De stigande matpriserna

För mig är EMV inte alls positivt. Sätter primärproducenterna i en allt sämre sits och ger handeln ännu större makt. Sedan är den emellanåt riktigt risig i kvalitet också, men det är enstaka produkter där de gör bort sig. Det mesta är producerat i samma lina, ger ”bara” lägre marginaler för tillverkaren.

Jag förstår om man väljer det av kostnadsskäl om man måste, men man ska också vara medveten om hur det påverkar hela livsmedelskedjan.
Jag tycker det beror på vad man köper - jag tycker inte det känns jobbigt på något sätt att köpa Garantpasta istället för Barilla.
 
Ursäkta dum fråga, men vad är egentligen Tex Mex ost?

Är den kryddad på något sätt?

Är det inte alltid billigare att skära av en bit på vanlig hårdost med lite karaktär och riva själv?
Jag köper ibland ost i påse. Helt enkelt för att jag använder så lite ost. Det känns som slöseri att köpa en hel som inte går åt. Sen kan man frysa in men tycker inte det blir så gott.
 
Jag köper ibland ost i påse. Helt enkelt för att jag använder så lite ost. Det känns som slöseri att köpa en hel som inte går åt. Sen kan man frysa in men tycker inte det blir så gott.
Jag som är tillräckligt gammal för att ha "känt av" matpriserna för EU-inträdet, dessutom med småbarn i familjen, lärde mig den hårda vägen att spara.

Istället för att köpa riven ost i påse, lärde jag mig att köpa en bit lagom karaktärsfull ost som passar för bl.a. gratinering till extrapris, och så komma hem och själv riva osten, och frysa in riven ost i lagom portionsförpackningar.

Fryst hel hårdost blir "bläh", men riven ost funkar betydligt bättre.

Men idag så kanske prisskillnaden för "samma ost" som riven eller som bit är försumbar?
 
Jag som är tillräckligt gammal för att ha "känt av" matpriserna för EU-inträdet, dessutom med småbarn i familjen, lärde mig den hårda vägen att spara.

Istället för att köpa riven ost i påse, lärde jag mig att köpa en bit lagom karaktärsfull ost som passar för bl.a. gratinering till extrapris, och så komma hem och själv riva osten, och frysa in riven ost i lagom portionsförpackningar.

Fryst hel hårdost blir "bläh", men riven ost funkar betydligt bättre.

Men idag så kanske prisskillnaden för "samma ost" som riven eller som bit är försumbar?
För mig handlar det mer om att jag bor själv och äter Ost kanske några gånger per år. Min frys är inte heller ett jättestort helt skåp och den är redan full. När man bor själv tycker jag redan man hela tiden måste frysa in och göra matlådor. Så det får inte plats att frysa in allt som man skulle kunna frysa in.

I såna här diskussioner tycker jag det är så lätt att man bara utgår från familjer och att mycket mat ska gå ut. Ur miljöaspekt är det oftast bäst för mig att köpa mindre storlekar även om det blir dyrare.
 
Jag som är tillräckligt gammal för att ha "känt av" matpriserna för EU-inträdet, dessutom med småbarn i familjen, lärde mig den hårda vägen att spara.

Istället för att köpa riven ost i påse, lärde jag mig att köpa en bit lagom karaktärsfull ost som passar för bl.a. gratinering till extrapris, och så komma hem och själv riva osten, och frysa in riven ost i lagom portionsförpackningar.

Fryst hel hårdost blir "bläh", men riven ost funkar betydligt bättre.

Men idag så kanske prisskillnaden för "samma ost" som riven eller som bit är försumbar?
Inte försumbar om det inte är supererbjudande, och det brukar ofta finnas på bit också. 28,90 för 150 gram blir 193 kr per kilo och det är inte ovanligt att få riktigt god lagrad ost för strax över 100 kr per kilo. Men då ofta runt 400-500 gram.
 
Det är ju så jag tänker. Om man hellre betalar X kr för en paprika, mjölk, bröd, kött, ljus, fisk osv på ett ställe än Y kr på ett annat ställe och man ändå åker förbi båda ställena någon gång i veckan, så innebär ju den lilla extra ansträngningen att man kan spara en hel del ändå, pengar som man ju kan ha roligare för. Så har jag alltid tänkt. Jag har alltid tyckt det varit svårt att förstå varför människor med god ekonomi, som ändå åker förbi olika affärer typ dagligen ändå väljer att betala mer för varorna än mindre.

Men jag har också förstått att det ligger lite status i det. Människor med god ekonomi handlar... handlaDE inte gärna på Lidl eller Willys... DET har jag ju då hört ofta tidigare. De ställena är inte till för dem ;) Där handlar fattiga har det sagts. Där jag bor har Lidl ofta väldigt fina grönsaker till bra priser, mycket bättre än både ICA och Coop här.
Vi roar oss med att kolla vilka bilar som står utanför respektive affärer. Det är mycket -mycket- dyrare bilar utanför Hemköp och Coop än utanför Willys.
 
Jag har heller aldrig förstått mig på det, men jag känner igen fenomenet. För mig som är totalt ointresserad av status är det obegripligt.
Lidl har väldigt fina grönsaker även hos mig och de är riktigt prisvärda.
Man kan också spara pengar om man inte hänger fast vid speciella märken. Vågar man vidga sina vyer kan man hitta sånt man tycker bättre om till ett bättre pris. För några år sedan ville jag ha potatismos men hade inte råd med Felix så jag köpte på Lidl. Det var det bästa pulvermos jag någonsin köpt! Köpte Felix senare men tyckte det inte alls var lika gott som Lidls.
Det är intressant att ta en promenad i Lidl, det dyker alltid ner något i ens korg som man "bara ska testa" som sedan blir en ny favorit som man återkommande kikar efter sedan!

Potatismoset ska jag nog kika efter, har inte sett något som slår Felix på fingrarna där ännu! :)
 
Jag var i affären igår, och noterade att flera varor som nu var på "extrapris" kostade minst vad som tidigare var normalpris. Noterade också att kycklingvingar (som jag ibland köper till hundarna) nu kostade 37-38kr/kg jämfört mot tidigare ca 30kr/kg.

Dessutom pratade jag i telefon med en vän igår. Hon berättade att hundmaten som går att köpa på mitt närmsta ica var betydligt dyrare än precis samma hundmat på hennes närmsta ica... Vilket är intressant eftersom det är samma typ av ica-butik och båda är i samma stad. Sååå jag ska nog börja kolla reklamblad lite mer och allmänt bli bättre på att jämföra priser.
 
Det är intressant att ta en promenad i Lidl, det dyker alltid ner något i ens korg som man "bara ska testa" som sedan blir en ny favorit som man återkommande kikar efter sedan!

Potatismoset ska jag nog kika efter, har inte sett något som slår Felix på fingrarna där ännu! :)
Kostar typ 16 spänn för lika många portioner. Heter typ Harvest Basket, har ingen förpackning hemma just nu.

De har också crispbröd och förskost som är godare än andra sorters.
 
Ska absolut kasta ett getöga på det! Med dagens priser så....
Jag instämmer med @Görel - Harvest Basket är bästa pulvermoset. Finns dessutom i varianter med och utan mjölk.

Jag älskar av någon anledning pulvermos. Brukar festa ibland på korv och mos och då alltid HB. Tillagar det med en liten klick smör och aromat.

Lidls ketchup (Kania) är också mycket god och billig. Om man vill ha till sitt mos. Liksom deras majonnäs på plastflaska av samma märke (till gurkmajonnäsen).
 
Jag instämmer med @Görel - Harvest Basket är bästa pulvermoset. Finns dessutom i varianter med och utan mjölk.

Jag älskar av någon anledning pulvermos. Brukar festa ibland på korv och mos och då alltid HB. Tillagar det med en liten klick smör och aromat.

Lidls ketchup (Kania) är också mycket god och billig. Om man vill ha till sitt mos. Liksom deras majonnäs på plastflaska av samma märke (till gurkmajonnäsen).
Jag avskyr att laga mat så att först skala potatis och sedan fixa mos av dem när de kokt är ju jobbigt, så pulvermos it is for me! :D
Har inte testat deras ketchup eller majonnäs, ska göra det. Här är det barnen som äter ketchup till allt och jag som föredrar Felix även där, men jag kan ju ändra mig om den andra är god! :D
 
Jag instämmer med @Görel - Harvest Basket är bästa pulvermoset. Finns dessutom i varianter med och utan mjölk.

Jag älskar av någon anledning pulvermos. Brukar festa ibland på korv och mos och då alltid HB. Tillagar det med en liten klick smör och aromat.

Lidls ketchup (Kania) är också mycket god och billig. Om man vill ha till sitt mos. Liksom deras majonnäs på plastflaska av samma märke (till gurkmajonnäsen).
Just ketchup föredrar jag Felix efter att ha provat de allra flesta billigare märken. Blåvitt hade en god för 30 år sen men den är ju borta sen länge.
 
Det är ju så jag tänker. Om man hellre betalar X kr för en paprika, mjölk, bröd, kött, ljus, fisk osv på ett ställe än Y kr på ett annat ställe och man ändå åker förbi båda ställena någon gång i veckan, så innebär ju den lilla extra ansträngningen att man kan spara en hel del ändå, pengar som man ju kan ha roligare för. Så har jag alltid tänkt. Jag har alltid tyckt det varit svårt att förstå varför människor med god ekonomi, som ändå åker förbi olika affärer typ dagligen ändå väljer att betala mer för varorna än mindre.

Men jag har också förstått att det ligger lite status i det. Människor med god ekonomi handlar... handlaDE inte gärna på Lidl eller Willys... DET har jag ju då hört ofta tidigare. De ställena är inte till för dem ;) Där handlar fattiga har det sagts. Där jag bor har Lidl ofta väldigt fina grönsaker till bra priser, mycket bättre än både ICA och Coop här.
Vi bor i ett område av staden där det bor människor från världens alla hörn, skulle säga att majoriteten av de som bor här har kommit från andra länder till Sverigen av olika anledningar.
I vårt kvarter ligger en mindre matbutik som drivs av en syriansk familj, den tillhör inte någon av de kedjor jag känner till utan är en mindre, oberoende butik. Jag och min sambo har i flera års tid handlat alla våra grönsaker och all frukt där.
Det är förutom en enorm prisskillnad (inte sällan är priset en tredjedel av det som är på tex Willys), en sådan jäkla skillnad på kvalité. Butiken är som sagt liten men med en jättestor avdelning för frukt och grönt, belägen i ett rum som är riktigt kallt och det är så oerhört fräscht. Älskar att gå där och titta på allt härligt😍

Det händer ytterst sällan att jag ser någon ”etnisk svensk” (dåligt ordval men hittar inget bättre) i butiken. Däremot på lördagar när familjen som driver butiken står på torget och säljer sina härliga grönsaker, då ringlar kön lång av ”Svenssons” som vill torghandla för det anses nog lite fint.

Har funderat mycket på det där. Kan inte se att det handlar om något annat än status och att man anser att butiken inte är fin nog. Det är ju liksom samma bananer och apelsiner de säljer på torget. Har man en gång handlat av dem så kan jag inte för mitt liv förstå varför man återgår till ICA’s svindyra, inte sällan lite ofräscha grönsaksavdelning. Skulle så önska att fler gjorde som oss och gynnade den lilla butiken för jag är livrädd att den skall försvinna🥺.
Kanske blir det skillnad nu, jag har precis som du skriver, svårt att förstå varför man väljer det dyrare alternativet men nog kommer väl de hushåll som måste tänka sig för vad gäller matpriser bli väldigt många fler framöver.
 
För mig handlar det mer om att jag bor själv och äter Ost kanske några gånger per år. Min frys är inte heller ett jättestort helt skåp och den är redan full. När man bor själv tycker jag redan man hela tiden måste frysa in och göra matlådor. Så det får inte plats att frysa in allt som man skulle kunna frysa.
Fast det är väl snarare en fråga om prioriteringen av vad du vill ha i frysen? Om du inte äter ost mer än några gånger så finns det ju ingen anledning att fylla frysen med det? Det är väl ganska naturligt att frysen innehåller sånt man äter hyfsat regelbundet.

Jag är också ensam men äter ofta ost i paj eller gratänger tex. så det hamnar rivet i frysen när den finns på extrapris. Däremot har jag tex nästan inget bröd i frysen eftersom jag äter väldigt lite mjukt bröd.
 
Vi bor i ett område av staden där det bor människor från världens alla hörn, skulle säga att majoriteten av de som bor här har kommit från andra länder till Sverigen av olika anledningar.
I vårt kvarter ligger en mindre matbutik som drivs av en syriansk familj, den tillhör inte någon av de kedjor jag känner till utan är en mindre, oberoende butik. Jag och min sambo har i flera års tid handlat alla våra grönsaker och all frukt där.
Det är förutom en enorm prisskillnad (inte sällan är priset en tredjedel av det som är på tex Willys), en sådan jäkla skillnad på kvalité. Butiken är som sagt liten men med en jättestor avdelning för frukt och grönt, belägen i ett rum som är riktigt kallt och det är så oerhört fräscht. Älskar att gå där och titta på allt härligt😍

Det händer ytterst sällan att jag ser någon ”etnisk svensk” (dåligt ordval men hittar inget bättre) i butiken. Däremot på lördagar när familjen som driver butiken står på torget och säljer sina härliga grönsaker, då ringlar kön lång av ”Svenssons” som vill torghandla för det anses nog lite fint.

Har funderat mycket på det där. Kan inte se att det handlar om något annat än status och att man anser att butiken inte är fin nog. Det är ju liksom samma bananer och apelsiner de säljer på torget. Har man en gång handlat av dem så kan jag inte för mitt liv förstå varför man återgår till ICA’s svindyra, inte sällan lite ofräscha grönsaksavdelning. Skulle så önska att fler gjorde som oss och gynnade den lilla butiken för jag är livrädd att den skall försvinna🥺.
Kanske blir det skillnad nu, jag har precis som du skriver, svårt att förstå varför man väljer det dyrare alternativet men nog kommer väl de hushåll som måste tänka sig för vad gäller matpriser bli väldigt många fler framöver.
Status är något väldigt märkligt! Men hos vissa djupt rotat! Minns en kompis när jag växte upp där det var väldigt viktigt, inte bara vad man gick i för kläder, utan också vad för mat man åt och var den kom ifrån. Som om middagen blev bättre för att varorna kostade färre kronor? Vissa saker finns ju smakskillnad, men inte allt och om man köper samma märke fast till ett billigare pris blir det ju ingen smakskillnad bara för att det är köpt i en billig affär. Fast det kunde man nästan tro när man hörde familjen prata.

Ja det är lite komiskt med torghandeln! Och i allra högsta grad tragiskt också.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 511
Senast: cassiopeja
·
Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
30 524
Senast: honung
·
Kropp & Själ Jag inser att jag behöver en radikal kostomläggning, men framför allt behöver jag råd och tips. Jag är relativt intresserad av...
2
Svar
38
· Visningar
4 031
Senast: Blueberry
·
Småbarn Jag behöver ventilera det senaste som hänt på/med sonens förkola...ursäkta om det blir långt. I onsdags em beslöt vi att låta sonen...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 977
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp