De stigande matpriserna

Na, fast hur var det nu, vi ska ta bort varor som är dåliga på något vis så fattiga slipper göra dåliga val? Det var väl så det var i en annan mattråd, så du skrev? Det måste innebära att EMV-varor borde tas bort helt och hållet från sortimentet, så att dåliga val inte alls görs av fattiga människor.

Jag tror att väldigt många låginkomsttagare ändå är ganska medvetna och gör just medvetna val, bara det att de inte är samma som du gör, eftersom de lever i en annan verklighet än du och prioriterar andra saker i den verkligheten som är den enda de har framför sig, för evigt för en stor del till och med.

Det ÄR skambelagt att handla "fel" mat. Vad som är "fel" mat är ju en gräns privilegierade personer sätter, inte låginkomsttagarna som väljer mellan inget och "fel" vara. Den privilegierade kan göra 100% rätt varje gång medan den andre får prioritera vilka varor som det blir rätt av, och ha dåligt samvete för dåligt val samt att avstå varor. Så skammandet lär vi inte komma ifrån....
Fast alla tycker inte att alla slags dåliga val ÄR dåliga val. Det finns ingen stark konsensus och det finns dessutom massor av dimensioner kring vad som skulle kunna vara sämre än något annat. Jag tänker att om man har kunskap så kan man sedan i den utsträckning man har kapacitet göra så bra val som man vill göra.

Jag tycker mest att det är synd att det som tidigare i den här tråden uttryckts oförståelse för vilka problem för primärproducenterna EMV utgör. Man kanske inte skulle bli lika förvånad över att de som kan väljer andra märken och inte sätter lägsta pris som enda kriterium, om man hade mer kunskap.
 
Jag kanske misstolkar ditt inlägg nu men jag köper mest EVM för att kunna ha råd en månad men käk. Sedan kan det hända att jag inte tar EVM om det finns bättre alternativ på annat märke eller om det är något jag inte använder mycket och köper det billigare alternativet (som har mindre i förpackning men riskerar inte att i slutändan slängas pga det inte används för ofta).

Köper t.ex. ica basics spagetti och inte barilla (vilket jag inte gjort under flera år efter ett homofobiskt uttalande chefen för barilla gjorde).
Jag slutade också med Barilla efter det homofobiska uttalandet. Kör Garant ekologisk istället.
 
Är inte det bra? Eller är det för lite? Fattar inte.

Lite omvända fördomar. Jag är inte typen att gå och handla i affärer med hyllor med importerad, ekologisk olivolja och liknande. Men mitt område har förändrats en del sedan jag flyttade hit när det var många pensionärer som bott här i hela sitt liv. Sedan har de dött/flyttat och de som köper br här är av en annan kaliber. Vi har numera café som serverar kaffe latte, ekologisk kycklingsallad, chiabatta med brie, ruccola och parmesan.
 
Jag kanske misstolkar ditt inlägg nu men jag köper mest EVM för att kunna ha råd en månad men käk. Sedan kan det hända att jag inte tar EVM om det finns bättre alternativ på annat märke eller om det är något jag inte använder mycket och köper det billigare alternativet (som har mindre i förpackning men riskerar inte att i slutändan slängas pga det inte används för ofta).

Köper t.ex. ica basics spagetti och inte barilla (vilket jag inte gjort under flera år efter ett homofobiskt uttalande chefen för barilla gjorde).
Jag köper också sådana varor. Visst. Jag hade kunnat komma undan billigare med att äta havregrynsgröt till frukost och bönor och linser till middag varje dag och sluppit köpa butikernas egna varor osv, men å andra sidan, det är superlätt när man bara tror sig behöva göra det en period, men att göra det resten av livet känns rätt dödandet för själen. Om man nu inte är fan av havregrynsgröt, bönor och linser, menar jag. Jag vill ha varierande kost, grönsaker, kött, fisk, olika frukostmat osv. Jag, precis som alla andra med andra ord. Så typ ICAs varor är ju passande då för att variera det lite.
 
Det är ju äpplen och päron. Glesbygd vs medelstora centralorter är en annan fråga än centralt beläget (dvs "i stan") vs förorter/omkringliggande shoppingcenter i stadsregioner.
Men en berättigad fråga eftersom det inte alls framgick i inlägget vad "i stan" betydde i sammanhanget.
Det är väl lika rimligt att @Niyama inte känner till hur det används där du bor, som att du inte känner till hur det används där hon bor.
 
Senast ändrad:
Nu får en kanske ha lite koll på varornas ursprung också. Falköpings mejeri lider inte av att sälja under Garants märke.

