Vågar inte läsa hur jag formulerade mig till A igår, blä... inget svar än.
Men nu vill jag också prata sex, läst allt ni skrivit i den spännande diskussionen utan att ha tid att skriva själv!
Jag hör till dom som också har svårt att prata med ny sexpartner och har lätt att känna mig "dålig och tråkig" i sängen ifall den andra är mer aktiv och initiativrik. Jag tycker det har hjälpt att säga just det, att man är lite osäker och kan ha svårt att säga/ veta hur man vill ha det. Då har man öppnat upp med det och det blir lättare att kommunicera och mindre prestationsångest.
Nåt jag är bra på däremot är att se till att jag får orgasm. Det är bra att ha som utgångspunkt tror jag att ha ansvar för sin egen orgasm, det är inte partnern som ska prestera det. Innebär ofta att jag smeker mig själv, partnern är ju ändå i högsta grad delaktig genom att finnas där och göra det ännu skönare genom att smeka bröst osv. Bra "skola" också för partnern att se hur man gör för att bäst få till det, i stället för att man ger instruktioner verbalt. Och mycket prestationsångest försvinner!
Så till problemet att ha svårt att få orgasm, och att inte gilla onani. Jag tror ju utifrån egen erfarenhet att det kan gå hand i hand. Jag såg aldrig nån poäng med att göra det och hade bara fått orgasm i sömnen... Men när jag började ha sex (ganska sen debut) och så småningom faktiskt lyckas få orgasm och "fatta" hur man gör, då blev det även "kul" med onani. Tänder inte på mig själv, utan det är ju fantasier i huvet som får igång en, och vetskapen om att det ska leda till orgasm.
Ett konkret tips som kanske kan funka för nån mer än mig (för mig är det helt avgörande, och var en aha-upplevelse när jag fattade det) är att INTE fokusera på att slappna av, utan knipa och spänna emot i stället när det börjar kännas skönt. Jag behöver själv oftast även knipa ihop benen för att komma, vilket gör att jag sällan kommer av samlag. Samlag (själva knullandet) blir för mig i stället ett väldigt skönt förspel.
Och som sagt, att huvet är med är väldigt viktigt för att få orgasm. Finns det nån fantasi som triggar extra, använd den! Jag kommer så gott som alltid av en konstig och pinsam fantasi som inte ens har med sex att göra, men har accepterat den som mitt säkra orgasmkort och det är bra att ha ett sånt.
Och det där med "bra sex", det handlar så mycket mer om attityd och kommunikation än om tekniska färdigheter och preferenser tycker jag. Och sånt kan man ofta känna av tidigt, redan innan man har sex. Sen har man ju inte sex på samma sätt med två olika personer, utan man trevar sig fram lite och hittar vad som funkar för just oss. Gillar man varann brukar det kännas bra även om allt inte är perfekt.