De stigande matpriserna

För mig ligger problemet med de billigare affärerna i att det inte har allt jag behöver. Ska jag cykla runt för att få ihop det kommer det ta mycket mer tid än att handla allt på Maxi, och den tiden och orken måste jag i så fall ta från "laga mat-kontot", dvs jag blir mindre flexibel med vad jag kan laga. Dessutom är jag rädd om min lilla hemköp närmast, så jag kompletteringshandlar hellre där än cyklar ner till Willys för att spara några kronor.

Det är i rätt många situationer som det är en avvägning mellan tid och pengar, och redan som student konstaterade jag att det oftare var mer ekonomiskt att lägga den tiden på att jobba mer. Hembakat bröd är tex en väldigt låg besparing sett till hur lång tid det tar (och vad som krävs i frysväg för att förvara det), men klart mer effektivt om man inte just har brist på tid hemma och liten frys. I frysen prioriterar jag att ha sånt som ger en mycket större besparing i tid och/eller pengar. (=kött som jag köper i stora bitar när jag har bra tillfälle, och sedan preppar till något jag kan ta upp portionsvis för att laga när jag kommer hem på kvällen, och portioner av storkok till luncher)

När priserna stiger får det helt enkelt bli mer av den kanske "tråkiga" vardagsmaten som är prisvärd överallt; blodpudding, gröt, soppor.
 
Jag var på Willys i morse och noterade några saker. Passerade och krossade tomater, samt bönor, är precis lika billiga som förut :up: ! Garantmjölken är nu DYRARE än Arlas mjölk.... :confused: Jag lyckades hitta ost, hel kyckling och knäckta revben till bra priser, så det var ett stort plus.
 
Vi bor i ett område av staden där det bor människor från världens alla hörn, skulle säga att majoriteten av de som bor här har kommit från andra länder till Sverigen av olika anledningar.
I vårt kvarter ligger en mindre matbutik som drivs av en syriansk familj, den tillhör inte någon av de kedjor jag känner till utan är en mindre, oberoende butik. Jag och min sambo har i flera års tid handlat alla våra grönsaker och all frukt där.
Det är förutom en enorm prisskillnad (inte sällan är priset en tredjedel av det som är på tex Willys), en sådan jäkla skillnad på kvalité. Butiken är som sagt liten men med en jättestor avdelning för frukt och grönt, belägen i ett rum som är riktigt kallt och det är så oerhört fräscht. Älskar att gå där och titta på allt härligt😍

Det händer ytterst sällan att jag ser någon ”etnisk svensk” (dåligt ordval men hittar inget bättre) i butiken. Däremot på lördagar när familjen som driver butiken står på torget och säljer sina härliga grönsaker, då ringlar kön lång av ”Svenssons” som vill torghandla för det anses nog lite fint.

Har funderat mycket på det där. Kan inte se att det handlar om något annat än status och att man anser att butiken inte är fin nog. Det är ju liksom samma bananer och apelsiner de säljer på torget. Har man en gång handlat av dem så kan jag inte för mitt liv förstå varför man återgår till ICA’s svindyra, inte sällan lite ofräscha grönsaksavdelning. Skulle så önska att fler gjorde som oss och gynnade den lilla butiken för jag är livrädd att den skall försvinna🥺.
Kanske blir det skillnad nu, jag har precis som du skriver, svårt att förstå varför man väljer det dyrare alternativet men nog kommer väl de hushåll som måste tänka sig för vad gäller matpriser bli väldigt många fler framöver.
Åh jag saknar butiken som fanns där jag bodde förut, i en förort till Stockholm. Den var precis så som du beskriver, handlade ofta grönsaker och frukt där samt skafferivaror och bröd.
 
Här i staden är Willys Garant grädde från Falköpings mejeri. Bredvid står Falköpings egna grädde. Skiljer några kronor per liter. Jag undrar ofta vem som köper den dyra. Har folk inte koll på liter/kg priser?
 
För egen del tycker jag sällan att det lönar sig att jämföra priser. Vissa grejer kanske är billigare på Lidl men jag handlar hellre på Ica eller Hemköp.

Det jag förlorar i pengar vinner jag på att det är trevligare och rymligare butiker, enklare att parkera, mindre folk att behöva trängas med (vilket har varit ett måste på sistone när mitt blodtryck gjort att jag emellanåt varit känslig för intryck), välkända märken jag känner till då jag inte jag lust att köpa något lågprismärke som jag kanske inte alls gillar) och större sortiment.
 
Här i staden är Willys Garant grädde från Falköpings mejeri. Bredvid står Falköpings egna grädde. Skiljer några kronor per liter. Jag undrar ofta vem som köper den dyra. Har folk inte koll på liter/kg priser?

Jag jämför aldrig priser. Köper det jag gillar och det jag vill ha.
Står inte och läser på allt för att spara några kronor här och där.
Får jag sämre ekonomi så blir det såklart något annat men i dagsläget bryr jag mig inte.
 
Jag jämför aldrig priser. Köper det jag gillar och det jag vill ha.
Står inte och läser på allt för att spara några kronor här och där.
Får jag sämre ekonomi så blir det såklart något annat men i dagsläget bryr jag mig inte.
Håller med. Jag skulle bli tokig av att jämföra, speciellt om det innebar att jag fick åka till olika butiker för att kunna få det så billigt som möjligt.
 
Håller med. Jag skulle bli tokig av att jämföra, speciellt om det innebar att jag fick åka till olika butiker för att kunna få det så billigt som möjligt.

Samma här 😅
I stan där jag jobbar finns i princip alla butiker men jag skulle aldrig orka jämföra och åka runt och handla på olika ställen.
Handlar hemma på City Gross, stor parkering, kan självscanna och hittar i butiken.
 
Samma här 😅
I stan där jag jobbar finns i princip alla butiker men jag skulle aldrig orka jämföra och åka runt och handla på olika ställen.
Handlar hemma på City Gross, stor parkering, kan självscanna och hittar i butiken.
Ja precis! Såg att nån här i tråden kallade det oekonomiskt att handla i dyrare butiker. För mig handlar det mer om andra värden som jag prioriterar högre än någon/några hundralappar i vinst, som typ parkering som du nämner 😊
 
Jag betalar gärna lite mer för maten än lite mindre, om jag, utifrån vad jag vet, tror att det gynnar bättre och mer hållbara produktionskedjor.

Har inget behov av att jaga varje krona och skulle säkert kunna spara en hel del på just mat, men ska jag då använda pengarna till att konsumera än fler prylar eller vad?

En dels tankar om att dyr mat skulle vara status är faktiskt rätt fånig. Ingen mer än just de i mitt hushåll vet vad jag lägger på mat och jag behöver liksom inte hävda status för min man och mina barn.

Jag betalar vad det kostar för bekvämligheten att åka till närmsta butiken, som jag är bekant med, och betalar vad den mat jag önskar äta kostar. Inte konstigare än så när inkomsten med marginal överstiger utgifter. Ni behöver inte krångla till det med tankar på status och annat.

Med det sagt åker jag till Coop med min gamla bil från -94. :p
 
Jag kommer med största sannolikhet att använda mina sparade kronor till att betala orimligt höga elräkningar.... :(

Jag beklagar, så är läget för många. Förstår till fullo att många måste spara på utgifter i möjligaste mån, då även mat.

Jag förstår andras perspektiv frågan är om andra förstår att vi med goda marginaler finns och att det inte är status som då styr våra val?

Jakt på status förknippar jag med människor som överkonsumerar med hjälp av konsumtionslån.
 
Jag betalar gärna lite mer för maten än lite mindre, om jag, utifrån vad jag vet, tror att det gynnar bättre och mer hållbara produktionskedjor.

Har inget behov av att jaga varje krona och skulle säkert kunna spara en hel del på just mat, men ska jag då använda pengarna till att konsumera än fler prylar eller vad?

En dels tankar om att dyr mat skulle vara status är faktiskt rätt fånig. Ingen mer än just de i mitt hushåll vet vad jag lägger på mat och jag behöver liksom inte hävda status för min man och mina barn.

Jag betalar vad det kostar för bekvämligheten att åka till närmsta butiken, som jag är bekant med, och betalar vad den mat jag önskar äta kostar. Inte konstigare än så när inkomsten med marginal överstiger utgifter. Ni behöver inte krångla till det med tankar på status och annat.

Med det sagt åker jag till Coop med min gamla bil från -94. :p
Man behöver inte köpa prylar på det man sparar på att välja billigare alternativ i matväg. Tvärtom kan man ha det till andra "saker". Som nöjen? Eller el? Eller buffert? Eller häst? Prylar är lite "ute" att handla när man ska "spara" liksom....

Och bara för att du inte tänker på status när du handlar mat betyder det inte att det inte finns människor som gör, det gör det faktiskt. Hur märkligt det än verkar.
 
Jag beklagar, så är läget för många. Förstår till fullo att många måste spara på utgifter i möjligaste mån, då även mat.

Jag förstår andras perspektiv frågan är om andra förstår att vi med goda marginaler finns och att det inte är status som då styr våra val?

Jakt på status förknippar jag med människor som överkonsumerar med hjälp av konsumtionslån.
Jag har generellt ingen dålig ekonomi alls egentligen. Men när jag förstår vad elpriserna skulle kunna gå upp till (nu får vi ju hoppas på någon slags högkostnadsskydd) så blir jag rätt rädd faktiskt.
 
Man behöver inte köpa prylar på det man sparar på att välja billigare alternativ i matväg. Tvärtom kan man ha det till andra "saker". Som nöjen? Eller el? Eller buffert? Eller häst? Prylar är lite "ute" att handla när man ska "spara" liksom....

Och bara för att du inte tänker på status när du handlar mat betyder det inte att det inte finns människor som gör, det gör det faktiskt. Hur märkligt det än verkar.
Jag ville nyansera någras fördomar kring andras val av butik, för fördomar är just vad det är.

Givetvis vet jag att pengar även kan sparas. Som jag skrev har jag inkomst som överstiger utgifter och skillnaden där emellan är såklart sparande. Billigare mat är för mig inget alternativ eftersom mat redan är för billig sett till vad den kostar att producera.
 
Jag tror att de enda människor som anser det vara "status" att handla det man vill, var man vill/tycker är bekvämast/enklast utan att jaga kronor och ören genom att jämföra mellan diverse olika butiker priser, är de som av en eller annan anledning måste jaga just kronor och ören.

Vad det beror på att de tycker så kan man ju spekulera i, men känslan jag får är att det bottnar i nån typ av missunnsamhet..
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 511
Senast: cassiopeja
·
Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
30 524
Senast: honung
·
Kropp & Själ Jag inser att jag behöver en radikal kostomläggning, men framför allt behöver jag råd och tips. Jag är relativt intresserad av...
2
Svar
38
· Visningar
4 031
Senast: Blueberry
·
Småbarn Jag behöver ventilera det senaste som hänt på/med sonens förkola...ursäkta om det blir långt. I onsdags em beslöt vi att låta sonen...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 977
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp