De stigande matpriserna

Jag betalar gärna lite mer för maten än lite mindre, om jag, utifrån vad jag vet, tror att det gynnar bättre och mer hållbara produktionskedjor.

Har inget behov av att jaga varje krona och skulle säkert kunna spara en hel del på just mat, men ska jag då använda pengarna till att konsumera än fler prylar eller vad?

En dels tankar om att dyr mat skulle vara status är faktiskt rätt fånig. Ingen mer än just de i mitt hushåll vet vad jag lägger på mat och jag behöver liksom inte hävda status för min man och mina barn.

Jag betalar vad det kostar för bekvämligheten att åka till närmsta butiken, som jag är bekant med, och betalar vad den mat jag önskar äta kostar. Inte konstigare än så när inkomsten med marginal överstiger utgifter. Ni behöver inte krångla till det med tankar på status och annat.

Med det sagt åker jag till Coop med min gamla bil från -94. :p

För mig handlar det verkligen inte om status utan att det är bekvämt och att jag är kräsen gnällspik. Jag tänker inte plåga i mig äcklig mat för att spara pengar när jag inte behöver 😅
Bor med sambo utan barn i en billig hyresrätt med låg elförbrukning, har inga lån, min bil är 15 år gammal. Min status är inte särskilt hög 😁
 
Har mest reflekterat över att det är så stor skillnad på att handla hos mina föräldrar utanför stan och hur mycket dyrare allt är här inne i stan. :meh: Känner att jag borde storhandla när jag åker dit och hälsar på/byter hund.
Vad märkligt? Här är det tvärtom: billigare i stan. Varje gång jag är i stan tänker jag herregud vad billigt det är här.
 
Jag tänker också att alla människor har olika tankar om vad man vill prioritera, både om man har bra marginaler eller nästan inga marginaler alls. För mig är bra mat som blir uppäten topp prio och för andra är det inte det. Det blir alltså först idogt sparande på alla andra områden innan det blir skarpa kompromisser med mathållningen. Jag vet inte varför det skulle vara extra statusbärande att just vilja prioritera mat - något som dessutom oftast intas i privat avskildhet med den egna familjen.
 
För mig handlar det verkligen inte om status utan att det är bekvämt och att jag är kräsen gnällspik. Jag tänker inte plåga i mig äcklig mat för att spara pengar när jag inte behöver 😅
Bor med sambo utan barn i en billig hyresrätt med låg elförbrukning, har inga lån, min bil är 15 år gammal. Min status är inte särskilt hög 😁
Jag bor förvisso i bostadsrätt men kollar man i min kundkorg när jag handlar är det inget fancy. Köper aldrig kött eftersom jag bara lagar vegetarisk/vegansk mat. Eller okej, jag köper fisk någon gång ibland.

Jag brukar ha med mig egna kassar när jag köper mat så jag kan inte ens skryta inför grannarna med Hemköp-kassar :laugh:
 
Vad märkligt? Här är det tvärtom: billigare i stan. Varje gång jag är i stan tänker jag herregud vad billigt det är här.
Tror att ni menar olika saker med "i stan".
Att det för dig är den stora orten en bit bort man kan åka till då och då, medan de från mer befolkade och sydliga områden nog menar butiker på handelsområden etc. till skillnad från de inne tätortens centrala delar (eller möjligen storstadens kärna jämfört med ytterområden och kranskommuner)
 
För mig handlar det verkligen inte om status utan att det är bekvämt och att jag är kräsen gnällspik. Jag tänker inte plåga i mig äcklig mat för att spara pengar när jag inte behöver 😅
Bor med sambo utan barn i en billig hyresrätt med låg elförbrukning, har inga lån, min bil är 15 år gammal. Min status är inte särskilt hög 😁
Är maten äckligare för att den kostar några kronor mindre i en annan butik? Samma mat alltså?

Fördomarna jag hört från andra är att de inte kan handla i vissa butiker för där handlar bara fattiga osv, trots att det rör sig om samma sort mat. Tänk om någon de känner ser dem var kommentar från kompisens mamma en gång.

Det handlar inte om någon slags missunnsamhet eller att man inte förstår att det finns människor som inte vill lägga någon energi på att åka till olika butiker eller liknande, själv handlar jag ofta i en butik jag vet är lite dyrare just eftersom den är på vägen, den passar mitt liv av olika anledningar tyvärr, så jag vet att man väljer på olika vis av olika anledningar. Jag vet OCKSÅ att statusgrejen med mat faktiskt finns, jag har upplevt den. Det är inte jag som har fördomar.
 
Jag handlar på Ica, i princip alltid. Jag har ungefär 5min promenad, från dörr till dörr, till en rätt stor och faktiskt bra Ica-butik. Ska jag handla på Lidl eller Willys så måste jag ta sambons bil (jag har ingen atm) ca 1,5mil enkel resa - inte så farligt långt egentligen men ändå sjukt onödigt. Vi jobbar båda tre mil åt andra hållet, på en ort där det bara finns en liten Ica Nära-butik (dyrt och kasst utbud).

Jag märker definitivt att saker och ting blivit och fortfarande blir dyrare. För några veckor sen skulle vi ha mjukt bröd till en specifik grej, och två veckor senare kostade samma bröd 5kr till. Just mjukt bröd köper vi sällan, vi äter hårt bröd till frukost i veckorna och ofta scones på helgerna. Men de varor som vi brukar köpa är också märkbart dyrare.
Vi väljer bort vissa saker när det inte känns värt priset. Till exempel när gurka kostade typ 35 spänn styck. Godis, läsk och snacks har vi dragit ner lite på, men framför allt köper vi sånt när det är extrapris (vilket är rätt ofta). I somras åt vi mycket sallader och så, men inte nu. Vi planerar varje veckas mat och handlar utifrån det (det har vi "alltid gjort", men tänker mer på hur mycket saker och ting kostar nu). På sistone har vi oftast veckohandlat för ca 600-800:- inkl annat vi köper på Ica (typ städgrejer, hushållspapper etc). Vi äter inte äcklig mat utan sånt vi tycker om, och gör oftast något extra gott på helgerna. Alltid matlåda till jobbet. Utöver veckohandlingen så äter vi ute emellanåt och köper ibland fika från det lokala kondiset - sånt kan vi dra ner på och lär nog göra det lite framöver, men inte sluta helt. Vi tänker oss mycket mycket mer för nu, men det gör också att vi ändå kan sätta den där guldkanten på tillvaron (vilket förstås är en lyx!).

Vi köper en del EMV, tex krossade tomater. Däremot köper vi tex bara ägg på REKO.
 
Senast ändrad:
Jag tänker också att alla människor har olika tankar om vad man vill prioritera, både om man har bra marginaler eller nästan inga marginaler alls. För mig är bra mat som blir uppäten topp prio och för andra är det inte det. Det blir alltså först idogt sparande på alla andra områden innan det blir skarpa kompromisser med mathållningen. Jag vet inte varför det skulle vara extra statusbärande att just vilja prioritera mat - något som dessutom oftast intas i privat avskildhet med den egna familjen.
Märkligt resonemang att du prioriterar mat för att du inte köper det några kronor billigare i en annan affär samma märke? Blir bra mat av samma märke sämre för att den blir billigare, eller hur tänker du?

Statusen ligger i "Vi kan inte handla här, tänk om någon ser oss, då tror folk att vi är fattiga" typ. Även om butiken säljer samma sorts mat som andra butiker.
 
Är maten äckligare för att den kostar några kronor mindre i en annan butik? Samma mat alltså?

Fördomarna jag hört från andra är att de inte kan handla i vissa butiker för där handlar bara fattiga osv, trots att det rör sig om samma sort mat. Tänk om någon de känner ser dem var kommentar från kompisens mamma en gång.

Det handlar inte om någon slags missunnsamhet eller att man inte förstår att det finns människor som inte vill lägga någon energi på att åka till olika butiker eller liknande, själv handlar jag ofta i en butik jag vet är lite dyrare just eftersom den är på vägen, den passar mitt liv av olika anledningar tyvärr, så jag vet att man väljer på olika vis av olika anledningar. Jag vet OCKSÅ att statusgrejen med mat faktiskt finns, jag har upplevt den. Det är inte jag som har fördomar.

Självklart inte 😅
Jag har redan skrivit om varför jag inte åker runt till olika butiker och jagar priser.
 
Jag tror att de enda människor som anser det vara "status" att handla det man vill, var man vill/tycker är bekvämast/enklast utan att jaga kronor och ören genom att jämföra mellan diverse olika butiker priser, är de som av en eller annan anledning måste jaga just kronor och ören.

Vad det beror på att de tycker så kan man ju spekulera i, men känslan jag får är att det bottnar i nån typ av missunnsamhet..
De jag vet som tycker det är status jagar inte priserna... de vill bara inte förknippas med fattiga människor.

Jag själv som väljer mat efter pris är inte ett dugg missunnsam, fult av dig att insinuera det.
 
Alltså. Ibland handlar jag på ICA, ibland på Willys och ibland på lokala affären som inte tillhör någon kedja. Ibland händer det att jag går in på någon annan affär om jag råkar gå förbi. Oftast handlar jag på ICA på orten där jag arbetar. Huvudsakligen för att jag inte behöver åka några omvägar och för att de har det jag vill ha. Ska jag till exempel köpa kött någon sällsynt gång är det där jag gör det, för inga andra affärer i närheten har inte kött jag har lust att köpa. Samma sak när det gäller vissa grönsaker, om jag till exempel vill köpa eko eller svenskt. Vilket jag vill. Det kaffet jag helst köper finns bara på en annan ICA, som också är den enda affären som har den friterade tofun... Vissa saker vill jag köpa på Willys för att det är Garant (och det kan man ju gissningsvis diskutera, med tanke på EMV, men de råkar smaka väldigt bra...) och då stannar jag på Willys i orten där jag handlar. Grillosten från Falbygdens finns bara på City Gross så den får min syster handla när hon handlar där.

Jag bryr mig inte om vad affären jag handlar på heter, men jag bryr mig om vad jag handlar för varor. Om någon vill tycka att jag är snobbig för att jag handlar på ICA så får de göra det. Jag har råd att handla de varorna jag vill ha, så då gör jag det. Blir de varorna väldigt mycket dyrare så kommer jag gissningsvis att låta bli att köpa just de varorna helt. Om de inte är livsuppehållande.
 
Vad märkligt? Här är det tvärtom: billigare i stan. Varje gång jag är i stan tänker jag herregud vad billigt det är här.
Märkligt att det är dyrare att handla man i innerstaden av stockholm än i förorten? Det tycker då verkligen inte jag. Stormarknader till exempel finns inte inne i stan, utan du måste åka utanför tullarna.
Ju längre bort från Stockholm man kommer desto billigare blir matpriserna är min erfarenhet 😄 inte så konstigt tycker jag.
 
Jag kan inte spara mer på maten. Har alltid varit prismedveten. Har bra koll på det.
Men snålar inte på det som jag vill ha. Köper ''ful '' paprika, hackar ner och lägger i frysen till tex grytor osv. Älskar röda lappar.
 
Är maten äckligare för att den kostar några kronor mindre i en annan butik? Samma mat alltså?
Fast det handlar väl mest om utbud? Om jag till exempel handlar på ICA vet jag att de har chai latte-pulver som jag gillar. Handlar jag på Lidl finns det inte överhuvudtaget.
Handlar jag på ICA har de Pauluns müsli som jag gärna äter till frukost. Handlar jag på Lidl finns inte det märket utan jag får i så fall antingen vara utan, åka till ICA eller chansa och köpa något som jag förmodligen inte alls kommer att gilla lika mycket.

Kan man köpa exakt samma märken på något annat ställe till billigare pris är det ju toppen men jag får sällan ihop allt jag vill ha genom att bara handla på Lidl, Willys eller Netto. Jag åker hellre till "min" ICA som jag vet har allt.
 

Egenmärkta varor. Till exempel Icas egna märken (Ica, Ica Selection, Ica basic osv osv).

Lägre pris och konkurrerar inte helt sällan ut andra märken. I förlängningen riskerar många varor/producenter att försvinna i längden, om butikerna mest har sina egna produkter.

Sen finns det exempel på när de i princip snott receptet/konceptet från mindre producenter (har läst om ett fröknäcke för några år sen, tex), vilket förstås är jäkligt fult gjort (och det är ju inte lätt för en liten lokal producent att ta fajten i rätten, liksom, när motståndaren är en stor livsmedelskedja med massor av kapital i ryggen).
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 511
Senast: cassiopeja
·
Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
30 524
Senast: honung
·
Kropp & Själ Jag inser att jag behöver en radikal kostomläggning, men framför allt behöver jag råd och tips. Jag är relativt intresserad av...
2
Svar
38
· Visningar
4 031
Senast: Blueberry
·
Småbarn Jag behöver ventilera det senaste som hänt på/med sonens förkola...ursäkta om det blir långt. I onsdags em beslöt vi att låta sonen...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 977
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Bästa råttgiftet?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp