Fast alla tycker inte att alla slags dåliga val ÄR dåliga val. Det finns ingen stark konsensus och det finns dessutom massor av dimensioner kring vad som skulle kunna vara sämre än något annat. Jag tänker att om man har kunskap så kan man sedan i den utsträckning man har kapacitet göra så bra val som man vill göra.Na, fast hur var det nu, vi ska ta bort varor som är dåliga på något vis så fattiga slipper göra dåliga val? Det var väl så det var i en annan mattråd, så du skrev? Det måste innebära att EMV-varor borde tas bort helt och hållet från sortimentet, så att dåliga val inte alls görs av fattiga människor.
Jag tror att väldigt många låginkomsttagare ändå är ganska medvetna och gör just medvetna val, bara det att de inte är samma som du gör, eftersom de lever i en annan verklighet än du och prioriterar andra saker i den verkligheten som är den enda de har framför sig, för evigt för en stor del till och med.
Det ÄR skambelagt att handla "fel" mat. Vad som är "fel" mat är ju en gräns privilegierade personer sätter, inte låginkomsttagarna som väljer mellan inget och "fel" vara. Den privilegierade kan göra 100% rätt varje gång medan den andre får prioritera vilka varor som det blir rätt av, och ha dåligt samvete för dåligt val samt att avstå varor. Så skammandet lär vi inte komma ifrån....
Jag tycker mest att det är synd att det som tidigare i den här tråden uttryckts oförståelse för vilka problem för primärproducenterna EMV utgör. Man kanske inte skulle bli lika förvånad över att de som kan väljer andra märken och inte sätter lägsta pris som enda kriterium, om man hade mer kunskap.