Del II Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

Vad är det för Welsh du har? Jag har med en Welsh 06:a. Jag har ridit henne i skritt och trav i skogen själv. Nu har hon vilat för jag tror hon växer. Hon ligger ner i hagen mycket. Tänkte snart sätta igång henne igen.

Idag red jag ut på min welsh 06:a och det gick jättebra.
---
Hur långt har ni kommit med era sötnosar?

Vill se ridbilder :)
---
Btw, jag kan inte se videoklippen. Ingen som har klipp på youtube?
---
Ridbilder kommer snart, ev film.

Lycka till med era bebisar :banana:

Vad fina ni är tillsammans:) Snygg sadel:), vad är det för någon?
Det låter som om det går bra framåt, vad kul.

kl
Själv hade jag en helt fantastisk dag i tisdags. Först red jag lite i paddocken och Vilda gjorde allt jag bad henne om. Hon kan vara lite envis annars. Sedan en tur i skogen för att slippa blinningarna som störde koncentrationen. Hon svarade så fint på hjälperna och vi gick lite kringelikrokvägar mellan träden. Min sambo var med, då jag inte vågar rida ut helt själv ännu. Efteråt var hon trött både fysiskt och mentalt. Det var faktiskt första gången jag sett att hon blivit så trött. Jag brukar lägga ned träningen när jag ser att "ögonen går i kors", men har inte märkt att hon blivit trött i kroppen tidigare. Vi red dock längre tid och klättrade en del, så nu har hon kanske lite träningsvärk.

På söndag ska vi rida för tränare för första gången:)

Kan posta bilder i morgon förhoppningsvis. Bilder?

kl

Hur långt vi har kommit: Ja, vi kan svänga. Försöker att använda främst vikthjälperna och inte störa för mycket med tyglarna. Har nu bytt till ett kortare bett och tagit bort nosgrimman, vilket gjorde stor skillnad.

Har fått jobba en del med framåtdrivningen, vilken nu funkar bra. Istället har Vilda nu blivit väldigt pigg framåt och nu tränar vi på att förstå förhållningar istället(aldrig är matte nöjd;). Sist funkade båda delar:)

Försöker få henne söka sig framåt/nedåt och jobba med ryggen. Det börjar funka bra tack vare en del klätterpromenader och följa John-lekar. Vi tränar bla. på slalom mellan koner och att hon ska vända från pisken när jag pekar med den i backen från vardera sida framför henne. Har även börjat träna på framdelsvändningar från marken.

Annars tömkör vi en del, mest raka spår i skogen, på vägen och i paddocken, då vi inte helt knäckt koden för att inte vända och gå mot matte när hon ser mig i ögonvrån. Av samma anledning har vi inte longerat så mycket heller. Efter inkörningskursen i slutet av juli tänkte jag ta tag i detta lite mer, eftersom jag tror att kursen kommer hjälpa oss en del med detta.

Här är en bild, när jag prövade nya bomlösa sadeln första gången. Jag brukar inte se så sur ut, men jag försöker här känna efter om vi trivs med sadeln ordentligt;)
DSCN2211.jpg

Här är en bild från samma dag. Hon blev extremt "springig" när jag hade suttit upp, om det var sadeln eller bara överkottsenergi vet jag inte, men jag var inte beredd(alltså, inte särskilt snyggt:D)
DSCN2207.jpg

kl

Här har vi så mycket bromsar och blinningar att det är helt omöjligt att göra något med hästarna. Försökte longera lite igårkväll med intentionen att sonen skulle få sitta lite på Prutten efteråt men det var bara att glömma. Han var helt tokig och försökte bara springa ifrån alla flygfän. Inte läge att slänga upp en tioåring på den oinridna treåringen just då alltså:mad:.

:devil:Måste ta in hästarna vid nio på fm och ha dem inne till 9-10 på kvällen för de springer ihjäl sig annars.:devil:

vi har också mkt broms, kan inte rida min då heller, han blir hysterisk och vill bocka för att få av kräken...inte läge att sitta på min heller med andra ord..jag gjorde det en gång...det va en upplevelse :o
däremot gav jag mig ut nu o tömkörde så han får lära sig att ha dom på sig (dom sätter sig ju på mig också...) idag skötte han sig finfint! :banana:

kl
efter ha varit iväg hos hingsten i 6 veckor så har min 06:a äntligen blivit betäckt. Så funderar på att ta hem henne och kontrollera dräktigheten med ul, för att kunna börja rida in henne under min semester.

Träns var ju inget problem innan hon åkte, men kommer nog krävas lite tid för sadelvänjning verkar det som.
Så hoppas på att kanske hämta henne i veckan

Ser att det går framåt allesammans! Härligt det är med sommar! :)

Tänkte höra lite med er hur ni som har satt igång era efter vilan, gjort? Börjar Ni med skritt-turer i skogen eller är det träning i paddock?
Lillan har stått i 5 v. nu, tänkte så smått starta igång igen.

Nu ska min få en lugnare period med vila och mestadels skogspromenader/skogsritter.

idag testade jag att fatta galopp för första gången i paddocken.
film på youtube

och från tömkörningen innan (då han hoppade ut från paddocken..haha)
film på youtube

Kl

Idag ska Thengilya åka iväg till sin inridare!

Lite nevös är jag just för att hon inte har åkt transport sedan hon hoppade över bommen i transporten och ramlade. Jag hoppas hon står lugnt och stilla iallafall.

Var ner till henne igår och försökte fixa om min bomlösa sadel som igentligen är min äldsta hästs sadel. Hon var över förväntan trevlig och gick runt med mig med sadeln på sig. Uppförde sig exemplariskt hela tiden. Min skrutta ska bli stor jue!

Jag har en trearig pre hingst, vi kan nu skritt trav och galopp, aven om det inte alltid blir ratt galopp...jag har ridit ut honom sjalv fem ganger i skritt trav och galopp och han svarar valdigt bra pa halt skritt overgangar, bara latt kram pa tygeln och sitsen och han stannar, samt latt tryck med skanklarna och han gar framat...trav overgangar funkar bra dom med, och galoppen ar lugn och balanserad valdigt harlig faktisk..

Igar red vi ute i en utav hagarna med hastar pa bada sidor, da blev han lite okoncentrerad men funkade bra sen..
Vi ska jobba pa om inget hander under augusti en sadar tre ganger i veckan, se ska han fa ha september ledigt och bara ga pa bete. Han gar pa losdrift tillsammans med sin kompis en welsh sec A gelding och det funkar toppen
har ar han pa show och i hagen
LastScan1.jpg

bf1.jpg

kl
I fredags red vi ut med en annan ryttare och häst på en liten tur på grusvägarna och i skogen. Den andra ryttaren frågade: -Ska vi trava? Vilda började direkt att trava uppför en backe. Jag brukar förbereda henne genom att säga så när vi tränar avsuttet. Lydig häst;) även om hon skulle ha väntat på kommandot traaava! Det blev också lite galopp i backen även om hon tyckte det var ganska jobbigt, men det var viktigare att hänga med den andra hästen:) Det är inte bara negativt med en envis liten häst. Hon kämpar vidare i alla lägen.

Idag red vi för tränare för första gången. Väldigt nyttigt för min sits, balans, hjälpgivning etc. och jag märker att jag kan kräva mycket mer än jag vågat tidigare. Jag vågar även vara mycket mer bestämd.

Vilda har fått på sig nosgrimman igen eftersom hon började gapa utan den i fredags. Jag har även satt på snokremmen. Lite tråkigt, men eftersom hon är ganska envis så ligger inte bettet still när hon vill åt ena och jag vill åt andra hållet.

Vår kamera filmar bara 30 sekunders snuttar, men jag komponerade ihop en liten film av dem. Den är lite tjatig, men se den om ni orkar.
http://s567.photobucket.com/albums/ss113/Vivwi/?action=view&current=3e5f0dee.pbr

Vilda var genomsvettig och trött efter ridpasset och jag med. Nu får hon vila lite, eftersom jag annars rider henne max 2ggr i veckan. Sedan blir det lite tömkörning och skrammelträning med tomburkar inför inkörningen som börjar om 1.5 vecka.

Hos mig går det sådär för tillfället:crazy:, tycker att snuttan är trevligare när jag hanterar henne ensam men när vi rider ut med kompisen, också en treåring så blir hon ofokuserad, vill vara först, blir "springig". Hon har också en tendens att bli väldigt låg/framtung och jag vet inte riktigt hur jag skall hantera detta..
Vid förhållning när hon är så där laddad och ofokuserad så böjer hon bara in huvudet och plöjer på..
När jag kan rida henne framåt i bra arbetstempo i trav och lite galopp blir hon oftast mycket trevligare i känslan mellan hand och skänkel och känns mycket ridbar men så som hon blev senast idag när vi red tillsammans så känns det som det gör mer skada än nytta.
Skall snart rida för instruktör och det blir intressant samt skall bli skönt att få lite hjälp på vägen. Vill gärna ut och skritta och mysa i skogen med min kompis och hennes unghäst men eftersom hon är ganska full i 17 för tillfället så vill man på något vis låta henne bralla ur lite innan, kanske att jag skall prova att longera lite innan nästa gång jag rider ut med sällskap? Ja, ja, det är väl typiskt med unghästar, att utbildningen blir lite av bergochdalbana;)..

Ja, det går ju upp och ned:) Eller två steg fram och ett tillbaka, ibland;)
Min är också springig för att hon inte vill tappa bort den andra hästen när vi är ute, sist ville hon inte gå före när jag testade dock.
Några förslag:
Kanske kan du ta med någon som rider en lite äldre/tryggare häst som inte hakar på vid eventuellt spring? Det kan göra att både du och hästen slappnar av lite mer. Longering, tömkörning elller annan träning före ridningen eller istället för att rida alls en period är nog inte så dumt. Löshoppa om hon behöver bralla av sig. Tömkörning i skogen mellan träd och över lite stock o sten så att hon måste använda huvudet till att sätta fötterna rätt istället för att springa.

Lycka till!

Tack, sjalv tycker man ju forstas det men alltid roligt att hora ifran andra:D

ska prova att fa pojkvannen att ta lite ridna kort i veckan:)

Tror inte att det hjälper att byta ut just det sällskapet då kompisens treåring är jättecool och ej med så mycket framåtbjudning;). Men skall testa att longera av henne en liten stund innan nästa arbetspass.

Hej hopp.

Ja vi har väl inte uppdaterat sen födelsen, men det är först nu sista aret som det börjar hända lite grejer.
Har flyttat till Berlin och tog självklart med mig min lille pojke :love:
Första bilden är första uppsittningen, tänkte att det är lika bra att killen far hoppa upp som aldrig ridit tidigare och därför inte har nagra irriterande nerver som är lätt att ha om man ridit in manga unghästar och vet att det kan vara lite jobbigt. Zlatan var hur nöjd som helst och vi gick ut och gick en runda i snön.

sananvalinta

Mina tränare i Sverige har sagt att jag skulle fa ett he****e att rida in honom men det har supeflott allting, det ända har varit lite problem med bettet men nu har jag vanlig stang och den trivs han med.

Förra veckan red jag ut pa riktigt för första gangen, till dess har jag bara ridit pa det stora omradet där han star som är ett gammalt blomsterplantage, hela omradet är inhängnat sa det har kännts tryggt att rida där men förra veckan red vi alltsa ut pa "riktigt" och hade da sallskap av en annan trearing i sulky. Zlatten ville minnsan ga först redan fran start och fick agera ledhjälp fast egentligen den andra har mer erfarenhet av att tränas ute i skogen. Oerhört mycket energi och inte alls denna ostabilitet och tittighet som unghästar ofta kan ha när man rider ut.

sananvalinta

Annars promeneras och tömkörs det mycket. Jag arbetar med honom ca varannan dag och pojkvännen far ocksa rida en gang i veckan, det var ju trots allt han som satt upp första gangen tihi.

sananvalinta

sananvalinta

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Svar
2 001
· Visningar
98 575
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 197
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 622
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023