Sv: Time for some change!
Just nu, "i stora drag", finns detta hemma:
FRYS:
Räkor med skal
Laxfiléer (köpta)
Regnbåge (fiskad av pappa)
Gös (fiskad av pappa)
Grönsaker (flera olika blandningar, thai, broccoli/blomkål/morötter etc, haricot verts, gröna ärtor...)
Bär
Halvt paket vitlökskroketter
SKAFFERI:
Diverse fröer (pumpa, sesam, lin, psyllium, solros...)
Gula och röda linser
Olika sorters bönor
Krossade tomater
Ananas på burk
Musslor
Tonfisk
Havremjölk
Havregrynsgröt
Mannagrynsgröt
Ris
Spaghetti
Olivolja
Rapsolja
Vit balsamvinäger
Soya
KYLSKÅP:
Ägg
Äppelmos
Majonnäs
Vitlök
Smör
*gröt till frukost eller mellanmål
*musli av grynerna och fröna
*baka fröknäcken av fröerna och havregryn
* äta böner/kikärtor och linser som de är (alltså kokta) och bara smaksätta med kryddor tillsammans med en wok du gör av grönsakerna. Jag gör alltid så, då slipper man laga biffar och bullar och det är godare tycker jag
*Omelett med grönsaker eller skaldjur
*smoothies på bären och yoghurt/kvarg
* Någon enkel "fuskrisotto" där du bara blandar ris med kanske lite grönsaker och skaldjur och kryddar med goda kryddor och sen någon kvarg eller crème fraîche sås till
*spaghetti och linsfärsgryta (som en köttfärssås fast med linser), bönbiffar, bönor, fiskgryta eller fiskfilé
* In med fiskfileerna i ugnen med en sås av cremefraiche, vitlök, salt, peppar och sweatchilisås som du häller över fisken så det blir som en gratinering.
*räksmörgås med ägg, majonäs och räkor
* pastasallad med ägg och räkor
* soppa med linser eller böner. Soppa med fisk/musslor. Eller valfri grönsakssoppa på broccoli, blomkål, gröna ärtor eller morotssoppa (min favorit)
*chili sin carne med bönor eller linser och de frysta grönsakerna (den vi gjorde blev ju väldigt mumsig)
*pannkakor med äppelmos eller frysta bär
Det jag kom på just nu, hinner inte mer just nu men kanske återkommer