Del II Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

Det låter som om det går riktigt bra:) Tyvärr kan jag inte se bilderna.

Hej hopp.

Ja vi har väl inte uppdaterat sen födelsen, men det är först nu sista aret som det börjar hända lite grejer.
Har flyttat till Berlin och tog självklart med mig min lille pojke
Första bilden är första uppsittningen, tänkte att det är lika bra att killen far hoppa upp som aldrig ridit tidigare och därför inte har nagra irriterande nerver som är lätt att ha om man ridit in manga unghästar och vet att det kan vara lite jobbigt. Zlatan var hur nöjd som helst och vi gick ut och gick en runda i snön.

IMG_3142.jpg
[/IMG]

Mina tränare i Sverige har sagt att jag skulle fa ett he****e att rida in honom men det har supeflott allting, det ända har varit lite problem med bettet men nu har jag vanlig stang och den trivs han med.

IMG_4522.jpg
[/IMG]

Förra veckan red jag ut pa riktigt för första gangen, till dess har jag bara ridit pa det stora omradet där han star som är ett gammalt blomsterplantage, hela omradet är inhängnat sa det har kännts tryggt att rida där men förra veckan red vi alltsa ut pa "riktigt" och hade da sallskap av en annan trearing i sulky. Zlatten ville minnsan ga först redan fran start och fick agera ledhjälp fast egentligen den andra har mer erfarenhet av att tränas ute i skogen. Oerhört mycket energi och inte alls denna ostabilitet och tittighet som unghästar ofta kan ha när man rider ut.
IMG_4416.jpg
[/IMG]

Annars promeneras och tömkörs det mycket. Jag arbetar med honom ca varannan dag och pojkvännen far ocksa rida en gang i veckan, det var ju trots allt han som satt upp första gangen tihi.

IMG_4539.jpg
[/IMG]

Nu ser jag bilderna! Ser ju jättebra ut. Skönt med en cool unghäst. Min är också väldigt cool, oftast. Kan sätta på henne vilken utrustning som helst och hon sköter sig bra i trafiken (den lilla som förekommer) och i skogen. Hon kan dock vara lite fjantig när det gäller veterinärer, springer när veterinärens bil kommer. Är fuktansvärt spruträdd. Traktorer är hon inte helt förtjust i, men det börjar bli bättre. Hon har fått nosa på några;)

Lycka till med fortsättningen. Kul med graffitin i bakgrunden förresten:)

Får vi hänga på här?
Min dotter har en B-ponny född 2006.
Vi fick hem honom förra veckan och igår satt hon upp för första gången. Vi hade förberett oss på en rejäl bakutserie men Elvis buffade lite på sin lilla matte och var hur nöjd som helst.

Min är ocksa väldigt sprut och veterinärrädd, vet inte varför det blivit sa men varje gang veterinären kommer nu har han med sig massa läckerheter sa min pojk ska fa en postiv bild av situationen.

Välkommen!
Kul med en ponny till:) Känner mig lite ensam ibland bland alla stora hästar i tråden:)

tack!
Jag känner mig ännu mer utanför som inte ens rider utan bara coachar. Har världens duktigaste 7-åring som älskar sin ungponny. Ingen stress där inte :love:

just ja, hur ofta och hur länge per gång rider du?

Elvis är helt grön. Igår var första gången han hade ryttare på ryggen. Då blev det såklart bara lite skritt i paddocken. Funderar på om vi går för fort fram om vi skrittar lite på en skogsväg imorgon, typ 10 minuter.

här kommer ett filmklipp från oss..

http://www.youtube.com/watch?v=v8OhOyJG0zA

haha kolla inte på att jag sitter på fel sittben, har stolsits ser ut som en puckel, och trampar inte ner hälarna tack :D för de har jag sett tillräckligt av själv :D

Ja man ser ju att han är jätte irriterad där och kastar med svansen och får verkligen inte bort bromsen så han lägger sig med mig på, men de var bara att sitta upp och rida vidare utan problem :) han var inte rörd alls, han ville ju bara ha bort bromsen. haha! tokpelle..!

I början red jag ungefär 5-10min, med ledare, då i paddocken. Har ni varit ute i skogen med honom tidigare så att ni vet hur trygg han är där? Gå gärna en liten promenad och pröva att sitta upp om han verkar lugn och tillfreds. Är det inte mycket backar o dylikt så är det ju inte jobbigare för honom än i paddocken, men mer intryck så han kan bli fortare mentalt trött.

Jag rider min häst i ca 20-30 min, beroende på dagsformen. Jag har dock ridit henne ca 20 gånger nu om man räknar från allra första uppsittningen. Först nu gör vi mer konditionskrävande arbete. Tidigare har det mest handlat om att känna tyngd på ryggen, lyda hjälper etc.

Det viktigaste är att lyssna till hästens reaktioner. Vi brukar lägga ned träningen när "ögonen går i kors". Vet inte hur mycket Elvis är tränad från marken tidigare när det gäller tömkörning, promenader, kommandon etc. Det är där ni bör börja om han inte redan kan detta.

Lycka till!

Ser jättebra ut!
Ja min lilla rullade sig första gången jag red utan ledare och en gång med alla tömkörningsattiraljer. Det blev mycket att trassla ut. Kunde inte skylla på någon broms då, men sadeln/gjorden/tömmarna kliade väl eller något;)

hihi...min va lika jobbig han med bromsarna..o är...så jag undviker o rida vid för mkt bromsar..men han börjar bli bättre...va väl inte riktigt van med det sedan innan :laugh:

min 06.a har nu vilat några dagar o ser lite rastlös ut...han tycker om att få göra saker tror jag.

där är vi med. På marken alltså. Han är löshoppad, longerad, tömkörd osv.

Han är glad och positiv till det mesta.

Jag har ridit in ett par unghästar men att stå på backen och lära Alicia detsamma är bra mycket svårare.

Han går efter sin hagkompis i skogen. :)

Kollar lite på hästannonser och ser några 3 åringar (f 2006) som redan hoppat med ryttare.

När ska ni börja hoppa med era bebisar?

trava lite bommar och kryss i vinter, hoppa nästa vår. Så ser planen ut. Det beror lite på hur han växer. Nu har han skjutit iväg 5 cm under sommaren och han borde växa lika mycket till. Märker vi att han får en växtspurt igen så skjuter vi upp uppsutten hoppning.

Det låter ju jättebra!
Förstår att det är svårare att stå bredvid. Det kommer säkert att gå jättebra!

Har slängt upp mina döttrar på Vilda med. Min äldsta(16 år) är dock en duktig ryttare även om hon inte längre rider regelbundet. Min yngsta har bara ridit en termin på ridskola (är fotbollstjej annars) och då blir det lite knackigt med dubbla budskap, skänklar och förhållningar samtidigt t.ex. Hon tål inte att jag säger till henne heller. Då hon är tolv år med en massa hormoner och attityd;) Men allt är bra träning, att acceptera andra ryttare än mig. Vilda är dock snäll och tålmodig, men tar också tillfället i akt att testa lite;)

kl
Någon regelrätt hoppning har vi inte börjat med, men hoppat lite löst(följa John) över bommar liggande på marken samt en gång uppsuttet, bara för att Vilda själv ville hoppa. Tror det är bra att ibland låta dem göra det som de själva tycker är kul för tillfället.

Kul att fler vuxna som har ponny. Vad är din för ponny? Min är en Welsh. Jag har med barn som vill provsitta min tre-åring. Har inte vågat sätta upp dom än. Dom är inte så gamla 4,6 och 8 år. Tror annars att det hade gått bra. Hon är så cool. Blir inte rädd i första taget.

Hon är en korsning mellan Nordsvensk bruks och Russ. Är nu mellan 138-140 hög så hon blir D-ponny. Väldigt cool som sagt, men envis;) Är inte ponny för inte. Envisheten är faktiskt en väldig tillgång när man väl får henne med sig för hon kämpar på oavsett hur trött hon är:)

Hur stor är din ponny nu?

Min 7-åring rider in våran welshkorsning själv. Så våga på. Han är så liten än så länge (knappt 120 cm) så jag som är 173 cm lång och väger nästan 60 kilo är ju på tok för stor :o

Men jag hejar på istället:banana:

Min ponny är ca 135cm nu. Jag är rätt liten,157cm och 50 kg, så jag kan rida henne själv. Känner mig lite hönsig när det gäller barnen. Har din 7-åring ridit länge? Tror det skulle gå jätte bra att låta mina barn rida på 3-åringen. Hon är så cool.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Svar
2 001
· Visningar
98 575
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 196
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 622
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar