Del II Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

*kl*

Treårspremiering idag och trots att jag är medveten om att jag inte hade en superhögpoängare blev jag fruktansvärt besviken över att att få en klass två häst när hon vid samtliga tidigare visningstillfällen i livet gått i klass ett. En jättestor besvikelse och skitpoäng som hon ju kommer att få dras med hela livet tyvärr.

Hon gjorde dock körprovet med bravur och var utan tvekan en lav de lugnaste och mest lätthanterliga hästarna på plats, något som förhoppningsvis kan vara till glädje i framtiden.

så tråkigt :-( men det är ju alltid dagsformen som räknas så du ska inte må alltför dåligt över det.

Men det är ju det som det inte riktigt gör... Utställning är bara dagsform men på premiering ska de ju se helheten annars också, därför blir jag trött på kommentarer som "för dagen... bla, bla, bla"..
Det är ingen tröst för oss visserligen, men man undrar ju vad som hänt med hästarna eller om det var domaren som var på dåligt humör.. 2007 när årgången var ettåringar visades 5 ettåringar av enligt domaren "oerhört hög kvalité" då fem av fem blev klass ett. Idag visades alla fem + en till och endast två nådde klass 1, resten blev klass 2! :crazy:

Vi hade ju hoppats på ett bra och räknat med ett bättre resultat för moderns skull på hennes väg mot Elit-prem, så detta var en väldig missräkning och besvikelse. Extra tråkigt känns det så klart eftersom det är min första och hittills egna helt egna uppfödning :cry:

Problemet är ju dock att det är 3 åringar, dom växer och kan se helt olika ut i kroppen. Likaså rörelsemönster....Om kanske 2 år kan din häst se helt annorlunda ut än vad den gör nu. Vissa 3 åringar är ju lite ojämna i kroppen ännu vilket sätter sig både i kropp och gångartsmässigt och mentalt, och på så sätt så är det ändå en dagsform även om det är en premiering.

Nya bilder på min lilla älskling:love:
28531161.jpg

28531217.jpg

28531066.jpg

28531064.jpg

Nya bilder på min lilla älskling:love:
28531161.jpg

28531217.jpg

28531066.jpg

28531064.jpg

Han har semester, blev rekomenderad vid rådgivande till -09. Fick bara 8p på typ vid 3-test i maj, var han värd mer? Vad tror ni? kommentera gärna:laugh:

det är svårt att se på en bild.
det som gör mig lite ledsen är när man anser att en 8:a är "bara".
En 8:a är ju jättebra på en 10-gradig skala.

här är skatan färdigseminerad och hemma! nu blir det 16 dgr lååång väntan!
hon var lite tunn när jag hämtade henne men det har ju mestadels blivit box då vi inte ville chansa på ett ihopsläpp för bara några dagar med tanke på benet. hon var iaf superglad att komma hem till kompis och gräs -bockade runt i cirklar runt kompisen och sprang sedan runt med munnen full av gräs!

Senast ändrad:

det är svårt att se på en bild.
det som gör mig lite ledsen är när man anser att en 8:a är "bara".
En 8:a är ju jättebra på en 10-gradig skala.

här är skatan färdigseminerad och hemma! nu blir det 16 dgr lååång väntan!
hon var lite tunn när jag hämtade henne men det har ju mestadels blivit box då vi inte ville chansa på ett ihopsläpp för bara några dagar med tanke på benet. hon var iaf superglad att komma hem till kompis och gräs -bockade runt i cirklar runt kompisen och sprang sedan runt med munnen full av gräs!

Jag hade kanske för höga förväntningar och när han inte ville stå still så blev jag besviken, för jag visste att han kunde bättre. Men vid rådgivande lovar jag att vara nöjd med det omdömme vi får;)

Jättekul att se, hon är verkligen fin. Ser super trevlig ut när hon rör sig tycker jag. :d

Man blir så sugen på att sitta upp på sin egna skrutta när man ser er, men det får bli lite promenader och joggingturer för hand den här månaden ut. Sen så :laugh:

KL

Här kommer en nykomlig i tråden :)

Min svärfar har tagit hem sin treåriga newforest från hingstbete där han gått sedan han avvandes från mamman.
Det är jag som ska rida in och utbilda honom.

Har börjat träna på att leda honom, leder i grimma och grimskaft.
Så länge han fokuserar är han väldigt duktig, förstår snabbt vad som förväntas av honom! Men sen då och då blir han jättespänd och stressad av att vara ensam och då blir han väldigt stark. Drar ner huvudet, försöker trava iväg, buffar eller drar mot utgången..

Hur hade ni gjort i den fortsatta träningen?
Min plan var att först lära in röstkommandon innan vi introducerade träns. Han är dessutom svår att ta på grimma då han inte alls är van vid detta. Därför tänkte jag ta träns först när han var lugn med att få på sig grimman.
Men eftersom att han är ganska stark börjar jag fundera om jag kanske trots allt skulle börja vänja honom lugnt med träns redan nu?
Vill inte stressa eller skynda på utbildningen, tror ni det skulle hjälpa eller stjälpa?

Och visst måste det vara bäst att träna ensam, utan att någon annan häst är med?
Det är ju detta som just nu är huvudproblemet, att han inte är van vid att vara ifrån flocken.

Jag tränar med honom max varannan dag. Leder honom en liten stund och låter honom stå inne i stallet och äta en liten stund. Han är även själv i hagen ibland när jag rider min egna häst.

Detta är första gången jag har helt eget ansvar för att utbilda en häst och jag vill väldigt gärna att det ska bli rätt.
Själv hade jag aldrig låtit min egen unghäst gå så länge utan att bli hanterad men nu är det bara att gilla läget.. ;)

Tar väldigt tacksamt emot tips och råd :)

KL

Här kommer en nykomlig i tråden :)

Min svärfar har tagit hem sin treåriga newforest från hingstbete där han gått sedan han avvandes från mamman.
Det är jag som ska rida in och utbilda honom.

