S
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nya bilder på min lilla älskling
det är svårt att se på en bild.
det som gör mig lite ledsen är när man anser att en 8:a är "bara".
En 8:a är ju jättebra på en 10-gradig skala.
här är skatan färdigseminerad och hemma! nu blir det 16 dgr lååång väntan!
hon var lite tunn när jag hämtade henne men det har ju mestadels blivit box då vi inte ville chansa på ett ihopsläpp för bara några dagar med tanke på benet. hon var iaf superglad att komma hem till kompis och gräs -bockade runt i cirklar runt kompisen och sprang sedan runt med munnen full av gräs!
KL
Här kommer en nykomlig i tråden
Min svärfar har tagit hem sin treåriga newforest från hingstbete där han gått sedan han avvandes från mamman.
Det är jag som ska rida in och utbilda honom.
Har börjat träna på att leda honom, leder i grimma och grimskaft.
Så länge han fokuserar är han väldigt duktig, förstår snabbt vad som förväntas av honom! Men sen då och då blir han jättespänd och stressad av att vara ensam och då blir han väldigt stark. Drar ner huvudet, försöker trava iväg, buffar eller drar mot utgången..
Hur hade ni gjort i den fortsatta träningen?
Min plan var att först lära in röstkommandon innan vi introducerade träns. Han är dessutom svår att ta på grimma då han inte alls är van vid detta. Därför tänkte jag ta träns först när han var lugn med att få på sig grimman.
Men eftersom att han är ganska stark börjar jag fundera om jag kanske trots allt skulle börja vänja honom lugnt med träns redan nu?
Vill inte stressa eller skynda på utbildningen, tror ni det skulle hjälpa eller stjälpa?
Och visst måste det vara bäst att träna ensam, utan att någon annan häst är med?
Det är ju detta som just nu är huvudproblemet, att han inte är van vid att vara ifrån flocken.
Jag tränar med honom max varannan dag. Leder honom en liten stund och låter honom stå inne i stallet och äta en liten stund. Han är även själv i hagen ibland när jag rider min egna häst.
Detta är första gången jag har helt eget ansvar för att utbilda en häst och jag vill väldigt gärna att det ska bli rätt.
Själv hade jag aldrig låtit min egen unghäst gå så länge utan att bli hanterad men nu är det bara att gilla läget..
Tar väldigt tacksamt emot tips och råd