Dejtingtråden 36

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hoppar in här som ny, både på forumet och i dejtingvärlden. Som ung och inte så erfaren skulle jag behöva ett litet råd.

Har träffat en kille via dataspel, naturligt och slumpmässigt så inte någon dejting app eller så. Vi klicka extremt väl på en gång och vi kan ha konversationer som pågår i timmar och till och med dagar. Vi har samma humor, intressen och lika värderingar. Vi kan ha både lättsamma och djupa/intima konversationer. Även saker som vi inte riktigt håller med om kan vi diskutera på ett extremt sansat och moget sätt. Känns som att jag känt honom i alla år från första stund, och då brukar jag ha extremt svårt för att känna mig bekväm med nya människor. Han verkar extremt emotionellt mogen och ärlig. Har aldrig pressat mig till någonting. Vi har ännu inte träffats då vi bor långt ifrån varandra.

Men grejen är att han är 12 år äldre än mig och jag har alltid varit lite emot att vara med någon mycket äldre, mest för att det känns omoraliskt och kanske lättare att bli utnyttjad? Men det har aldrig känts såhär bra med nån någonsin och jag märker inte ens av våran ålderskillnad. Är det något att bry sig om när allt annat känns så bra?
Hur ung är du?

Hoppar in här som ny, både på forumet och i dejtingvärlden. Som ung och inte så erfaren skulle jag behöva ett litet råd.

Har träffat en kille via dataspel, naturligt och slumpmässigt så inte någon dejting app eller så. Vi klicka extremt väl på en gång och vi kan ha konversationer som pågår i timmar och till och med dagar. Vi har samma humor, intressen och lika värderingar. Vi kan ha både lättsamma och djupa/intima konversationer. Även saker som vi inte riktigt håller med om kan vi diskutera på ett extremt sansat och moget sätt. Känns som att jag känt honom i alla år från första stund, och då brukar jag ha extremt svårt för att känna mig bekväm med nya människor. Han verkar extremt emotionellt mogen och ärlig. Har aldrig pressat mig till någonting. Vi har ännu inte träffats då vi bor långt ifrån varandra.

Men grejen är att han är 12 år äldre än mig och jag har alltid varit lite emot att vara med någon mycket äldre, mest för att det känns omoraliskt och kanske lättare att bli utnyttjad? Men det har aldrig känts såhär bra med nån någonsin och jag märker inte ens av våran ålderskillnad. Är det något att bry sig om när allt annat känns så bra?
Nej, inget att bry sig om. Mellan mig och min partner skiljer det betydligt mer. Det funkar alldeles förträffligt bra 🥰

• Gilla
Reactions: W.L
Ja nu var jag inte ens säker på JAG ville fortsätta dejta honom, hade väl tanken att jag vill dejta flera samtidigt med. Men just det här med att få ”nobben”. Nu har han väl inte nobbat mig men, tror jag? Börjar han visa sig intresserad igen kommer jag ju att börja tvivla på igen om jag vill fortsätta dejta honom. Nu vill jag det för det känns som om att han inte vill ha mig. Haha kanske bara bäst vara singel med sina dammråttor
Det var inte menat som kritik utan endast konstaterande

Hur ung är du?
Jag är 23. Så det är ju en viss skillnad helt klart i vilka livsstadier vi är. Men som sagt är vår kemi otroligt bra och ålderskillnaden märks inte av alls. Har väl alltid blivit kallad ”Lill gammal” och heller aldrig klickat med yngre killar heller. Vi visste inte varandras ålder förens vi pratat ett långt tag, så tror absolut han inte är ute efter att utnyttja någon ung tjej. Skulle inte kalla mig särskilt naiv heller. Men alltid bra att få lite insyn från utomstående. Skulle ju också kännas väldigt dumt att bryta nånting med någon jag klickar med så bra med pga ålder, när skillnaden kanske egentligen inte är så ovanlig/konstig.

Jag är 23. Så det är ju en viss skillnad helt klart i vilka livsstadier vi är. Men som sagt är vår kemi otroligt bra och ålderskillnaden märks inte av alls. Har väl alltid blivit kallad ”Lill gammal” och heller aldrig klickat med yngre killar heller. Vi visste inte varandras ålder förens vi pratat ett långt tag, så tror absolut han inte är ute efter att utnyttja någon ung tjej. Skulle inte kalla mig särskilt naiv heller. Men alltid bra att få lite insyn från utomstående. Skulle ju också kännas väldigt dumt att bryta nånting med någon jag klickar med så bra med pga ålder, när skillnaden kanske egentligen inte är så ovanlig/konstig.
Får mer intrycket att det är dina tankar om hur det ”ska” vara som ställer till det för dig.

Man behöver inte följa normen. Andra kan ha ont av det men trots allt är det ju ni som ska vara ihop och ni ska kanske leva ihop framöver. Är väl viktigast att allt fungerar och ni är lyckliga

Det viktiga är ju tänker jag med en ålderskillnad i den ålder du är nu, att ni känner er jämlika i förhållandet. Skillnaden i ålder kan lätt leda till maktobalans i relationen som att den äldre personen kanske har en högre lön, stabilare liv, mer etablerad på arbetsmarknaden och mer erfarenhet. Det kan ju också eventuellt kännas stressande med familjebildning. Ju äldre man blir desto mindre spelar åldern roll på något sätt. Du har ju ca 17 år på dig att skaffa barn medan han har ungefär 5-10 år (kvalitén går ned med ålder). Men allt sådan beror ju i slutändan på vad ni är för personer och hur ni förhåller er till varandra.

Och för att vara något mindre seriös, är avocado emojin en omskrivning för det kvinnliga könsorganet? Någon tindertyp hade "meningen": söker -> *avocadoemoji* . Tant känner sig förvirrad.

En del av det du beskriver som bra är ju snarare minimikrav (att kunna diskutera sansat, att inte pressa och så vidare), och just de relativt låga kraven som kan komma med få erfarenheter verkar ibland tyvärr vara en del i vad vissa äldre gillar med yngre. Kanske inte fullt lika lätt att imponera på en annan 35-åring med sådant som sin emotionella mognad. (Eller så är det det? Baserat på alla totalt avskräckande dejting-historier man hör är ju konkurrensen inte alltid särskilt hård.) Det betyder förstås inte att just den där personen fungerar så, det är bara ett mönster som en del människor verkar kunna falla in i, säkert ofta omedvetet, och som eventuellt kan vara bra att vara uppmärksam på.

Och för att vara något mindre seriös, är avocado emojin en omskrivning för det kvinnliga könsorganet? Någon tindertyp hade "meningen": söker -> *avocadoemoji* . Tant känner sig förvirrad.
Googlade och på Snapchat syftar avokadon tydligen på att vara den "bättre halvan" av ett par i ett romantiskt förhållande. Skulle ju kunna stämma men hur gammal var människan i såna fall?

När jag var 23 så gillade jag äldre män, så ser inget konstigt med det. Kör på om det känns rätt :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 579
Senast: gullviva
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 031
Senast: Squie
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka