Del II Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

min är oskodd, har aldrig haft skor.
jättefina hovar enligt hovis.

men jag märker nu när han står i sommarstallet o vi ska gå på grusvägen att han är lite ömfotad (inte mycket men man märker det) så han får nog skor på nästa skoning, fram iaf...

Lite uppdatering fran oss..
Pre killen har nu blivit riden typ 12 ganger, han ar sen i utveckilngen sa vi tar det lugnt, men gillar att bli activerad och att fa gora nya grejor, sa vi gar mycket ut i skogen vid hand och sa..
men han har blivit riden ut tva ganger och provat alla tre gangarterna och det har funkat bra...ska forsoka komma ut och rida ut i skogen atminstone en gang i veckan nu under sommaren och lite tomkorning och loshoppning i veckorna likasa..
Vi har ocksa varit ute pa varan forsta utstallning, en youngstock class, som vi kom tvaa i och han uppforde sig expemplariskt..
nu ska vi tavla lite mer i sommar och sen kommer han ha september, oktober och November ledigt och bara vara och mogna till sig..

han ar oskodd an sa lange och jag hoppas att vi kan fortsatta med det.
har ar han pa utstallningen
faraon2.jpg
faraon.jpg

kl
Min kille skodde jag första gången förra våren då han var lite ömfotad. Jag körde in honom så då behövde han skor. Han har bra hovar.
Jag rider eller jobbar honom från marken eller kör ungefär varannan dag. Han gillar att komma ut. Pigg o framåt då även om han är trött när jag tar in honom.
På torsdag ska han följa med mig till sommarstugan på semester. Han får gå och beta där med 2 st 2-åriga vallackar. Och så kommer jag att rida på de underbara stigar och vägar som finns där.
Sen kommer han att få vila i 3 veckor.
Vi går mycket ut i skogen och klättrar och jag känner att han har blivit mycket starkare. Orkar trava mer och så blir det någon liten galopp. Han söker sig också mer framåt nedåt nu. Så det känns mycket bra och han är jättetrevlig. Inte rädd för just någonting. Och han funkar toppenbra att gå ut själv med. No worries:love:. Jag har ju gått ut själv med honom från början. Han funkar även med andra hästar.
Jag är mycket glad i honom. :)

Min cob är skodd runt om, han har superbra hovkvalitet men jag tyckte att han drog lite mot vägkanterna vid tömmkörning så jag provade att sko fram trots att han inte visade några direkta tecken på att vara ömfotad och JISSES vilken skilnad det blev på gången. Helt plötsligt rörde han sig som en cob!
Sedan provade jag att plocka av skorna igen men då blev han seg och ville ingenting ens inne i ridhuset.
Nu siktar vi på att visa honom på welsh RIKS (om han inte blir såld) så nu stannar skorna på.

Hmm....:confused: Kanske man ska sko fram ändå....

Ok, vi har inte våra så högt försäkrade (vi har ju fler) liv+vet. De flesta har nog inte råd att ha sina hästar försäkrade för vad de egentligen är värda.
Hästförsäkringar är dyra.:cry:
Det ska iallafall bli kul att följa er så länge han är din :)

knapplån

hur mkt aktiverar ni era 06 or nu??

Våran har ju gått på lösdrift från det han var född tills i höstas. Blev insutten då. Vilat från ridning i vintras (han var en sån bebis)och bara jobbat lite från marken, löshoppning och hantering.

Nu har vi fortsatt med inridning och han kommer att ridas under sommaren 2-3 dgr/veckan, men han kommer gå ute på bete ändå.
Vi väntar med skor så länge vi kan........

red min 06:a ute idag för 2.a gången

88.jpg

10.jpg

12.jpg

18.jpg

21.jpg

24.jpg

25.jpg

27.jpg

:bump:*kl*

äntligen har skatan kommit i brunst! stannade kvar på stationen för semination imorgon:laugh:

för övrigt känns det som om det går mot bättre tider. ohalt och torr i benet.
hon går ute dygnet runt med hagkompis och har ätit upp sig en hel del.
magen är helt igång och vädret är bra hästväder. skönt!

ang skor har hon varit barfota hos uppfödaren, vi skodde henne inför inridningen då hon var öm (mars 09).
då jag skodde henne runt om. hon kommer nu vara barfota igen under betet för att återigen skos runt om när jag sätter igång med ridningen igen (sept)

KL

Jag känner undra vad det är för fel på mig som inte för min häst vidare i sin utbildning...... Hon var på inridning 6veckor och var JÄTTEfin när jag hämta henne, hon var bra mkt bättre än jag tänkt mig. Nu har jag haft henne hemma i 3veckor men det blir INGA framsteg. Man längtar efter att man känner att det går framåt, att hon blir stabilare, svara bättre på hjälperna men det händer inget. Hon är precis i samma utbildningpunkt som när jag hämta hem henne.

Hur mkt utveckling sker med era???

jag försöker få min till att svänga höger o vänster i skritt o trav. Vilken rolig utvecklingsfas vi är i :D men men, den som väntar på ngt gott....

Det går två steg fram och ett tillbaka;)

För ett tag sedan stannade hon och ville inte gå framåt, trots att hon lärt sig skänkelhjälperna. Sedan hade vi en period då hon lyssnade på allt efter fem minuters "drillning" först:) Nu springer hon istället som en skållad råtta och jag får verkligen jobba på att få henne att lyssna på förhållande hjälper, samtidigt som jag absolut inte vill att hon ska tappa framåtbjudningen.

Jag har nu "ridit" henne 16 ggr. Sist vi var i paddocken ville hon hoppa över Cavalettibommarnam, som låg på backen efter att någon tränat. Först brukar vi ta en runda avsuttet och leka följa John, eftersom hon då lyssnar bättre när jag suttit upp.

När vi närmade oss bommarna började hon trava och tog jätteskutt över, så den leken lekte vi en stund. Väl uppe på ryggen var det samma visa igen. Så jag inriktade mig på att få henne att lyssna på lite förhållningar så det inte blev full fart hela tiden. Till sist gick det riktigt bra, men några icke planerade galopp- och bocksprång blev det allt.

Hon verkar vara glad i alla fall och kanske har hon lite överskottsenergi pga betet:D

Ledsen för långt utlägg, men jag tycker inte du ska vara orolig. Försök variera träningen. Pröva med att göra något helt annat än att rida ett tag så att träningen blir rolig och hästen hinner smälta allt:)
Lycka till!

Hur många dagar i veckan motionerar ni era 3-åringar? Jag är ute och går med min i skogen 4-5 dar i veckan. 2 av dom dagarna så rider jag ca 20 min. Funderar på om hon växer just nu. Har märkt att hon ligger mycket i hagen.
När ni har viloperioder på era, hur länge vara dom?

Hur många dagar i veckan motionerar ni era 3-åringar? Jag är ute och går med min i skogen 4-5 dar i veckan. 2 av dom dagarna så rider jag ca 20 min. Funderar på om hon växer just nu. Har märkt att hon ligger mycket i hagen.
När ni har viloperioder på era, hur länge vara dom?

Min har just nu vila, är 5v på måndag. Tränaren säger att hon är så långt fram i sin utveckling att jag kan ta det lugnt. Då tycker jag att hon är väl värd en låååång semester :) Skulle tro att hon får stå 2-3v till.
Rosie ligger också mycket ner när hon växer så ett tips är att låta henne stå i 1-2v så hon får använda energin till det.

Jag rider min ca 4dagar i veckan, ibland 1 av dom longerar jag!

*KL*
Min fröken går på bete nu, har gjort så sen treårs-testet. Jag kommer börja med promenader för hand nu i Juli (gick första promenaden idag i halv storm ;), det gick bra det med.) Sen i Augusti så kommer jag återuppta ridningen igen.
Hon är skodd i fram och ev. kommer jag få sko henne i bak med, det beror på hur mycket hon sliter på hovarna. Går mycket på grusvägar och lite asfalt så det sliter ju en del.

För min del har det varit självklart att ge henne ordentlig vila i sommar. Hon har mått bra och fått vila från mig ett tag ;), växt har hon gjort med! Hon har ju ändå varit hanterad (insekts sprayad, kratsat hovarna och dragit på flugtäcke, regntäcke, gosad med lite osv)

28498026.jpg

Satt igång lite med min som är väääldigt pigg och framåt så tips på bra övningar där hon får tänka mottages...
Vill inte gasa ur henne för mycket med longering etc även om jag nog ska longera en liten stund innan nästa ridpass. Tycker det sliter på hästarna att hålla på för länge men samtidigt är hon bäst när hon fått varit igång i en tjugo minuter lr nå´t, det innefattar ju både skritt, trav och ngn lite galopp..
Största problemet med min är att hon släpper stöd, krullar ihop sig och springer iväg lite..
Hon har vilat i två månader och är lite ohörsam, okoncentrerad och framåt är hon men det är väl bara att jobba på korta stunder och låta henne springa av sig en liten stund innan man tänkt börja begära lite. Efter lite galopp så kommer hon bättre bakifrån och blir mycket trevligare fram till bettet men har ni tips av annan karaktär så tackar jag:). Gör fina fattningar och avbrott och är relativt o.k att svänga. Hon är också kul att rida ut på men blir lite småtittig, vilket nog bara är en grej när hon har lite too much energy..

ingen utbildning all direkt mer utan mer rutin, min kan skritta trava galoppera på kommando och sakta av till halt, halvhalter, följa skänkeln och min vikt samt förstå ledande tygeltag. Kan gå på volt serpentiner etc. alltså följa vart jag vill. Sen där tar de stopp, så rider enbart ut och myser med honom. Fast igår blev de paddocken då jag skulle testa dressyrsadeln, åhh vilken helt annan häst de blev, jag kunde skjuta på oredentligt :P tyvärr inga bilder då jag var ensam :(

han gick skodd innan, har nu plockat av skona då han fick sen en lite längre vila under värme dagarna. jag ska sko honom nu här i dagarna igen, han är ömfotat på stenig mark.

28504855.jpg

:love: din häst :love:

fast du får inte göra en sån miss att ha dressyr scahbrak under den sadeln. fyfy

ha, jag vet, det vart inte snyggt med dressyrschabrak på hoppsadel...
nästan alla schabrak jag har är dressyrmodell...har ett par hoppschabrak men dom är storlek ponny på (min förra häst hade den storleken) :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Svar
2 001
· Visningar
98 575
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
821
· Visningar
46 252
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 626
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar