De stigande matpriserna

Vi har dragit ner på kött och vardagslyx mat för att matkontot inte ska skena iväg. Redan innan hade vi dragit ner på kött en hel del men det blir ännu mindre nu.

Matkomtot har varit onödigt högt då maken gillar att laga god och lite lyxig mat med dyrare råvaror även på vardagarna. Nu kommer det bli mer vardagsmat med grytor, soppor m.m.
Där jag förut kanske bara plockat på mig varor utan att kolla på priset så kollar man nu.

Vi lider ingen nöd men vi vill ha lite marginaler och maten är det som är lättast att spara in på. För 10 år sen hade vi nog fått det kämpigare med tanke på hur kostnaderna stigit och för 15 åt sen hade det varit katastrof.
 
Jag handlade på Willys mat till matlådor för 5 veckor (enkelt och viktigt för min träning om än kanske tråkigt) lunch + middag för 1200 spänn! Är imponerad, är ändå 65 (fredag middag äter jag inte matlåda) matlådor. Köpte massa veg (quorn mest) och torsk (inte äcklig utan lite dyrare), tonfisk (i burk men file inte den strimlade), massa kokosmjölk, yoplait i storpack och typ 5 kg frysta grönsaker + flera kg ris.

Och jag köpte lite extra grejer som inte är till matlådor som veg Nuggets, burgare och ”kött”bullar.
Det enda jag glömde var lök och curry så säg att det blir 100 till för det. Ändå helt okej med typ 1300 för matlådor i fem veckor.
 
Någon som har rekommendationer om man vill handla storpack eller från grossist som privatperson? De flesta företag jag hittat verkar mest sälja torrvaror (vilket iofs inte är så dumt då jag även tänker utifrån beredskap) och de som säljer mejeri/kött verkar ligga i Stockholm utan möjlighet till e-handel.
 
Hade vägarna förbi Lidl idag, tyckte det mesta var minst lika dyrt/ dyrare jämfört med Willys och Ica maxi där jag brukar handla. Höll på svimma när jag såg priserna på kött och även fiskpinnar var horribelt dyrt..
Vissa varor var billigare men det var inte så många..
 
Hade vägarna förbi Lidl idag, tyckte det mesta var minst lika dyrt/ dyrare jämfört med Willys och Ica maxi där jag brukar handla. Höll på svimma när jag såg priserna på kött och även fiskpinnar var horribelt dyrt..
Vissa varor var billigare men det var inte så många..
Eller hur. Fiskpinnar som är en billig och tråkig mat i min värld är plötsligt dyrt :cautious:
 
Upplerver som kund att jag aldrig fick ett val ens. En dag helt plötsligt så finns inte ens favoritketchup/ost/bönor utan ebart EMV och max ett till märke, som alltid var betydligt dyrare ändå, och inget man gillade.

Då kan man iofs byta butik, men det är nästan samma visa överallt. Då ska man åka till en affär med " större utbud" istället, men så efter blir också priset...
Det är en sådan grej som gör att jag tex inte äter torkade aprikoser speciellt ofta längre :) iofs var det säkert ändå inte nyttigt. Men tycker helt enkelt inte om ICAs torkade aprikoser och det finns inga alternativ. Mandlar är lite likadant, Hemköps EMV är goda, men ICAs inte. Men mandlar är ju inte så miljövänligt så det är säkert bra.

Samma sak med basmatiris, varken ICA, Hemköp eller Konsum har en sort jag tycker är bra (tidigare fanns Odal eller Druvans har jag för mig de hette basmatiris tex) så jag fick åka tvärs över hela stan för att handla ris ett tag. Tills den ICAn också drog ned sortimentet. Nu är det kvista förbi orientaliska butiker då och då som gäller och hoppas de har ngt ris som är ok, det blir ofta lite hit or miss. :(

Min butik gör nu då och då utfall för att försöka få bort de lokala äggen till förmån för ICAs, tex säljer ICAs för tio kronor paketet. Men de har inte lyckats ännu. (oroar mig lite eftersom jag inte köper lika mycket ägg i affären längre)
 
Senast ändrad:
Hade vägarna förbi Lidl idag, tyckte det mesta var minst lika dyrt/ dyrare jämfört med Willys och Ica maxi där jag brukar handla. Höll på svimma när jag såg priserna på kött och även fiskpinnar var horribelt dyrt..
Vissa varor var billigare men det var inte så många..
Jag äter varken kött eller fisk så det är inget som jag har noterat. De varor jag köper är billigast där, har knappt sett något undantag vid ordinarie pris.
 
Jag äter varken kött eller fisk så det är inget som jag har noterat. De varor jag köper är billigast där, har knappt sett något undantag vid ordinarie pris.
Kollade på bönor och torrvaror också men nä, jag upplever att det samma pris. Krossad tomat var något billigare.
 
Hade vägarna förbi Lidl idag, tyckte det mesta var minst lika dyrt/ dyrare jämfört med Willys och Ica maxi där jag brukar handla. Höll på svimma när jag såg priserna på kött och även fiskpinnar var horribelt dyrt..
Vissa varor var billigare men det var inte så många..
Handlar på Lidl ibland (någon gång i månaden), men det roliga med dem är ju den holländska osten och tyska kakorna och godiset :) klart värt för den grejen.

Klart jag gillar lokalt, men jag tycker också om holländsk ost :D ibland har de dessutom sällan sedda saker som paket med mjöl på udda små svenska vetesorter och sådant.
 
Passade på och köpte eko nötfärs nu till kampanjpris så det har gjorts storkok köttfärs. Blev då också av med en skrynklig paprika och en ledsen lök. Blev några burkar till frysen så jag är nöjd.

Visserligen hade jag planerat att laga lite vegetariska bönrätter den här veckan men det gäller ju att passa på. Såg att det också fanns lövbiff till bra pris i den andra affären så det får nog bli ett paket sånt också till helgen.
Storkok av matlådor i helgen alltså, det ska bli bönchili också!
 
Dragit ner har vi väll inte gjort direkt, men däremot så har jag för första gången någonsin börjat läsa reklamblad och försöker veckohandla efter vad det finns för erbjudande i affären. Finns det inget som faller mig i smaken så köper jag det jag vill köpa utan extrapris.

Det som drar iväg mycket just nu är mjölk då vi äter mycket gröt, särskilt mannagryn och grahamsgröt, vilket det går åt en hel del mjölk till under självaste tillagningen också, så det är väl något vi skulle kunna lugna oss lite med.
Dock så mättar det så länge så det innebär att vi inte behöver äta mer än en portion lagad mat per dag.

Sallader äter vi mycket av under sommaren, men det odlar jag till själv så då går det att ha en sallad varje dag, nu när säsongen är över så blir det knappt något grönt alls utöver när vi äter tacos. Det är för dyrt med grönsaker!

Potatis, lök och ägg har vi iallafall ”gratis” hemma största delen av året. ❤️
 
Har iom flytt ändrat köp i närbutik. Numera blir det hos Lidl än från ICA. Har sänkt månadskostnaden för mat med cirka 1500 kr på 2 vuxna, tycker dock att jag inte har inte ändrat så mycket. Men något gör det absolut! Köper tex inte smör längre utan färskost, det funkar bättre som pålägg de få gånger vi äter bröd.
 
Köpte lax på Willys de hade erbjudande denna veckan. 139 kronor kilot för färsk. Köpte ca ett kilo, gjorde laxpasta men har också fryst en del då jag är den enda i hushållet som äter lax. Så skar 6 rejäla fileer och frös. Annars köper jag mycket rotfrukter nu och gör ugnsrostade bland annat.
 
Ja precis och det skiljde 10% mellan fryst och färsk kyckling.

När man fryser kött (framförallt lite "lösare" kött som i snabbvuxen kyckling) fryser man sönder rätt mycket av de vätskehållande cellerna, så en kyckling som är upptinad kommer även utan tillsatt vatten förlora mer än en färsk vid tillagning. Det var en anledning till att man började med vattenmörning från början, men sen har ju vissa producenter urartat.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 511
Senast: cassiopeja
·
Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
30 524
Senast: honung
·
Kropp & Själ Jag inser att jag behöver en radikal kostomläggning, men framför allt behöver jag råd och tips. Jag är relativt intresserad av...
2
Svar
38
· Visningar
4 031
Senast: Blueberry
·
Småbarn Jag behöver ventilera det senaste som hänt på/med sonens förkola...ursäkta om det blir långt. I onsdags em beslöt vi att låta sonen...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 977
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp