Sv: Fler problem på/med förskolan...
Lupin, ditt tonläge i den här diskussionen är minst sagt hätskt. Det är svårt att tro att du kan vara saklig och vänlig i de frågorna i andra sammanhang då.
Men tro inte att en officiell anmälan (pratade du inte om skolverket el dyl nyss?) inte skulle nå fram till din nya förskola. Människor SKVALLRAR om sådant.
Och du har ju fått som du vill , människor har trollat med knäna för att du ska sluta bråka. Fortsätter du bråka har du bränt alla skepp nästa gång.
Vad är bäst för DIN SON ?
Vad snackar du om egentligen? Är det svårt att förstå att man som förälder blir upprörd över de här sakerna?
Att ventilera sina känslor på ett internetforum är inte samma sak som att inte kunna vara saklig IRL.
Och vaddå "trollat med knäna för att
jag ska sluta bråka"?
Så himla svårt var det nog inte för dem att fixa en ny plats, på den förskolan vi sökte till från början redan i höstas. Men visst är det enklare för de som styr om alla föräldrar håller tyst om missförhållanden och offrar sina barns väl och ve så att olämplig personal slipper bli trampad på tårna när de gör fel och kränker barnen.
Jag har inte "pratat om skolverket". Jag ställde en fråga om det var dit man skulle vända sig, för det var vad rektorn för den gamla förskolan påstod. Och jag tycker det är lite märkligt att hon inte känner till att det är till kommunen man ska vända sig...men förmodligen försökte hon vinna tid och kanske slippa få en anmälan på halsen, eftersom det är jobbigt att rensa upp såna här missförhållanden. Det är ju mycket enklare att blunda och låtsas som ingenting.
Någon som visste berättade för mig i ett inlägg att det är kommunen som ansvarar för det här. Och jag mejlade som sagt högsta hönset för BUN för ett par dagar sedan och det visade sig att han var mycket intresserad av det som inträffat och vill ha in en anmälan så att han kan gå till botten med det som skett/sker på den gamla förskolan.
För den saken skull så är det ju inte jag, som upprörd och engagerad förälder, som har något att dölja vg en officiell anmälan. Jag vet inte riktigt hur du resonerar, men det är alltså inte jag som har gjort fel. Tycker du verkligen att personalen på den gamla förskolan ska få fortsätta kränka barnen och nästintill vanvårda dem, bara för att jag fick en ny plats åt min son? Jag känner ett ansvar för de andra barnen, de som är kvar och blir dåligt bemötta, hårdhänt behandlade och skrikta åt varje dag på ett synnerligt opedagogiskt sätt. Om min anmälan kan göra att någon tillrättavisar personalen och håller ett öga på att de sköter sig, så att barnen i fortsättningen slipper bli kränkande bemötta tex vg de kroppsliga funktionerna (hur ofta man får lov att bajsa på en dag) eller normal nyfikenhet på sina kroppar (så att inga fler får höra hur äckligt och förbjudet det är att vara nyfiken) så blir jag glad.
Det handlar inte om att hämnas eller ge igen på personalen, det handlar om barnen och deras bästa. Normala människor, vare sig det handlar om föräldrar eller förskolepersonal, uppskattar säkert att någon vågar säga ifrån när de upptäcker såna här missförhållanden.
Den här förskolan har inte det bästa ryktet som det är och nu förstår vi ju varför. Men jag kan inte acceptera att man ska blunda och låtsas som det regnar, bara för att man lyckats få igenom ett rimligt krav för egen del = dvs en ny plats på en annan förskola, där de förhoppningsvis inte går bakom ryggen på föräldrarna vg allergiexperimenterande mm. Det är knappast ett orimligt krav vi har ställt när vi inte längre vill låta sonen gå på den gamla förskolan, med tanke på allt som har hänt. Om fler börjar ställa krav och inte bara blundar, så kanske det blir bättre till slut.
Det var för att folk valde att blunda och bara tänka på sig själva som Hitler kunde göra det han gjorde. Jag tycker det är fegt att bara bry sig om sitt eget och inte våga ta ett större ansvar. Och jag är övertygad om att min son blir stolt över att hans mamma tänkte på de andra barnen med och inte bara på honom.