De stigande matpriserna

Flera butiker som jag besöker regelbundet besöker, willys och hemköp och konsum har minskat sitt sortiment t.ex. har bara en vara av ett märke ochtidigarehaft flera märken av t.ex. socker och mjöl, har mycket mindre av dyrt kött hemma o.s.v. . Fullt förståeligt då t.ex. riktigt fint nötkött har väldigt höga priser nu. Är det något som ni också har gjort där du jobbar?

Ofta med bara EMV kvar, men då lämnar jag butiken åt sitt öde. Om det inte går att prata med dem och få tillbaka märkesvarorna.
 
Märker att priserna skiljer sig åt väldigt mycket på frukt och grönsaker i olika butiker. Var inne på en Konsum-butik där de tog 19 kronor styck för paprikan till exempel, det fanns bara ekologisk gurka för 35 kronor styck och en del andra saker var också väldigt dyra priser på. Gick till Willys istället och där köpte jag två gurkor för 12 kronor, ordinarie pris var 9 kronor styck då var det inte ekologiskt, och paprikan var det kilopris på så den kostade runt 5 kronor. Så det lönar sig ibland att jämföra.
 
Märker att priserna skiljer sig åt väldigt mycket på frukt och grönsaker i olika butiker. Var inne på en Konsum-butik där de tog 19 kronor styck för paprikan till exempel, det fanns bara ekologisk gurka för 35 kronor styck och en del andra saker var också väldigt dyra priser på. Gick till Willys istället och där köpte jag två gurkor för 12 kronor, ordinarie pris var 9 kronor styck då var det inte ekologiskt, och paprikan var det kilopris på så den kostade runt 5 kronor. Så det lönar sig ibland att jämföra.
Jag tycker alltid att det lönar sig att jämföra. Jag kollar annonsbladen på nätet och utgår från dem när jag ska handla, skriver en lista i mobilen så jag inte glömmer något och håller mig till den. Inte helt strikt utan hittar jag något som jag ändå använder som är till nedsatt pris så köper jag. Köpte t ex laktosfritt smör till halva priset och juice för 10kr/ litern.
 
Märker att priserna skiljer sig åt väldigt mycket på frukt och grönsaker i olika butiker. Var inne på en Konsum-butik där de tog 19 kronor styck för paprikan till exempel, det fanns bara ekologisk gurka för 35 kronor styck och en del andra saker var också väldigt dyra priser på. Gick till Willys istället och där köpte jag två gurkor för 12 kronor, ordinarie pris var 9 kronor styck då var det inte ekologiskt, och paprikan var det kilopris på så den kostade runt 5 kronor. Så det lönar sig ibland att jämföra.
Ohja. Tex tar Citygross i stan 35 spänn för 150 g Riven tex mex ost, svensk från arla. ICA ett stycke bort tar 26,50. En jäkla skillnad faktiskt.
 
Är som jag säkert skrivit tidigare begåvad med en sparsam/snål läggning.

Det jag/vi gör, även om vi har två inkomster, är att vi mer än tidigare försöker att koncentrera handlingen till ett par gånger i veckan.
Äter inte kött, bara fisk men eftersom det blivit väldigt dyrt så köps det enbart då priserna är rimliga.

Torrvaror och konserver köper vi på Lidl.

Försöker dessutom laga mat så det räcker för 2-3 dagar, så att vi kan spara el genom att bara använda micron de dagar vi inte lagar mat.

Jag tar oftare matlåda med mig till jobbet nu jämfört med tidigare, vilket är en stor inbesparing för mig personligen. Många kollegor gör likadant.

Snacks, glass, godis med mera har vi dragit ner, inte av ekonomiska orsaker men för att det blivit lite väl mycket av den sorten under pandemin och iom stigande priser kan vi lika gärna skippa det.

Har plockat hallon och blåbär själv på landstället. Odlar även vinbär och björnbär där. Bär kostar multum i affären så att odla/plocka själv har visat sig lönsamt.
 
Har mest än så länge noterat att de 500 vi brukar lägga på fredagsfika var sjunde vecka eller så räcker till mindre än tidigare. Vi har nog fredagsfikat lite orimligt så det är nog bara bra ändå.

Men jag övar mig på att bli bättre på att följa min matplanering, i vår behöver jag vara tjänstledig på ett par procent och det kommer ju förstås att märkas.
 
Ja, jag har också märkt att en femhundring räcker till mindre grejer än tidigare!

Det har hänt både en och annan gång under de senaste månaderna när jag inte orkat tänka efter att jag fått en chock i kassan över att grejer jag "alltid" köpt har blivit så mycket dyrare.
 
Jag antar att extraprisletande beror på ekonomi, geografi och läggning. Jag bor centralt, passerar två stora och ett mindre köpcentrum mellan stallet och min bostad. Inom tio minuters gångavstånd har jag Hemköp, Lidl, Willys, två Coop och tre Ica. Tidigare bodde jag i Stockholms innerstad och cyklade Hornsgatan ner och utnyttjade alla extrapriser i alla butiker på vägen. Jag har gått på försörjningsstöd och varit student, då lärde jag mig att koka soppa på en spik. Efter att ekonomin blev mycket bättre när jag pluggat klart fortsatte jag att vara ekonomisk gällande matkostnader. Varje måndag kollar jag igenom butikernas reklamblad på nätet och bestämmer utifrån det vad jag ska handla. Är jag extremt sugen på något kollar jag om det finns till nedsatt pris någonstans, hittar jag inte det handlar jag på Willys där jag tycker att jag får bäst kvalitet för pengarna. Jag har också den fördelen att vara väldigt bra på siffror och huvudräkning så jag kan hålla koll på vad saker kostar i olika butiker och räkna ut kilopris.
För mig är det en stor tillfredsställelse att komma över saker till ett lägre pris så för mig är det värt allt besvär.
Det är ju så jag tänker. Om man hellre betalar X kr för en paprika, mjölk, bröd, kött, ljus, fisk osv på ett ställe än Y kr på ett annat ställe och man ändå åker förbi båda ställena någon gång i veckan, så innebär ju den lilla extra ansträngningen att man kan spara en hel del ändå, pengar som man ju kan ha roligare för. Så har jag alltid tänkt. Jag har alltid tyckt det varit svårt att förstå varför människor med god ekonomi, som ändå åker förbi olika affärer typ dagligen ändå väljer att betala mer för varorna än mindre.

Men jag har också förstått att det ligger lite status i det. Människor med god ekonomi handlar... handlaDE inte gärna på Lidl eller Willys... DET har jag ju då hört ofta tidigare. De ställena är inte till för dem ;) Där handlar fattiga har det sagts. Där jag bor har Lidl ofta väldigt fina grönsaker till bra priser, mycket bättre än både ICA och Coop här.
 
Har mest reflekterat över att det är så stor skillnad på att handla hos mina föräldrar utanför stan och hur mycket dyrare allt är här inne i stan. :meh: Känner att jag borde storhandla när jag åker dit och hälsar på/byter hund.
 
Det är ju så jag tänker. Om man hellre betalar X kr för en paprika, mjölk, bröd, kött, ljus, fisk osv på ett ställe än Y kr på ett annat ställe och man ändå åker förbi båda ställena någon gång i veckan, så innebär ju den lilla extra ansträngningen att man kan spara en hel del ändå, pengar som man ju kan ha roligare för. Så har jag alltid tänkt. Jag har alltid tyckt det varit svårt att förstå varför människor med god ekonomi, som ändå åker förbi olika affärer typ dagligen ändå väljer att betala mer för varorna än mindre.

Men jag har också förstått att det ligger lite status i det. Människor med god ekonomi handlar... handlaDE inte gärna på Lidl eller Willys... DET har jag ju då hört ofta tidigare. De ställena är inte till för dem ;) Där handlar fattiga har det sagts. Där jag bor har Lidl ofta väldigt fina grönsaker till bra priser, mycket bättre än både ICA och Coop här.


Vi har två bra inkomster men har ofta ändå handlat på Lidl, Willys och Netto som ju också var en lågpriskedja, när det fanns även innan inflation och prisökningar. Netto var närmaste affären där vi bodde tidigare och vi handlade där flera gånger per vecka i 15 år cirka. kommer inte ihåg när den försvann exakt. Nu är Willys närmaste affären sen vi flyttade. Jag vet att en del människor i min omgivning föraktade Netto och sa att de aldrig skulle handla där. Däremot dög ICA bra. När jag talade om att ICA ägde halva Netto blev de oftast ganska tysta. Likadant äger ju Axfood både Hemköp och Willys.
 
Det är ju så jag tänker. Om man hellre betalar X kr för en paprika, mjölk, bröd, kött, ljus, fisk osv på ett ställe än Y kr på ett annat ställe och man ändå åker förbi båda ställena någon gång i veckan, så innebär ju den lilla extra ansträngningen att man kan spara en hel del ändå, pengar som man ju kan ha roligare för. Så har jag alltid tänkt. Jag har alltid tyckt det varit svårt att förstå varför människor med god ekonomi, som ändå åker förbi olika affärer typ dagligen ändå väljer att betala mer för varorna än mindre.

Men jag har också förstått att det ligger lite status i det. Människor med god ekonomi handlar... handlaDE inte gärna på Lidl eller Willys... DET har jag ju då hört ofta tidigare. De ställena är inte till för dem ;) Där handlar fattiga har det sagts. Där jag bor har Lidl ofta väldigt fina grönsaker till bra priser, mycket bättre än både ICA och Coop här.
När jag handlar mat ska det vara enkelt och smidigt, därför blir det oftast city gross eller willys.
 
Det är ju så jag tänker. Om man hellre betalar X kr för en paprika, mjölk, bröd, kött, ljus, fisk osv på ett ställe än Y kr på ett annat ställe och man ändå åker förbi båda ställena någon gång i veckan, så innebär ju den lilla extra ansträngningen att man kan spara en hel del ändå, pengar som man ju kan ha roligare för. Så har jag alltid tänkt. Jag har alltid tyckt det varit svårt att förstå varför människor med god ekonomi, som ändå åker förbi olika affärer typ dagligen ändå väljer att betala mer för varorna än mindre.

Men jag har också förstått att det ligger lite status i det. Människor med god ekonomi handlar... handlaDE inte gärna på Lidl eller Willys... DET har jag ju då hört ofta tidigare. De ställena är inte till för dem ;) Där handlar fattiga har det sagts. Där jag bor har Lidl ofta väldigt fina grönsaker till bra priser, mycket bättre än både ICA och Coop här.
Jag handlar mycket hellre i den dyrare Ica-butiken än i den billigare Lidl trots att jag har nära till båda. Jag tycker att Lidl-butiken är trist och trång och jag avskyr att trängas med en massa människor. Jag betalar gladeligen extra för att slippa det 😊
 
Det är ju så jag tänker. Om man hellre betalar X kr för en paprika, mjölk, bröd, kött, ljus, fisk osv på ett ställe än Y kr på ett annat ställe och man ändå åker förbi båda ställena någon gång i veckan, så innebär ju den lilla extra ansträngningen att man kan spara en hel del ändå, pengar som man ju kan ha roligare för. Så har jag alltid tänkt. Jag har alltid tyckt det varit svårt att förstå varför människor med god ekonomi, som ändå åker förbi olika affärer typ dagligen ändå väljer att betala mer för varorna än mindre.

Men jag har också förstått att det ligger lite status i det. Människor med god ekonomi handlar... handlaDE inte gärna på Lidl eller Willys... DET har jag ju då hört ofta tidigare. De ställena är inte till för dem ;) Där handlar fattiga har det sagts. Där jag bor har Lidl ofta väldigt fina grönsaker till bra priser, mycket bättre än både ICA och Coop här.
Jag har heller aldrig förstått mig på det, men jag känner igen fenomenet. För mig som är totalt ointresserad av status är det obegripligt.
Lidl har väldigt fina grönsaker även hos mig och de är riktigt prisvärda.
Man kan också spara pengar om man inte hänger fast vid speciella märken. Vågar man vidga sina vyer kan man hitta sånt man tycker bättre om till ett bättre pris. För några år sedan ville jag ha potatismos men hade inte råd med Felix så jag köpte på Lidl. Det var det bästa pulvermos jag någonsin köpt! Köpte Felix senare men tyckte det inte alls var lika gott som Lidls.
 
S.k "private label", dvs affärernas egna märken är ofta väldigt prisvärda tycker jag.

Jag brukar ALLTID kolla kilopris på ALLT jag köper (har alltid gjort) och det är få produkter jag förstår poängen att betala säg 30 % mer för fina märket när en likvärdig produkt är mycket förmånligare.

Visst, en del saker är bäst i originalutförande, men mycket är reklamens inflytande på oss konsumenter också.

Tror f.ö. att "lågprisaffärer" som Lidl, Willys etc vinner på att konsumenterna blir mer och mer prismedvetna iom den höga inflationen och höjda räntor. Det är nog ett och annat hushåll som får se över sin hushållsbudget i höst.
Fulare inredning i butiken = billigare priser, eftersom vi konsumenter i slutledet betalar för allt.

Lidl har för övrigt otroligt bra logistik, det syns i frukt- och grönsaksavdelningen.
 
S.k "private label", dvs affärernas egna märken är ofta väldigt prisvärda tycker jag.

Jag brukar ALLTID kolla kilopris på ALLT jag köper (har alltid gjort) och det är få produkter jag förstår poängen att betala säg 30 % mer för fina märket när en likvärdig produkt är mycket förmånligare.

Visst, en del saker är bäst i originalutförande, men mycket är reklamens inflytande på oss konsumenter också.

Tror f.ö. att "lågprisaffärer" som Lidl, Willys etc vinner på att konsumenterna blir mer och mer prismedvetna iom den höga inflationen och höjda räntor. Det är nog ett och annat hushåll som får se över sin hushållsbudget i höst.
Fulare inredning i butiken = billigare priser, eftersom vi konsumenter i slutledet betalar för allt.

Lidl har för övrigt otroligt bra logistik, det syns i frukt- och grönsaksavdelningen.
För mig är EMV inte alls positivt. Sätter primärproducenterna i en allt sämre sits och ger handeln ännu större makt. Sedan är den emellanåt riktigt risig i kvalitet också, men det är enstaka produkter där de gör bort sig. Det mesta är producerat i samma lina, ger ”bara” lägre marginaler för tillverkaren.

Jag förstår om man väljer det av kostnadsskäl om man måste, men man ska också vara medveten om hur det påverkar hela livsmedelskedjan.
 
Själv brukar jag passa på att handla dagtid och då helst morgnar. Förhållandevis lite folk i butikerna och ofta gott om nedsatta varor. Det är första gången jag köper laktosfritt smör, men smör är smör och det borde fungera som vanligt smör så dumt att inte passa på när det är billigt när det ändå är sånt jag brukar använda.

Jag skriver även in var jag ska handla när jag gör min lista när jag ändå är ute och storhandlar och kör förbi med bilen. När jag bodde mitt i smeten i Sthlm brukade jag tidigare hyra bil en gång i månaden och storhandla i nått köpcentra i någon förort. Jag räknade ut att trots bilhyran var det billigare än att gå ner till ICA Kungsholmen och köpa det jag behövde till mig och katterna.
 
För mig är EMV inte alls positivt. Sätter primärproducenterna i en allt sämre sits och ger handeln ännu större makt. Sedan är den emellanåt riktigt risig i kvalitet också, men det är enstaka produkter där de gör bort sig. Det mesta är producerat i samma lina, ger ”bara” lägre marginaler för tillverkaren.

Jag förstår om man väljer det av kostnadsskäl om man måste, men man ska också vara medveten om hur det påverkar hela livsmedelskedjan.
Visst, jag är medveten om att det finns andra aspekter av frågan också, men likväl är det en hel del personer i min bekantskapskrets som slentrianmässigt köper t.ex Felix eller Heinz ketchup utan att ens tänka på att det finns något annat, och samma sak med andra varor.

Givetvis ska man köpa det man själv vill, och det man efter mer eller mindre övervägande kommer fram till att är det bästa (alt minst dåliga) alternativet. Det jag vänder mig mot är oinformerade köp där man köper som man alltid gjort, vanligtvis påverkad av marknadsföring.
 
Visst, jag är medveten om att det finns andra aspekter av frågan också, men likväl är det en hel del personer i min bekantskapskrets som slentrianmässigt köper t.ex Felix eller Heinz ketchup utan att ens tänka på att det finns något annat, och samma sak med andra varor.

Givetvis ska man köpa det man själv vill, och det man efter mer eller mindre övervägande kommer fram till att är det bästa (alt minst dåliga) alternativet. Det jag vänder mig mot är oinformerade köp där man köper som man alltid gjort, vanligtvis påverkad av marknadsföring.
Fast EMV är huvudsakligen beroende av marknadsföring.

Det är ett dubbelt lurendrejeri egentligen: Ofta rätt kvalitetsmässigt usla varor där priset framhålls som det enda viktiga.

Primärproducenten blir helt avhängd, klimatfrågor inklusive transporter blir icke frågor, miljö runt odling och djurhållning blir icke-frågor, och fabriken som tillverkade kan också bli utbytt med kort varsel när någon annan aktör finns som är villig att producera för ännu lägre pris...

Se det så här: EMV riskerar att skapa arbetslöshet och miljöförstöring, för att ge billiga priser.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 511
Senast: cassiopeja
·
Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
30 524
Senast: honung
·
Kropp & Själ Jag inser att jag behöver en radikal kostomläggning, men framför allt behöver jag råd och tips. Jag är relativt intresserad av...
2
Svar
38
· Visningar
4 031
Senast: Blueberry
·
Småbarn Jag behöver ventilera det senaste som hänt på/med sonens förkola...ursäkta om det blir långt. I onsdags em beslöt vi att låta sonen...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 978
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp