Vi bor i ett område av staden där det bor människor från världens alla hörn, skulle säga att majoriteten av de som bor här har kommit från andra länder till Sverigen av olika anledningar.
I vårt kvarter ligger en mindre matbutik som drivs av en syriansk familj, den tillhör inte någon av de kedjor jag känner till utan är en mindre, oberoende butik. Jag och min sambo har i flera års tid handlat alla våra grönsaker och all frukt där.
Det är förutom en enorm prisskillnad (inte sällan är priset en tredjedel av det som är på tex Willys), en sådan jäkla skillnad på kvalité. Butiken är som sagt liten men med en jättestor avdelning för frukt och grönt, belägen i ett rum som är riktigt kallt och det är så oerhört fräscht. Älskar att gå där och titta på allt härligt
Det händer ytterst sällan att jag ser någon ”etnisk svensk” (dåligt ordval men hittar inget bättre) i butiken. Däremot på lördagar när familjen som driver butiken står på torget och säljer sina härliga grönsaker, då ringlar kön lång av ”Svenssons” som vill torghandla för det anses nog lite fint.
Har funderat mycket på det där. Kan inte se att det handlar om något annat än status och att man anser att butiken inte är fin nog. Det är ju liksom samma bananer och apelsiner de säljer på torget. Har man en gång handlat av dem så kan jag inte för mitt liv förstå varför man återgår till ICA’s svindyra, inte sällan lite ofräscha grönsaksavdelning. Skulle så önska att fler gjorde som oss och gynnade den lilla butiken för jag är livrädd att den skall försvinna
.
Kanske blir det skillnad nu, jag har precis som du skriver, svårt att förstå varför man väljer det dyrare alternativet men nog kommer väl de hushåll som måste tänka sig för vad gäller matpriser bli väldigt många fler framöver.