Lider och lider. Generellt så vänder producenten ut och in på sig själv för att få till ett så lågt pris som möjligt för att få vara den som säljer emv-varan. Vilket bör hämtas hem på andra sätt (tex dyrare mjölk under eget märke. Alternativt så lägger man ner det egna märket. Lider mest gör väl de som önskar en mångfald och konkurrens i livsmedelsbranschen.
 
Fast alla tycker inte att alla slags dåliga val ÄR dåliga val. Det finns ingen stark konsensus och det finns dessutom massor av dimensioner kring vad som skulle kunna vara sämre än något annat. Jag tänker att om man har kunskap så kan man sedan i den utsträckning man har kapacitet göra så bra val som man vill göra.

Jag tycker mest att det är synd att det som tidigare i den här tråden uttryckts oförståelse för vilka problem för primärproducenterna EMV utgör. Man kanske inte skulle bli lika förvånad över att de som kan väljer andra märken och inte sätter lägsta pris som enda kriterium, om man hade mer kunskap.
När jag i tråden har jämfört butiker har jag inte jämfört med deras egna varor utan varor som alla har. Tex Willys, Hemköp, Coop och ICA fast till olika pris.

Att man väljer att inte köpa deras egna varor är ju ett val man själv gör och det diskuterade jag inte ens från början, jag svarade bara på en fråga vad det var och sedan på ditt inlägg om att det visst är skambelagt att köpa "fel" varor och att folk visst är medvetna. För det är min upplevelse. Man vet att man kanske inte borde, men man vill/kan inte avstå för det finns ju inga andra alternativ. Har man råd att välja de dyrare varorna i ALLT så är det en ickefråga, men att behöva välja kan vara rätt skamfyllt när man vill göra rätt och vet att det inte är ett bra val man gör egentligen. Det är trots allt inte bara människor med goda ekonomiska förutsättningar som är medvetna om vad egna märkesvaror betyder. Man kan köpa det och ändå vara medveten.
 
Sticker ut hakan men har personligen svårt för tanken/attityden "om folk bara hade bättre kunskap skulle de fatta samma beslut som jag".

Jag kan säga att jag gott och väl har råd med Rummo-spagetti, Felix och andra märken, Muttis tomatkonserver osv osv men eftersom jag är en snål jävel så väljer jag aktivt billigare varor — i synnerhet till vardags.
Det handlar inte om att jag behöver "bli upplyst" om "problemet" med private label /EMV — jag tror inte att MINA inköp får Barilla m.fl globala företag på fall.
Likaså förstår jag att andra gör ANDRA val då de handlar.

Nåja, för att avrunda ett lite grinigt inlägg så vill jag motivera mina inköp med att jag väljer hellre att lägga mina pengar på roligare saker än dyra märkesvaror när jag handlar. Har hittills ej lidit nämnvärt av budgetkonserver i stället för lyxalternativet.
 
Sticker ut hakan men har personligen svårt för tanken/attityden "om folk bara hade bättre kunskap skulle de fatta samma beslut som jag".

Jag kan säga att jag gott och väl har råd med Rummo-spagetti, Felix och andra märken, Muttis tomatkonserver osv osv men eftersom jag är en snål jävel så väljer jag aktivt billigare varor — i synnerhet till vardags.
Det handlar inte om att jag behöver "bli upplyst" om "problemet" med private label /EMV — jag tror inte att MINA inköp får Barilla m.fl globala företag på fall.
Likaså förstår jag att andra gör ANDRA val då de handlar.

Nåja, för att avrunda ett lite grinigt inlägg så vill jag motivera mina inköp med att jag väljer hellre att lägga mina pengar på roligare saker än dyra märkesvaror när jag handlar. Har hittills ej lidit nämnvärt av budgetkonserver i stället för lyxalternativet.
Det är ungefär exakt det jag menade. Mitt första svar var på ett inlägg där det uttrycktes total oförståelse för att man lade några kronor extra på att avstå EMV.

Jag tycker kunskapen handlar just om att det ger en större förståelse för varför andra gör sina val på ett visst sätt. Exempelvis hade jag ingen koll alls på att det fanns en debatt kring Barilla och uttalanden kring homosexualitet. Mer kunskap är upplysande, helt enkelt.

Sen kan man handla EMV ändå för att det är billigare, för att man skiter i hur det påverkar livsmedelsproducenterna eller för att man vill att handeln ska få större makt över producenterna, för att man tror att konsumentmakt inte existerar eller vad som helst. Men kunskapen kan ändå skänka förståelse för att andra gör ett annat val.
 
Na, fast hur var det nu, vi ska ta bort varor som är dåliga på något vis så fattiga slipper göra dåliga val? Det var väl så det var i en annan mattråd, så du skrev? Det måste innebära att EMV-varor borde tas bort helt och hållet från sortimentet, så att dåliga val inte alls görs av fattiga människor.

Det är nog ingen som tycker EMV är dåligt som anser att det billiga priset i sig som är problemet. Problemet är ju den uteblivna konkurrensen som, tada, driver priserna uppåt.

Först finns det fem sorters ketchup på butikshyllan, som konkurrerar med varandra på bland annat pris.
Sen bestämmer sig tex Ica för att köpa upp produktionen av tre av märkena för att sälja sin egen ketchup. Eftersom de kan större inköp kan de hålla nere priserna och sälja slutprodukten billigare än de andra två kvarvarande. Producenterna pressas ännu mer på priset eftersom deras enda sätt att överleva är att få vara den som får producera för Ica. Snart är de övriga två märkena utkonkurrerade och emv-ketchupen ensam i hyllan. Fritt fram att höja priset igen eftersom det inte finns något att jämföra med. Nu kostar ketchupen lika mycket som den gjorde från början men marginalen är större.

Ica tjänar ner
Producenten tjänar mindre
Kunderna betalar samma pris men utan alternativ.

Väldigt grovhugget såklart. Och såklart ett större bekymmer om märkesvarorna är små lokala producenter jämfört med globala jättar.
 
Det är ungefär exakt det jag menade. Mitt första svar var på ett inlägg där det uttrycktes total oförståelse för att man lade några kronor extra på att avstå EMV.

Jag tycker kunskapen handlar just om att det ger en större förståelse för varför andra gör sina val på ett visst sätt. Exempelvis hade jag ingen koll alls på att det fanns en debatt kring Barilla och uttalanden kring homosexualitet. Mer kunskap är upplysande, helt enkelt.

Sen kan man handla EMV ändå för att det är billigare, för att man skiter i hur det påverkar livsmedelsproducenterna eller för att man vill att handeln ska få större makt över producenterna, för att man tror att konsumentmakt inte existerar eller vad som helst. Men kunskapen kan ändå skänka förståelse för att andra gör ett annat val.
Sen kan man ju köpa EMV för dom är godare? Icas brie ost är bra mycket godare än både kolibrie och president brie enligt mig. Det är ju inte så att det måste vara antingen skiter man i priset och köper dyrt eller så skiter man i att "göra medvetna val" och väljer EMV.
 
Sen kan man ju köpa EMV för dom är godare? Icas brie ost är bra mycket godare än både kolibrie och president brie enligt mig. Det är ju inte så att det måste vara antingen skiter man i priset och köper dyrt eller så skiter man i att "göra medvetna val" och väljer EMV.
Ingår i ”vad som helst” i mitt svar. Den skada jag värderar med EMV uppvägs inte ens av ”godare” smak, om det nu skulle vara så. Inte för mig. Men jag förstår att det kan vara så för någon annan som inte värderar problemet med EMV lika högt.
 
Men en berättigad fråga eftersom det inte alls framgick i inlägget vad "i stan" betydde i sammanhanget.
Det är väl lika rimligt att @Niyama inte känner till hur det används där du bor, som att du inte känner till hur det används där hon bor.

Det var inte jag som formulerade uttrycket "i stan" från början, jag tycker mest det verkar onödigt att argumentera om eventuella prisskillnader när man inte använder samma vokabulär...

(Har också bott där man inte kan åka buss "till stan", även om jag råkar bo i storstadscentrum numera. 😉)
 
Ingår i ”vad som helst” i mitt svar. Den skada jag värderar med EMV uppvägs inte ens av ”godare” smak, om det nu skulle vara så. Inte för mig. Men jag förstår att det kan vara så för någon annan som inte värderar problemet med EMV lika högt.
För mig köper jag ju hellre nått jag tycker om än att avstå helt och hållet, bara för att det inte anses rumsrent att köpa EMV av vissa 🤷🏼‍♀️
 
För mig köper jag ju hellre nått jag tycker om än att avstå helt och hållet, bara för att det inte anses rumsrent att köpa EMV av vissa 🤷🏼‍♀️
Precis. Det är inte förrän det inte ses som ”rumsrent” (lite svårt begrepp, men tillräckligt dåligt) av dig själv som det vore relevant att avstå. För att kunna göra den bedömningen krävs kunskap, sedan kan bedömningen av både om det är dåligt och hur prioriterat det är bli vad som helst.

Jag köper för övrigt EMV emellanåt också, även om det står högt upp på priolistan att inte köpa. Det har blivit svårt att undvika helt. Så jag avstår inte heller om det är en viktig produkt för mig att köpa. Däremot har jag flera gånger pratat med personalen om vad jag tycker och uttryckt önskemål om att de ska ta in fler alternativ. Ibland är det bara EMV kvar för att de andra är slut eller har leveransproblem, inte att de är borttagna ur sortimentet.
 
Det var inte jag som formulerade uttrycket "i stan" från början, jag tycker mest det verkar onödigt att argumentera om eventuella prisskillnader när man inte använder samma vokabulär...

(Har också bott där man inte kan åka buss "till stan", även om jag råkar bo i storstadscentrum numera. 😉)
Otydligt, det var inte så specifikt riktat till dig som det nog lät. Mer en allmän kommentar om hela frågeställningen.
Jag tycker alltså att båda aspekterna är intressanta och relevanta som samhällsfrågor.

(Egentligen tycker jag frågan om geografiska referensramar och språknormer nästan är intressantare men det är lite OT.)
 
Varför kostar transporterna mer i stan? Jag har trott att det är så dyrt på landet bl.a. pga transporterna? Få varor som ska transporteras långt?

Förorter finns ju i städerna.

Jag jämförde två stycken ICA Supermarket. Dyrare i grannbyn än centralt i stan.
Trängselskatt plus längre körtider pga köer och inte möjligt att komma med stora lastbilar pga trångt. Nu pratar jag alltså om Stockholm men antar att det är samma i andra stora städer, dvs att matpriserna generellt är lägre utanför stan än inne i stan. Nu menar jag ”stan” som stad typ Malmö, Göteborg, Linköping etc och inte landsbygd vs närmaste ort.
 
Jag bor längs pendeltåget utanför Stockholm och tex krossade tomater som är stapelvara hos mig finns i mina butiker i 2-3 märken förutom butikens egna.
Jag väljer vara efter smak, att det ska vara eko och ej i konservburk (platsbrist i skafferi så tetra är det som gäller). Tycker ofta de "fina" märkena är i konservburk och det går bort. Smakmässigt beror det på vad jag lagar.

Jag har närmast till Ica och Willys (de ligger bredvid varann) så handlar mest där. Mer sällan på Hemköp, Coop och Lidl men har jag vägarna förbi så...

Återkommande varor har jag hyfsat koll på var man köper billigast, det gäller ju inte bara mat. Köpte tex pumptvål på Willys häromveckan, ordinarie pris 15,90 kr. Samma märke och lukt kostade på Ica 25 kr. När jag nu noterat detta passar jag ju på att köpa tvål när jag går till den där den är billigare.
 
Jag är prismedveten och beställer kattmat på nätet. Gratis hemkörning och den sort jag ger, Sheba, köper jag 50 kr billigare per kg på nätet jämfört med CG. :up: Ser ingen anledning att betala mer för samma vara än jag behöver.
 
Det är nog ingen som tycker EMV är dåligt som anser att det billiga priset i sig som är problemet. Problemet är ju den uteblivna konkurrensen som, tada, driver priserna uppåt.

Först finns det fem sorters ketchup på butikshyllan, som konkurrerar med varandra på bland annat pris.
Sen bestämmer sig tex Ica för att köpa upp produktionen av tre av märkena för att sälja sin egen ketchup. Eftersom de kan större inköp kan de hålla nere priserna och sälja slutprodukten billigare än de andra två kvarvarande. Producenterna pressas ännu mer på priset eftersom deras enda sätt att överleva är att få vara den som får producera för Ica. Snart är de övriga två märkena utkonkurrerade och emv-ketchupen ensam i hyllan. Fritt fram att höja priset igen eftersom det inte finns något att jämföra med. Nu kostar ketchupen lika mycket som den gjorde från början men marginalen är större.

Ica tjänar ner
Producenten tjänar mindre
Kunderna betalar samma pris men utan alternativ.

Väldigt grovhugget såklart. Och såklart ett större bekymmer om märkesvarorna är små lokala producenter jämfört med globala jättar.

Upplerver som kund att jag aldrig fick ett val ens. En dag helt plötsligt så finns inte ens favoritketchup/ost/bönor utan ebart EMV och max ett till märke, som alltid var betydligt dyrare ändå, och inget man gillade.

Då kan man iofs byta butik, men det är nästan samma visa överallt. Då ska man åka till en affär med " större utbud" istället, men så efter blir också priset...
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 511
Senast: cassiopeja
·
Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
30 524
Senast: honung
·
Kropp & Själ Jag inser att jag behöver en radikal kostomläggning, men framför allt behöver jag råd och tips. Jag är relativt intresserad av...
2
Svar
38
· Visningar
4 031
Senast: Blueberry
·
Småbarn Jag behöver ventilera det senaste som hänt på/med sonens förkola...ursäkta om det blir långt. I onsdags em beslöt vi att låta sonen...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 977
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp