Del II Hur går de för era 0.6or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del II Hur går de för era 0.6or

ah tur var ju de :) så får jag ju chans att följa en bror till sickan.. finns ju inte så många avkommor, men de har gjort riktigt bra ifrån sig på 3-års om man inte räknar in min knått.

så vad är planen för killen då? i framtiden?

treås är en viktig milstolpe hos oss :)

Planen är att han ska gå 4 års Breeders. (fälttävlan)
Så det är bara att jobba på så smått....

Vad har du för planer för din?

ah härligt :) hur hoppar han? kan du inte ta en bild på han rakt från sidan så man får grundligt kolla in honom :) Men visst fanns ni i skåne va?

han ska gå breeders som derssyr talang :) och går de katastrof där ska jag försöka sälja han som polishäst då hans temprament är underbart och får massor av lovord. hihi. annars så är han är så pass klar och trevlig på banan och lyssnar fint så nu rider vi bara ut och myser. så härligt att ta en galopp över fältet med honom och ett stort + är att han g¨r att rida ut på själv utan problem.

Vi har bara löshoppat honom ett par gånger och lågt men det gjorde han bra.
Det ska bli mer av det nu :)
Han har som sagt ett härligt temprament och om du vill se lite mer bilder kan du titta på våran hemsida www.bergelv.dinstudio.se
....eftersom jag inte vet hur man lägger in bilder här ännu :o

Men har du inte tänkt behålla honom själv då eller tänker du leta efter ny dressyrtalang om det inte går som du tänkt från början ?

Tänkte höra med er hur era bebisar blir när dom växer, jag tycker min aldrig sluta växa.. hade precis kommit igång med inridningen och så började han växa, Han blir sur och grinig och öm i hela kroppen, reagera till och med när man borstar, ligger ner jätte mycket m,m... blir mest öm över ryggen och korset... reagera super mycket när man borstar, var samma visa vid denna tiden förra året..

Hmm.. men jag blir så osäker, när kan man köra igång igen? han är inte alls lika öm nu, reagerar ej va borstning och när man trycker efter ryggen/korset så reagera han inte alls som tidigare,MEN HAN ÄR EN VÄLDIGT KÄNSLIG HERRE. dock ligger han fortfarande ner och sover...

hur blir era hästar, och hur länge brukar ni låta dom vila, eller va gör ni med dom under växten?

knapplån

hur mkt aktiverar ni era 06 or nu??

min har ända sedan han kom varit ganska strulig när ja försökt rida. kan inte gå rakt, kan inte svänga alls, kastar med huvudet etc. han ska enligt uppgift varit riden sedan feb månad så jag trodde det va tänderna som strula..
men jag bad min tränare titta på honom igår och tränaren sa iaf att han bara var sutten på, inte direkt inriden, därför som han betett sig som han gör.
vi försökte i 30 min bara att få han att skritta rakt fram igår o svänga utan o vingla. imellanåt bara han backade hela ridhuset igenom när han inte fattade...jag va heeeelt slut efteråt..hehe...så nu får det bli "inridning" under sommaren...o jag som hade tänkt låta han vila mest...tror jag får tänka om och se till så han får en grund istället...phu..

Usch vad trist, men det är väl som du skriver att det är att börja "om".

Nu vid igångsättningen har jag tänkt aktivera min ca fyra ggr i veckan varav ridning blir två-tre och tömkörning och lite låg "studslöshoppning" två ggr/v.
Nu när hon vilat har hon växt lite också och fallit ur lite så rygg och rumpa ser lite, lite "tak-aktigt" ut;).
Ska lägga in pass då jag åker iväg till tränaren och i början av augusti träffas vi ett gäng och har "tantläger" och då skall jag rida ett pass på min Loppa:laugh:.

Jag har låtit min vila när han växt. Jobbade m honom fr Jan - Treårs ( Maj ). När jag märkte att han växte ( beh smälta nya erfarenheter mentalt ), lät jag honom vara ca en vecka ibland en månad. Jobbade mer intensivt i små perioder och sedan vila. Upplevde att det blev en mkt mognare häst efter varje vila.

Mitt motto denna sommaren är att ju mindre jag hanterar honom, desto bättre. Han får komma in o käka kraftfoder ca varannan dag, borstas, " switchas " och verkas. Annars får han gå m sina kompisar o bara vara häst.
Självklart får han tillsyn flera ggr / dag;). Anser att treårs testet o träningen inför det gör det motiverat att låta honom vila både kropp o huvud.

På Tis gör jag ett undantag o kör han till klinik o vacc o kollar tänderna. Han skall även röntgas. Han har ett tråkigt överben, som sitter lite dumt placerat. :crazy:

igentligen har jag alltid varit inställd på att sälja honom då jag trott att han blir förstir för mig, jag är bara 160 själv medan hans är 171 + just nu. men han känns inte stor att rida och är lagom. han kommer att säljas om jag inte kommer att ha råd att försäkra han för hans rätta värde, så enkelt är de tyvärr. blir han för bra för mig själs han på sturt. är ingen tävling människa av mig i alla fall, och inte blödig över att sälja hästar hit och dit länge så jag får se vad som händer.

oh trist att få börja från ruta 1 när du tror att du köpt en färdig inriden en.

min aktiveras 1-3 dagar i veckan, han går på bete dygnet runt men i mindre hage och bara en kompis. Så har valt att aktivera honom lätt ut i naturen bara. fast nu när de varit så fruktansvärt varmt har han vilat helt.

planen för honom är att ridas lätt hela sommaren och få en längre vila ca nov - jan. red in han sent i slutet av april och gick till 3års, så han är sent tagen och inte alls snabbt, var inte riden många gånger innan 3års.

knapplån

oavsett om skatan ej gått och skadat sig var min plan att hon skulle få total vila med bete juni-juli-augusti.
hon är inriden under en kort period och sedan visad på treårs. hon är gänglig och växer fortf så oavsett vårens händelser är hon i stort behov av vila både psykiskt och fysiskt.
min uppfattning är att så unga hästar behöver en lång betesperiod utan aktivering.

jag har ingen av mina hästar försäkrade för deras rätta värde,,,det skulle jag inte ha råd med ekonomiskt (har 3 egna pållar...) (bara tänkte på det du skrev om din att du vill sälja om du ej kan ha den försäkrad i sitt rätta värde)

Har inte min heller min försäkrad i det livvärde han står i just nu:crazy:. Satsat på hög vet förs ist.

i normala fall står jag också bakom lång betets beriod med enbart vila. denna kille jag har nu har haft de så tills i år, men tyvärr har jag ej i år möjlighet att erbjuda honom ett bra bete så han kan bara stå och vara. trist men bittra sanningen. går ingen vidare nöd på han dock, men klart inte de optimala, finns de som har de sämre än han.

ang. liv. Jag har alltid haft mina hästar försäkrade för sitt rätta värde och fortsätter i den stilen. Jag satsar på både vet. och liv, dyra pengar varje år men tagit de beslutet och håller kvar allt så. Vill känna mig trygg.

Hur har ni tänkt med skoning osv på era 3-åringar?

Har de skor nu, när ska de skos, om de har på alla fyra eller bara fram, varför, varför inte osv... Och gärna vilka underlag ni rider på... Och vilken ras det gäller :D.

Min går på bete nu och är barfota, hon har aldrig varit skodd i sitt liv och har riktigt bra hovkvalité. Hon är en KWPN.

Jag har tänkt sko henne fram när hon sätts igång efter betet, och våren 2010 då hon ska börja kvala till championat får hon på sig bakskor också.

Det jag funderar lite på, är att jag vill helst rida ut så mycket som möjligt nu efter betet och de enda uterittmöjligheterna jag har är grusväg, grusväg och asfalt...med några stigar här och var bara...undrar om hennes bakhovar kommer klara det på ett bra sätt...

Hur har ni tänkt med skoning osv på era 3-åringar?

Har de skor nu, när ska de skos, om de har på alla fyra eller bara fram, varför, varför inte osv... Och gärna vilka underlag ni rider på... Och vilken ras det gäller :D.

Min går på bete nu och är barfota, hon har aldrig varit skodd i sitt liv och har riktigt bra hovkvalité. Hon är en KWPN.

Jag har tänkt sko henne fram när hon sätts igång efter betet, och våren 2010 då hon ska börja kvala till championat får hon på sig bakskor också.

Det jag funderar lite på, är att jag vill helst rida ut så mycket som möjligt nu efter betet och de enda uterittmöjligheterna jag har är grusväg, grusväg och asfalt...med några stigar här och var bara...undrar om hennes bakhovar kommer klara det på ett bra sätt...

Jag hoppas att min skall klara av att vara utan skor oavsett underlag. Är welsh cob, har ingen aning om de brukar ha bra hovkvalitet, men min hovslagare säger att hon kommer klara sig utan skor. Naturligtvis sätter jag på skor om jag ser att det börjar slita för mycket, men tanken är att slippa :)

Jag hoppas att min skall klara av att vara utan skor oavsett underlag. Är welsh cob, har ingen aning om de brukar ha bra hovkvalitet, men min hovslagare säger att hon kommer klara sig utan skor. Naturligtvis sätter jag på skor om jag ser att det börjar slita för mycket, men tanken är att slippa :)

Min cob är skodd runt om, han har superbra hovkvalitet men jag tyckte att han drog lite mot vägkanterna vid tömmkörning så jag provade att sko fram trots att han inte visade några direkta tecken på att vara ömfotad och JISSES vilken skilnad det blev på gången. Helt plötsligt rörde han sig som en cob!
Sedan provade jag att plocka av skorna igen men då blev han seg och ville ingenting ens inne i ridhuset.
Nu siktar vi på att visa honom på welsh RIKS (om han inte blir såld) så nu stannar skorna på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Lavinia
·
Svar
2 001
· Visningar
98 575
Senast: pepp
·
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
821
· Visningar
46 252
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 626
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar