De stigande matpriserna

Ursäkta dum fråga, men vad är egentligen Tex Mex ost?

Är den kryddad på något sätt?

Är det inte alltid billigare att skära av en bit på vanlig hårdost med lite karaktär och riva själv?

Vanlig riven ost bara, köper alltid den när vi ska äta tacos.

Nej, om det ar Tex Mex ska det vara mexicansk och Texas ost ... Asadero cheese, Queso quesadilla cheese, Monterey Jack cheese, och medium Cheddar cheese. Mexicansk och Amerikansk ost.
 
Nej, om det ar Tex Mex ska det vara mexicansk och Texas ost ... Asadero cheese, Queso quesadilla cheese, Monterey Jack cheese, och medium Cheddar cheese. Mexicansk och Amerikansk ost.

Ska och ska. Det är inte det som är produkten Tex Mex-ost på svenska butikshyllor.

Ungefär som att jag hittills inte smakat en enda ”swedish meatball” som är i närheten av en svensk köttbulle.
 
Jisses. Inte länge sen en flaska Felix salladsdressing kostade 19 kr...Nu 31,50 och både jag och sambon tyckte kycklingfiléerna var mindre än vanligt; hoppas de jäkla inte börjat fiffla med mängden de uppger...:cautious: (för ja även där skenar ju priset)
 
Kan man tycka men nix, det gjorde det inte. Jo om man äger en hushållsvåg är det ju såklart lätt. Får se hur det verkar nästa gång ☺️

Jag tror ingen skulle ens överväga att fuska på det sättet eftersom det är så lättkollat och butiken + leverantören skulle få så dåligt rykte. Däremot om det är frysta fileer av vissa märken, så är de väldigt duktiga på att mörmarinera och spruta in massor av vatten så när fileerna är tinade kan det se tråkigt och lite ut.
 
Jag tror ingen skulle ens överväga att fuska på det sättet eftersom det är så lättkollat och butiken + leverantören skulle få så dåligt rykte. Däremot om det är frysta fileer av vissa märken, så är de väldigt duktiga på att mörmarinera och spruta in massor av vatten så när fileerna är tinade kan det se tråkigt och lite ut.
Jo tänker lite så med men som sagt vi båda reagera 😅. Åhå trist, vi köper uteslutande färskt.
 
De använder samma taktik även på färsk kyckling, sprutar in saltvatten för att "mörmarinera" den.

Tydligen. Var jag omedveten om. Men vissa tillverkare hävdar i alla fall bestämt att de inte gör det med färsk kyckling, därför att det inte löser ett problem som det gör för frysta fileer.
 
Tydligen. Var jag omedveten om. Men vissa tillverkare hävdar i alla fall bestämt att de inte gör det med färsk kyckling, därför att det inte löser ett problem som det gör för frysta fileer.
Jag har inget liv så jag jämförde vikten på färsk kycklingfile och fryst kycklingfile efter att jag tillagat den och det var nog 10% skillnad i vikt. Om jag minns rätt!
 
Jag har inget liv så jag jämförde vikten på färsk kycklingfile och fryst kycklingfile efter att jag tillagat den och det var nog 10% skillnad i vikt. Om jag minns rätt!


Allt kött innehåller ju vatten naturligt oavsett om det finns något tillsatt vatten eller inte. Allt från tillagningssätt till vilken temperatur man tillagar köttet i kan göra att mer eller mindre vatten avdunstar. Man brukar ju säga att människokroppen består till ca 70 procent av vatten och liknande förhållanden finns för andra däggdjur.
 
Allt kött innehåller ju vatten naturligt oavsett om det finns något tillsatt vatten eller inte. Allt från tillagningssätt till vilken temperatur man tillagar köttet i kan göra att mer eller mindre vatten avdunstar. Man brukar ju säga att människokroppen består till ca 70 procent av vatten och liknande förhållanden finns för andra däggdjur.
Ja precis och det skiljde 10% mellan fryst och färsk kyckling.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 511
Senast: cassiopeja
·
Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
30 524
Senast: honung
·
Kropp & Själ Jag inser att jag behöver en radikal kostomläggning, men framför allt behöver jag råd och tips. Jag är relativt intresserad av...
2
Svar
38
· Visningar
4 031
Senast: Blueberry
·
Småbarn Jag behöver ventilera det senaste som hänt på/med sonens förkola...ursäkta om det blir långt. I onsdags em beslöt vi att låta sonen...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 977
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp