSCF2026.jpg

Och så en ryggning :)
beskuren2.jpg

Vet inte om det är någon som är intresserad, men imorgon tisdag kommer hovslagaren till min lilla pärla för första gången... Hennes hovar ser INTE bra ut och det är nog första gången som hon träffar en hovslagare i sitt liv (att döma av hur hovarna ser ut)... Är ganska nervös för dels hur det ska gå och dels vad han kommer säga om hennes hovar...
Hon är ju väldigt svår att lyfta bak på fortfarande men vi har lugnande ifall att det behövs...för jag känner inte att jag kan vänta med att fixa hovarna...

Håll tummarna för henne :)

Hade gjort precis som du, hovarna måste tas så fort det bara går om de börjar bli kassa.

Tror att det kommer gå bra, hovisarna är ju så vana :)
Håller tummen för att det ska gå bra! (har hört att hålla bägge betyder otur så jag håller bara en åt er ;))

Nethril: Tjusigt! Lyckades få upp pvännen på min dåre i förra veckan, när han väl satt där så ville han inte hoppa av :angel:

*kl*

Skryyyyt skryyyyt ;) Men idag kändes ponnyn bara så klockren, "hoppade" två kryss på ca 40 cm bara för att han tycker att det är super roligt och jag tycker att det är kul när han verkligen kämpar på. Hade bara en sån underbar känsla efteråt och just idag skulle jag inte sälja honom för alla pengar i hela vääääärlden.. :love:

Aja, har nå glädjefnatt eller nå, bilder och film finns här.

Lycka till!! Är dom nogolunda "rätt" i huvet brukar de inte vara några problem, har du tur så är hovisen också van vid unghästar så blir allt ju bra. men lycka till :)

jag menar inget elakt alls nu eller så, men rent utbildningsmässigt/kroppsligt/psykisk, vad ger de att hoppa en sån unghäst? Det är en trevlig ponny du har och inget är illa menat, men jag tycks aldrig få ett svar på den frågan utan att någon blir arg.

personligen tycker jag inte att en 3 åring är klar i kroppen för att hoppa uppsuttet, ser ingen mening utbildningsmässigt att de ska hoppa vid en sån ung ålder, förklara gärna varför du hoppar din. Och sen blir jag faktiskt lite chockad, skulle du verkligen ut på en klubbtävling med en 3åring? läste de i din blogg och speciellt 5 dagar innan markerade den på böjt spår? du skriver de själv i din blogg, får mig att tappa hakan lite. Sen de är väl inte ens laglig att starta en sån ung häst på lokal nivå är de ju de året de fyllt 4.a samma sak gäller väl på klubbisar med, eller?

återigen menar inget illa, och kanske uttrycker mig klumpig, ber om ursäkt från början i så fall, vill inte ha några negativa inlägg här utan en ren disskution på en snäll nivå.

tog en snabb tur i paddocken i går kväll (läs nästan natt). blev jobb i skitt och lite trav, fått order om att rida fram herren väldigt mkt i traven, ursh han har så stor trav så han knuffar mig ur sadeln, haha.. :P

sambon orkade bara ta nån uppställning bild sen ville han sitta ner och vila till jag var klar.

28094891.jpg

hittade gammal bild från ihop släppet på grabbarna små
28085045.jpg

Utbildningsmässigt så "hoppas" han för att min tränare tycker att det är bra, för styrkan, bärigheten och uthålligheten. Skulle inte göra det om jag inte fått rekommendationer på det och om inte ponnyn tyckte att det var roligt. Sen är det ju inte direkt hoppning när det handlar om hinder mellan 30-45 cm. Så det hoppningen ger är en glad och nöjd häst som är mer positivt till annat arbete när man jobbar med honom dagarna efteråt. Och ärligt talat, om du rider ut på en unghäst och möter på en stock i skogen på 20-30 cm så går man ju inte världens omvägar bara för att slippa "hoppa" över stocken... Om det är bra underlag.

Japp, meningen var att vi skulle åkt iväg på klubbtävling på onsdag, det var dock för få anmälningar så det ställdes in. Skulle inte dit för tävlandets skull utan mest som miljöträning, vi var anmälda till CR 30 cm, så ser inget problem där. Som det också står i bloggen så skulle han ridas som vanligt så fort han slutade markera, markeringen i det här fallet syntes när man svängde tvärt om du tänker dig en framdelsvändning.

Det är lagligt att starta en treåring i klubbtävlingar, åtminstonde står det ingenstans att man inte får det och många svängar jag varit iväg med förra hästen eller när man varit och tittat så har det varit en hel del treåringar där. Just i utbildnings och miljövänjningssyfte. Hoppas du fick svar på dina frågor.

Har inte läst i TR på väldans länge, men trodde det inte var några problem då det som sagt startats så många 3åringar.

*kl*

så har skatan varit på återbesök. veterinären tyckte hon var mer rörlig i leden och proverna såg bra ut! det är fortf lite för mycket vita blodkroppar i leden men det trir hon beror på en inflammation och ej infektionen vilket vi kan leva med.
så nu åkte det trygga antibiotikat bort:crazy::crazy::crazy:
så innan helgen ser vi om hon fixar det eller om det går åt skogen.
både skönt att närma sig något slags slut men samtidigbt förskräckligt läskigt.

idag iaf feberfri och får gå ute och beta 1 tim. härligt!

*kl*

vi har kommit lite på vägen nu under veckan

han har blivit duschad med trädgårdsslangen
haft en ikea- kasse på, under, över och bakom sig
haft täcke på sig
varit tränsad
hängt över honom

han bryr sig inte om mycket, men annars väldigt respektgiven och känslig i sig

ska bli kul och rida in den lilla gossen nästa sommar :)

Uppdatering från Sam och mig!

inridningsamwise087.jpg

inridningsamwise094.jpg

inridningsamwise107.jpg

Haha, han är "liiiite" större än sin mamma... (171 cm höga Sam, inte ens fyllda tre ännu, till höger, mamma Kaboom till vänster):
inridningsamwise118.jpg

inridningsamwise032.jpg

inridningsamwise066.jpg

inridningsamwise072.jpg

min stora bebis, FÖRSTA gången jag rider honom.

film

28123851.jpg
28123886.jpg

Åsså två till nu när jag äntligen lärt lägga in bilder:).
Kassa och hemsk sits och handställning men min nio-åriga dotter fotade så det fick bli vad det blev:)..
Båda våra tre-åringar skötte sig kanon den fyra-fem km "långa" turen till betet, speciellt som mina båda döttrar på ponny var med och deras blodsockernivå låg nog ej på topp för det var ett himmla kiv på bus-barnen..suck...:crazy:

Red min tre-åring själv i skogen idag. Gick jätte bra. Vi skrittade ca en kvart sen var jag nöjd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Svar
2 001
· Visningar
98 575
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 197
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 622
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023