Har börjat träna på att leda honom, leder i grimma och grimskaft.
Så länge han fokuserar är han väldigt duktig, förstår snabbt vad som förväntas av honom! Men sen då och då blir han jättespänd och stressad av att vara ensam och då blir han väldigt stark. Drar ner huvudet, försöker trava iväg, buffar eller drar mot utgången..

Hur hade ni gjort i den fortsatta träningen?
Min plan var att först lära in röstkommandon innan vi introducerade träns. Han är dessutom svår att ta på grimma då han inte alls är van vid detta. Därför tänkte jag ta träns först när han var lugn med att få på sig grimman.
Men eftersom att han är ganska stark börjar jag fundera om jag kanske trots allt skulle börja vänja honom lugnt med träns redan nu?
Vill inte stressa eller skynda på utbildningen, tror ni det skulle hjälpa eller stjälpa?

Och visst måste det vara bäst att träna ensam, utan att någon annan häst är med?
Det är ju detta som just nu är huvudproblemet, att han inte är van vid att vara ifrån flocken.

Jag tränar med honom max varannan dag. Leder honom en liten stund och låter honom stå inne i stallet och äta en liten stund. Han är även själv i hagen ibland när jag rider min egna häst.

Detta är första gången jag har helt eget ansvar för att utbilda en häst och jag vill väldigt gärna att det ska bli rätt.
Själv hade jag aldrig låtit min egen unghäst gå så länge utan att bli hanterad men nu är det bara att gilla läget.. ;)

Tar väldigt tacksamt emot tips och råd :)

Ledarskap Ledarskap lär honom att det är roligare att vara med dig utanför hagen än vilja vara med flocken. Kolla upp någon bra NH-tränare som kan hjälpa dig.

Tack för svar men jag kommer nog inte att följa ditt råd och anlita nh tränare.

Att det handlar om bristande ledarskap är jag med på. Inte så konstigt då vi inte känner varandra ordentligt än och hästen dessutom knappt är hanterad. Men lite mer konkreta tips kanske? :)

Kl

Nu är det bestämt, min Thengilya ska åka iväg till min nya tränare för att ridas in och det känns toppen och underbart! Jag vet att hon har samma tankar som jag om hur hon ska ridas in och jag litar på att hon gör ett bra jobb! Förhoppningsvis åker hon dit nästa vecka redan och är borta en månad, vilket betyder att Thengans mamma får extar mycket uppmärksamhet!!!!*Studsa* Snart sitter även jag å rider på min skrutta!

tömkörde min igår, fått nya långa tömmar som skulle invigas..
vet ni vad han gjorde? han HOPPADE ut från paddocken :eek:

fick det inte på film, men släpade in han igen o filmade han efteråt!

FILM (kan vara tungladdad dock)

ps. roligt att läsa om era 06.or!

Ett tips är att när han drar iväg(eller helst redan när ha är på G) backa honom. Att lära in röstkommandon som du själv säger är toppen. Då har du något att utgå ifrån i den fortsatta träningen. Lär in röstkommandon för stanna, backa, gå framåt till att börja med. Ett alternativ till träns kan vara en Duallygrimma. Den var min bästa vän när jag började träna min då 1.5åring.
Att ta hjälp av tränare är säkert toppen (har ännu ej behövt göra detta själv), men mycket kan man göra själv, bara man har tålamod, är lugn och tar allt i hästens takt. Att läsa böcker om unghästträning/hästhantering har hjälpt mig väldigt mycket.

Lycka till:)

Idag red jag ut på min welsh 06:a och det gick jättebra.
---
Hur långt har ni kommit med era sötnosar?

Vill se ridbilder :)
---
Btw, jag kan inte se videoklippen. Ingen som har klipp på youtube?
---
Ridbilder kommer snart, ev film.

Lycka till med era bebisar :banana:

Min 06a är inte riden alls på ca två månader då vi har fokuserat på körningen inför körprovet. Nu ska hon ha semester några veckor och sen ska vi plocka upp ridningen också igen.
Innan avbrottet så var hon riden så pass att hon är ordentligt styrbar, går övergångar skritt-trav, trav-halt, halt-trav snabbt och utan problem för sätet, har hittat sin egen balans i traven så att hon håller takten och är stabil i "form" även om "formen" är över tygeln så är hon lugn där. Hon formar sig fint på volter/serpentiner, har lite svårt att förstå sidvärtes men nåt steg då och då har det blivit..
Galoppen tycker hon är jobbig så där tar vi några språng i taget, fokuserar på att hon över huvud taget ska galoppera och inte på höger/vänster osv.

Ska tilläggas att Twixen är utpräglad körhästmodell som älskar körningen men tycker ridningen mest är nåt konstigt påhitt och hon har inte de bästa förutsättningarna. Rollen som nästa tävlingshäst överlåter vi till lillebror men jag tänker ändå se till att hon blir ordentligt inriden och skolad även om det tar tid, även om hon inte är nån direkt ridhäst så tycker jag att hon ska kunna grunderna för det är så himla svårt att lära gamla hundar sitta, och att komma på när hon är tio år att hon borde gå att rida också, det vill jag inte göra...

Bilder från igår.

Rider nu i alla gångarter, mest ute i skogen. Start, stopp, styrning och tempo fungerar. Ska börja jobba lite mer med formen nu, så att hon söker sig lite mer framåt-neråt.

28564117.jpg

28564118.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Svar
2 001
· Visningar
98 575
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
39 40 41
Svar
819
· Visningar
46 197
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 622
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023