Del II Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

Jag rider bara med hoppsadel och kommer göra det fram tills min är framåt 5 år gammal, då får jag se om jag rider med dressyrsadel...

Min häst har ren hopphärstamning så det är det vi ska satsa på :).
Men hon har bättre gångarter än väntat så en och annan dressyrstart ska det nog bli ;).

jag rider i hoppsadel. Tycker det är att föredra på unghästar då det är lättare att rida lätt i en hoppsadel.

Jag rider också i hoppsadel men jag har idag även köpt en dressyrsadel. En county. Så himla skön att rida i och den ligger som en smäck på lillan :love: Har pratat med flertalet sadelutprovare och de säger att om sadeln ligger korrekt nu, så kan man stoppa om den efter hästens behov senare med tanke på muskulatur samt att de växer. Så därför vågar jag köpa en dressyrsadel.

*kl*

jag red in skatan i dressyrsadel och jag märkte inte att det hämmade henne på något vis. jag red i lätt sits, precis som i vilken sadel som helst.

har dock funderat över detta lite jag med, någon som har erfarenhet av att den ena eller andra verkligen är bättre?

Får man va så nyfiken o fråga vilken hingst du valt till Skatan? Hon var väl hoppstammad om jag inte minns fel?:)

helt fel:p hon är helsyster med nygodkände santiago, dvs saigon-flemmingh.
jag vann en betäckning med hohenstaufen på bruksprovet och den hingsten kommer passa finfint så valet av sto till vinsten var enkelt!

men lite rätt har du iaf, både hon och hennes systrar hoppar bra också;)

Jag har bara varit med om att folk ridit sina unghästar med hoppsadel under inridning och grundutbildningen... Men jag tror att anledningen till varför folk rekommenderar att använda hoppsadlar är nog för att man ska ju rida lätt och stå i lätt sits i början, och det är helt enkelt lättare för ryttaren att hitta en bra balans i en sadel som är mer gjord för det, men är man van vid en viss dressyrsadel och kan hitta en bra balans där med tror jag faktiskt att det kvittar...

Men jag kan ha fel... :p

Jag har bara varit med om att folk ridit sina unghästar med hoppsadel under inridning och grundutbildningen... Men jag tror att anledningen till varför folk rekommenderar att använda hoppsadlar är nog för att man ska ju rida lätt och stå i lätt sits i början, och det är helt enkelt lättare för ryttaren att hitta en bra balans i en sadel som är mer gjord för det, men är man van vid en viss dressyrsadel och kan hitta en bra balans där med tror jag faktiskt att det kvittar...

Men jag kan ha fel... :p

Jag tror att du har rätt:p

kl.
Jag har både hopp- och dressyrsadel men föredrar dressyrsadeln för jag får en stabilare sits i den. Men jag rider naturligtvis lätt och står i fältsits och det funkar bra. Ibland lånar jag även en westernsadel men det är ingen höjdare att trava i den.

var din till salu där ett tag eller var de kanske nån anna santino bebis jag såg. 3års blev väl lite av en besvikelse :( kolla några sidor bak så har jag redogjort testet där. Men bara att ta nya tag och vi ska satsa på kvaliteen i stället. han gör sig ändå bättre under ryttare så lika bra de :P

då får du se till att uppdatera här ofta när du blivit så mordern så du lärt dig de *skrattar* ja pysket på alla santino som jag hört av har varit underbara :)

jag har kört med hoppsadel bara för att jag tycker de är bekvämare att rida in en häst i hoppsadel för busar dom till sitter jag bättre i hoppsadeln.

Har dock aldrig hört att de skulle vara sämre med en dressyrsadel, så fort jag får hem min nya dressyrsadel så ska den på pojken.

jo det stämmer att vi hade en annons i vintras. Hade fått för oss att vi skulle sälja honom men det var tydligen inte meningen för det kom inte ETT ENDA SVAR :D

....och nu är han så trevlig så nu vill man inte sälja.:love:

Jag orkade inte läsa igenom allt :angel:men ska ta mig tid att göra det. Det var ju synd att det inte gick så bra. Jag är ingen vän av 3-årstester så lillen fick stanna hemma.

Jag är faktiskt mäkta stolt över att jag både har kunnat filma och lägga upp filmen OCH länkat :) Dock vet jag inte hur man lägger en bild direkt här :grin:,
men jag får väl plugga det med.......vink vink

*kl*

nu har vi varit till seminstation x 2 och skatan har ett ägg som växer (4cm nu)men vill ej gå i brunst... så åter på måndag.
(verkar som brunsten hängt sig efter strömsholmsresan, vilket inte är så konstigt)
annars mår hon för dagen ganska bra, går ute hela dagarna och travar helt ok. höger galopp ok men vänster bedrövlig. så hon får forts gå i egen hage och röra sig så mycket hon vill och har lust med.
hade tänkt släppa på betet men det känns inte ok så länge hon ej rör sig ok och risken för överansträngning känns för dagen överhängande.

ny film på min 06.a finn på dressyrgnägg på filmtråden..

nu ska jag iväg o grilla...wrooom

"Svarar alla".
Tackar för era reflektioner och jag kör i hoppsadel och tänker göra så ett tag till oxå, kommer nog att behöva den för hon gillar verkligen att hoppa:), dessutom trivs hon i den och den ligger bra.

Åh vad jag är sugen på att börja med henne igen, ska hållla händerna hårt bakom ryggen och bara pussa på henne några veckor till sen så..:d.

kl
Jag rider i en allroundsadel, men har nu även köpt en bomlös spansk sadel. Båda fungerar bra att rida i, men har bara prövat den bomlösa en gång än så länge. Hon var dock väääldigt pigg. Om det beror på annat tryck från sadeln eller ej vet jag inte men hon kände hjälperna mycket bra i den. Vi får pröva fler gånger.
DSCN2216.jpg

DSCN2215.jpg

Idag fyller Vilda 3år:)
Hurra, Hurra, Hurra, Hurra!

Nu börjar allvaret, eller;)

På tal om sadlar....vi använder hoppsadeln !

Passar på att lägga ut en liten snuttfilm...
http://www.youtube.com/watch?v=WQoeFrSf3WA
(bry er inte om den löjliga rösten på filmen:eek:)

Det händer mycket roligt just nu vid inridningen. Tycker dom blir så vuxna på en gång :)

och här forts vi fara fram och tillbaka till semin... släppt ett ägg men utan brunst så det är att åka tillbaka på fredag för att se om det finns någon ny blåsa så vi kanske kan spruta igång brunsten.
blev nog överhettad i transporten idag då hon var svettig, trött och slö vid hemkomst så det blev betforvatten, långdusch och vara inne resten av dagen. vi har tyvärr ingen ledig ensamhage med skugga i så vi får försöka vända på dygnet i denna hetta.
hoppas på att kunna släppa på bete med de andra inom ett par veckor, skall bli skönt både för mig och hästen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Svar
2 001
· Visningar
98 575
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
821
· Visningar
46 305
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 634
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Motionscykel?
  • Dejtingtråden del 38