Del II Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

damn nu kommer jag och snor hästen från dig. ursh vad snygg den är :)

Jag har ridit mitt fjordsto född 06 drygt 10 ggr nu och ja sitter och funderar på om hon antingen är super koncentrerad när jag sitter på eller om det är så att "bara" känner sig ovan. Hon har öronen ett år varje håll(höger och vänster). hur har era sina öron? och sen går hon lite överdrivet långsamt. ska jag bara fortsätta ändå? Ioförsig är det skönt att hon inte är för springig, men jag blir nojig för att hon kanske har ont eller ngt.Hon är väldigt klok och så antagligen pga mkt tömkörning och promenader, och hon bryr sig verkligen inget om jag flaxar omkring uppe i sadeln. Det är bara det att hon går långsamt o har öronen åt olika håll o ibland stannar hon och vänder bak huvudet o nosar på mina ben..Målet är att efter vintern 09-10 kunna rida henne lite i alla gångarter, men att mer komma igång ordentligt "nästa år" , så att hon ev kan göra stamboksprov 2011 om vi skickar iväg henne på betäckning nästa år..

För rätt många år sedan "red jag in"(gillar inte uttrycket men så ni fatttar) denna hästs mamma och hon var så anorlunda, mkt mer framåt och lite mer flaxig, men fattade liksom inte lika fort som denna.. Fattar inte att dessa 2 hästar kan vara så extremt olika..

få henne att gå i ett raskt tempo, ta hjälp av en ledare om du inte själv får henne framåt i ett bra tempo. låter som att hon är lite misstänksam/osäker och gärna vill ha koll på dig där bak. Men min erfarenhet är, ge dem ett bra skritt tempo och bara häng med och de hittar sin rutin. sämsta jag har märkt är att stanna och låta de smyga fram.

i början så går öronen ofta åt alla håll och kanter för att sedan när dom är bekväma med att ha någon på ryggen, slutar de ofta bry sig och öronen kommer fram..

lycka till!

Tror att hon väntar på signaler/kommandon från dig:) Att hon har öronen så och riktar uppmärksamheten mot dig visar på att hon har förtroende för dig. Kanske är hon mindre självsäker och mer försiktig än sin mamma? Så gör min häst med. Hon är precis som din helt cool med vad man gör på ryggen och även vad man tar på henne i utrustningsväg. Min lilla stannar gärna upp och funderar en stund sedan börjar öronen "leta" efter mig när hon "vaknat". Även vid arbete från marken vinklar hon öronen/örat mot mig. Min är också lite seg i ridningen, men stor skillnad att rida i paddock eller ute med en annan häst. Följ gärna med någon annan ut så får hon lite draghjälp framåt och får lite annat att fundera på.

Lycka till!

*kl*

GLAD MIDSOMMAR allihop!!!
Jag skall fira midsommar m min häst. :love: Åker snart. Han går hos min kompis 14 mil från mig. Har inte träffat honom på en månad, skall bli så kul! Skall ta lite bilder!:laugh:

När jag kom till betet idag var jag populär! Tror hon börjar känna igen mig rätt bra nu - hon kom fram så glatt! Damen var dock liite väl påflugen - hon är brunstig. De andra två (sto med föl) tycker hon är väldigt jobbig, haha! De försökte lunka iväg från henne men hon lunkade glatt efter.

Ivf, lite bilder från idag;

PICT3209.jpg

PICT3219.jpg

Här försöker de andra två fly - dock inte så fort ;) :
PICT3216.jpg

Bara för att fölisen är så söt:
PICT3202.jpg

:banana:

Vad som är för mycket för en treåring har vi därmed väldigt olika åsikter om. Hästar är precis som människor väldigt olika, vissa utvecklas tidigt och vissa sent. Skulle precis lika gärna kunnat rida in min häst redan förra sommaren då han redan då var färdigutvecklad i kroppen. Tycker att min tränare borde veta bäst, dömer man dressyr på högnivå och är välutbildad även inom hoppningen så litar jag dock mer på honom än på något som du tycker dig se genom text/bild/film.

Fick fortfarande inget svar på min fråga; Vad gör du ifall du stöter på en stock i skogen? Skrittar över? Även om man kommer i skritt så tar många hästar ett skutt över. Min häst har hoppat med ryttare sedan han påbörjades inridning, kan vara allt från vattenpölar till grenar som ligger på backen som han tycker att han ska hoppa över istället för att gå över oavsett gångart.

Han markerar ju inte?? Skulle ju inte sätta mig och rida på en halt häst!! Eftersom jag fick uppmaningen från Strömsholm att sätta igång och rida så fort hästen inte markerade så har jag ju naturligtvis följt deras uppmaningar. Eller tycker du dig besitta mer kunskap om fallet än de veterinärer som följt honom under hela hans hälta?

De som startade klubbtävlingen (med treåringar) när jag var och tittade på senast rider inte för "min" tränare. Min tränare är till fullo medveten om regler och lagar. En sak är jag funderar över mest är varför du hakar upp dig? Avundsjuka? Sen ditt snack om att ingenting ska vara illa menat, är det därför du går på personliga påhopp om både min tränare och mitt utbildande av min häst?

Så sitter man där med ett stort leende åt din härliga häst och kanske även låtval;)...
Kliar i fingrarna att rafsa ihop tömkörningsgrejjerna och åka ut till min, det är ju så roligt att jobba med dom, men min skrutta SKA HA SOMMARLOV.
Får åka till betet och pilla lite på henne:grin:.

jo,,jag är så kort med korta ben...o han går bara i arbetstrav där...han tar så stora kliv...räcker att han skrittar så får man småjogga brevid...men det är bra!! då får jag en bantningskur på köpet. Kanon! :D

alla har vi olika åsikter om allt, de är ju de som gör allt så mkt roligare annars hade man ju inget att diskutera med andra. Att vad du väljer att göra med din häst är klart upp till dig, MEN är du offentlig i ett forum får man vara beredd på att ta kritik men också beröm. En välutbildad tränare i hoppning som inte vet att de är förbjudet att hopptävla en 3årig, de låter väldigt märkligt, samt att den tränaren måste veta som dommaren att de är lika förbjudet att tövla dressyr på en treåring. För att dömma högt dressyr och inte veta att de är förbjudet, då kan de ju absolut inte vara en seriös dommaren för 5 öre? OCHJ jag tror verkligen INTE att om de är sant att hon/han dömmer högt dressyr att han/hon inte vet om att de är förbjudet. Har du kanske glömt bort att berätta dina planer? Eller är de nått som inte stämmer?

Svar fick du visst:
Ärligt talat ja, jag hade i skritt låtit hästen kliva över den om man i skritt kan på ett säkert sätt kliva över den, aldrig hoppa.

Klart du ska följa vet råd, men för MIG som läst och följt att din häst varit halt, pch sen "nu markerar den inte, nu drar vi på hopptävling" Tror knappast att de rekommenderat att du ska hoppa och åka på hopptävling 5 dagar efter (om de nu var 5 dagar. minns ej)

Vad jag hakar upp mig på? Nja först och främst att du är villig att göra något förbjudet med din häst, sen att jag undrade varför du hoppar så mkt med en sån ung häst och tycker mig inte fått ett vettigt svar utbildningmässigt. Men alla gör vi olika och de är ju bara att acceptera, men glr man något som inte så stor mariotet av hästfolket gör får man också vara beredd på att stå till svars för de också!

Avensjuk? verkligen inte, vad har jag att vara avensjuk på? har en mer välriden 06.a än din, skulle mer än väl kunna hoppa med han lika mkt som du gör med din lille, MEN jag tittar på framtiden också inte bara nuet.

Och jag ifråga sätter faktiskt dig lite mer efter att svarat i tråden där du ville hitta ett skarpare bett till din häst, vilket jag inte tycker ät ok på en 3åring.

Du tycker nog att jag är elak, men är man med i leken får man leken tåla.

ah härligt kvinna :) Han är så snygg, och duktigt du är :) Jag skulle också vela lära mig tömköra men har aldrig tagit tag i de, provat en del men tycker inte att jag klarar att föra hästen nog bara för att de ska ge nytta till dom.

kom och lär mig :) och ta med din snygging så låser jag in honom hos mig för evigt :P

Lite bilder från oss:
28154774.jpg

28154775.jpg

28154784.jpg

28154785.jpg

Hoppas kunna komma med massor av bilder i ef. middag. Jag ska nämligen ut och rida till HAVET snart :love: tyvärr är vi bara två som drar dit men någon bilkd måste jag kunna få :)

alla har vi olika åsikter om allt, de är ju de som gör allt så mkt roligare annars hade man ju inget att diskutera med andra. Att vad du väljer att göra med din häst är klart upp till dig, MEN är du offentlig i ett forum får man vara beredd på att ta kritik men också beröm. En välutbildad tränare i hoppning som inte vet att de är förbjudet att hopptävla en 3årig, de låter väldigt märkligt, samt att den tränaren måste veta som dommaren att de är lika förbjudet att tövla dressyr på en treåring. För att dömma högt dressyr och inte veta att de är förbjudet, då kan de ju absolut inte vara en seriös dommaren för 5 öre? OCHJ jag tror verkligen INTE att om de är sant att hon/han dömmer högt dressyr att han/hon inte vet om att de är förbjudet. Har du kanske glömt bort att berätta dina planer? Eller är de nått som inte stämmer?

Svar fick du visst:

Klart du ska följa vet råd, men för MIG som läst och följt att din häst varit halt, pch sen "nu markerar den inte, nu drar vi på hopptävling" Tror knappast att de rekommenderat att du ska hoppa och åka på hopptävling 5 dagar efter (om de nu var 5 dagar. minns ej)

Vad jag hakar upp mig på? Nja först och främst att du är villig att göra något förbjudet med din häst, sen att jag undrade varför du hoppar så mkt med en sån ung häst och tycker mig inte fått ett vettigt svar utbildningmässigt. Men alla gör vi olika och de är ju bara att acceptera, men glr man något som inte så stor mariotet av hästfolket gör får man också vara beredd på att stå till svars för de också!

Avensjuk? verkligen inte, vad har jag att vara avensjuk på? har en mer välriden 06.a än din, skulle mer än väl kunna hoppa med han lika mkt som du gör med din lille, MEN jag tittar på framtiden också inte bara nuet.

Och jag ifråga sätter faktiskt dig lite mer efter att svarat i tråden där du ville hitta ett skarpare bett till din häst, vilket jag inte tycker ät ok på en 3åring.

Du tycker nog att jag är elak, men är man med i leken får man leken tåla.

Jag håller helt med dig. En 3-åring är fortfarande en växande häst. Visst en del utvecklas snabbare andra tar det längre tid för men det är fortfarande bara ett "barn". Det är inte för att hindra hästen utveckling som det finns regler för när man får börja tävla sin häst utan dom är satta efter hästens bästa.

Jag kan jämföra med mina egna barn. Min 3,5 åring är långt i sin utveckling när det gäller talet. Men inte sätter jag henne i skolklass för och miljöträna. Skoltiden kommer tids nog för henne med. Barn måste få vara barn. Unghästar måste få vara unghästar.

tömköra är jätteroligt, nyttigt både för häst som människa...iaf för mig, massa motion, vilket alltid är bra :D

måste nog ta o läsa igenom hela denna tråd, har inte gjort det ännu, så jag får lite mer info om era 06 or!

igår fick min 06:a testa att löshoppa för första gången i sitt liv :laugh:

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Svar
2 001
· Visningar
98 575
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
821
· Visningar
46 280
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 634
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd