Del II Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

Red ut själv idag på min welshponny. Gick jättebra. Några bockningar bara (busig) :banana:

Vad kul:)
För oss blev det bara lite ompyssling i hagen idag, men imorgon ska vi ut och leka/träna.:)

Vi med!
Alicia och Elvis tog en tur runt gården på ca 20 minuter. Tredje ridturen i hans liv. Hon red själv och han svarade fint på hennes signaler. Sen bockade han förbi hönsgården :bump: Alicia skrattade som bara den. Tuff dotter jag har.

Och så avslutade vi med lite trav på gärdet, det gick också bra.

Jag är så stolt över min lilla dotter och hennes fina ponny!:love:

Nja och nej. Hon har ridit på mina och syrrans stora dressyrhästar. Och de är ju de perfekta läromästarna.

Alicia är väldigt orädd och lugn. Hon har fin sits och bra balans. Det har visat sig vara en superkombination när det gäller unghästar. Hon har ridit sina kompisars ponnys och det har fungerat det också men däremot blir de ofta för starka för henne. Hon behöver en mjuk ponny, och att hitta en mjuk läromästare är inte lätt. Många skänkeldöva ponnis och sönderdragna munnar har vi provridit...

lägger till att hon har ridit länge. I 6 år, men inte så regelbundet.

Senast ändrad:

Vad roligt att det går så bra redan:)
Heja er! Bådar ju gott för fortsättningen! Modig liten tjej verkar du ha också.

tack :-)
Det går över förväntan måste jag erkänna.

Nu ska Elvis få vila i två dagar och sen blir det skogen i helgen igen. Min kära make som var så emot att Alicia skulle få egna hästar är stolt som en tupp och vill gärna ner till stallet minst en gång om dagen. (vi bor bara 100 meter från säteriet)

Vad roligt att han är så intresserad. Min sambo har också blivit helt såld på våran lilla. Han var inte intresserad av hästar alls tidigare, men hon har en särskild plats i hans hjärta och lindar honom runt lillfingret ibland. Det är jättekul att vi kan göra mycket med hästen tillsammans.:)

Later som det gar bra for er med ponnysar ;) dom ar harliga..

min kille ska vi jobba pa lite mer med nu under augusti sen har han september helt ledigt och ska ga pa bete...och sen far vi se, men hoppa vantar vi med tills nasta sommar...
ska forsoka fa lute ridna kort tagna

härligt att läsa om alla, har jobbat under hela FS veckan så varit helt slut. Slet av för nån vecka sen skona på min pojk och han har ara fått lite stimulans, nu vilat helt i snart två veckor. men skorna ska på igen på lördag så då ska jag börja jobba lite med honom försiktigt.

Nu vill mina tjejer också vara med i tråden, äntligen har jag tagit mig i kragen och sett till att ta tag i den där biten med inridning. Var uppe ett par gånger i våras och satt på denna damen och skrittade runt lite. Var uppe häromdagen på henne och igår var det dags att prova på trav. Det var väl inget konstigt sa hon och bjöd på friskt framåt. Känns att hon är precis lika enkel som sin far helt självbärig och inte ett dugg unghästvinglig utan känns som en vuxen häst att rida. På henne har vi lite problem med styrningen dock då jag upptäckte att hon fått vargtänder och iom att jag inte vill ta dem nu mitt i rötmånad så får vi köra med hack ett tag vilket damen snabbt upptäckte att man inte har så mkt att säga till om med så hon sneddade lite som hon kände för det....

En liten film från gårdagens pass, ser inte precis ut som att det är första gången hon travar med ryttare och förövrigt endast är 4 ggn hon överhuvudtaget har ryttare på ryggen. Skönt med enkla inridningar.
En sak har blivit knepig med filmen jag hade två korta slowmotion i slutet men av någon anledning så sackar hela filmen en del, har provat att ladda upp den två gånger nu men samma sak, i min dator går första delen i vanligt tempo :confused: Nåja man ser ändå för nu orkar jag inte klydda med den mer.

http://www.youtube.com/watch?v=EY7rYbr3UhI

Den andra tjejen skall jag se om jag hinner med en stund i kväll (har lite för många hästar för tillfället :angel:) hon har dock ännu inte påbörjats alls så där blir det lite sadelträning och ev hänga lite (om hon inte är lika enkel som denna för då vet man aldrig om jag även klättrar upp en stund, dock brukar hon ha lite mer att säga om saker och ting så antagligen inte)

Det ser ju jättefint ut, önskar jag hade lite mer av din sits, fina underskänklar:)

Min har också vargtänder. Men jag har inte märkt att dom besvärar henne. Jag rider med tredelat bett. Tänkte ändå snart plocka bort dom. Är det nån fara att göra det i rötmånaden? Hur länge måste dom stå efter att man har tagit vargtänderna?

tänkte visa er en bild på bebisen :-)
20090712571.jpg

Har jag upptäckt vargtänder på en unghäst så rider jag aldrig med bett förrän de är borta detta efter flera tråkiga erfarenheter av att göra det, de lägger så himla lätt på sig olater relaterade till dessa tänder som sedan är ett helsike att få dem att sluta med. Har ännu inte träffat en häst som haft vargtänder utan att reagera på dem på något sätt ihop med bett antingen genom att bli överkänslig, skaka på huvudet eller genom att bli helstum pga dem.
Det blir ju ett sår kvar där tanden suttit allt vad sår heter undviker man ju av förklarliga själ om man kan välja när det är rötmånad med ökad infektionsrisk, infektion i munnen på hästen är ingen rolig historia.
Hur länge de behöver vara utan bett är väldigt individuellt, vissa funkar med bett nästan direkt medans andra kan behöva vara utan i ca 14 dagar. Mkt beror också på hur stora vargtänderna är, vissa är små som knappnålar och då blir det inte mkt till sår som behöver läka medans jag hade ett par värstingar tex ifjor på en fyraåring de var det största jag sett i vargtandsväg och där tog det tid innan såren slutit sig och hon var rejält öm.

Här är en bild på dem
DSC_00421.jpg

jag va iväg till tandläkaren med min 06:a nyligen o han hade vargtänder på båda sidor men dom kunde sitta kvar enligt veterinären. Hans vargtänder hade växt till naturliga tänder och va "inga hakar" så dom skulle sitta där utan större betydelse.

(jag har plockat bort vargtänder på övriga hästar som haft hakar dock..)

Kl

I måndags blev jag och Thengilya upphämtade av Jenny som ska rida in henne. Hon kronglade lite vid transporten och ville inte gå in, dock var hon inte ett dugg rädd utan hade bestämt sig för att inte gå in där helt enkelt. Trodde inte hon skulle krongla så mycket då hon alltid gått in utan problem, men nu var det ny transport med så det kan ju vara en orsakt. Dock kom hon in efter ett tag och jag fick stå där inne med Thengan och Jenny som berömde mig för att andas.
Hel otrolig skillnad det blev på henne då jag andades och slappnade av vilket resulterade i att Thengilya stod lugnt och stilla och slickade på min hand i transporten. Ni kanske kommer ihåg att jag skrev att jag var orolig öve ratt hons kulle hoppa över bommen...

Jenny visade då ett mycket smart sätt för att förhindra detta och jag har då aldrig tänkt eller sett någon göra så förut. Vi placerade en halsring runt hennes hals och band denna i bommen ifram rätt kort men ändå så att hon kunde ha huvudet uppe, givetvis bands hon i grimma också. Och när vi väl rullade och åkte stod min flicka helt stilla!!!! jag var glatt överaskad och givetvis jättestolt! Med mer träning kan vi åka utan problem. En halsring ska inhandlas som givetvis inte ska behövas senare...

Thengan var stencool när vi kom fram och fick ett Tinkersto till sällskap i hagen, dock blev hon sparkad i magen, men så går det när man är för nyfiken.

Här kommer några bilder!
(Igonera mig och min slaffsiga stil =) och titta på hästen istället ;-))

Jenny kom upp med kontraktet igår och då hade hon varit ute på promenad med Thengilya i 45 minuter med sadel. Hon hade uppfört sig underbart men hon kände att Thengilya kanske had elite dåligt självförtroende, att hon inte riktigt litade på sig själv då hon såg massa läskiga saker hela tiden. Det ska vi jobba på en hel del. Hon var även mycket duktig med höger och vänster så hon trodde inte det skulle bli några problem när hon hoppade upp sedan, hon skulle vara svängbar. Hon kände även att Thengilya inte hade några som helst bocktendenser vilket känns skönt.

Dock är det nu bara min rädsla och osäkerhet som sätter käpparna i hjulet för oss. Jag hoppas dock att det kommer ordna sig då jag ser henne bli riden...

Vilken sötnos:love:

Kl
Min hade vargtänder som drogs i april fram till dess tränade vi enbart med Duallygrimman. Vargtänderna var små, men det är de små som orsakar mest problem enligt tandläkaren pga att de lätt kan trasas/vickas sönder av bettet. Han jämförde med stängselstolpar som var dåligt nedstuckna i marken och som man hela tiden ruckar/trycker på.
En vecka skulle vi vänta med bett efter detta.

Roligt att läsa om de små liven, som börjar bli riktigt duktiga allihop:)

Senast ändrad:

tack :bow:

Elvis är våran bebis. Till och med min djurrädda son älskar honom.

Jag hade BTW ett sto som hade vargtänder, aldrig några problem med dessa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Svar
2 001
· Visningar
98 575
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 196
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 622
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar