De stigande matpriserna

Jag tycker man ska skilja lite på diskussionerna här också.
Handla prismedvetet kan man gör i olika prisskikt och utifrån de prioriteringar man väljer att göra.
Handla billigt, med en begränsad valfrihet, gör en för att man har ett budgettak som inte tillåter något annat.

Prismedvetenheten tycker jag inte är så betungande som de som väljer bort den beskriver det som. Man lär sig snabbt tumregler, vilka produkter som faller inom ens egna kriterier, hur en värderar de egenskaper en valt att prioritera osv. Så i realiteten läser man inte så mycket vid varje enskild handling när man hittat sin nivå.

Det betungande är när en kommer till en nivå där en får börja köpa saker som en egentligen inte vill köpa. Inte längre väljer mellan att mer eller mindre uppfylla sina önskemål, utan går under det som på ett djupare plan är ens nedre gräns.

I praktiken kan man delvis flytta (eller kanske snarare ignorera) den gränsen med tiden och böja sig för realiteter på vissa punkter. Men på andra punkter kommer man inte ifrån att man alltid kommer vara obekväm med att man går över sin gräns för vad som är acceptabla kompromisser. Det är enligt mig de tärande valen, inte prisjämförelserna.
 
Senast ändrad:
Fördomarna jag hört från andra är att de inte kan handla i vissa butiker för där handlar bara fattiga osv, trots att det rör sig om samma sort mat. Tänk om någon de känner ser dem var kommentar från kompisens mamma en gång.

Det handlar inte om någon slags missunnsamhet eller att man inte förstår att det finns människor som inte vill lägga någon energi på att åka till olika butiker eller liknande, själv handlar jag ofta i en butik jag vet är lite dyrare just eftersom den är på vägen, den passar mitt liv av olika anledningar tyvärr, så jag vet att man väljer på olika vis av olika anledningar. Jag vet OCKSÅ att statusgrejen med mat faktiskt finns, jag har upplevt den. Det är inte jag som har fördomar.
Fördomar är en stereotypisk uppfattning om en grupp, en uppfattning som kan vara grundad utifrån enskilda individer men som sedan kommer att omfatta hela grupper.

T.ex en person som handlar på Hemköp ser det som lågstatus att handla på Lidl, det uppfattas senare som att alla (eller i alla fall majoriteten) av dem som handlar på Hemköp skulle se det som lågstatus att handla på Lidl. En fördom är skapad.

Någonstans i tråden har det blivit otydligt att det handlar om enskilda individers avvikande uppfattningar, annars hade inte folk börjat förklarar sina val att handla i vad andra uppfattar som dyrare butiker.

Min uppfattning är fortfarande att det dyra valet är en specifik vara eller varugrupp (t.ex kött) och inte valet av en butik.
 
Märkligt att det är dyrare att handla man i innerstaden av stockholm än i förorten? Det tycker då verkligen inte jag. Stormarknader till exempel finns inte inne i stan, utan du måste åka utanför tullarna.
Ju längre bort från Stockholm man kommer desto billigare blir matpriserna är min erfarenhet 😄 inte så konstigt tycker jag.
Stod väl ingenting om att det var Sthlm det handlade om? Inte heller stod "innerstaden". Jo stormarknader finns i städerna.

I jämförelse min by/grannbyarna är det dyrare än att handla inne i centrala Östersund, även om det där är dyrare än typ ICA Maxi.

Min erfarenhet är tvärtom, maten blir dyrare ju längre ut på landet man kommer. Kanske även ju längre norrut?
 
Min uppfattning är fortfarande att det dyra valet är en specifik vara eller varugrupp (t.ex kött) och inte valet av en butik.
Det är väl snarare så att det finns en massa olika val som påverkar prisbilden.

Det finns ett val som handlar om vilken av flaskorna med svartvinbärssaft som en tar.
Det finns ett val som gör att min totalsumma kommer hamna på X kr i butik A jämfört med Y kr i butik B.
Det finns ett val som handlar om en köper bönor och rotfrukter eller oxfilé och färska blåbär.
Det finns ett val som handlar om vilken andel "billig kolhydrat" en tar i förhållande till den andra maten i en portion.

Min uppfattning är nog att om en har förhållandevis hög matkostnad och i stor utsträckning köper "vad man vill" då sparar man mest pengar på "byta oxfilé till bönor"-val.
Om man redan är på en relativt stram och genomtänkt budget så spelar vilken butik man är i störst roll. Men just välja butik kan en del personer (oftare resurssvaga än andra) har rätt begränsade möjligheter till.
 
Stod väl ingenting om att det var Sthlm det handlade om? Inte heller stod "innerstaden". Jo stormarknader finns i städerna.

I jämförelse min by/grannbyarna är det dyrare än att handla inne i centrala Östersund, även om det där är dyrare än typ ICA Maxi.

Min erfarenhet är tvärtom, maten blir dyrare ju längre ut på landet man kommer. Kanske även ju längre norrut?
Jämför jag Ica Maxi i Härnösand där vi har landställe, med Ica Maxi i Botkyrka (förort till sthlm), så är det väldigt stora prisskillnader för exakt samma vara.
Varför skulle det vara billigare att handla i staden där hyrorna för butikslokalen är enormt mycket högre och transporterna kostar mer? Trots att man jämför exempelvis två stycken Ica Nära så brukar den som ligger i staden vara dyrare än den som ligger i förorten.
Förstår såklart att det kan vara dyrare att handla på byns Handlarn jämfört med närmaste ortens Ica Maxi, men det är också konstigt att jämföra en stormarknad med en närbutik. Klart det är dyrare i närbutiken många gånger.
 
Ja här kostar tex 500g keso 38 kr medens jag köpte samma burk för ca 5-6 kr mindre hos föräldrarna.
Här är havremjölk 5-6 kr dyrare jämfört med i stan 😅. Vet inte om du syftar på "stan" som @MiaMia beskrev det?
Tror att ni menar olika saker med "i stan".
Att det för dig är den stora orten en bit bort man kan åka till då och då, medan de från mer befolkade och sydliga områden nog menar butiker på handelsområden etc. till skillnad från de inne tätortens centrala delar (eller möjligen storstadens kärna jämfört med ytterområden och kranskommuner)
 
Jämför jag Ica Maxi i Härnösand där vi har landställe, med Ica Maxi i Botkyrka (förort till sthlm), så är det väldigt stora prisskillnader för exakt samma vara.
Varför skulle det vara billigare att handla i staden där hyrorna för butikslokalen är enormt mycket högre och transporterna kostar mer? Trots att man jämför exempelvis två stycken Ica Nära så brukar den som ligger i staden vara dyrare än den som ligger i förorten.
Förstår såklart att det kan vara dyrare att handla på byns Handlarn jämfört med närmaste ortens Ica Maxi, men det är också konstigt att jämföra en stormarknad med en närbutik. Klart det är dyrare i närbutiken många gånger.
Varför kostar transporterna mer i stan? Jag har trott att det är så dyrt på landet bl.a. pga transporterna? Få varor som ska transporteras långt?

Förorter finns ju i städerna.

Jag jämförde två stycken ICA Supermarket. Dyrare i grannbyn än centralt i stan.
 
Jag tycker man ska skilja lite på diskussionerna här också.
Handla prismedvetet kan man gör i olika prisskikt och utifrån de prioriteringar man väljer att göra.
Handla billigt, med en begränsad valfrihet, gör en för att man har ett budgettak som inte tillåter något annat.

Prismedvetenheten tycker jag inte är så betungande som de som väljer bort den beskriver det som. Man lär sig snabbt tumregler, vilka produkter som faller inom ens egna kriterier, hur en värderar de egenskaper en valt att prioritera osv. Så i realiteten läser man inte så mycket vid varje enskild handling när man hittat sin nivå.

Det betungande är när en kommer till en nivå där en får börja köpa saker som en egentligen inte vill köpa. Inte längre väljer mellan att mer eller mindre uppfylla sina önskemål, utan går under det som på ett djupare plan är ens nedre gräns.

I praktiken kan man delvis flytta (eller kanske snarare ignorera) den gränsen med tiden och böja sig för realiteter på vissa punkter. Men på andra punkter kommer man inte ifrån att man alltid kommer vara obekväm med att man går över sin gräns för vad som är acceptabla kompromisser. Det är enligt mig de tärande valen, inte prisjämförelserna.
Fast där kommer prioriteringarna in också. För mig vore det konstigt att lägga pengarna på en hund, på en katt, på streamingtjänst, på dagstidning, på dator, kläder eller smink eller varmt hemma eller på gymmet eller på tobak och läsk, istället för att prioritera maten. För andra kanske det eller andra saker ligger före maten i prio. Ser inte att det handlar om status eller om hur mycket marginaler som finns.

Där allra längst bort finns givetvis en liten grupp som vare sig har råd att ha hund eller katt, besöka nåt gym eller köpa tobak eller läsk eller något annat - och ändå måste kompromissa hårt med maten för att inte nästan svälta ihjäl.

Det är säkert lite parallella diskussioner.

Jag väljer gärna att handla i de butiker där jag hittar och det sortiment jag söker finns. Och nej, jag gillar inte Lidl, vare sig butiksupplägg eller sortiment. Men det handlar inte ens ett uns om ”status”.
 
Jag har förstått att det tex är ICA och Coops mfl egna varor, vilket är en skam att köpa för det skadar producenterna pga det låga priset.

Jag tycker man ska vara medveten om vilka val man gör i butiken, och om de som kan göra bra val gör det så blir världen bättre. Handlar inte om skam alls. För övrigt handlar inte EMV-problemet om enbart priset, utan är en mycket större fråga än så.

Jag tycker inte att det ska vara skambelagt att handla mat man behöver för att klara sin vardag, men jag tycker också att det är bra om konsumenter är upplysta och gör medvetna val - det finns ganska många aspekter på det förutom EMV.

EMV = Egna MärkesVaror
 
Det är väl snarare så att det finns en massa olika val som påverkar prisbilden.

Det finns ett val som handlar om vilken av flaskorna med svartvinbärssaft som en tar.
Det finns ett val som gör att min totalsumma kommer hamna på X kr i butik A jämfört med Y kr i butik B.
Det finns ett val som handlar om en köper bönor och rotfrukter eller oxfilé och färska blåbär.
Det finns ett val som handlar om vilken andel "billig kolhydrat" en tar i förhållande till den andra maten i en portion.

Min uppfattning är nog att om en har förhållandevis hög matkostnad och i stor utsträckning köper "vad man vill" då sparar man mest pengar på "byta oxfilé till bönor"-val.
Om man redan är på en relativt stram och genomtänkt budget så spelar vilken butik man är i störst roll. Men just välja butik kan en del personer (oftare resurssvaga än andra) har rätt begränsade möjligheter till.
Ja men det är klart att det är en komplexitet uppbyggd utifrån många olika val. Jag orkade bara inte utveckla delarna mer, men tack för att du byggde vidare.
 
Jag handlar nästan aldrig på min lilla ICA butik numera. Jag är nog otroligt fördomsfull men jag tror det finns fog för att säga att kunderna reflekterar utbudet- och numera (men inte när jag flyttade hit) finns det en halv hylla reserverad för importerad, ekologisk olivolja och liknande. Plus då att de är betydligt dyrare än Hemköp, Willys och Lidl. Tyvärr inte inom gångavstånd. Men Hemköp vid Gullmarsplan ligger perfekt till för att jag ska gå dit på vägen hem innan jag åker hem med buss. Lidl och Willys tar jag bara en lite omväg hem. Sedan finns det vissa saker som bara finns i vissa butiker och som jag måste dit för att köpa.
 
Jag har förstått att det tex är ICA och Coops mfl egna varor, vilket är en skam att köpa för det skadar producenterna pga det låga priset.

Jag kanske misstolkar ditt inlägg nu men jag köper mest EVM för att kunna ha råd en månad men käk. Sedan kan det hända att jag inte tar EVM om det finns bättre alternativ på annat märke eller om det är något jag inte använder mycket och köper det billigare alternativet (som har mindre i förpackning men riskerar inte att i slutändan slängas pga det inte används för ofta).

Köper t.ex. ica basics spagetti och inte barilla (vilket jag inte gjort under flera år efter ett homofobiskt uttalande chefen för barilla gjorde).
 
Jag tycker man ska vara medveten om vilka val man gör i butiken, och om de som kan göra bra val gör det så blir världen bättre. Handlar inte om skam alls. För övrigt handlar inte EMV-problemet om enbart priset, utan är en mycket större fråga än så.

Jag tycker inte att det ska vara skambelagt att handla mat man behöver för att klara sin vardag, men jag tycker också att det är bra om konsumenter är upplysta och gör medvetna val - det finns ganska många aspekter på det förutom EMV.

EMV = Egna MärkesVaror
Na, fast hur var det nu, vi ska ta bort varor som är dåliga på något vis så fattiga slipper göra dåliga val? Det var väl så det var i en annan mattråd, så du skrev? Det måste innebära att EMV-varor borde tas bort helt och hållet från sortimentet, så att dåliga val inte alls görs av fattiga människor.

Jag tror att väldigt många låginkomsttagare ändå är ganska medvetna och gör just medvetna val, bara det att de inte är samma som du gör, eftersom de lever i en annan verklighet än du och prioriterar andra saker i den verkligheten som är den enda de har framför sig, för evigt för en stor del till och med.

Det ÄR skambelagt att handla "fel" mat. Vad som är "fel" mat är ju en gräns privilegierade personer sätter, inte låginkomsttagarna som väljer mellan inget och "fel" vara. Den privilegierade kan göra 100% rätt varje gång medan den andre får prioritera vilka varor som det blir rätt av, och ha dåligt samvete för dåligt val samt att avstå varor. Så skammandet lär vi inte komma ifrån....
 
Jag tycker man ska vara medveten om vilka val man gör i butiken, och om de som kan göra bra val gör det så blir världen bättre. Handlar inte om skam alls. För övrigt handlar inte EMV-problemet om enbart priset, utan är en mycket större fråga än så.

Jag tycker inte att det ska vara skambelagt att handla mat man behöver för att klara sin vardag, men jag tycker också att det är bra om konsumenter är upplysta och gör medvetna val - det finns ganska många aspekter på det förutom EMV.

EMV = Egna MärkesVaror
Jag undviker EMV och avskyr det. Händer ändå att jag köper det, t.ex. nu senast kikärter på tetra eftersom prisskillnaden var så stor och jag helt enkelt måste prioritera. Hade jag haft ekonomi till det hade jag aldrig köpt EMV.

Känner ingen skam, men känner till och håller med om nackdelarna med EMV.
 
Märkligt resonemang att du prioriterar mat för att du inte köper det några kronor billigare i en annan affär samma märke? Blir bra mat av samma märke sämre för att den blir billigare, eller hur tänker du?

Statusen ligger i "Vi kan inte handla här, tänk om någon ser oss, då tror folk att vi är fattiga" typ. Även om butiken säljer samma sorts mat som andra butiker.

Jag har ärligt talat aldrig någonsin hört resonemanget om att man primärt handlar mat i en affär vald utifrån status? Och då har jag ändå både levt en bra bit under existensminimum och umgåtts med folk i landets absolut rikaste kretsar (och jobbat med folk som forskar på konsumtionsval).

Om inte pris är den utslagsgivande faktorn (som det faktiskt inte är för de allra flesta) så brukar närhet, utbud och bekvämlighet (öppettider, parkering, upplägg på butiken mm) vara det som faktiskt avgör var man väljer att handla.

Sen ska man komma ihåg att det kostar rätt mycket energi för människor att skaffa nya vardagsvanor, så även om man skulle ha gjort ett annat val om man blev nersläppt i situationen här och nu är det inte lika enkelt att börja göra ändringar om man inte absolut måste.

Stod väl ingenting om att det var Sthlm det handlade om? Inte heller stod "innerstaden". Jo stormarknader finns i städerna.

I jämförelse min by/grannbyarna är det dyrare än att handla inne i centrala Östersund, även om det där är dyrare än typ ICA Maxi.

Min erfarenhet är tvärtom, maten blir dyrare ju längre ut på landet man kommer. Kanske även ju längre norrut?

Det är ju äpplen och päron. Glesbygd vs medelstora centralorter är en annan fråga än centralt beläget (dvs "i stan") vs förorter/omkringliggande shoppingcenter i stadsregioner.
 
Jag undviker EMV och avskyr det. Händer ändå att jag köper det, t.ex. nu senast kikärter på tetra eftersom prisskillnaden var så stor och jag helt enkelt måste prioritera. Hade jag haft ekonomi till det hade jag aldrig köpt EMV.

Känner ingen skam, men känner till och håller med om nackdelarna med EMV.
Eller på den tiden jag brukade äta gröt till frukost, och ICA Basic äpplemos var 93% äpple, medan Bob Äpplemos var typ 20% och kostade fyra gånger mer.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 511
Senast: cassiopeja
·
Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
30 524
Senast: honung
·
Kropp & Själ Jag inser att jag behöver en radikal kostomläggning, men framför allt behöver jag råd och tips. Jag är relativt intresserad av...
2
Svar
38
· Visningar
4 031
Senast: Blueberry
·
Småbarn Jag behöver ventilera det senaste som hänt på/med sonens förkola...ursäkta om det blir långt. I onsdags em beslöt vi att låta sonen...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 977
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Bästa råttgiftet?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp